View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:18



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs 
Author Message

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Här är ett blogginlägg om de grundläggande skillnaderna mellan fuzzboxar, distpedaler och overdrives. http://mylittlepedal.se/fuzz-dist-eller ... -det-hela/


11 Oct 2016, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Tack, bra förklarat. Sen tolkar vi ändå olika. Men det ger en liten tillbakablick där i alla fall jag använder olika pedaler för att ändå söka samma/liknande ljud. Fuzz för sig och OD/Gain som ändå skruvas för att låta som jag vill ha.

Jag fick en spark i baken. Söker egentligen inget nytt. Eller, det är ju kul att prova något annat! Bara det låter som det brukar göra.


12 Oct 2016, 00:47
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Trevlig liten sida och alltid kul med pedalsnack :-) Man får dock inte glömma pedaler som gör både och eller ligger mitt emellan två kategorier där det finns många spännande pedaler och sound.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


12 Oct 2016, 10:10
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Vet dock inte om jag blev så mycket klokare på skillnaden mellan OD och dist pedaler, luddigt och jag önskar förtydligande.

I mitt lilla scenario här förutsätter jag att man kör både od pedalen och dist pedalen via förstärkarens rena kanal:

Scenario 1. En od pedal där man både justerar upp level samt drive reglage för att få ett distat ljud enligt smak.
Scenario 2. En dist pedal där man justerar upp level samt dist reglage för att få ett distat ljud enligt smak.

Under just detta scenariot fungerar väl OD pedalen exakt som en dist pedal också, eller vad sjutton är det för skillnad då?

(Sedan är jag fullt medveten om att väldigt många (mig inkluderat) mest använder en OD pedal genom förstärkarens dist kanal som boost och använder drive reglaget mycket sparsamt.)
(Jag är också fullt medveten om att en dist pedal oftast inte lämpar sig för att enbart användas för att boosta dist kanalen utan oftast enbart körs genom den rena kanalen.)

Min slutsats: En OD pedal kan oftast användas som en dist pedal också men däremot kan inte alltid en dist pedal användas som en boost pedal?

Vänligen ge mig lite klarhet om jag missuppfattat något. :-)


12 Oct 2016, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
OBS Väldigt generaliserande 8)
ok, i begynnelsen fanns det rörstärkare, vissa gitarrister ville att rörstärkaren skulle dista mer, man kom på att om man ökade insignalen i input så drevs förstegsrören mer och det blev mer dist - Hendrix ska tex använt en sån här boost :
Image
Angus Young använde det trådlösa systemet för att boosta o komprimera sin insignal till stärkaren... - samma grej här, han ville ha mer dist o häng

vissa experimenterade med att göra pedaler som fick kallas fuzz.., skulle oxå ge mer distljud
sedan kom boss od-1 och ibanez 808 och kallades overdrive, de gav inte samma "dist" som de gamla fuzzarna och det var inte meningen heller, de skulle ge aningen komprimering, boost o likna mer det ljud som rörstärkarna levererade men inte så de skulle låta som distade rörstärkare, utan för att DRIVA PÅ rörstärkarna, få dem att dista själva o hjälpa till med att ge ytterligare med dist, som ett extra gainsteg typ.. (fast med skärning i basen, kanske tänkt att funka bättre som soloboost o att gitarren hörs genom bättre)

det har efter detta blivit en namnstandard typ..att kalla pedaler som levererar en mjukare distortion för overdrives.
Idag finns det dessutom overdrives som är "transparenta", levererar mer eller mindre dist, har rakare frekvenskurva etc.
Samma med rena boostar, dvs signalförstärkare utan möjligheten att skita till ljudet med dist, där skiljer det sig oxå åt om de påverkar/färgar ljudet mer eller mindre och i vilka frekvenser . dvs smaksak

Distar brukar man mena pedaler som har mycket dist och lite hårdare sådan, annars rätt lika som med overdrives.

Pedaler som ska låta som förstärkare: finns både som overdrives (mjukare dist) och distortion (hårdare dist)

men nu finns det så många varianter av allt så det är egentligen skitsamma, man får ta det man tycker passar för det man vill ha dem till o vad man gillar för ljud o det är ett experimenterande.

dvs man kan köpa pedaler med olika distkaraktär, möjligheter att påverka frekvenskurnvan, midhump eller inte osv och använda dem genom rena kanaler eller redan distade kanaler på förstärkaren efter smak o tycke, man kan boosta en rörstärkare med dem eller låta bli.

Själv så tycker jag tex att det funkar fint att boosta min marshall med en boss od-3, vilken har en lite rakare frekvenskurva o mer bas när jag spelar lågt, men spelar jag högre så vill jag ha mindre bas från pedalen och använder hellre en mxr gt-od, boss sd-1 eller tubescreamer. just nu i allafall, smaken ändrar sig ibland..

hoppas jag inte rör till det hela haha


12 Oct 2016, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
makatech wrote:
Vet dock inte om jag blev så mycket klokare på skillnaden mellan OD och dist pedaler, luddigt och jag önskar förtydligande.

I mitt lilla scenario här förutsätter jag att man kör både od pedalen och dist pedalen via förstärkarens rena kanal:

Scenario 1. En od pedal där man både justerar upp level samt drive reglage för att få ett distat ljud enligt smak.
Scenario 2. En dist pedal där man justerar upp level samt dist reglage för att få ett distat ljud enligt smak.

Under just detta scenariot fungerar väl OD pedalen exakt som en dist pedal också, eller vad sjutton är det för skillnad då?

(Sedan är jag fullt medveten om att väldigt många (mig inkluderat) mest använder en OD pedal genom förstärkarens dist kanal som boost och använder drive reglaget mycket sparsamt.)
(Jag är också fullt medveten om att en dist pedal oftast inte lämpar sig för att enbart användas för att boosta dist kanalen utan oftast enbart körs genom den rena kanalen.)

Min slutsats: En OD pedal kan oftast användas som en dist pedal också men däremot kan inte alltid en dist pedal användas som en boost pedal?

Vänligen ge mig lite klarhet om jag missuppfattat något. :-)


Har för mig att distpedaler ofta har rakare frekvenskurva, dvs mer bas, du kommer få mer basfrekvenser från disten och ett tunnare ljud från overdriven, generellt låter overdriven lite mjukare o disten taggigare. nått sånt ungefär...
sen är detta ju inte riktigt sant längre när det gäller basåtergivning o frekvenskurva då det finns MASSOR med variationer idag.

Håller med dig att i alla fall jag generellt INTE använder en dist att boosta med, men det finns de som gillar det..tex att boosta med en RAT (tycker jag är en dist, beroende på hur den låter, men den kanske inte har så mycket bas heller ?)

sen har ju även gitarrljudet ändrats över åren, idag vil många ha mer bas i gitarren, men som tex när jag såg Clutch senast så tyckte jag inte det blev så lyckat, hörde knappt gitarren då den konkurrerade med basen o trummorna, där hade gitarristen haft nytta av att boosta med tex en 808 eller sd-1:a


12 Oct 2016, 12:05
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Tack för dina inlägg och jag tror bestämt jag blev lite klokare. ;-)

Det här med att många vill ha mer bas i ljudet är intressant... som kanske leder in på lite sidospår nu.

Hemma kan det vara behagligare med ett varmare något basigare ljud men det är ofta inte optimalt live för då konkurrerar gitarrljudet med basen o trummorna?

Faktum är att jag tycker folk rör ihop detta också när de tittar på eller pratar om olika högtalar element. I vilken miljö ska de användas och tillsammans med vilken stärkare? En 4x12 med Celestion V30 kanske blir tufft för öronen hemma men passar perfekt live för att gitarren ska skära igenom trummorna och basen?

SLA wrote:
makatech wrote:
Vet dock inte om jag blev så mycket klokare på skillnaden mellan OD och dist pedaler, luddigt och jag önskar förtydligande.

I mitt lilla scenario här förutsätter jag att man kör både od pedalen och dist pedalen via förstärkarens rena kanal:

Scenario 1. En od pedal där man både justerar upp level samt drive reglage för att få ett distat ljud enligt smak.
Scenario 2. En dist pedal där man justerar upp level samt dist reglage för att få ett distat ljud enligt smak.

Under just detta scenariot fungerar väl OD pedalen exakt som en dist pedal också, eller vad sjutton är det för skillnad då?

(Sedan är jag fullt medveten om att väldigt många (mig inkluderat) mest använder en OD pedal genom förstärkarens dist kanal som boost och använder drive reglaget mycket sparsamt.)
(Jag är också fullt medveten om att en dist pedal oftast inte lämpar sig för att enbart användas för att boosta dist kanalen utan oftast enbart körs genom den rena kanalen.)

Min slutsats: En OD pedal kan oftast användas som en dist pedal också men däremot kan inte alltid en dist pedal användas som en boost pedal?

Vänligen ge mig lite klarhet om jag missuppfattat något. :-)


Har för mig att distpedaler ofta har rakare frekvenskurva, dvs mer bas, du kommer få mer basfrekvenser från disten och ett tunnare ljud från overdriven, generellt låter overdriven lite mjukare o disten taggigare. nått sånt ungefär...
sen är detta ju inte riktigt sant längre när det gäller basåtergivning o frekvenskurva då det finns MASSOR med variationer idag.

Håller med dig att i alla fall jag generellt INTE använder en dist att boosta med, men det finns de som gillar det..tex att boosta med en RAT (tycker jag är en dist, beroende på hur den låter, men den kanske inte har så mycket bas heller ?)

sen har ju även gitarrljudet ändrats över åren, idag vil många ha mer bas i gitarren, men som tex när jag såg Clutch senast så tyckte jag inte det blev så lyckat, hörde knappt gitarren då den konkurrerade med basen o trummorna, där hade gitarristen haft nytta av att boosta med tex en 808 eller sd-1:a


12 Oct 2016, 12:53
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
jepp, det är skillnad på att spela hemma och i ett band, även själva volymen spelar roll, på gamla stereos brukade det finnas en knapp som ökade diskant o bas, vilket var sjysst för att få bra ljud på låg volym, men drog man på så fick man stänga av funktionen igen, bilstereos har den också - vad hette den, minns tyvärr inte..?

Finns säkert nån här som kan detta bättre än mig, men när du spelar tyst i stärkaren så rör sig inte högtalaren lika mycket, pumpar inte lika mycket luft - påverkar frekvenserna.. och våra öron reagerar olika, dvs vi hör ljudfrekvenserna olika vid olika volymer.

Greenbacks funkar fint för mig, men det skulle säkert vintage30 eller 75:or göra också :D

Finns youtubeklipp där de jämför ljudet på dessa så man hör skillnaden, rätt roligt att lyssna på och inte alltid det man TROR att man gillar som man tycker låter bäst i slutändan, men så spelar det ju även roll vilken stärkare det är och hur den skruvats in.
Karaktären ändras ju med andra högtalare så man får vänja sig att skruva stärkaren lite annorlunda om man byter.

har du hunnit testa din med vintage 30? vad tyckte du?


12 Oct 2016, 13:05
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Stämmer, jag har monterat i en st china made V30 16ohm i min Marshall 1912 låda. ;-) Dvs samma koncept som Orange i deras PPC112 låda.

Jag är splittrad än så länge och behöver mer tid på mig.

Den vassare V30n gör att jag uppskattar vissa av egenskaperna i den massiva varma något basiga Celestion G12B-150 mer än tidigare. ;-)

Clean ljudet genom G12B-150 är ej lätt att slå (otroligt varmt fint ljud) men jag tycker nog att V30n låter bättre på dist samt att man får lite bättre strängdefinition och hör toner etc lite tydligare/renare, en smaksak dock och jag har ej fattat beslut ännu. En hel del beror ju också på hur bra/dålig man är på att ratta in förstärkarens eq.

V30 låter också lite mindre vasst nu efter en vecka, köpte det begagnat men det kan omöjligen varit inspelat, såg sprillans ut i lådan.

Marshall har ju enbart Celestion G12B-150 i deras 1912 låda och JVM215C kombon, går ej att köpa via Celestion. Vore den inte så svår att få tag på tror jag G12B-150 skulle varit populär faktiskt, en mycket bra rackare. Tror många skulle älska den beroende på vad man spelar för typ av musik, för jazz, blues och den typen av musik borde den vara helt klockren.

Nackdelen med G12B-150 är att jag kan uppleva den lite klurig tex i kombination med boost pedal och dist, blir lite mycket "low end" då vilket jag då och då upplever ger oönskade effekter/feedback i ljudet (vilket i och för sig oftast avhjälpes genom att dra ner tex basen).

Men ändå, jag har full förståelse för att Marshall valt G12B-150 i 1912 lådan samt i JVM215C kombon, de vet vad de håller på med. Det är väl folk som blir förvillade över ett element de inte känner till. ;-)

SLA wrote:
jepp, det är skillnad på att spela hemma och i ett band, även själva volymen spelar roll, på gamla stereos brukade det finnas en knapp som ökade diskant o bas, vilket var sjysst för att få bra ljud på låg volym, men drog man på så fick man stänga av funktionen igen, bilstereos har den också - vad hette den, minns tyvärr inte..?

Finns säkert nån här som kan detta bättre än mig, men när du spelar tyst i stärkaren så rör sig inte högtalaren lika mycket, pumpar inte lika mycket luft - påverkar frekvenserna.. och våra öron reagerar olika, dvs vi hör ljudfrekvenserna olika vid olika volymer.

Greenbacks funkar fint för mig, men det skulle säkert vintage30 eller 75:or göra också :D

Finns youtubeklipp där de jämför ljudet på dessa så man hör skillnaden, rätt roligt att lyssna på och inte alltid det man TROR att man gillar som man tycker låter bäst i slutändan, men så spelar det ju även roll vilken stärkare det är och hur den skruvats in.
Karaktären ändras ju med andra högtalare så man får vänja sig att skruva stärkaren lite annorlunda om man byter.

har du hunnit testa din med vintage 30? vad tyckte du?


12 Oct 2016, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
aha, kanske Marshall använder ett basigare element i 1x12:an just för att det ska låta bättre hemma?
Kolla upp elementet på celestions hemsida och de vad de skriver om den o hur frekvenserna ser ut.

Hade en gång en låda med 2 v30 o hade till en orange rocker 30, gillade det inte direkt, för mycket mellanregister eller nått, men så var de sprillans nya, låter bättre i den rocker combo jag har nu som spelats till förbannelse, se om du kan få tag på en gammal 75:a eller greenback (eller klon) o jämför lite


12 Oct 2016, 13:53
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Du hittar nog inte G12B-150 elementet på Celestions hemsida, detta är en specialare som enbart säljs via Marshall 1912 lådan och JVM215C kombon, men jag har läst på ett forum att det går att beställa G12B-150 via Marshall också om man frågar dem (dvs inte direkt officiellt tror jag).

Ja, att prova högtalar element är underhållande som påverkar ljudbilden mycket, blir säkert någon mer test i framtiden.

SLA wrote:
aha, kanske Marshall använder ett basigare element i 1x12:an just för att det ska låta bättre hemma?
Kolla upp elementet på celestions hemsida och de vad de skriver om den o hur frekvenserna ser ut.

Hade en gång en låda med 2 v30 o hade till en orange rocker 30, gillade det inte direkt, för mycket mellanregister eller nått, men så var de sprillans nya, låter bättre i den rocker combo jag har nu som spelats till förbannelse, se om du kan få tag på en gammal 75:a eller greenback (eller klon) o jämför lite


12 Oct 2016, 13:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
SLA wrote:
jepp, det är skillnad på att spela hemma och i ett band, även själva volymen spelar roll, på gamla stereos brukade det finnas en knapp som ökade diskant o bas, vilket var sjysst för att få bra ljud på låg volym, men drog man på så fick man stänga av funktionen igen, bilstereos har den också - vad hette den, minns tyvärr inte..?

"Loudness"?

_________________
Johan Hansson


12 Oct 2016, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Tubis wrote:
SLA wrote:
jepp, det är skillnad på att spela hemma och i ett band, även själva volymen spelar roll, på gamla stereos brukade det finnas en knapp som ökade diskant o bas, vilket var sjysst för att få bra ljud på låg volym, men drog man på så fick man stänga av funktionen igen, bilstereos har den också - vad hette den, minns tyvärr inte..?

"Loudness"?

Just ja..tack ! :D


13 Oct 2016, 07:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
SLA wrote:
brukade det finnas en knapp som ökade diskant o bas, vilket var sjysst för att få bra ljud på låg volym, men drog man på så fick man stänga av funktionen igen, bilstereos har den också - vad hette den, minns tyvärr inte..?

"Loudness"?
SLA wrote:
Just ja..tack ! :D

Lägger alltid funktionen över distpoten så bas och diskant blir större vid låg dist och och tvärtom. Det gör att det blir fylligt och med cut vid låg dist och inte så booomigt och fizzligt vid hög dist. Det låter som bas och diskant är jämnare över distsvepet. Annars kan det bli beroende på var man justerat sweetspot som om bas och diskanten ändras kraftigt vid olika distinställningar. Eftersom mer dist ger både övertoner och undertoner, alltså mer bas och diskant......

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2016, 08:24
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Välkommen tubis :)
Har du även nått att tillägga om mitt försök till förklaring ovan?
Tror du har djupare insikt i det än jag ;)

/Sven


13 Oct 2016, 09:03
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Det finns ju varje fall ODs med både symmetrisk och asymmetrisk klippning så det räcker åtminstone inte för att förklara skillnaden.

Tror väl att många pedaler nu för tiden går in i varandras domäner? Dvs, många OD erbjuder så mycket skjuts så att man med hjälp av drive reglaget mycket väl kan använda den som en mera renodlad dist pedal via clean kanalen. Sedan finns det också dist pedaler som går att använda som boost (level reglaget) men långt ifrån alla dist pedaler lämpar sig för att boosta med?

Rent generellt så kör man oftast dist pedaler via förstärkarens clean kanal medan od går att använda på båda kanalerna.

Dvs för att sammanfatta skillnaden mellan dist och od pedaler så tvingas man grovt generalisera eller skriva om hur det brukade vara på den gamla goda tiden? ;-)

Som SLA skrev: "Distar brukar man mena pedaler som har mycket dist och lite hårdare sådan, annars rätt lika som med overdrives."

Med en rejäl Marshall förstärkare, typ DSL och JVM med flera behöver man mera sällan distpedaler, då räcker det med OD pedaler för att komma dit man vill. Tror väl inte det är så vanligt att man kör med distpedaler i Mesa Boogie Rectifiers heller. ;-) Har man en förstärkare som inte kan leverera så mycket dist, tex en Fender variant så kan det dock vara praktiskt. ;-) (för att mycket grovt generalisera) Självklart har distpedaler sin plats för olika typer av förstärkare om man med en distpedal av typen "amp in a box" helt vill ändra ljudet och karaktären på sin stärkare. Vissa distpedaler av "amp in a box" typ börjar ju bli fantastiskt bra nu för tiden, tex de olika Bogner och Friedman varianterna. Blir lite billigare också än att köpa en riktig Bogner eller Friedman.

SLA wrote:
Välkommen tubis :)
Har du även nått att tillägga om mitt försök till förklaring ovan?
Tror du har djupare insikt i det än jag ;)

/Sven


13 Oct 2016, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
makatech wrote:
Det finns ju varje fall ODs med både symmetrisk och asymmetrisk klippning så det räcker åtminstone inte för att förklara skillnaden.

Tror väl att många pedaler nu för tiden går in i varandras domäner? Dvs, många OD erbjuder så mycket skjuts så att man med hjälp av drive reglaget mycket väl kan använda den som en mera renodlad dist pedal via clean kanalen. Sedan finns det också dist pedaler som går att använda som boost (level reglaget) men långt ifrån alla dist pedaler lämpar sig för att boosta med?

Rent generellt så kör man oftast dist pedaler via förstärkarens clean kanal medan od går att använda på båda kanalerna.

Dvs för att sammanfatta skillnaden mellan dist och od pedaler så tvingas man grovt generalisera eller skriva om hur det brukade vara på den gamla goda tiden? ;-)

Som SLA skrev: "Distar brukar man mena pedaler som har mycket dist och lite hårdare sådan, annars rätt lika som med overdrives."

Med en rejäl Marshall förstärkare, typ DSL och JVM med flera behöver man mera sällan distpedaler, då räcker det med OD pedaler för att komma dit man vill. Tror väl inte det är så vanligt att man kör med distpedaler i Mesa Boogie Rectifiers heller. ;-) Har man en förstärkare som inte kan leverera så mycket dist, tex en Fender variant så kan det dock vara praktiskt. ;-) (för att mycket grovt generalisera) Självklart har distpedaler sin plats för olika typer av förstärkare om man med en distpedal av typen "amp in a box" helt vill ändra ljudet och karaktären på sin stärkare. Vissa distpedaler av "amp in a box" typ börjar ju bli fantastiskt bra nu för tiden, tex de olika Bogner och Friedman varianterna. Blir lite billigare också än att köpa en riktig Bogner eller Friedman.

SLA wrote:
Välkommen tubis :)
Har du även nått att tillägga om mitt försök till förklaring ovan?
Tror du har djupare insikt i det än jag ;)

/Sven


En bra sammanfattning, upptäckte när jag började kolla mer efter overdrive/dist pedaler att de som älskade sina OCD tex ofta körde fenderstärkare o på rena kanaler, dvs de ville ha hela dist/overdrive-grejen från pedalerna, vilket ju är ett helt annat grepp än om man bara vill färga en redan distad rörhäck (och ofta då kör Marshall) :)


13 Oct 2016, 10:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Detta med beteckningen är ju inga vetenskapliga begrepp utan mer kulturella.....alla är ju distpedaler.......fuzz är ju en beskrivning av ett distorterat ljud, "overdrive" kommer ju från att man kör en komponent så hårt så det börjar dista.

Ofta heter ju värstingkanalerna i en "förstärkare" overdrive..., ofta med förkortningen OD. Den lättare disten kallas i stället för crunch Så samma effekt har inte samma kulturella beteckning när den är inbyggd i en förstärkare. Clean, Crunch, OD1, OD2, är ju inte helt ovanligt.....

Så jag skulle kalla det här med benämningen av pedaler som enbart kulturell. Någon gång i historien har någon ansett att overdrive i en pedal ska beteckna en lättare dist och distpedal en mer värstingaproach.

Fuzz är ju ofta bara en överstyrning av en transistor utan några avrundande komponenter till alla fuzziga övertoner som blir. OD och DIST brukar runda bort dessa delar av ljudet. "ODpedal" brukar oftast vara konstruerad med dioder motkopplade över en operationsförastärkare som producerar disten, "distpedaler" brukar i stället ofta överstyra själva operationsförtärkaren följt av ett ytterligare diststeg med dioder till jord. Distpedalen har alltså som oftast två st diststeg efter varandra.

Hur man sen använder pedalerna är väl bara fantasin som sätter stopp för. Man kan ju använda den enbart som en preamp och se förstärkaren som ett slutsteg, eller kombinera pedalens dist med förstärkaren. En värstingdistpedal behöver inte betyda att man kör i clean, man kan dra av lite på disten i pedalen och färga till med lite rördist för att liva upp det, och kanske med att boosta till lite mid in i rörstärkaren när pedalen har en aktiv midkontroll, dra av lite diskant från pedalens fizzliga och låta röret bygga upp lite nya övertoner i dess dist, osv osv osv

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2016, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Tubis wrote:
Detta med beteckningen är ju inga vetenskapliga begrepp utan mer kulturella.....alla är ju distpedaler.......fuzz är ju en beskrivning av ett distorterat ljud, "overdrive" kommer ju från att man kör en komponent så hårt så det börjar dista.

Ofta heter ju värstingkanalerna i en "förstärkare" overdrive..., ofta med förkortningen OD. Den lättare disten kallas i stället för crunch Så samma effekt har inte samma kulturella beteckning när den är inbyggd i en förstärkare. Clean, Crunch, OD1, OD2, är ju inte helt ovanligt.....

Så jag skulle kalla det här med benämningen av pedaler som enbart kulturell. Någon gång i historien har någon ansett att overdrive i en pedal ska beteckna en lättare dist och distpedal en mer värstingaproach.

Fuzz är ju ofta bara en överstyrning av en transistor utan några avrundande komponenter till alla fuzziga övertoner som blir. OD och DIST brukar runda bort dessa delar av ljudet. "ODpedal" brukar oftast vara konstruerad med dioder motkopplade över en operationsförastärkare som producerar disten, "distpedaler" brukar i stället ofta överstyra själva operationsförtärkaren följt av ett ytterligare diststeg med dioder till jord. Distpedalen har alltså som oftast två st diststeg efter varandra.

Hur man sen använder pedalerna är väl bara fantasin som sätter stopp för. Man kan ju använda den enbart som en preamp och se förstärkaren som ett slutsteg, eller kombinera pedalens dist med förstärkaren. En värstingdistpedal behöver inte betyda att man kör i clean, man kan dra av lite på disten i pedalen och färga till med lite rördist för att liva upp det, och kanske med att boosta till lite mid in i rörstärkaren när pedalen har en aktiv midkontroll, dra av lite diskant från pedalens fizzliga och låta röret bygga upp lite nya övertoner i dess dist, osv osv osv


Det här säger allt tycker jag, enkelt o kortfattat, var nått sånt här jag var ute efter :)
Tack!!


14 Oct 2016, 10:20
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Lite om skillnader mellan fuzzar, distar och ODs
Intressant och mkt bra förklarat "Tubis".


30 Dec 2016, 15:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.