View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:37



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Högimpedansmikrofoner och långa kablar 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Högimpedansmikrofoner och långa kablar
Man har ju hört (förmodligen här) att högimpediva mikrofoner inte trivs med långa kablar. Men på vilket sätt? Och hur lång ska kabeln vara för att skillnaden blir hörbar gentemot en kort kabel?
Jag gillar ju att kunna kliva ut bland publiken ibland när jag solar, vilket kräver en någorlunda kabellängd, men jag har aldrig jämfört ljudresultatet vid kort repektive lång kabel.
Är det någon som har gjort en test vad gäller detta?

_________________
Mats


27 Jul 2016, 16:50
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Högimpedansmikrofoner och långa kablar
Det är inte bra med längre kablar för högohmsmickar. Så långt är det rätt men det är inte hela sanningen. De mickar som är mest känsliga för signaltapp (läs kristall) är de som ger mest påtagligt negativt resultat om du fått för dig att du vill lira med en tiometerskabel. Dynamiska klarar sig bättre och de hörbara skillnaderna är små särskilt om man kör med sladdlängder på fem meter eller därunder. Om du vill ut och vaila bland publiken under dina solon så föreslår jag att du kör genom sångmicken och har en lång sladd på den. Problemet löst!

_________________
C J Hörnfeldt


27 Jul 2016, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Högimpedansmikrofoner och långa kablar
Det är väl en smak sak hur man gillar diskant ljudet på förstärkaren & hur impedancen är anpassad.
Själv kör jag med 151 astatic och tycker diskanten är aning skarp så jag brukar sänka volymen på 5meg pot för att få mjukare ljud, och det motsvarar väl längre kablar. Sen har väl kvalitén stor betydelse på längre kablar typ Klotz, George L mm


18 Dec 2016, 21:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Högimpedansmikrofoner och långa kablar
Precis som föregående talare säger så är det främst kristaller som lider av signaltapp.
Den oskrivna regeln säger 6 meter när det gäller kristall.
Sen har du ett annat problem och det är brum. De högoktaniga mikrofonerna sänder ju en starkare signal som även plockar upp störningar utifrån och kan brumma lite.
Det som är viktigast är att kabeln är av bra kvalitet. Jag använder gärna Planet Waves kablar och har haft upp till 12 meter utan att vare sig få brum, störningar eller tappa speciellt mycket signal med vare sig en shure cr eller kristall 151.

Annars kan du använda en trådlös tjofres så kan du gå ut på gatan å lira..


19 Dec 2016, 00:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Högimpedansmikrofoner och långa kablar
Angående brum tidigare använde jag strömförsörjningen från Kjell&com och hade den nära pedalerna = stora problem brum. Jag blev upplyst att använda kvalitets transformator för pedalbord och köpte
CIOKS DC5 inget brum


24 Dec 2016, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.