View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:43



Reply to topic  [ 22 posts ] 
NO1 Guitarshop 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post NO1 Guitarshop
'Guitarshoppen i Göteborg' .

Nån som brukar handla där ?

Tycker alltid det är knepigt med butiker som har 'ring för pris' på allting.
Känns väldigt gammalmodigt.

Kontaktade dom via deras websida för 2 veckor sen med en seriös förfrågan på en gitarr.
Fick till svar att mitt 'ärende hade registrerats' och att deras 'Customer service team' skulle hantera det inom kort...

Seriöst.....
8)

_________________



25 Sep 2016, 16:37
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: NO1 Guitarshop
Jag hade tänkt handla där, men tror jag struntar i det. Mejlade i lördags om en gitarr jag var sugen på, en Sigma 000M-15. Fick till svar att de inte har kvar några till rea-pris. På frågan varför de då annonserar ut dom till reapris fick jag veta att jag var icke läskunnig och tyken. Det är en gåta varför man när en kund hör av sig inte säger "oj, då ska vi ändra i annonsen, de är slut" eller "kan vi hjälpa dig med nåt annat?" istället för att bli otrevlig. Bilden på annonsen tog jag nyss...


Image


26 Sep 2016, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
Mike Leaf wrote:
'Guitarshoppen i Göteborg' .

Nån som brukar handla där ?

Tycker alltid det är knepigt med butiker som har 'ring för pris' på allting.
Känns väldigt gammalmodigt.


Kontaktade dom via deras websida för 2 veckor sen med en seriös förfrågan på en gitarr.
Fick till svar att mitt 'ärende hade registrerats' och att deras 'Customer service team' skulle hantera det inom kort...

Seriöst.....
8)


Håller med angående det där.
Finns vissa butiker som inte svarar alls, andra svarar efter typ 1 månad och de som svarar
"ring" på mailförfrågningar.
Jag har då hittills aldrig skickat mail med en förfrågan utan att vara seriös intresserad. Men vill man inte ringa så vill flera butiker tydligen inte ha en som kund.


27 Sep 2016, 13:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
rifle wrote:
Håller med angående det där.
Men vill man inte ringa så vill flera butiker tydligen inte ha en som kund.


Precis,
Jag vill inte ha 10 minuters 'säljsnack' i örat eller konversera om ditt och datt, därför ringer jag inte.
Hela upplägget fick mig ointresserad av gitarren.

Nu vet jag ju inte ens priset men jag gissar att det inte ligger åt det konservativa hållet ändå. 8)

Kan köpa att privatpersoner vill sälja på detta vis eller inte kan hantera e-post , men som butik bör man ju klara det, annars ska man kanske inte ha en hemsida med kontaktalternativ.

_________________



27 Sep 2016, 14:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: NO1 Guitarshop
Jag har varit där någon gång när jag gått förbi. De ger ett väldigt old school intryck. De har lite spelningar i affären som också ligger i linje med det intrycket. De har överlevt ett par år nu i alla fall, och jag tycker samtidigt det är lite kul att det finns såna här affärer kvar. Otrevligheten som ni vittnar om känns ju förstås inte på sin plats.

_________________
/Anders


06 Oct 2016, 09:44
Profile WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: NO1 Guitarshop
Jag är där ibland. Ömsom vin ömsom vatten.

DET POSITIVA:
- Fredrik (?) som jobbar där är grymt trevlig. Han satte ihop ett stratabygge åt mig för en rimlig peng.
- De satsar rätt mycket på delar t.ex Monster Relic och de verkar satsa mer på att sälja delar a la GMF och gitarrdelar.
- De har ibland rätt kul beggat till varierande priser, ibland rätt prisvärt ibland jättedyrt. Jag hänger inte med riktigt ibland.
- Som sagts har de spelningar i butik och utanför på trottoaren.
- De anordnar nichekurser tex steel, blues, countrypicking
(De brukade importera begagnat från USA men med förändringarna i dollarkursen så har det försvunnit)

MEN DET FINNS EN DEL ATT JOBBA PÅ:
- Hemsidan är tämligen usel, dock inte jätteviktigt för mig
- Övrig personal (ägaren?) tycker jag borde gå en kurs i kundservice.
- På vanliga prylar är de inte billiga och de har ett ganska begränsat sortiment med lite udda märken.


12 Oct 2016, 11:01
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
Det är ju grymt irriterande att de hela tiden spammar Blocket också.
Bara det gör ju att man vägrar ens titta på deras annonser och än mindre göra affär med dem.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


15 Oct 2016, 11:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
no16 wrote:
- De har ibland rätt kul beggat till varierande priser, ibland rätt prisvärt ibland jättedyrt. Jag hänger inte med riktigt ibland.


Svårt att bedöma då dom inte skriver ut priserna i annonser eller på hemsidan, och inte besvarar frågor om pris heller.
Kanske dagspris som sätts dagligen?

_________________



16 Oct 2016, 12:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: NO1 Guitarshop
Var där igår, ägaren stod i "kassan", lite halvslött bemötande, men absolut inte otrevligt.

Orkade inte fråga om alla objekt som hänger på "dyr"väggen men...
En 1952 LP goldtop med utbytt "svans" mot abr och stoptail, har haft sprucken hals men rätt halsvinkel och stabiliserad för ca 30 år sen, 100 laxar, rätt (använt och oxiderat) skick för övrigt, svårt att värdera exakt med de problemen, men 100 skulle i alla fall jag aldrig nånsin ge för en gura med dessa issues!

En 1960 strata, ytbytt 3-way switch, nån mer bagatell åtgärd som jag inte kommer ihåg tyvärr, grymt fint använt skick, 160 laxar, känns mer OK än LPn men nä, för mycket pengar för ett instrument helt enkelt.

För övrigt rätt många både vintage och äldre Gibson och Fender i trevligt skick, både på dyrväggen och runt i butiken, ett nöje att besöka en butik med hyffsat utbud på sånt man är intresserad av.

Tror att det är en besöksbutik så att säga, ska man köpa ett instrument som är 30-40-50 år gammalt så är en testkörning obligatoriskt, hur bra det än ser ut på bild, vet av egen erfarenhet :wink:


16 Oct 2016, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
holmis63 wrote:
En 1952 LP goldtop med utbytt "svans" mot abr och stoptail, har haft sprucken hals men rätt halsvinkel och stabiliserad för ca 30 år sen, 100 laxar, rätt (använt och oxiderat) skick för övrigt, svårt att värdera exakt med de problemen, men 100 skulle i alla fall jag aldrig nånsin ge för en gura med dessa issues!


Nä det är väl typ drygt dubbelt vad dom går för på Ebay

holmis63 wrote:
Tror att det är en besöksbutik så att säga, ska man köpa ett instrument som är 30-40-50 år gammalt så är en testkörning obligatoriskt, hur bra det än ser ut på bild, vet av egen erfarenhet :wink:


Jo, men jag åker inte till Göteborg innan jag vet om gitarren fortfarande är till salu och vad man begär.
Helt OK att köra endast lokalt även om jag inte förstår poängen med det.

_________________



16 Oct 2016, 14:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: NO1 Guitarshop
Mike Leaf wrote:
Jo, men jag åker inte till Göteborg innan jag vet om gitarren fortfarande är till salu och vad man begär.
Helt OK att köra endast lokalt även om jag inte förstår poängen med det.


Nä, det förstår jag till 100%, om du kan precisera för mig vilket objekt du är intresserad av så kan jag fråga, om du är väldigt intresserad alltså, och kommunikationen står i vägen för dig!


16 Oct 2016, 14:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NO1 Guitarshop
Det är väl ändå typiskt musikaffärer att ha attityden alá: "du ringer oss, vi ringer aldrig dig, inte ens när en beställd vara ankommit". Det är ju den kulturen som verkar gälla I branschen. Bara gilla läget eller endast köpa av privatpersoner. Eller skälla ut dem om man är sugen...


18 Oct 2016, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
holmis63 wrote:

Nä, det förstår jag till 100%, om du kan precisera för mig vilket objekt du är intresserad av så kan jag fråga, om du är väldigt intresserad alltså, och kommunikationen står i vägen för dig!

Tack, jag är inte intresserad längre!

_________________



19 Oct 2016, 13:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
Det var denna jag var intresserad av om nån blev nyfike.

https://www.blocket.se/goteborg/No1___G ... ?ca=11&w=3

Men priset är ju helt fel.... så det blir inget med det. :)

_________________



19 Oct 2016, 20:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: NO1 Guitarshop
Ja, har man lite tålamod så kan man ju hitta en sen 60-talare för det priset...


03 Nov 2016, 10:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NO1 Guitarshop
LieMfB wrote:
Ja, har man lite tålamod så kan man ju hitta en sen 60-talare för det priset...


Menar du att det går att hitta en vit tremickad SG från 60-talet för 25.000 kronor? På Stockholmsmässan fanns det en sån med en prislapp på 89.000. 8)


03 Nov 2016, 13:25
Profile

Joined: 17 Nov 2009, 21:14
Posts: 147
Location: Lund
Post Re: NO1 Guitarshop
Jag är rätt ofta inne i butiken och har haft mycket med dem att göra, och gillar både Fredrik och Leif (ägaren). Personligen föredrar jag "Old School" butiker framför att bara handla på internet och Thomann, vilket snart är enda alternativet om man inte vill gå till 4Sound, så ni borde stödja en sådan här butik, trots bristerna, istället för att mest gnälla om allt och inget (några av er)
Problemet, som ni upplever med butiken, är att det vintage som hänger där, och som de flesta på detta forum verkar vara intresserad av, är inlämnade
på kommission och därför kan det oftast vara önskepriser när privatägaren vill sälja, och det styr ju inte butiken så mycket över.
Deras styrka ligger på akustiskt och nylon och jag vet att Leif flänger mellan Singapore och Japan stup i kvarten, och då skulle jag nog också ge ett lite trött och avslappnat intryck.
Men deras uppdatering av hemsidan (som de har haft problem med) och på vintage & rare är tyvärr lite långsam.


04 Nov 2016, 17:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
boptillyoudrop wrote:
Problemet, som ni upplever med butiken, är att det vintage som hänger där, och som de flesta på detta forum verkar vara intresserad av, är inlämnade
på kommission och därför kan det oftast vara önskepriser när privatägaren vill sälja, och det styr ju inte butiken så mycket över.


Håller inte med, det är butiken som sätter priset.
Vill kommissions-kunder ha för mycket betalt så nekar man att ta in objektet.

Håller inte heller med att de flesta på detta forum är intresserade av Vintage, snarare är det få som är det.
Den gitarr jag var intresserad av var heller inte Vintage....

Har inga problem med att man håller höga priser , men gillar inte den 'Call for price' grejen som ger lite bilhandlarvibbar..

_________________



05 Nov 2016, 14:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
Vinyljunkie wrote:
LieMfB wrote:
Ja, har man lite tålamod så kan man ju hitta en sen 60-talare för det priset...


Menar du att det går att hitta en vit tremickad SG från 60-talet för 25.000 kronor? På Stockholmsmässan fanns det en sån med en prislapp på 89.000. 8)


Mja , en sen från 68-69 kan man nog landa för det priset om den är omlackad, helt orginal runt 40-45....
Köpte en 70:a Custom i mycket bra skick för 17 papp , dock var den brun.....

Vet inte vad du kollade på , men 89 då ska det nog vara pre-66

_________________



05 Nov 2016, 14:32
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Nov 2009, 21:14
Posts: 147
Location: Lund
Post Re: NO1 Guitarshop
Själv har jag alltid bemötts hur trevligt som helst av No1 och vill verkligen försvara den goa personalen och fina butiken. Den som upplever att de blir surt bemött kanske själva har en sur attityd - eller är det en omöjlig tanke??


05 Nov 2016, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
boptillyoudrop wrote:
Själv har jag alltid bemötts hur trevligt som helst av No1 och vill verkligen försvara den goa personalen och fina butiken. Den som upplever att de blir surt bemött kanske själva har en sur attityd - eller är det en omöjlig tanke??


Verkar som det fungerar jättebra lokalt , om man kan kliva in i butiken blir man säkert bra bemött. Kritiken handlade väl mer om hur man annonserar på nätet och inte besvarar (eller besvarar dåligt) när dessa kunder hör av sig.

Man kanske inte ska ha en hemsida ens?

_________________



05 Nov 2016, 17:10
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: NO1 Guitarshop
Har vid två tillfällen ställt frågor angående gitarrer om fler bilder endast en bild på hemsidan lite suddiga... Inget svar vid bägge tillfällena... lite nonchalant och köpte därför motsvarande gitarrer från england respektive USA. Fick bättre service därifrån och de kostade mig ungefär samma trots frakt och import (USA)...

plexi


02 Jan 2017, 12:31
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.