View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:21



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Fender USA E serie 
Author Message

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Fender USA E serie
Jag har en gitarr med lite oklar bakgrund. Halsen är tyvärr amatörmässigt skalloperad, så gitarren är definitivt mepprad med. Enligt serienummerdatering på halsen är det en

Your guitar was made at the
Fullerton or Corona Plant (Fender), USA
in 1984 - 1988
Production Number: 23904

Kan de andra delarna stämma, dvs att de är från en 84-88? Kroppen har som synes båtfräsning och tvåpunktstremolo. Plektrumskydd + elektronik har definitvt varit avtaget, och känns mer tveksamt om det är Fender från mitten av åttio-talet.

Jag tänkte sälja den, så pris är oxå intressant.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


03 Sep 2016, 13:31
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Fender USA E serie
I mitt tycke ser det ut som en 80-tals strata. Om jag inte ser fel så står det dessutom 137.86XX på ena potten, vilket indikerar 1986. Det här är dock inte den bäst modellen som Fender gjorde på 80-talet. Helt original så kanske dessa modeller går för strax under 10K?


03 Sep 2016, 20:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fender USA E serie
Tror inte den ger mer än 5-6 tusen tyvärr ........ skalloperad så kanske mindre än det. :cry:

_________________



03 Sep 2016, 21:19
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Oct 2005, 20:39
Posts: 1167
Location: Lund, Sweden
Post Re: Fender USA E serie
Hej,

skallopering var ju minst sagt rätt illa utförd (iaf enligt bilderna), så det drar nog ner priset rätt rejält.
Med skallopering hade jag nog gissat att den kan säljas för kring 5k, om man hittar rätt köpare.

Mvh,
Daniel

_________________
http://www.myspace.com/badsneakersmusic


04 Sep 2016, 12:16
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Fender USA E serie
Nja, jag fick 7000 för en sån i fullt originalskick så mer än 3500 hade jag inte gett.
Men, vem vet, begagnatmarknaden är ett lotteri.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


04 Sep 2016, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Fender USA E serie
Är det bara jag eller... det känns som att priserna spretar mer nu än för 5 år sedan! Då var allt nerpressat.

Nu är riktiga sneak-priser på många svenska sajter. Samtidigt grejer som går riktigt dyrt, som senast på tradera. Kanske inte så mycket -64 strattan, men Gibson CS och den blå NoName relicstrattan.

Det verkar också som att priserna på EBay stigit de senaste åren (inte bara i devalverarade SEK). Och det ligger mycket ute till riktigt höga fasta priser. Ett tag tänkte jag att de inte sålde nåt, utan bara var skyltfönster, men det känns också skumt att det kan löna sig att ha så mycket liggande ute på EBay om det aldrig säljs. EBay tar väl ändå nåt betalt även av handlare!?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


04 Sep 2016, 22:38
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Fender USA E serie
dacca wrote:
Är det bara jag eller... det känns som att priserna spretar mer nu än för 5 år sedan! Då var allt nerpressat.

Nu är riktiga sneak-priser på många svenska sajter. Samtidigt grejer som går riktigt dyrt, som senast på tradera. Kanske inte så mycket -64 strattan, men Gibson CS och den blå NoName relicstrattan.

Det verkar också som att priserna på EBay stigit de senaste åren (inte bara i devalverarade SEK). Och det ligger mycket ute till riktigt höga fasta priser. Ett tag tänkte jag att de inte sålde nåt, utan bara var skyltfönster, men det känns också skumt att det kan löna sig att ha så mycket liggande ute på EBay om det aldrig säljs. EBay tar väl ändå nåt betalt även av handlare!?


Nja, på Ebay betalar du en avgift och kan ha x antal auktioner ute.
De flesta dyra går om och om och om och har gjort så i de tio år jag har följt.
poängen är förstås att trycka upp priserna.
kostar en gura 10000$ på Ebay blir det billigt när du har en likadan (eller samma) till salu för 8000$ på t.ex. en mässa.
Det blir helt enkelt billigare att ha ett konto på Ebay än en fysisk butik men i stort samma resultat.

Sen är det ju så att har du rätt gura i rätt färg och årgång när en sådan eftersöks så kan du få mycket mer betalt än annars.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


05 Sep 2016, 17:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fender USA E serie
Jag tror tyvärr att du kommer att få jätte jätte svårt att hitta en köpare pga den dåligt gjorda scalloperingen. Nu är det förvisso svårt att se hur taffligt gjord den är utan en bild från sidan.

Hade jag varit du så hade jag fixat till scallopsen. Viktigast att du sätter nya dots men också fixa till så att de är jämna om de inte är det, eftersom dotsen finns kvar på de högre banden indikerar det på att de inte är lika djupa som på de lägre, vilket är precis tvärtom vad man vill ha.

Jag tror faktiskt att du gör bäst i att sälja i delar. De som vill ha scallops brukar alltid vara inne på Yngwie och/eller Blackmore och då vill man inte ha ett tvåpunktssvaj.

Usch jag hör ju hur negativ jag låter... men jag är mest ledsen för din skull..


14 Sep 2016, 17:49
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Fender USA E serie
Ingen fara med det. Jag tror inte jag betalade särskilt mycket. Tänkte det kanske var HPD, men det verkar ju vara en och samma gitarr.

Får se om jag säljer den i delar, eller kanske sätter på en annan hals, och skickar med originalet som bonus. Ett kul alternativ är ju ny greppbräda, men det tror jag blir väl dyrt.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


14 Sep 2016, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Fender USA E serie
Går inte att se bilderna längre, hade varit kul att se! Som du säkert redan visst tillverkade fender inga gitarrer alls i USA mellan feb 85 och okt 85, sen enbart vintage reissues fram till 87 då standards och plus började byggas (ev standards så tidigt som 86)


21 Sep 2016, 20:03
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Fender USA E serie
Jovars, jag gick på 'dateringen' man får online. Sedan kan man ju ha djupare inblickar, men då brukar det ofta bli diskussioner hit och dit :roll: :) :D

Image
+++
Image

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


21 Sep 2016, 22:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.