View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:09



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
God afton!

Jag tänkte ordna en vettig spel-PC till min blivande 13-årings kommande födelsedag.

Jag byggde en HTPC för, men sedan jag gick över till Mac för en massa år sedan ha jag tappat all koll på PC-byggeri.

Är det fortfarande smartas att bygga, eller köper man färdigbyggt.

Vad ska man köpa? Det ska inte vara någon värsting, men bättre än hans bärbara som han haft något år eller om det möjligen är två...

Alla tips välkomnas.

/CM


26 May 2016, 20:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Cooler Master Elite 110 Svart Låda 499
Be Quiet 120mm Fläkt 99
Samsung 850-Series EVO 250GB HD 849
EVGA GeForce GTX
960 2GB ACX 2.0 SC ITX Grafik 2190
ASUS B150I PRO GAMING WIFI/AURA Moder 1349
be quiet! Pure Power 9 500W PSU 799
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4
2133MHz CL13 Vengeance LPX Röd Minne 729
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB 3390

Kostnad:10 K

Microitx låda och kraftigt grafikkort
med låg"noise" fläktar.
Du kan givetvis uppgradera
till ett ännu kraftigare grafikort (Nano R9)
om något eller år så när dom har sjunkit
i pris. Eller köpa 950 som är något billigare.

https://www.youtube.com/watch?v=sDd81G1XnlA
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYOA4LYxM
Ovan är länkar med jämförelser för 950/960


26 May 2016, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Tack för tipsen! Var köper man de där prylarna till de priserna. Det är lite över budget egentligen, men det är viktigt att det blir bra och funkar. Skärm, Windows och tangentbord tillkommer ju också... (Spelmus och "snabb" matta har han redan till laptopen.)

/CM


27 May 2016, 20:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CarlM wrote:
Tack för tipsen! Var köper man de där prylarna till de priserna. Det är lite över budget egentligen, men det är viktigt att det blir bra och funkar. Skärm, Windows och tangentbord tillkommer ju också... (Spelmus och "snabb" matta har han redan till laptopen.)

/CM

www.inet.se

Toppenbra killar som svarar på alla frågor (via telefon).
Rekommenderar butiken på hötorget!


27 May 2016, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CataClysm wrote:
CarlM wrote:
Tack för tipsen! Var köper man de där prylarna till de priserna. Det är lite över budget egentligen, men det är viktigt att det blir bra och funkar. Skärm, Windows och tangentbord tillkommer ju också... (Spelmus och "snabb" matta har han redan till laptopen.)

/CM

http://www.inet.se

Toppenbra killar som svarar på alla frågor (via telefon).
Rekommenderar butiken på hötorget!


Tack.

Jag har inte byggt någon PC på riktigt länge. Finns det någon dokumentation eller någon site där man kan hitta info om hur man monterar och eventuellt konfigurerar prylarna (eventuella Bios-inställningar t.ex.).

Med två spelande söner, så är det väl lika bra att jag lär mig eftersom ingen av dem är intresserade av att meka med saker.


28 May 2016, 17:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Bättre att satsa på i5 istället för i7 om det ska vara speldator, och spendera de pengarna på 960 -> 970 grafik, ett bättre nätaggregat (600w cirkus) och ett vettigare chassi ex fractal refine-serien, men som sagt inet är mycket bra att göra med, finns vid sisjön och ringön här i Göteborg :)


29 May 2016, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Spadeace wrote:
Bättre att satsa på i5 istället för i7 om det ska vara speldator, och spendera de pengarna på 960 -> 970 grafik, ett bättre nätaggregat (600w cirkus) och ett vettigare chassi ex fractal refine-serien, men som sagt inet är mycket bra att göra med, finns vid sisjön och ringön här i Göteborg :)


Jag kommer nog att behöva kompromissa lite för att få ner kostnaden lite, så i7 blir nog kanske svårt att få in i budgeten. Den behöver funka med Ark Survival Evolved som hans kompisar spelar, vilket är för tungt för hans två år gamla standardlaptop. LOL går lite segt biland också, men han kör inte något av de tyngsta största spelen (Han går fortfarande i 6:an).

Så det handlar om att hitta en fiffig kompromiss som är klart bättre än hans laptop, men som inte springer iväg för långt i pris. Samtidigt så gillar jag inte att vara dumsnål.


29 May 2016, 20:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CarlM wrote:
Spadeace wrote:
Bättre att satsa på i5 istället för i7 om det ska vara speldator, och spendera de pengarna på 960 -> 970 grafik, ett bättre nätaggregat (600w cirkus) och ett vettigare chassi ex fractal refine-serien, men som sagt inet är mycket bra att göra med, finns vid sisjön och ringön här i Göteborg :)


Jag kommer nog att behöva kompromissa lite för att få ner kostnaden lite, så i7 blir nog kanske svårt att få in i budgeten. Den behöver funka med Ark Survival Evolved som hans kompisar spelar, vilket är för tungt för hans två år gamla standardlaptop. LOL går lite segt biland också, men han kör inte något av de tyngsta största spelen (Han går fortfarande i 6:an).

Så det handlar om att hitta en fiffig kompromiss som är klart bättre än hans laptop, men som inte springer iväg för långt i pris. Samtidigt så gillar jag inte att vara dumsnål.


Tror du kan komma undan kring 10k utan skärm iaf utan att på något sätt vara dumsnål, om saker och ting laggar på laptopen är det dessutom troligtvis integrerade grafikkretsens fel, brukar sitta rätt tråkiga saker i laptops :/

Om du vill kan jag sätta ihop ett förslag om du lägger ett max-tak :)


29 May 2016, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Spadeace wrote:

Om du vill kan jag sätta ihop ett förslag om du lägger ett max-tak :)


Gärna. Ursprungligen inbillade jag mig att 5000:- skulle räcka, men inser att de kommer att kosta mer. 7000:- Absolut max 8000:- med svensk windowslicens. Det är trots allt en födelsedagspresent till en 13-åring och min ekonomi är just nu lite tajtare än den varit tidigare.


30 May 2016, 11:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CarlM wrote:
Spadeace wrote:

Om du vill kan jag sätta ihop ett förslag om du lägger ett max-tak :)


Gärna. Ursprungligen inbillade jag mig att 5000:- skulle räcka, men inser att de kommer att kosta mer. 7000:- Absolut max 8000:- med svensk windowslicens. Det är trots allt en födelsedagspresent till en 13-åring och min ekonomi är just nu lite tajtare än den varit tidigare.


Visade sig tuffare sagt än gjort, verkar som dollarpriset gjort sitt för även datorkomponenter, vad är det för spel som ska spelas?


30 May 2016, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Det var ju precis därför jag gav förslag på en 950.

Samt också givetvis köpa en slöare 4-kärning processor.

Då hamnar du på 6-7000 SEK och kan ända köra ultra/high på de flesta spel.

Dock inte direct x 12 för de allra nyaste häftigaste effekterna men det är kanske
inget du/ni ska köra.


30 May 2016, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CataClysm wrote:
Det var ju precis därför jag gav förslag på en 950.

Samt också givetvis köpa en slöare 4-kärning processor.

Då hamnar du på 6-7000 SEK och kan ända köra ultra/high på de flesta spel.

Dock inte direct x 12 för de allra nyaste häftigaste effekterna men det är kanske
inget du/ni ska köra.


Det står kostnad 10k i ditt inlägg, så därför var jag nyfiken på om det gick att komma ner lite för att närma mig min ursprungliga budget. Menar du att om jag går ner på en 950 och en slöare prinsessor så går det komma ner till 6-7000? Vilken processor är då vettig att välja? (Inet Sisjön är för övrigt inom räckhåll, så jag kan åka dit och handla.)

Om jag förstått det rätt så har i3 två kärnor och stödjer hyper threading och att i5 har fyra kärnor men inget stöd för hyperthreading och att vissa i3 och i5 i praktiken är lika kraftfulla eftersom båda varianterna kan köra fyra parallella processer samtidigt fast med lite olika teknik. Så frågan är finns det någon processor som är det smarta köpet om man inte får in en i7 i budgeten.

Tack på förhand.


30 May 2016, 22:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Spadeace wrote:

Visade sig tuffare sagt än gjort, verkar som dollarpriset gjort sitt för även datorkomponenter, vad är det för spel som ska spelas?


Han kan inte spela Ark Survival Evolved på sin nuvarande PC. Annars är det en hel del Leauge of Legends just nu. Han spelade CS GO ett tag, men har tröttnat på det, så det är väl inga spel som kräver extrema prestanda, men samtidigt vet man ju inte vad han spelar till vintern när han går i sjuan.


30 May 2016, 22:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Byggde en till min pojk med Amd 8320(1300kr) och Gigabyte ga 970(900kr) moderkort samt ett asus 960 strix 2gb(1800kr)har funkat grymt bra.
Har nog snurrat i över ett år i sträck:)
Han spelar alla möjliga spel utan problem cs go,wow,lol,owerwatch mfl.
Kör på dubbla skärmar med en på 144 hz.
Hamnade på totalt under 8k totalt med os win 10 med skärm och 250 gb ssd,dock ej med 144 hz skärm.
.


30 May 2016, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CarlM wrote:
CataClysm wrote:
Det var ju precis därför jag gav förslag på en 950.

Samt också givetvis köpa en slöare 4-kärning processor.

Då hamnar du på 6-7000 SEK och kan ända köra ultra/high på de flesta spel.

Dock inte direct x 12 för de allra nyaste häftigaste effekterna men det är kanske
inget du/ni ska köra.


Det står kostnad 10k i ditt inlägg, så därför var jag nyfiken på om det gick att komma ner lite för att närma mig min ursprungliga budget. Menar du att om jag går ner på en 950 och en slöare prinsessor så går det komma ner till 6-7000? Vilken processor är då vettig att välja? (Inet Sisjön är för övrigt inom räckhåll, så jag kan åka dit och handla.)

Om jag förstått det rätt så har i3 två kärnor och stödjer hyper threading och att i5 har fyra kärnor men inget stöd för hyperthreading och att vissa i3 och i5 i praktiken är lika kraftfulla eftersom båda varianterna kan köra fyra parallella processer samtidigt fast med lite olika teknik. Så frågan är finns det någon processor som är det smarta köpet om man inte får in en i7 i budgeten.

Tack på förhand.

Det var så här jag menade (lite otydligt skrivet kanske)Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB

1290

ASUS GeForce GTX 950 2GB Mini OC

1790

Prisskillnad:2500


OBS DU HAR ÄVEN MÖJLIGHE1T ATT UPPGRADERA PROCESSORN! (SOCKET 1151)
Samt uppgradera grafiken till ett 960/970.


31 May 2016, 00:36
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CataClysm wrote:
Det var så här jag menade (lite otydligt skrivet kanske)Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB

1290

ASUS GeForce GTX 950 2GB Mini OC

1790

Prisskillnad:2500


OBS DU HAR ÄVEN MÖJLIGHE1T ATT UPPGRADERA PROCESSORN! (SOCKET 1151)
Samt uppgradera grafiken till ett 960/970.


OK, stort tack. Jag ska kolla upp det.


31 May 2016, 22:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
CataClysm wrote:
Det var så här jag menade (lite otydligt skrivet kanske)Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB

1290

ASUS GeForce GTX 950 2GB Mini OC

1790

Prisskillnad:2500


OBS DU HAR ÄVEN MÖJLIGHE1T ATT UPPGRADERA PROCESSORN! (SOCKET 1151)
Samt uppgradera grafiken till ett 960/970.


Då har jag lagt ihop i allt i en sparad varukorg hos inte och det gick på 7400:- utan windows och internkablage. Jag suger på den en stund.

Här är varukorgen om någon är nyfiken: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439817/

Image


03 Jun 2016, 12:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
Ursäkta, men helt utanför trådens ämne, men ändå.....

Gör sonen en tjänst och försök hålla honom borta från Data och TV spel så mycket det bara går.
Jag har en son som fördärvade hela sin ungdomstid på dataspelande. Han försakade skolan, normalt umgänge, hälsan.
Tro inte att det går att styra med schemaläggning eller dylikt, dataspelandet blir som ett knark och som skapar liknande, stark abstinens.

_________________
pudas


04 Jun 2016, 19:41
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
pudas wrote:
Ursäkta, men helt utanför trådens ämne, men ändå.....

Gör sonen en tjänst och försök hålla honom borta från Data och TV spel så mycket det bara går.
Jag har en son som fördärvade hela sin ungdomstid på dataspelande. Han försakade skolan, normalt umgänge, hälsan.
Tro inte att det går att styra med schemaläggning eller dylikt, dataspelandet blir som ett knark och som skapar liknande, stark abstinens.


Jag gillar egentligen inte att sönerna spelar. Men det gör alla barn nu för tiden. Men eftersom han också spelar basket i en toppklubb och jobbar på bra i skolan med väldigt höga betyg som resultat, så är det nog inget större problem för honom.

Spel blir lätt en drog, men samtidigt har väl föräldrar alltid varit oroliga för sånt som inte fanns när man själv växte upp. Själv satt jag och spelade LP-skivor och gitarr när jag växte upp och på helgerna festade vi, men det gick bra för mig ändå.

Att vara förälder är en svår balansgång, Jag tycker det är rätt tråkigt med dator- och TV-spel, men min far delade inte alla mina intressen när jag växte upp, men så ska det väl vara?

Men samtidigt är det trist att man aldrig ser några barn ute. Alla sitter inne med sina skärmar, oavsett ålder.


04 Jun 2016, 23:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 May 2006, 23:18
Posts: 753
Location:
Post Re: Bygga eller köpa spel-PC? I så fall vad?
ARK är riktigt tungrott och rätt illa optimerat än så länge och det belastar både gpu och cpu hårt. Kolla vad du hamnar på om du tar amd cpu och gpu istället. Tror du kan spara in lite där och ändå få mer prestanda. Jag kör själv Intel men amd e svårslagna när det kommer till bang for the buck.

Komplett har hyffsade "pc i delar" Kit. Där kan du också välja en av deras egna datorer och sen konfigurera den som du vill och då ser du lätt var du kan spara in genom att välja andra minnen, annan tillverkare av gpu osv.
Köpa födelsedagspresent i delar e alltid risky då det alltid finns en risk att 1 av 10 komponenter e trasig vid leverans och e han som alla andra 13åringar så blir det ju katastrof. Tar du komplett.se's egna system som du kan modifiera själv så bygger de ihop och testar den för korvören.


25 Jun 2016, 17:33
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.