View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 08:10



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Går det att sälja analog systemkamera? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Går det att sälja analog systemkamera?
Har en Pentax MX från slutet av 70-talet med 3 olika objektiv och undra om det finns en marknad för dessa, vilket jag hoppas men tvivlar på....


14 Sep 2016, 07:19
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Ja, om den är hel och ren. Räkna inte med nån större summa.


14 Sep 2016, 12:35
Profile

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Svartvit analogfoto är lite på väg tillbaka.

Vissa kameror vill samlarna ha. Sedan kan man få betalt av kvalitets optik.


14 Sep 2016, 22:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Finns definitivt en marknad. Vet inte hur det är med Pentax men vad gäller de två största Canon och Nikon, så gäller att många av deras gamla objektiv passar också dagens kameror och vice versa. Det gör att de gamla kamerorna är ännu mer attraktiva.

Hittade en pågående auktion på ebay: http://www.ebay.com/itm/Pentax-MX-Body- ... SwdIFXyxnB


14 Sep 2016, 23:04
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Tror även Olympus OM-1 i bra skick har en marknad för deras driftsäkerhet och möjligheten att sätta på 1,2 gluggen. Har för mig att även Olympus utvecklat ett system för återanvändning av äldre optik.


16 Sep 2016, 13:54
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Så gott som ingen butik som sysslar med begagnat, typ Schönherr i Sthlm, tar i gamla analoga grejer, om det inte är något
mycket speciellt typ Leica.

Värdet tycks kört i botten för i stort sett allt gammalt analogt. Har själv en kompis som gav bort en Canon F1 utrustning (dåtidens värsta) till Myrorna, fanns inga intressenter alls.

Vet inte vad ni menar med att gamla Canonobjektiv skulle passa nya kameror? I vart fall inte FD-objektiven, dom är totalkörda och
inte värda mer än ett par hundra, och då ska det vara värstingobjektiven, inga 1,8 50 mm.

I många fall går inte korrekta batterier till ljusmätare längre att få tag i (miljöskäl). Men, ja det finns moderna batterier som funkar
hyfsat men inte helt korrekt enligt expertisen, duger dock bra så länge man fotar svartvitt har det sagts mig.


24 Sep 2016, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Den enda analoga kamera jag sparat...eller snarare inte lyckats bli av med är en Pentax Auto 110. Fånigt liten systemkamera med ett, redan på sin tid, föråldrat filmformat. Har hus, tre objektiv, blixt och några olika filter. Tar ju ingen plats så den lär väl bli kvar för inte får man väl något för en sådan styggelse?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 31 Oct 2016, 22:02, edited 1 time in total.



25 Sep 2016, 00:40
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Jag har köpt och sålt ganska mycket gamla kameror och objektiv senaste åren, och nä det ligger inte mycket pengar i det OM det nu inte är något riktigt high-end typ Leica eller Hasselblad t.ex. Och när det gäller just 60-70talet och framåt är det riktigt dåligt, det ska vara lite äldre som folk använder som prydnader.


26 Sep 2016, 18:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Det gick sälja min Pentax, fick 1100:- för den, bättre än att låta den ligga glömd till man hamnar inför Sankte Per...


22 Oct 2016, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Goran wrote:
Det gick sälja min Pentax, fick 1100:- för den, bättre än att låta den ligga glömd till man hamnar inför Sankte Per...

grattis!

Du lämnade väl inga spår efter dig ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Oct 2016, 18:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Grattis!

Kanske ska sälja min gamla Pentax ME då rå. Har lite schyssta gluggar och en winder till den. Borde kunna få någon tusing iaf.


24 Oct 2016, 16:28
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Får man fråga var du sålde, på Blocket?

Känns spontant som att du gjorde en bra affär där.

Kanske ska man göra ett försök igen.


25 Oct 2016, 14:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Trodde väl att de skulle vara eftersökta. Funderar själv på att skaffa mig en, fast då lite modernare. Måste ha autofokus för jag litar inte på att min syn är tillräckligt bra för manuell fokus.


25 Oct 2016, 16:02
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Cabretta wrote:
Får man fråga var du sålde, på Blocket?

Känns spontant som att du gjorde en bra affär där.

Kanske ska man göra ett försök igen.

Japp, på Blocket, och det var 10-15 personer som ville köpa.


28 Oct 2016, 09:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Goran wrote:
Cabretta wrote:
Får man fråga var du sålde, på Blocket?

Känns spontant som att du gjorde en bra affär där.

Kanske ska man göra ett försök igen.

Japp, på Blocket, och det var 10-15 personer som ville köpa.


Åfan. Där ser man! Intressant.

_________________
Försvinn ur min åsikt


28 Oct 2016, 10:45
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Det går att sälja men förvänta dig inga "ljudbojen"-priser,
räkna med 200-300 SEK inkl avhämtning...dvs...

_________________
http://www.ergopikk.com


31 Oct 2016, 21:42
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
FuriousFingers wrote:
Det går att sälja men förvänta dig inga "ljudbojen"-priser,
räkna med 200-300 SEK inkl avhämtning...dvs...


Det är ju ljudbojenpriser! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Oct 2016, 22:03
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Granis67 wrote:
FuriousFingers wrote:
Det går att sälja men förvänta dig inga "ljudbojen"-priser,
räkna med 200-300 SEK inkl avhämtning...dvs...


Det är ju ljudbojenpriser! :wink:


:lol: Eller hur?


01 Nov 2016, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Jag har en äldrevän som utv flera modeller utav Hasselblad. endast service senaste åren.
Hemma står den välkända ymdkameran från hasleblad.
Jag fårr,honom att kolla igenom alla mina objektiv då det är där skärpan finns och ligger givetvis pengarna. Med
Optiken på finare linser är,enda som gör manuellt.
Canon Pentax Nikon alla fick nja duger ett märke var alltid bättr anl Göran.
såg själv jämförtde med ett äldre Zeiss att ingenting speciellt har hänt sedan 1942 mer än.
typ mer än olika beläggningar.
Ett objektiv han blev lyrisk över var ett till Farfars första gamla Videokamera typ första VHS sen som man bar på Viseon på som en extra enhet.
Den tjänade som 1a obj för honom så länge han levde 20014 då hade han många kunder som letade just obj till Hasselblad.
Jag bytte till mig en fin modell som ligger på hyllan.
Så pengarna ligger i optiken så jag kan ev vara intresserad av just den å jag kör Sony.
De kör med samma fattning tror jag.


03 Nov 2016, 07:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Nja många har köper äldre typ Pentax av en anl optiken.


03 Nov 2016, 07:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Jag kom över en Nikon F80 på Tradera med ett objektiv och en kameraväska för under 500 kr. Känns som ett fynd. Nu har jag lämnat in min första Tri-x för framkallning. Ska bli intressant att se om den fortfarande känns som ett fynd när jag får se bilderna.


12 Dec 2016, 14:32
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
När ni ändå diskuterar analogkameror:
Jag har tömt morsans kåk inför försäljning, och plockade hem min gamla utrustning för framkallning av 35mm film och S/V kopiering.
En Optimus II med Nikkor optik, skålar, tork+glansplåtar avmaskning m.m. Det fanns även ett större gäng typ Ilford filmburkar för bulkinköp av film. En komplett utrustning för film och kopior i S/V. Alla kemikalier och fotopapper är kastade, från 80-talet...

Någon som skulle vilja överta rubbet? Villkoren är hämtning i Uppsala och en valfri slant insatt på valfritt välgörenhetskonto.
Det finns också en TopCon spegelreflex med riktigt bra optik (lär vara lika nivå som hyfsade Nikon), tror att det är 50mm, 200mm och kanske något till som eventuellt kan avyttras på samma sätt. Exponeringsmätaren funkar inte, annars OK. Med rätt film brukar man kunna "skjuta från höften" med exponeringen, med lite erfarenhet.
Lite av en föregångare med Through the lens avståndsmätning och avtryckaren på framsidan för att minska skakningar vid avtryck. US Navy hade den som "combat camera".
Det verkar finnas ett visst vintageintresse för denna kamera, så jag kanske gör ett försök att sälja ändå...

Känns trist att bara kasta prylarna!

_________________
Image


Last edited by kjelle on 12 Dec 2016, 16:09, edited 1 time in total.



12 Dec 2016, 15:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Min utrustning har legat ute i 1 månad nu, sänkt till 1000:- men inte ett hugg. Får väl ligga ett tag till i skåpet. Kanske får upp suget igen med att ta "riktiga" bilder.


12 Dec 2016, 16:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4119
Location:
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Är det bortvräkning av typen Gibson Les Paul 1959 eller Marshall Plexi som är på väg att ske nu?

:mrgreen:


12 Dec 2016, 16:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Shoegazers Anonymous wrote:
Min utrustning har legat ute i 1 månad nu, sänkt till 1000:- men inte ett hugg. Får väl ligga ett tag till i skåpet. Kanske får upp suget igen med att ta "riktiga" bilder.

Det finns ju en gammal dammig och stökig kameraaffär mittemot korvkiosken på Hornsgatan nära Torkel Knutssonsgatan. En äldre herre som säljer gamla smutsiga kameror för flera tusenlappar. Har du varit inne hos honom och frågat vad han vill ge för den?

Du får säkert mer på Blocket förstås, precis som med gitarrer, men det kunde ju ge en fingervisning. Annars är nog Tradera ett hett tips. Om du verkligen vill bli av med den så sätt ett lågt utgångspris och inget reservationspris, så lär du ju få betalt vad den är "värd".


12 Dec 2016, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
lpstd wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Min utrustning har legat ute i 1 månad nu, sänkt till 1000:- men inte ett hugg. Får väl ligga ett tag till i skåpet. Kanske får upp suget igen med att ta "riktiga" bilder.

Det finns ju en gammal dammig och stökig kameraaffär mittemot korvkiosken på Hornsgatan nära Torkel Knutssonsgatan. En äldre herre som säljer gamla smutsiga kameror för flera tusenlappar. Har du varit inne hos honom och frågat vad han vill ge för den?

Du får säkert mer på Blocket förstås, precis som med gitarrer, men det kunde ju ge en fingervisning. Annars är nog Tradera ett hett tips. Om du verkligen vill bli av med den så sätt ett lågt utgångspris och inget reservationspris, så lär du ju få betalt vad den är "värd".


Tack för tipset! Får väl ta mig dit någon dag. Är ju på lätt promenadavstånd. :)


12 Dec 2016, 16:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Har blivit erbjuden 800:- för min Pentax ME inkl. 55mm std (pentax), 135mm tele (pentax) & zoom 35-85mm (vivitar series 1). Till detta även en winder.

Är det läge att sälja? Tror knappt att jag kommer skjuta vanlig film igen. Det är mer av sentimentala själ som det tar emot då det var min far som styrde in mig på foto när jag var 8-10 år och som ligger bakom mycket av utrustningen. Sen vill man ju inte göra bort sig och känna om 15 år att "fan, jag skulle aldrig ha sålt det där...". Även om den risken känns minimal. Kostar inget där det ligger men det är ändå 800:- som jag kan ha till något som jag faktiskt använder.

Vad tror ni, är man dum om man kränger?


19 Dec 2016, 09:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Shoegazers Anonymous wrote:
Har blivit erbjuden 800:- för min Pentax ME inkl. 55mm std (pentax), 135mm tele (pentax) & zoom 35-85mm (vivitar series 1). Till detta även en winder.

Är det läge att sälja? Tror knappt att jag kommer skjuta vanlig film igen. Det är mer av sentimentala själ som det tar emot då det var min far som styrde in mig på foto när jag var 8-10 år och som ligger bakom mycket av utrustningen. Sen vill man ju inte göra bort sig och känna om 15 år att "fan, jag skulle aldrig ha sålt det där...". Även om den risken känns minimal. Kostar inget där det ligger men det är ändå 800:- som jag kan ha till något som jag faktiskt använder.

Vad tror ni, är man dum om man kränger?
När det tar emot att sälja (eller för den delen slänga) prylar, brukar jag tänka på bostadspriserna i Stockholm. Den lilla ytan (eller möjligen rymden) som den där prylen tar upp kostar skitmycket pengar. Att få några kvadratdecimeter/kubikdecimeter över i källarförrådet kan vara värt en hel del. Kan vara mer värt än den där prylen som man kanske får användning för en dag om sju år.


19 Dec 2016, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Sälj. :)
jag glömde min gamla ME på ett tåg i Tyskland för närmare 10 år sedan. Fin kamera, lätt och tom reparerbar, men sälj. Det finns fler att köpa om du vill börja med analogfoto igen. Kanske har jag windern kvar.

Min ME var länge en festkamera och fick utstå det mesta. Inkl stora fläkningar i kamerahuset efter fester med mycket alkohol. Tryck ihop och fortsätt fotografera. Ev lödde jag tillbaka någon kabel.

Ikväll städade jag kökssoffan. Där finns flera gamla kameror och objektiv med K-fattning, tex:
Vivitar 2,8 ev 3,5/35 mm
Vivitar 90-180, Series 1 zoom
Expert 5,6/400mm
Pentax SA inkl 35-105 zoom

Jag har nog fler Pentaxkameror och objektiv i förrådet. Kanske kan jag också prestera några 24X36 sv/v också. Jag tror att det finns film i min gamla apparat för att göra filmkassetter. 24x36 färgfilmerna ligger i kylskåpet. Kanske tom någon diafilm.
Fotopapper finns också. Det mesta är gammalt och köpt på 1980-talet - början av 1990-talet. Däremot behåller jag den kvarvarande förstoringsapparaten. Och mina gamla 6x6 Agfa och Leitz.


20 Dec 2016, 00:28
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Går det att sälja analog systemkamera?
Jag har fått tips om LP Foto på Regeringsgatan när det gäller att få värdering av äldre kameror (http://www.lpfoto.se) men har inte provat än, vet ej om de kan ge "gratis tips". Mamma har en Rolleiflex från 50-60 talet vi är lite nyfikna över men som jag förstår var det en av deras mera massproducerade modeller för konsument bruk.


07 Jan 2017, 23:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.