Satte i logaritmiska potar i mitt flying v häromdan, vol o ton.
Kom att tänka på denna tråden, för jag upplever också det som en rejäl av/på känsla nu när jag rullar av från 10 på volymen, om än så lite
Mitt intryck är, uttryckt med lekmanslogik och lite höftade siffror:
Log är jämnare från 0->8 i svepet sen kommer en ketchuppeffekt på slutet, 8-10.
Mao möjligheten av finjustering på gitarren finns främst kring 0->8, då i ett lägre område av volymspektrat.
Lin är jämnare från 10->2, sen försvinner ljudet rätt tvärt 2-0.
Mer finjustering 10->2, men då högre upp i volymspektrat.
Oavsett tekniska förklaringar så,
som gitarrist tycker iaf jag att Lin känns mer rätt för att kunna rulla av ljudet,
oftast går man ju från 10 och justerar ner något vid behov... Inte från 0 och upp
Kan ju vara så att just funktionen av en volymkontroll i en gitarr och dess svep,
för en gitarrist faktiskt är annorlunda än en volymkontroll i en förstärkare,
och att man lite blandar ihop dessa 2 användningsområden när man ska råda och förklara.... Eller?
Nu kanske jag svävar lite men,
menar utgångsläget för de flesta är nog 10 på en gitarr, man vill ha full signal och justera ned vid behov.
I en förstärkare används volymkontrollen kanske mer som nämnt ovan va gällde Log potar, från 0-8,
däremellan vill man ha bra möjlighet till finjustering och ett jämnt svep.
Då kommer säkert också kurvans utformning och dess funktion för upplevd volym mycket mer till nytta än i en gitarrs volymkontroll.
Äsch jag svamlar, men hoppas ni förstår hur jag menar...
Om det är av betydelse så kör jag in i en rätt distad gubbmarshall.
Ska repa ikväll, så kanske hinner ändra mig då,
jag tror inte det men man vet aldrig, återkommer