View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:18



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Pottar till SG? 
Author Message

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Pottar till SG?
Löd bort tonkontrollen
Den skapar bara elände!

_________________
http://www.ergopikk.com


Last edited by FuriousFingers on 13 Sep 2016, 20:16, edited 1 time in total.



13 Sep 2016, 19:44
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pottar till SG?
Vet inte om det blir klarare eller rörigare, men så här tror jag det ligger till...

Om vi tar en gammal Gibson och fokuserar på volym, så var potarna 500k "audio tapers". En bra sån pot (t ex CENTRALAB) är en logaritmisk taper med i bästa fall en ratio/förhålande på 60:40. Poten ger då ett skönt jämnt svep där man frapperande enkelt rör sig mellan rent och distat ljud bara genom att dra på eller av lite.

Det kan jämföras med moderna log. potar som kan ha en ratio på 80:20, vilket innebär att poten mer eller mindre funkar som en av-/på-ratt.

Tråkigt nog är CENTRALAB's (läs vintage) potar sjukt dyra och nya motsvarande kan vara svårt att hitta (tror dock att det blivit lättare under senare år).


13 Sep 2016, 20:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Pottar till SG?
Egentligen är logaritmiska potentiometrar omvänt logaritmiska. Detta för att kompensera för en logaritmisk hörselkurva: Desto större ljudtryck desto svårare att höra variationer i ljudstyrka.Desto större relativ förändring behövs. Därifrån kommer begreppet "audio", de är anpassade efter hörseln. Då handlar det om direkt ljudreglering som volymkontroll 0-10 i något som en hififörstärkare eller radio. Där fungerar det mer som tänkt. Känsligheten blir störst i det normalt sett mest använda området 0-5. I en gitarr som volymkontroll kan det vara mindre bra. Hur bra eller dåligt beror även på relativa volymområdet i faktiska dB ut man rör sig i. Man reglerar en gitarr normalt från 10-0 och känsligheten är sämre i området 10-5 med en logaritmisk potentiometer. Så rent praktiskt som volymkontroll i en gitarr brukar linjära potentiometrar bli bättre. En tonkontroll är mer intressant i området 5-0 så där fungerar ofta en logaritmisk potentiometer, eller "audio" bäst.


14 Sep 2016, 22:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Pottar till SG?
valvetubes wrote:
Long Shaft till Sg oxå?


Långa skaft är bara till LP med välvd lönnbräda , moderna (inkl 70-tal)

'Back in the day' när man byggde LP fanns bara korta skaft så man gjorde en extra routing från cavityn där potarna kunde bottna och räcka upp till lönntoppen
Detta slutade man med 1968 och satte långa skaft istället för att spara arbete. Dock på 'Reissues' är det korta då dom är routade som orginalen.

Exempel

LP Classic = Long shaft
LP R9 = Short shaft

_________________



15 Sep 2016, 10:59
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Pottar till SG?
nilo wrote:
Skillnaden ligger i att på en linjär så händer det (rent ljudmässigt) inte så mycket i slutet av svepet men väldigt mycket i början (blir lite på- eller av effekt ). Sen kan man ju visst tycka att en log blir lite slö i början i jämförelse. Men en logaritmisk pot har ett rent ljudmässigt jämnare svep som jag tycker är lättare att kontrollera mängden överstyrning med än på/av varianten hos en linjär pot.

Rent elektriskt så beror det på att poten fungerar som en spänningsdelare. Spänningsdelning beräknas enligt Vut=Vin *(R1/(R1+R2)) där R1 är det motstånd du tar ut spänningen över. I fallet här är det alltså resistansen mellan jord och potens wiper.

För att sedan beräkna ljudintensiteten i dB beräknar du helt enkelt 20log (Vut/Vin). Då ser du att om du tar några värden på en pot av varje längs svepet så kommer du att få en mycket jämnare dB-skala med log än med lin.

Men, om vi håller det enkelt så:
Ska hända väldigt mycket i början av svepet =lin.
Ska hända mer i slutet av svepet = log.

Ställer jag min log på 4-6 så har jag rent ljud.


Om stärkaren är clean hela vägen så köper jag resonemanget men hur blir det när man går från clean till dist när man vrider på potten? Volymen ökar ju inte på samma sätt då, väl?


15 Sep 2016, 16:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Pottar till SG?
martink78 wrote:

Om stärkaren är clean hela vägen så köper jag resonemanget men hur blir det när man går från clean till dist när man vrider på potten? Volymen ökar ju inte på samma sätt då, väl?

Det blir bara bättre i det här fallet i cch med att en log potentiometer ökar mer mot slutet. Den motverkar ju på så sätt komprimeringen genom att göra ändringen av den upplevda ljudvolymen mer linjär.


15 Sep 2016, 16:56
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Pottar till SG?
woodstock wrote:
martink78 wrote:

Om stärkaren är clean hela vägen så köper jag resonemanget men hur blir det när man går från clean till dist när man vrider på potten? Volymen ökar ju inte på samma sätt då, väl?

Det blir bara bättre i det här fallet i cch med att en log potentiometer ökar mer mot slutet. Den motverkar ju på så sätt komprimeringen genom att göra ändringen av den upplevda ljudvolymen mer linjär.


Är det det man vill då? Vill man inte ha samma volym (i princip) men med dist?


15 Sep 2016, 17:26
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pottar till SG?
Kan vara värt att ta en titt på...

https://www.youtube.com/watch?v=RdfIZEB2rdM


15 Sep 2016, 21:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pottar till SG?
Satte i logaritmiska potar i mitt flying v häromdan, vol o ton.
Kom att tänka på denna tråden, för jag upplever också det som en rejäl av/på känsla nu när jag rullar av från 10 på volymen, om än så lite :D

Mitt intryck är, uttryckt med lekmanslogik och lite höftade siffror:

Log är jämnare från 0->8 i svepet sen kommer en ketchuppeffekt på slutet, 8-10.
Mao möjligheten av finjustering på gitarren finns främst kring 0->8, då i ett lägre område av volymspektrat.

Lin är jämnare från 10->2, sen försvinner ljudet rätt tvärt 2-0.
Mer finjustering 10->2, men då högre upp i volymspektrat.

Oavsett tekniska förklaringar så,
som gitarrist tycker iaf jag att Lin känns mer rätt för att kunna rulla av ljudet,
oftast går man ju från 10 och justerar ner något vid behov... Inte från 0 och upp :D

Kan ju vara så att just funktionen av en volymkontroll i en gitarr och dess svep,
för en gitarrist faktiskt är annorlunda än en volymkontroll i en förstärkare,
och att man lite blandar ihop dessa 2 användningsområden när man ska råda och förklara.... Eller?

Nu kanske jag svävar lite men,
menar utgångsläget för de flesta är nog 10 på en gitarr, man vill ha full signal och justera ned vid behov.
I en förstärkare används volymkontrollen kanske mer som nämnt ovan va gällde Log potar, från 0-8,
däremellan vill man ha bra möjlighet till finjustering och ett jämnt svep.
Då kommer säkert också kurvans utformning och dess funktion för upplevd volym mycket mer till nytta än i en gitarrs volymkontroll.
Äsch jag svamlar, men hoppas ni förstår hur jag menar...

Om det är av betydelse så kör jag in i en rätt distad gubbmarshall.
Ska repa ikväll, så kanske hinner ändra mig då,
jag tror inte det men man vet aldrig, återkommer :D

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


06 Jun 2017, 09:08
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Pottar till SG?
Tänker som så att för den som alltid har kontrollerna på fullt funkar vad som helst, för den som rattar mycket (t ex för att enkelt rena upp ett ljud) är det en annan sak.

Som några tidigare varit inne på är det klokt att testa och se vad man själv gillar. Det handlar ju om att få ihop grejorna så att gitarren funkar för det man gör... :)

Potar av samma typ verkar f.ö. kunna skilja sig åt en hel del.
Har bl a köpt några olika log/audiotapers som säljs som vintage tapers/kopior på 50-60-tals Centralab och inte riktigt kommit rätt med nån.


06 Jun 2017, 13:31
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.