View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:04



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Quilter till munspel? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Quilter till munspel?
Köpte en Quilter mini head 101 av Rudmark här på bojen. Mest för att jag var nyfiken, gudarna ska veta att jag inte behöver en förstärkare till. Pluggade in och möttes av feedback city. Fram med OPT boxen och nu kunde man börja köra med den på anständig volym. Låter riktigt ok till munspel men behöver ha en skitig mick om man vill ha chicagoljud. Själv är det inte så viktigt för mig så det dög rätt bra med 57 också. Det man måste tänka på med den här stärkaren är att den är väldigt känslig för mick och högtalarkabinett. Med gitarr upplevde jag inte alls samma sak. Med mitt fyrtiokabinett med trattar från Lone Wolf så lät det riktigt anständigt och det skall bli spännande att köra den ihop med mitt pedalbord som egentligen är framtaget för att köra direkt i PA. Med den här på scen också så kommer det att bli riktigt bra drag.

_________________
C J Hörnfeldt


12 Oct 2016, 20:24
Profile

Joined: 03 Jan 2012, 20:24
Posts: 63
Post Re: Quilter till munspel?
Intressant! Kul att du ville dela med dig av dina erfarenheter. Quilter är den enda rörlösa stärk jag funnit lite spännande.
/Anders


12 Oct 2016, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Quilter till munspel?
Hej jag vet att James Harman använder eller har använt en quilter micropro 200. Jag har varit nyfiken att testa den


12 Oct 2016, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Quilter till munspel?
Jag såg Kim Wilson med en sådan här också men han höll i 200w modellen vad han nu skall med det till. Kraft finns och blir över även med den lille. Har provat tvåtolvlåda också men i den sitter det gitarrelement och det var inte lika kul. Mitt experimenterande med den här mojängen har väl bara börjat men det som talar för den är smidigheten och att den verkar helt oberörd även när man spelat med bra patte en lång stund. Inte ens varm, fattar fortfarande inte vad det är för amfetaminstinna getingar som surrar igång inuti den när man trycker på on knappen men väsnas kan dom. I och med att den verkligen inte väger något så blir jag mer och mer övertygad om att den är mer eller mindre tom inuti. Vi får se vad som händer när getingarna dör...

_________________
C J Hörnfeldt


12 Oct 2016, 23:29
Profile

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Quilter till munspel?
Hej Carl Johan!
Det verkar som det är en klass D förstärkare? Jag har tittat på sådana slutsteg för ett antal års'n.
Ingen värmeutveckling att tala om. Undrar hur dom har byggt försteget, digitalt eller analogt?!.
Hur mycket får man betala för en sådan på begagnad marknaden?.

nvh
Raymond


13 Oct 2016, 11:13
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Quilter till munspel?
Hej Raymond, klass D om jag förstått det hela rätt. Den är inte digital och här kommer en länk om du vill läsa mer
http://www.quilterlabs.com/index.php/pr ... -mini-head

Beggat pris i Europa ligger väl mellan 2500-3000 kr skulle jag tro utan att ha kollat så noga. Utgår från nypris i staterna och vad det skulle kosta att ta hit en. Ny landar den runt 3.500 med alla avgifter. Men det lär finnas representant i Danmark.

_________________
C J Hörnfeldt


13 Oct 2016, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Quilter till munspel?
Jag vet att även Nikky Hills gitarrist Matt använder quilter med en liten orange högtalare 8" om jag minns rätt


15 Oct 2016, 12:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Quilter till munspel?
Har testat vidare och kan konstatera att med Jazzljudet blir det bättre headroom och min Bulletinimick kommer till sin rätt på ett trevligt vis. Jag har alltid varit svag för att ha ett rent ljud med öppen cup för att sedan kunna grisa till ljudet med hjälp av händerna. Då till angenäm styrka allt utifrån hur man vill att det skall låta. Funkade väldigt bra med just denna kombination, då körde jag dessutom på en tvåtiolåda. En annan sak som visat sig vara användbar är loopfunktionen. Har nu testat den med lite olika pedaler och det som funkar bäst är eko och reverb. Kör man bägge samtidigt kan det bli lite mycket om man inte är försiktig men man får ett väldigt stort ljud med rätt handhavande. Experimenterandet fortsätter...

_________________
C J Hörnfeldt


18 Oct 2016, 13:09
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Quilter till munspel?
Dags för en liten uppdatering på Quilterfronten. Nu har de kommit med ytterligare en förstärkare som är stor som en normal effektpedal, levererar 45W vid fyra Ohms belastning eller 33W vid åtta Ohms belastning och kommer med strömförsörjning. Har ingång för instrument, aux in och ut samt högtalare ut. Måste vara den optimala prylen om man behöver en backup eller man vill ha något som inte tar plats men ändå ger flera möjligheter än att bara köra rätt in i PA;t. Namnet på tingesten i fråga är
Microblock 45 och du hittar all info om den på Quilters hemsida.

Framtagen för gitarristen men funkar utmärkt för munspelaren. Jag hade nöjet att provlyssna hemma hos Micha som har en och den fungerar över förväntan. Visst är det härligt med nya leksaker? Tror inte att den är så dyr heller. Link till europeisk försäljning.

http://www.euroamp.com/produkt/quilter-microblock-45/

_________________
C J Hörnfeldt


25 Mar 2017, 13:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.