View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:13



Reply to topic  [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 25  Next
Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!! 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Undra hur många ansökningar de har fått in om gamla instrument till jordbruksverket sen det här påbörjades?


10 Jun 2016, 13:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
rifle wrote:
Undra hur många ansökningar de har fått in om gamla instrument till jordbruksverket sen det här påbörjades?

Säkert en del, men långt ifrån alla känner till detta.
Kom ihåg att många som håller på med Vintagegitarrer är ganska off-line och hänger inte på forum.

Jag skulle tippa på att strategin är att skaffa ett intyg om man tänker sälja. Men smartast är förståss att göra det direkt
innan myndigheterna ändrar sig och börjar krångla.

Mest oroade bör de vara som har relativt nyproducerade instrument med Dalbergia Nigra, de kan aldrig bli lagliga att sälja eller köpa.

_________________



10 Jun 2016, 13:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
Ja, folk måste genast sluta göra sitt jobb! Framförallt de som utför det som representanter för staten, och särskilt de som utför sitt jobb under straffansvar och vid risk om att åtalas för tjänstefel. Genast. Annars är de rövhål.


Fast han är väl inte tvungen att överklaga när Tingsrätten dömt.
Gör han det är det bara prestige.
Finns ju redan nåt prejudikat med nån uppstoppad jordekorre eller vad det var.

Duvhök, tror jag... :lol:

Jag vet inget om hur åklagaren resonerar, mer än vad som sades i den där intervjun efter domen. Där påpekade han ju att alla inblandade vidgått att det rör sig om det skyddade träslag, men att domstolen trots det lyft frågan om det verkligen var Dalbergia Nigra. Skulle kunna tänka mig att det skulle vara intressant från ett principiellt perspektiv huruvida det behöver vara vetenskapligt klarlagt att det är rätt träslag eller om det räcker med påståenden från åklagaren som inte motsägs av den åtalade.

(Sen kan det såklart vara ett uttryck för den förtryckande skendemokratin vi lever i, och som vi dumma kreatur som inte gastar om revolution är slavar under, men det överlåter jag åt Haraldrig att uttrycka.)

Återigen, jag hoppas som tidigare att det för hawas skull (och lite grand rent allmänt) slutar med en friande dom.


10 Jun 2016, 14:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
Säkert en del, men långt ifrån alla känner till detta.
Kom ihåg att många som håller på med Vintagegitarrer är ganska off-line och hänger inte på forum.

Jag skulle tippa på att strategin är att skaffa ett intyg om man tänker sälja. Men smartast är förståss att göra det direkt
innan myndigheterna ändrar sig och börjar krångla.

Mest oroade bör de vara som har relativt nyproducerade instrument med Dalbergia Nigra, de kan aldrig bli lagliga att sälja eller köpa.


Jag har ju tex en MM från -64 som är övergångsperiod då de slutar med BR typ 64-65 enligt källor.
Hur fan ska man ärligt veta om det BR eller inte? Känns lite sjukt att söka intyg för nåt som man med 100% inte vet om det är BR eller ej.


10 Jun 2016, 14:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
rifle wrote:
Mike Leaf wrote:
Säkert en del, men långt ifrån alla känner till detta.
Kom ihåg att många som håller på med Vintagegitarrer är ganska off-line och hänger inte på forum.

Jag skulle tippa på att strategin är att skaffa ett intyg om man tänker sälja. Men smartast är förståss att göra det direkt
innan myndigheterna ändrar sig och börjar krångla.

Mest oroade bör de vara som har relativt nyproducerade instrument med Dalbergia Nigra, de kan aldrig bli lagliga att sälja eller köpa.


Jag har ju tex en MM från -64 som är övergångsperiod då de slutar med BR typ 64-65 enligt källor.
Hur fan ska man ärligt veta om det BR eller inte? Känns lite sjukt att söka intyg för nåt som man med 100% inte vet om det är BR eller ej.


Om man aldrig nämner att det är brasved i text så kommer det inte att bli problem heller. Det bevisar ju alla tusentals affärer gjorda på blocket, i vintageaffärerna osv.


10 Jun 2016, 15:09
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Den lokala musikaffären Hamm & Nilsson har tyckt till om detta på sin facebook-sida och åklagaren
har svarat. Hamm & Nilsson Musik AB, söker ni på om ni vill läsa.


10 Jun 2016, 17:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
rifle wrote:
Mike Leaf wrote:

Hur fan ska man ärligt veta om det BR eller inte?.


Lägg upp en närbild på brädan med strängarna borttagna

_________________



10 Jun 2016, 19:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Sep 2013, 21:53
Posts: 125
Location: Mellersta Skånes inland.
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Grattis Hawa!

Jag har nog undrat över hur man anser sig ha lett i bevis att det verkligen är Dalbergia nigra?

Att parterna säger att det är så är inget bevis alls.

Visst sjutton har åklagaren sin karriär att tänka på. Självklart. Alla i rättssystemet vill vidare till bättre jobb. Givetvis tar man ärenden där man tror sig vinna målet. Fiskalaspiranten vill bli fiskal. Fiskalen vill bli åklagare och denne vill bli chefsåklagare eller ännu hellre gå vidare till ett välbetalt jobb i näringslivet. Som så många gånger tidigare har åklagare som inte varit pålästa schabblat bort åtal - särskilt i ekobrottsektorn. Jfr alla tidningsartiklar. Där ligger busarna långt före åklagare och ibland domare.

Nu är det så vist ordnat i det här landet att domare och åklagare står inte på samma sida. Förvaret och åklagaren kan sägas tävla om att övertyga domare och nämndemän. I föreliggande fall gissar jag att åklagaren inte kunde tillräckligt om musikinstrument och deras uppbyggnad och därför trillade han dit.

Vid ett överklagande får åklagaren inte ändra sin talan. Om det finns särskilda skäl får han förebringa ny bevisning men det bedömer jag inte vara särskilt troligt i detta fall. Om han ändå gör det har givetvis Hawa rätt att bemöta den ev. nya bevisningen på det sätt han finner lämpligt. Till exempel med ett vittnesmål av en träexpert som kan förklara hur otroligt svårt det är att artbestämma gammalt trä, som dessutom blivit både lackerat och slitet. För att inte ens tala om hur vanligt det är att kalla allsköns bråte för "Brazilian rosewood".

Ja, tänk bara att det fanns resurser till hands för att driva detta mål till rättegång. :)

För övrigt anser jag att vi från och med nu helt avstår från att använda termen Brazilian Rosewood..

_________________
“If I wanted you to understand, I would have explain it better.” Johann Cruyff


10 Jun 2016, 22:11
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
hawa wrote:
Den lokala musikaffären Hamm & Nilsson har tyckt till om detta på sin facebook-sida och åklagaren
har svarat. Hamm & Nilsson Musik AB, söker ni på om ni vill läsa.



Ytterst märkligt att åklagaren går in och kommenterar på det sättet..
Drag av psykopat månne?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


10 Jun 2016, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Drag av rövhål...

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


10 Jun 2016, 22:22
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Ja, han gör bort sig offentligt. Fördelen är väl att han inte verkar tillräckligt skärpt för att vinna detta (mitt intryck).

Haraldrig wrote:
Ytterst märkligt att åklagaren går in och kommenterar på det sättet..
Drag av psykopat månne?


10 Jun 2016, 22:44
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Britbender wrote:
Drag av rövhål...


Ett drag som skapas av ett rövhål månne?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


11 Jun 2016, 08:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
makatech wrote:
Ja, han gör bort sig offentligt. Fördelen är väl att han inte verkar tillräckligt skärpt för att vinna detta (mitt intryck).

Haraldrig wrote:
Ytterst märkligt att åklagaren går in och kommenterar på det sättet..
Drag av psykopat månne?


Jag undrade redan när han närmade sig Hawa före rättegång och de förtäckta hoten efteråt.
Har han behov av att projicera makt?
Min lördagsmorgonsanalys är att det är en psykopat.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


11 Jun 2016, 08:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Grattis till första rond , hoppas det inte går vidare.

Om det gör det så undrar jag vad som skulle kunna ändras.
Det är bevisbördan på åklagarsidan jag funderar på.
Som nämnts kommer inte det faktum att parterna säger så räcka.
Och jag kan inte tänka mig att man kommer få tillstånd att förstöra
gitarren för at få fram bevis. Jag är totalt okunnig om artbestämning
av trä men det verkar ju som man behöver karva loss en bit ur guran
för att kunna göra detta om det som sagts stämmer.
I så fall så råder status quo , den högre instansen kommer knappast
att ändra på att det inte finns med tillräckliga bevis för att det är ett olagligt träslag.
Jag kan givetvis ha fel.

Problemet med hela saken är flera.
Framförallt att man tillämpar en lag
på en privatperson när man isf
borde börja med någon större aktör på marknaden
som lever på att sälja instrument eller liknande med träslag som är på listan.
Och oavsett vad man tycker så har givetvis åklagare skyldighet att bedöma
om förundersökning skall inledas och leda till åtal eller inte.
Och om det skall överklagas.
Åklagaren har inte per automatik skyldighet till att göra något utöver utom det förstnämnda.
Dvs bedöma.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


Last edited by Bapman on 06 Mar 2017, 20:09, edited 1 time in total.



11 Jun 2016, 09:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:

Mest oroade bör de vara som har relativt nyproducerade instrument med Dalbergia Nigra, de kan aldrig bli lagliga att sälja eller köpa.


Undrar hur sjutton det funkar med nya PRS som fortfarande säljs med Braz RW?
Får kunden något intyg från dem tro? Och hur gör handlarna/importören?


11 Jun 2016, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
PRS har nån sorts specialöverenskommelse och deltar i ett projekt som ska skydda träslag som hotas. Krångliga överenskommelser, man kan läsa det finstilta längst ner på denna PRS hemsida:
http://www.prsguitars.com/brazilian/


11 Jun 2016, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Nut wrote:

Undrar hur sjutton det funkar med nya PRS som fortfarande säljs med Braz RW?
Får kunden något intyg från dem tro? Och hur gör handlarna/importören?

Går inte att få intyg på nåt som tillverkats efter 1992 om man inte kan styrka (som PRS) att trät kördts innna dess.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 11 Jun 2016, 13:38, edited 1 time in total.



11 Jun 2016, 13:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Wilmer wrote:
PRS har nån sorts specialöverenskommelse och deltar i ett projekt som ska skydda träslag som hotas. Krångliga överenskommelser, man kan läsa det finstilta längst ner på denna PRS hemsida:
http://www.prsguitars.com/brazilian/


I princip handlar det om att de har trä som de har dokumenterat skördades innan 1992, och därmed är lagligt i USA.

*Instruments containing Brazilian Rosewood that are marked with “USA Only” or “Custom Built for the USA” on the back of the headstock are for the purpose of sale ONLY in the U.S. When a guitar is shipped overseas from the U.S., a re-export permit issued by the U.S. Fish and Wildlife Service certifying that the Brazilian Rosewood components are from a lawful source is required. In addition, some countries require a separate permit to import a guitar with Brazilian Rosewood components. Finally, a number of countries, including the countries making up the European Union, have barred the importation of Brazilian Rosewood altogether, except under certain very narrow circumstances.

United States law does not require supporting documentation to be shipped with a guitar containing Brazilian Rosewood components sold in the United States. Therefore while the wood used on the above mentioned instruments is qualified for sale in the U.S., the instrument cannot be exported from the U.S., nor can certification be obtained for the exportation of the instrument. Only Brazilian Rosewood that was harvested before June of 1992 (when the wood was listed as a protected species under the Convention on International Trade in Endangered Species (CITES)) and is accompanied by a CITES export permit from Brazil can be shipped in foreign commerce. (In normal circumstances, the CITES document does not travel with the specific guitar to the end customer). The Brazilian Rosewood used by PRS Guitars is obtained in compliance with these conditions.

_________________



11 Jun 2016, 13:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Okej, intressant läsning.


11 Jun 2016, 17:56
Profile

Joined: 10 Oct 2015, 19:30
Posts: 10
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Grattis hawa till en första vinst.

En sak gör mig dock förvirrad. Brottet var väl själva utannonserandet av ett föremål med BR, så vad spelar det då för roll att det inte kan bevisas att det är just Dalbergia Nigra som sitter i gitarren? Så som jag förstod det enligt tidigare inlägg så är det olagligt att utan intyg försöka sälja något man hävdar är tillverkat av Dalbergia Nigra, oavsett om det faktiskt är det eller inte.


12 Jun 2016, 20:00
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
KrissLärare wrote:
Grattis hawa till en första vinst.

En sak gör mig dock förvirrad. Brottet var väl själva utannonserandet av ett föremål med BR, så vad spelar det då för roll att det inte kan bevisas att det är just Dalbergia Nigra som sitter i gitarren? Så som jag förstod det enligt tidigare inlägg så är det olagligt att utan intyg försöka sälja något man hävdar är tillverkat av Dalbergia Nigra, oavsett om det faktiskt är det eller inte.

Nja. Precis som du säger är brottet "själva utannonserandet av ett föremål med BR" (och annonsören vet att det är Dalbergia Nigra - vilket hen ju gör om det nämns i annonsen). Om föremålet inte innehåller BR kan du inte dömas - då har du ju inte annonserat ut ett föremål med BR. Att du trott att det var BR är generellt inte straffbart.

Du kan på samma sätt generellt inte dömas för mordförsök om du skjuter mot någon med en attrapp som du trodde var ett riktigt vapen.


12 Jun 2016, 22:39
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
En liten uppdatering på läget. Åklagaren har överklagat och det kommer att tas i hovrätten.
Det kan dock bli så att de bara använder inspelning från tingsrätten och dömer efter det.


30 Jun 2016, 12:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
hawa wrote:
En liten uppdatering på läget. Åklagaren har överklagat och det kommer att tas i hovrätten.
Det kan dock bli så att de bara använder inspelning från tingsrätten och dömer efter det.


Trist att det inte stannade där. Skönt att slippa sitta där en vända till och dra förhören dock. Hoppas det fixar sig även denna gång.


[Så, nu kan folk börja spy galla över åklagare som gör sitt jobb, samhället i allmänhet eller för all del den brutala förtryckardiktatur vi svenskar lever i. 8)]


30 Jun 2016, 13:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
ChronicTown wrote:
KrissLärare wrote:
Grattis hawa till en första vinst.

En sak gör mig dock förvirrad. Brottet var väl själva utannonserandet av ett föremål med BR, så vad spelar det då för roll att det inte kan bevisas att det är just Dalbergia Nigra som sitter i gitarren? Så som jag förstod det enligt tidigare inlägg så är det olagligt att utan intyg försöka sälja något man hävdar är tillverkat av Dalbergia Nigra, oavsett om det faktiskt är det eller inte.

Nja. Precis som du säger är brottet "själva utannonserandet av ett föremål med BR" (och annonsören vet att det är Dalbergia Nigra - vilket hen ju gör om det nämns i annonsen). Om föremålet inte innehåller BR kan du inte dömas - då har du ju inte annonserat ut ett föremål med BR. Att du trott att det var BR är generellt inte straffbart.

Du kan på samma sätt generellt inte dömas för mordförsök om du skjuter mot någon med en attrapp som du trodde var ett riktigt vapen.


Måste vara på samma sätt rätten resonerat. Är det inte styrkt att det verkligen är rätt art så kan man inte dömas, även om man trodde det var Dalberga Nigra
Konsekvensen blir ju dock lite märklig, då det är fritt fram att annonsera/sälja tex fake elfenben som äkta (ja då det inte är äkta så är det inget brott)

_________________



30 Jun 2016, 13:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
Nja. Precis som du säger är brottet "själva utannonserandet av ett föremål med BR" (och annonsören vet att det är Dalbergia Nigra - vilket hen ju gör om det nämns i annonsen). Om föremålet inte innehåller BR kan du inte dömas - då har du ju inte annonserat ut ett föremål med BR. Att du trott att det var BR är generellt inte straffbart.

Du kan på samma sätt generellt inte dömas för mordförsök om du skjuter mot någon med en attrapp som du trodde var ett riktigt vapen.

Måste vara på samma sätt rätten resonerat. Är det inte styrkt att det verkligen är rätt art så kan man inte dömas, även om man trodde det var Dalberga Nigra
Konsekvensen blir ju dock lite märklig, då det är fritt fram att annonsera/sälja tex fake elfenben som äkta (ja då det inte är äkta så är det inget brott)

Preics, se denna artikel från idag angående "vargskinn": http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 3093721.ab


30 Jun 2016, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
ChronicTown wrote:
Mike Leaf wrote:
Konsekvensen blir ju dock lite märklig, då det är fritt fram att annonsera/sälja tex fake elfenben som äkta (ja då det inte är äkta så är det inget brott)

Preics, se denna artikel från idag angående "vargskinn": http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 3093721.ab

Fritt fram är väl inte helt rätt. Den nu aktuella brottsrubriceringen funkar inte, men man kan ju åtalas för bedrägeri (eller försök till det).

_________________
Mats


30 Jun 2016, 15:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
albert wrote:
Fritt fram är väl inte helt rätt. Den nu aktuella brottsrubriceringen funkar inte, men man kan ju åtalas för bedrägeri (eller försök till det).

Förvisso, men kan ju hävda att man 'trodde' det var äkta?
Då finns ju inget uppsåt

Blir snårigare och snårigare detta.

Kan man skriva 'troligen' Brazilian Rosewood i annonsen? Eller 'kan vara' ?

_________________



30 Jun 2016, 15:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
albert wrote:
Fritt fram är väl inte helt rätt. Den nu aktuella brottsrubriceringen funkar inte, men man kan ju åtalas för bedrägeri (eller försök till det).

Förvisso, men kan ju hävda att man 'trodde' det var äkta?
Då finns ju inget uppsåt

Blir snårigare och snårigare detta.

Kan man skriva 'troligen' Brazilian Rosewood i annonsen? Eller 'kan vara' ?


Frågan om bedrägeri är ju nåt helt annat än den om artskyddsbrott, och för den del det rent civilrättsliga/köprättsliga. Håll isär dessa tre så blir det mindre snårigt.

Artskyddsbrott:

- Om du säljer skyddad art och är medveten om eller tror att det är den skyddade arten gör du dig skyldig till brott. Detta oavsett om du vet att den är skyddad. Här faller du in om du uttryckligen skriver den skyddade artens namn i annonsn. Skriver du "troligen" i annonsen lär du också falla inom detta exempel.
- Om du säljer icke-skyddad art men tror det är den skyddade arten (och skriver det i annonsen) är det inget brott. Här faller ju Hawa in om man inte kan visa att det är BR.
- Om du säljer skyddad art men inte vet eller borde vetat att det är den den skyddade arten bör det inte utgöra brott (uppsåt att sälja skyddad art saknas).

Bedrägeri:

Om du säljer något som du vet är A men du säger till köparen att det är B (och du tjänar på det och köparen lider skada av det ).

Köprättsligt:

Om du säljer A till köparen men det visar sig vara B, så har köparen rätt att kräva vissa saker av dig för att kompenseras.


30 Jun 2016, 16:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Vände mig bara emot uttrycket "fritt fram"...

_________________
Mats


30 Jun 2016, 16:56
Profile

Joined: 29 Mar 2006, 16:38
Posts: 59
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, blev hovrätten
Hej!

Hittade den här tråden och jag har en annan fundering angående det här med CITES och gitarrer...

Jag har en custom som ska byggas i Ryssland inom kort. Gitarren kommer inte att innehålla några förbjudna träarter, men jag blir ändå fundersam.
Om tullen öppnar paketet så kan de givetvis inte artbestämma bara så där? Men man blir ju ändå orolig om tullen eventuellt kräver bevis på vad det är för träslag eller intyg på att det inte innehåller listat träslag.
Det kan jag inte få. Det enda jag har är byggarens ord på vad den innehåller. Vilket är afrikansk mahogany (inte Honduras eller Cuban) och lönn. Eventuellt inlägg i purpleheart och ebony (inte madagaskar).

Frågan är om de kan kräva intyg/bevis eller att de kan skicka in den för artbestämning. Vilket är nästan lika illa då de antagligen måste karva ut småbitar för att kunna göra det...
Är det nån som har en aning om vad som gäller. Kan ju tänka mig att nån nitisk människa på tullverket kan få för sig att den afrikanska mahoganyn är misstänkt och därför börjar jävlas bara för det?


13 Jul 2016, 00:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.