View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:36



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Mitt bord i dagsläget.

Image

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


25 Aug 2016, 09:07
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
SLA, jazzfromhell: Tack för era långa informativa inlägg. Jag behöver läsa dessa ett par ggr till för att vara med på allt. ;-)

Får väl se vad det slutar med för extra TS pedal (eller klon), som ni skriver finns det sjuukt många olika att välja mellan även om det kan skilja en hel del i pris.

Tycker det är extra kul med de ni nämner som går att få tag på billigare även om så klart inte alla är tillgängliga på beg marknaden just nu.

Blivit nyfiken på Boss SD-1 nu efter en del läsande och googlande, känns som man kan få en hel del där för ca 300-350kr. (Förstår dock att det är made in Taiwan varianten som går så billigt.)
Hittat följande på ett forum: "The SD-1 rolls off bass in the same frequency range as a TS. The only difference is it uses asymetrical clipping (three diodes) so the bass region is clipped less which makes it sound like it has more bass." Sedan har jag också förstått att många anser att SD-1 har lite mer boost kapacitet och därför kan lämpa sig bättre för lite tyngre dist musik) vs en vanlig TS. Men å andra sidan beror väl det också mycket på hur och om man stackar?

Men visst kvarstår faktum att Ibanez har en ganska vettig prissättning på dess TS mini, made in Japan med true bybass + butiksgaranti för 750kr. Det är ju svårt att hitta en Ibanez TS eller Maxon billigare begagnat? Ibanez borde sälja TS mini som smör i solen.

Jag är också lite förvillad över EHX Soul Food som ju ligger i hyfsad prisklass (ungefär som TS mini) men det är ingen TS klon utan en Klon clone, låter mycket bra på många klipp gör den varje fall. ;-) Är Soul Food mera av en clean boost mera liknande IsoBoost, Spark, Xotic RC booster etc?


25 Aug 2016, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
Boss SD1, od-3, bd-2, maxon 808, mxr gt-od, tycker du ska testa allihopa faktiskt, ha koll på blocket o vend o här o slå till när det dyker upp en billigt. Har testat lite olika men återkommer alltid till sd-1:an och i och med att jag fick tag på en billig od-3 så slutar även mitt letande efter en "transparent" od :)
sd-1 brukar gå för 2-300, od-3 och gt-od för ca 4-500, maxon 808 ca 600,


25 Aug 2016, 11:17
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Angående OD-3 så var jag lite snabb på att leta rätt på den här IsoBoosten via Ebay.co.uk i går. Återstår dock att se hur denna leverans går, han hade först blockerat leverans till Sverige via ebay så vi gjorde upp om affären privat via paypal istället men jag fick ett bra intryck av personen i fråga. ;-)

Hur som helst, jag ska se vad jag kommer över till bra priser begagnat gällande SD-1 med flera, det är kul och lärorikt att prova. Boss förtjänar en ny chans efter MD-2 Mega Distortion pedalen som jag aldrig blev vän med riktigt, min allra första pedal, helt ok men den färgade ljudet för mycket på ett sätt som jag inte var helt vän med, den var absolut inte transparent, det var i och för sig innan jag hade min lilla Marshall DSL1a och innan jag provat boost, stackning etc.

SLA wrote:
Boss SD1, od-3, bd-2, maxon 808, mxr gt-od, tycker du ska testa allihopa faktiskt, ha koll på blocket o vend o här o slå till när det dyker upp en billigt. Har testat lite olika men återkommer alltid till sd-1:an och i och med att jag fick tag på en billig od-3 så slutar även mitt letande efter en "transparent" od :)
sd-1 brukar gå för 2-300, od-3 och gt-od för ca 4-500, maxon 808 ca 600,


25 Aug 2016, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
haha nä md2:an o andra metaldistar har jag aldrig gillat, bara en massa surr, geting i burk..
blir säkert mumma med boosten till din fina marshall o leta nu upp en billig od oxå. Har prövat zac wylde inställningarna på min marshall jmp med både gt-od och sd-1, dvs volym på pedalen på ca kl3 och samma för gain, tung skit verkligen :twisted:


25 Aug 2016, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
just ja, joyos vintage overdrive är en bra 808 klon, har haft både den och en riktig maxon 808 o de lät identiska, men såklart lite roligare med en maxon.. jaja sålde den till slut oxå ;)


25 Aug 2016, 12:53
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
SLA: En fördel med att köra med pedaler (och annat) av de större eller mera välkända märkena kan vara att de är lättare att sälja vidare och håller värdet lite bättre. Däremot verkar det nu för tiden kommit en uppsjö med billiga pedaler från Kina och andra länder som ändå låter helt toppen, åtminstone om man plockar godbitarna.

Joyos vintage overdrive läggs också till listan över kandidater och dina inställningstips för sd-1 och gt-od. :-) gt-od säljaren har dock inte svarat, jag har en förmåga att göra säljare sura med mina prutningsförsök. :mrgreen:

Jag är nöjd med min begagnade Marshall DSL1a ihop med 1912 högtalaren hittills, kanske lite känslig, men bra, med känslig menar jag att det kan krävas lite rattande för att få det att låta bra.

Tycker i synnerhet att clean kanalen (dock kallad classic gain på Marshall språk) är imponerande bra, varm och fin. "Problemet" är väl att det inte är alltför ofta jag tränar på låtar som lämpar sig på classic gain kanalen men ska skärpa mig, det är en njutning att lira på den. Dottern är helt tvärtom, det är sällan hon tränar på dist även när hon tränar på låtar som behöver dist, tränar också väldigt mycket akutistiskt på elgitarren. En del har säkert att göra med lathet/smidighet också, att det är smidigare att bara plocka upp gitarren och spela, hon skulle kanske behöva en halvakustisk även om våra elgitarrer låter helt ok akustiskt.

Ultra gain kanalen är däremot lite känsligare, speciellt när man skruvar upp gainen. Upp till "Klassisk rock" (ungefär) så fungerar den oftast bra även utan pedaler men för lite tyngre dist (och i synnerhet mer komprimerad dist) tycker jag det behövs pedal(er), därför är jag nu fast i detta träsk. ;-) Enbart en TS på boost hjälper dock mycket och sedan har jag lekt lite med tex Rat 2, Mesa Boogie Throttle Box. Rat 2 känns överflödig med min Marshall på något sätt, den kommer nog få gå, gillar den inte som boost heller. Throttle Box'en en ganska brutal udda fågel som jag utvecklat någon form av hatkärlek till, fungerar bra för vissa låtar, dist och sustain levererar den dock i mängder. https://www.youtube.com/watch?v=7NH1RK9in7Q Eventuellt byter jag ut Throttle Boxen mot något annat distmonster så småningom. En Bogner Red fanns ju här på forumet men inte fått något svar. Tycker det är kul att ha ett st distmonster på bordet förutom boost, ts och vad nu det blir. ;-)


25 Aug 2016, 13:29
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: pedalbordstråd...
Hur bra stackar joyo vintage od??

_________________
Lazerdiiiiiizt!


25 Aug 2016, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
Lika bra som en maxon 808


25 Aug 2016, 21:59
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Jag gick totalt bananas och fick tag på en massa pedaler begagnat, har dock inte fått hem dem än men nu ska jag prova den närmaste månaden så får jag ser vilka jag säljer vidare sedan.

Vore kul om jag kanske nu kan få till en kombination som gör att jag även blir nöjd(are) även med med de mera tyngre distade ljuden via min DSL1'as ultragain kanal (typ för metall och stoner metall/rock).

För de tyngsta dist sounden har jag annars använt en "monster dist pedal" i form av en Mesa Boogie Throttle Box som jag kör via clean kanalen men nu kom jag över en Bogner Red som jag ska prova istället. Vi får se vem som vinner den kampen eller om jag kanske t.o.m. säljer båda vidare till slut. Red bör åtminstone vara enormt mycket mer flexibel än min Throttle Box sedan återstår att se om jag tycker den håller även för de mera tunga dist inställningarna.

Förutom Bogner Red ska jag nu prova:
Suhr IsoBoost
Boss SD-1
Mxr GT-OD

En TS mini, ISP noisegate har jag sedan innan samt några andra pedaler som jag bestämt mig för att sälja.

Blev också nyfiken på en phase 90 pedal sedan jag kopplat att en hel del stoner band använder dessa, tex The Sword som jag gillar skarpt men det får bli en senare fråga. ;-) Skulle kanske kunna byta min fuzz som jag inte är så nöjd med mot en phase 90 istället.


27 Aug 2016, 12:18
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Update: Provat en del begagnade pedaler nu förutom IsoBoosten som inte kommit ännu.

Om Bogner Red kan man helt enkelt säga att den är bra, helt klart, kanske lite basig ibland med min DSL1a och 1912 högtalare (beroende på inställningar) men en bra rackare är det, Bogner har gjort något rätt där. Möjligtvis kan det kännas lite tråkigt att man då ej alls behöver nyttja min ultra gain kanal på min Marshall DSL1a. Men skulle man tvingas enbart ha en pedal vore Bogner Red utan tvivel en stark kandidat, så bra är den.

En viss förvilling har dock lagt sig i övrigt... ,-) tycker tex att både SD-1 och GT-OD låter bra, oavsett om jag kör dem som boost via ultra gain kanalen eller även om jag justerar upp drive och istället kör dem via classic gain kanalen.

SD-1 dock generellt mera öppen och ljusare tonbild medan GT-OD tenderar bli lite basig och mörkare ibland men det går så klart justera via ton på pedal samt stärkarens reglage.

GT-OD har något mer power än SD-1 vilket är praktiskt vid boostning.

Att köra GT-OD och SD-1 i serie fungerar det också även om man får vara lite försiktig så att man inte får oönskad feedback eller överdrivet svårhanterlig gain och/eller sustain, dock enbart provat med GT-OD först i kedjan hittills.

Två oerhört prisvärda pedaler på beg marknaden varje fall, helt klart, i synnerhet SD-1 som brukar gå att finna för ca 300-350.

Sedan har jag nu två delay som jag utvärderar mot varandra. En Ibanez Mini Analogue delay som jag haft sedan tidigare och sedan nu en TC Flashback. Hade tänkt att Flashbacken också skulle kunna få ersätta min Ditto och gå några hundringar plus på det hela till slut.

Ibanezen är kanske inte så oväntat lite, lite bättre och varmare på själva analog delay ljudet (vilket så klart är ett plus för den) men i övrigt är ju Flashback en mycket mer flexibel delay pedal. Frågan är väl dock hur mycket man använder de andra delay ljuden förutom just analogue delay vilken fungerar och låter bra.

Generellt upplever jag dock delay pedaler som mycket svåra och trixiga att ställa in bra. Tex en chorus pedal tycker jag är enormt mycket enklare i jämförelse med delay, åtminstone om man kör renare ljud på chorusen.

Sedan har jag ju enbart lirat 1 1/2 år ännu och kör inte allt för mycket solon eller låtar där delay har en självklar plats. Förvillande också det här med att köra en delay framför stärkaren vs fx loop. Som jag förstått det rekommenderas fx loop ofta i synnerhet om man kör mera distade delay effekter medan delay framför fungerar bra om man håller sig till den renare kanalen och ljuden. Kanske upplever dem som något lite bättre via fx loopen men ingen stor skillnad.

Om någon av er har bra guider för inställningar av delay pedaler och diverse tips så mottager jag dem mycket gärna, i synnerhet gällande inställningar lämpade för distade ljud. Har givit mig sjutton på att bli lite bättre på att bemästra en delay, risken är överhängande att jag knappt kommer använda den annars.


03 Sep 2016, 20:27
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: pedalbordstråd...
Grejen med flashback är ju att du har toneprints som är svingrymma och om du söker något speciellt kan du ju t.o.m göra egna tone prins. Galet mångsidig pedal.

Gällande inställningar så brukar jag ha ca 3-4 repetitioner. Mellan 3-600 ms beroende på vad jag ska ha det till och sedan mix så att det hörs men inte tar över. Kör man delay framför stärkaren får man dra ner repeats till 2-3 och mixen får stå lägre.

_________________
http://www.voodooaudio.se


03 Sep 2016, 20:58
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Ok, tack, ja, jag behöver ägna mer tid för att bli vän med delay och alla inställnings möjligheter, en svår typ av pedaler enligt mig. Tror jag kommer ha min Flashback på i fx loopen hela tiden och försöka hitta en diskret reverbliknande "always on" inställning.

Hur som helst, jag diggar verkligen Ibanez prisvärda made in Japan mini serie och jag tror dess analogue delay står sig mycket väl i konkurrensen med andra analoga delays (tex carbon copy). Får överlag väldigt bra reviews och nu när jag jämför den rakt av mot en annan är det klart lättare att bedöma den.

TC Flashback har dock förutom toneprint inbyggd looper enormt mycket mer inställningsmöjligheter så jag släpper sannolikt minin.

nilo wrote:
Grejen med flashback är ju att du har toneprints som är svingrymma och om du söker något speciellt kan du ju t.o.m göra egna tone prins. Galet mångsidig pedal.

Gällande inställningar så brukar jag ha ca 3-4 repetitioner. Mellan 3-600 ms beroende på vad jag ska ha det till och sedan mix så att det hörs men inte tar över. Kör man delay framför stärkaren får man dra ner repeats till 2-3 och mixen får stå lägre.


04 Sep 2016, 10:03
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
Ok, tack, ja, jag behöver ägna mer tid för att bli vän med delay och alla inställnings möjligheter, en svår typ av pedaler enligt mig. Tror jag kommer ha min Flashback på i fx loopen hela tiden och försöka hitta en diskret reverbliknande "always on" inställning.

Hur som helst, jag diggar verkligen Ibanez prisvärda made in Japan mini serie och jag tror dess analogue delay står sig mycket väl i konkurrensen med andra analoga delays (tex carbon copy). Får överlag väldigt bra reviews och nu när jag jämför den rakt av mot en annan är det klart lättare att bedöma den.

TC Flashback har dock förutom toneprint inbyggd looper enormt mycket mer inställningsmöjligheter så jag släpper sannolikt minin.

nilo wrote:
Grejen med flashback är ju att du har toneprints som är svingrymma och om du söker något speciellt kan du ju t.o.m göra egna tone prins. Galet mångsidig pedal.

Gällande inställningar så brukar jag ha ca 3-4 repetitioner. Mellan 3-600 ms beroende på vad jag ska ha det till och sedan mix så att det hörs men inte tar över. Kör man delay framför stärkaren får man dra ner repeats till 2-3 och mixen får stå lägre.


Delay är till skillnad från tex od & dist en effekt som jag skruvar rätt mycket på eftersom den inte har en sweet spot, tvärtom kan man använda den till en massa helt olika saker, allt från slapback, till solon, Edge typ dubblering, ambient etc. Och då är det praktiskt med lite olika typer av delay också.


04 Sep 2016, 10:25
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Hmmm, för att följa upp mitt ivriga pedaltestade ;-)

Fått IsoBoosten nu i veckan och säljaren s_kelly59 på ebay kan jag rekommendera, han fixar säkert frakt till Sverige oavsett vad det står om man frågar som jag gjorde. 1000 inklusive frakt var enligt mig ett schysst pris.

IsoBoosten har nu tagit ledning i min lilla egna interna pedaltävling, åtminstone inom kategorin overdrive och boost. Upplever att jag enklast får bäst ljud med den samt att den passar min lilla Marshall DSL1a.

Tyvärr har jag inte min TS mini hemma så jag kan jämföra rakt av mot den också men jag upplever IsoBoosten som strået vassare än SD-1 och GT-OD hittills men alla fungerar bra ihop min lilla DSL1a.

Det låter bra och har mer boost kapacitet än SD-1 och GT-OD vilket gör den flexibel, IsoBoosten behöver man inte skruva upp särskilt mycket för att få det att låta bra. Upplever också ett något lite skönare "umph" genom IsoBoosten för tex palm mutning. Kör nu oftast mellan kl 09 - 12 ungefär (inställningen på IsoBoost) via förstärkarens ultra gain kanal som jag kör på ca 08 - 09. Kraftig skillnad mot andra pedaler då jag ofta brukar maxa boost.

Fungerar så klart bra att köra IsoBoosten i serie med andra också med den först i kedjan vilket diskuterats här tidigare men inte lekt så mycket än.

Sedan har min DSL1a med 1912 lådan en hel del botten och jag har nu äntligen börjat förstå att jag kan få bättre ljud att skruva ner basen... i synnerhet i kombination med boost.

En viss harmoni börjar sakta men säkert infinna sig. ;-) Mina resultat i jämförelse med andra pedaler bör dock tas med en nypa salt då jag inte är särskilt vass ännu på eq inställningar etc.


08 Sep 2016, 19:18
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
Image

Image


Last edited by monk on 17 Oct 2016, 13:14, edited 1 time in total.



26 Sep 2016, 13:12
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
Image

Höstens projekt. Tillhör Daz_j här på bojen.


02 Oct 2016, 18:41
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
För att återkoppla lite till tidigare inlägg och tipsen jag fått av några av er här (vilket jag är tacksam för!).

Jag har samlat på mig några begagnde OD pedaler + en Suhr ISO boost via Ebay som jag nu utvärderar. Mina distpedaler har jag sålt, kan inte ha hur mycket grejor som helst på en gång. ;-) Dessutom är min nya strategi att framförallt få disten genom förstärkarens dist kanal och inte via clean kanalen med hjälp av en dist. Jag vill helt enkelt försöka använda hela min Marshall.

Gillar alla od pedalerna hittills på sitt sätt och inte riktigt bestämt mig för vilka som kommer få lämna bordet ännu.

En Ibanez Tube Screamer Mini hade jag innan och den stannar, en klassiker och så himla praktisk att transportera också (dottern tar med sig den ibland).

Suhr ISO Boost stannar också, en bra boost helt enkelt.

Boss SD-1 (bra men skär mycket bas vilket ibland man vill, ibland inte?, en smaksak)
Mxr GT-OD (mycket kapacitet för att vara en od vilket alltid uppskattas, ganska varm i grundkaraktären)

Senaste är att jag idag till slut lyckades knipa en begagnad Hardwire CM-2. Mitt första intryck är att denna mycket väl kan segla upp som min favorit od nr 1 på hela bordet (!?), en positiv överraskning, bra första intryck. Har hittills enbart provat den som boost via ultra gain kanalen, inte som en dist via rena kanalen.

I classic läget upplever jag den som en slags tube screamer på steroider? Sustainen kan bli svårhanterlig om man vrider upp level för mycket. ;-) Modified läget är jag dock lite splittrad till hittills, kändes något lo-fi vid första intryck men kanske lämpar sig för blues eller mera vintage dist? Kan också vara så att modified läget inte riktigt lirar bra ihop med min Marshalls ultra gain kanal men ska prova den mer på lite olika nivåer av boost samt förstärkar gain. Som jag förstått det så kopplas en helt separat krets in när man använder sig av Modified läget. Dvs CM-2 är som två pedaler i en vilket är coolt. Dessutom mycket praktiskt med pedalens Hi och Low reglage som eq inställningar.

CM-2 ska som nämnts tidigare i denna tråd vara närbesläktad med den berömda Bad Monkey pedalen.

Skulle vilja säga att alla dessa förutom då möjligtvis Suhr ISO Boosten är enormt prisvärda. ISO Boosten är svår att få tag på och att hitta en under 1000kr är nog inte enkelt, däremot är den mycket bra så på så värd sitt pris ändå. Det är också den jag använt allra flitigast även om jag oftast har level under 12, ofta ca kl 9 , 10 tycker att det riskerar bli lite "muffligt" och basigt annars med risk för oönskad feedback.

Men Boss SD-1, Hardwire CM-2 och Mxr GT-OD går att komma över för 300-500, i synnerhet de två förstnämnda.

Jag har så klart roat mig med en del att koppla dem i serie också efter ISO Boosten, då oftast två och två vilket fungerar bra också även om det kan krävas lite "fine tuning".


18 Oct 2016, 22:49
Profile

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
monk wrote:
Image

Höstens projekt. Tillhör Daz_j här på bojen.


Snyggt!! Mera rack!!
Om Daz_j skulle få för sig att sälja Yamaha SPX90'n så kan han höra av sig till mig :mrgreen:

Mvh Peter

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


19 Oct 2016, 08:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
För att återkoppla lite till tidigare inlägg och tipsen jag fått av några av er här (vilket jag är tacksam för!).

Jag har samlat på mig några begagnde OD pedaler + en Suhr ISO boost via Ebay som jag nu utvärderar. Mina distpedaler har jag sålt, kan inte ha hur mycket grejor som helst på en gång. ;-) Dessutom är min nya strategi att framförallt få disten genom förstärkarens dist kanal och inte via clean kanalen med hjälp av en dist. Jag vill helt enkelt försöka använda hela min Marshall.

Gillar alla od pedalerna hittills på sitt sätt och inte riktigt bestämt mig för vilka som kommer få lämna bordet ännu.

En Ibanez Tube Screamer Mini hade jag innan och den stannar, en klassiker och så himla praktisk att transportera också (dottern tar med sig den ibland).

Suhr ISO Boost stannar också, en bra boost helt enkelt.

Boss SD-1 (bra men skär mycket bas vilket ibland man vill, ibland inte?, en smaksak)
Mxr GT-OD (mycket kapacitet för att vara en od vilket alltid uppskattas, ganska varm i grundkaraktären)

Senaste är att jag idag till slut lyckades knipa en begagnad Hardwire CM-2. Mitt första intryck är att denna mycket väl kan segla upp som min favorit od nr 1 på hela bordet (!?), en positiv överraskning, bra första intryck. Har hittills enbart provat den som boost via ultra gain kanalen, inte som en dist via rena kanalen.

I classic läget upplever jag den som en slags tube screamer på steroider? Sustainen kan bli svårhanterlig om man vrider upp level för mycket. ;-) Modified läget är jag dock lite splittrad till hittills, kändes något lo-fi vid första intryck men kanske lämpar sig för blues eller mera vintage dist? Kan också vara så att modified läget inte riktigt lirar bra ihop med min Marshalls ultra gain kanal men ska prova den mer på lite olika nivåer av boost samt förstärkar gain. Som jag förstått det så kopplas en helt separat krets in när man använder sig av Modified läget. Dvs CM-2 är som två pedaler i en vilket är coolt. Dessutom mycket praktiskt med pedalens Hi och Low reglage som eq inställningar.

CM-2 ska som nämnts tidigare i denna tråd vara närbesläktad med den berömda Bad Monkey pedalen.

Skulle vilja säga att alla dessa förutom då möjligtvis Suhr ISO Boosten är enormt prisvärda. ISO Boosten är svår att få tag på och att hitta en under 1000kr är nog inte enkelt, däremot är den mycket bra så på så värd sitt pris ändå. Det är också den jag använt allra flitigast även om jag oftast har level under 12, ofta ca kl 9 , 10 tycker att det riskerar bli lite "muffligt" och basigt annars med risk för oönskad feedback.

Men Boss SD-1, Hardwire CM-2 och Mxr GT-OD går att komma över för 300-500, i synnerhet de två förstnämnda.

Jag har så klart roat mig med en del att koppla dem i serie också efter ISO Boosten, då oftast två och två vilket fungerar bra också även om det kan krävas lite "fine tuning".


grattis till hardwiren, den har väl slutat tillverkas? kollade lite om den och den verkar ju hur bra som helst. MOdified läget ger vad jag förstått mer strängseparation, dvs komprimerar inte lika mycket och lite råare dist, plattare frekvenskurva, tänker mig att du här har typ en TS och en Bluesdriver i samma pedal. så vill du ha lite halvspräck tyst på kvällen med sjysst basåtergivning så är ju modified-läget perfekt.

håller med om sd-1:an, gillar ju verkligen den, kanske även för att den är en sån underdog ;D men en liten mod med spak för att trycka på lite mer bas hade varit coolt.
men men , nu har ju BOSS släppt sin nya serie med dyra analoga pedaler som fixar allt som saknades i den gamla..


19 Oct 2016, 08:57
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Tackar :-) jo, haft ögonen på CM-2 efter att jazzfromhell nämnde den här i tråden men inte lyckats norpa en förrän i går.

SD-1'an är bra och en klassiker, helt klart, kan säkert vara väldigt bra att den skär bas i en bandsituation, hemma dock inte lika självklart. I och för sig är det mycket grundkaraktären man skriver om när man bedömer pedaler, eq inställning, mickar, högtalarlåda etc gör ju sitt till också.

Ja, CM-2 har mig veterligen slutat tillverkas (vilket verkar helt idiotiskt, kanske lever vidare i ett annat namn nu, vet ej) men dyker upp åtminstone då och då på begmarknaden, såg i går att min var tillverkad i USA vilket jag enbart tror den tidiga produktionsserien var, ingen aning om det gör någon skillnad på ljudet dock. Men för 350kr känns det som mycket pedal för pengarna, uppskattar också att den har true bypass.

Har även fått tips om nu att Hardwire's reverb (RV-7) och distpedalen SC-2 ska vara riktigt bra. RV-7 har tydligen en lexicon krets i sig om jag förstår det korrekt. Tror dock den är omöjlig komma över för under 500 spänn. ;-)

Intressant det du läst om modified läget, blev inte riktigt vän med det i går och körde mest på classic, förstått på google att många istället föredrar modified, jaja. ;-) Min första/snabba intryck var att modified gav ett litet mera bluesigt vintage sound, har aldrig haft en Boss Blues Driver att jämföra mot.

Förutom att CM-2 är närbesläktad med berömda Bad Monkey så har jag läst om att en av hemligheterna bakom CM-2 (gäller kanske hela Hardwire serien?) är att de använder sig av någon form av intern volt ökning i pedalen, 15 eller 18 volt tror jag. Kan förklara att jag upplever det som en tube screamer på steroider ;-) samt att den kan leverera löjligt med sustain, det finns lite att ta av.

Läst följande på webben:
"With the high-output pickups found on some electric guitars, it's not unusual to hear clipping when playing through an effects pedal. This occurs when the voltage range produced by a guitar's pickup is greater than the operating voltage of the effects pedal—normally limited to the voltage supplied by the effect's battery or power supply. HardWire pedals incorporate circuitry that increases the operating voltage headroom above that of the typical pedal. As such, HardWire pedals benefit a wider range of guitars and are also at home in an amplifier's effects loop."

Faktum är att jag tror att bridge pickupen i vår Fender Jaguar Blacktop ligger på ca 13K ohm ("over-wound alnico humbucker"), ovanstånde kan kanske vara en liten förklaring till att det blir en bra match med CM-2an för just den gitarren, ej haft möjlighet att prova med vår LP Studio ännu.

SLA wrote:
grattis till hardwiren, den har väl slutat tillverkas? kollade lite om den och den verkar ju hur bra som helst. MOdified läget ger vad jag förstått mer strängseparation, dvs komprimerar inte lika mycket och lite råare dist, plattare frekvenskurva, tänker mig att du här har typ en TS och en Bluesdriver i samma pedal. så vill du ha lite halvspräck tyst på kvällen med sjysst basåtergivning så är ju modified-läget perfekt.

håller med om sd-1:an, gillar ju verkligen den, kanske även för att den är en sån underdog ;D men en liten mod med spak för att trycka på lite mer bas hade varit coolt.
men men , nu har ju BOSS släppt sin nya serie med dyra analoga pedaler som fixar allt som saknades i den gamla..


19 Oct 2016, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
Nu börjar det likna något igen!

First min Whipple Wha som ska moddas med ett kit från Foxrox så att den funkar med fuzzen. Sen rakt till stämmaren, därifrån till Soul Bender Fuzzen för att sen gå till Suhr-buffern som jag placerat så att jag kan ta signalen från out 2 direkt till en annan stärk eller mixer etc.

Efter det så går det vidare till Pitch Vibrato som är anslagskänsligt och inställt för att simulera ett gammalt slitet bandecho med tape-pitch. Kommer lite random beroende på hur jag spelar pga anslagskänsligheten. Funkar även som ett litet snällt chorus som lägger lite glitter uppepå allt.

Därefter in till en Kompressor som är ställd rätt lågt som används till vissa stycken och när det behöver lyftas fram vissa grejer. Oftast är OCD låg gain på hela tiden och den i sig komprimerar lite, men det blir en annan sak med ren kompressor som behövs ibland.

Efter det går det vidare till OCD High Gain/Boost som går in i OCD Low Gain/Line Level. Med dessa tre dirt-pedaler kan jag göra mycket. Så som låg-gain OCD är inställd så är den väldigt anslagskänslig och drar jag till så ryter det ifrån, men jag kan även spela ganska cleant på den. Om jag boostar den med den andra OCD:n så blir det mer av det som är bra med den på låg gain. Mer häng, mer bett osv, men med bibehållen ton. Om jag bara kör OCD hög gain så får jag ungefär samma ljud som i den låga ensam, men med högre volym. Soul Bendern är satt på låg gain, men när den stackas med någon eller båda OCD blir det ett jävla häng och en underbar fuzz-ton. Kör jag den ensam blir det ett annat ljud. Så den här combon ger många möjligheter!

Sen drar det vidare till en Phaser för att sen gå till ett Tremolo. Phasern har ersatt en vibe då jag tycker phaser är mer användbart och låter bättre. Tremolot är inställt så att det låter exakt som det tremolo som jag hade i min gamla AC30.

Därefter vidare till ett Delay som är ställt på slap-back och vidare till ett annat Delay som är inställt på längre tid och fler studsar. Detta tillsammans med pitch-vibratot låter väldigt band-echo.

Nu går det vidare till ett Reverb som är rätt snällt satt, låter bra och ger lite rymd när det behövs. Har funderingar på att skaffa ett till och ställa in på långa och stooora inställningar att ha efter, men det använder jag inte särskilt ofta så det ligger lite på is och har fått lämna plats till en annan Boost som sitter sist med buffer påslagen pga rätt många pedaler och mycket sladd.

Image

Allt drivs med 2 st Voodoo Lab 4x4. Jag fick borra upp ett nytt hål för att få till det då jag har den äldre varianten av bord. Men det funkade bra.

Image

Bild på Wah wah:s insida. Har ingen aning om vad det är baserat på för krets eller så mer än att det är en handlindad Whipple-trissa. Han som byggt den lämnade inte så mycket info, men den är köpt på ebay för ett par år sedan och har funkat kanon och låter guld! Fick byta poten och köpte då en Hot Potz II pga att den var rätt tålig. Har förstått att det finns bättre alternativ därute, men det får bli ett senare projekt. Nu ska det in en utgångsbuffer.

Image


22 Nov 2016, 10:13
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Bytte till mig en Tc nova system och köpte en pedal power 2 så satte ihop det här bordet. Blev toppen!
Tanken är att Ethos är själva grundsoundet och agerar som preamp. Den fungerar även skitbra i olika backlines. Och som backup rätt in i pa.
Nova system låter väldigt bra, speciellt reverb och delays är hur bra som helst.

Image


15 Jan 2017, 18:55
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: pedalbordstråd...
Image

Kedja: hemmabyggd junction box, sweet sound mojo vibe, Analogman Sunface ti/uk, Berkos Fx third stone, t-rex tremster, Joe Gagan clyde clone, JRockett Led boots boost/OD, Polytune, junction box igen.

Palmer PWT strömförsörjning.

/A


23 Jan 2017, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Medelstora bordet som jag brukar giga med (pickle viben ska nog bort, blir för tajt med plats för mina bautafötter och den används knappt ändå)

Image

Och det större bordet som jag brukar repa med

Image

Har ett litet flygbord också (pedaltrain nano) men det sätter jag ihop av pedaler från de två borden ovan. Brukar bli typ polytune mini, octafuzz, malekko phaser, lovepedal echo baby, tc shaker mini och en fulltone fulldrive 3.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


26 Jan 2017, 10:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: pedalbordstråd...
Nu har jag äntligen lyckats bestämma pedaler för min nya stärkare.
H9:an ligger på stärken och är bara kopplad till loopen. Keeley GC-2 och Archern finns där, men har ännu inte behövt använda dem. ;)
Source Audio Soleman och den olackade pedalen är till för att styra H9:an.


Image

Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 May 2017, 08:35
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: pedalbordstråd...
Till höger om Archer, vad är det?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 May 2017, 08:56
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: pedalbordstråd...
Granis67 wrote:
Till höger om Archer, vad är det?


Keeley GC-2 Compressor.
En limited-utgåva de släppte när den kom. Ser cool ut, men det är jäkligt svårt att läsa texten på pedalen.
...men man hör ju vad som händer när man vrider på rattarna, så det funkar. :wink:

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 May 2017, 09:00
Profile WWW

Joined: 24 Sep 2014, 17:20
Posts: 216
Post Re: pedalbordstråd...
Kul att se vad alla har för leksaker!

Jag har precis skalat ned så mycket det bara går... Klart man hade klarat sig på bara en fuzzpedal och stärkare men man blir ju lite extra inspirerad av alla leksaker :lol:

Körs främst in i en Brunetti Pleximan men ibland en Victory V40.

I loopen sitter EP-boost -> El capistan -> Boonar -> Blue sky

Allt annat körs rakt in och allt får ström ifrån en Strymon Zuma undertill. Timmy och Cali 76 går på 18v.

Efter humör och låtval byts Sunfacen ut mot någon av de andra eller ibland mot en Thorpy Muffroom cloud.

Tyckte det var lite kul med bild på patchboxen från temple audio som passar som handen i handsken (med hjälp av lite superlim...)

Supernöjd just nu...


Attachments:
IMG_0131.JPG
IMG_0131.JPG [ 219.76 KiB | Viewed 29295 times ]
IMG_0130.JPG
IMG_0130.JPG [ 237.19 KiB | Viewed 29295 times ]
06 Jun 2017, 16:53
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Jag kör mest Kemper nuförtiden och visst, det låter ju bra men det är så jäkla TRÅÅÅKIGT ibland. Därför har jag gått tillbaka till att köra pedalbord + stärk emellanåt. Mycket roligare.
Rufusen är bara en placeholder för min underbara Pettyjohn Chime som är utlånad till en kompis.

Image

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


15 Jun 2017, 08:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.