View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:03

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vilken liten Marshallcombo funkar i "sovrummet"? 
Author Message

Post Vilken liten Marshallcombo funkar i "sovrummet"?
Jag har absolut noll koll på Marshallförstärkare. När jag nu funderar på en liten övningsförstärkare, jag bor i lägenhet, hittar jag en och annan liten Marshallcombo bland annonserna. Vill minnas att någon skrev för något år sedan apropå en sådan annons att det fanns vissa modeller som är bra skit. Och andra som bara är skit.

Som sagt jag har ingen koll på Marshallmodeller överhuvudtaget. Jag spelar mest blues och lite äldre rock. Tele o strata. Vad skall jag kolla på för modeller om jag vill köpa för säg max 1500 kr? Det är inte heller så värst troligt att den någonsin skall lämna vardagsrummet. Annat än möjligen på resa till en ny ägare..

13 Apr 2016, 18:24
Profile

Post Re: Vilken liten Marshallcombo funkar i "sovrummet"?
Ska jag vara helt ärlig får du ingen bra Marshall för 1500:-. Du kanske kan hitta en valvestate från 90-talet men det är ingen bra förstärkare. Finns säkert andra bra budgetförstärkare men jag har dålig koll i det segmentet. För hemmabruk kanske en pod eller liknande är en bättre hemmarigg. Inget ljud man blir inspirerad av men låter ok i lurar.

13 Apr 2016, 18:41
Profile

Class 5. Om du kan hitta en så billigt, 5w ren och skär Marshall. Underbar liten rörstärk.
Sen om den 'funkar i sovrummet' vet jag mindre om, det får du nästan utveckla.

Högt blir det ju även med 5 W, om du har grannar som inte tål ljud?

13 Apr 2016, 19:24
Profile ICQ WWW

Ska du ha den i vardagsrummet i en lägenhet hade jag helt skippat en liten Marshall. Jag har en Fender Mustang 2 hemma. Såklart inte bäst på något sätt, men funkar utmärkt på lägre volymer.

Marshall Class 5 ser ju ball ut, men den kommer låta för högt hemma!

13 Apr 2016, 20:03
Profile ICQ YIM WWW

När det gäller Marshall med rör så är det väl 50th Anniversary serien med 0,1W/1W lägen som passar bäst för lägenhet/sovrum.

EM Nordic (http://www.emnordic.se) som jag tror är Marshalls generalagent i Sverige (?) verkar sälja två olika kombos, JVM och DSL tror jag det är för 5000kr.

Emusic.se har en JVM kombo dem ex för 4500.

Vet i sjutton hur de här kombos med 8 tummare låter dock men de går att koppla till högtallåda också.

Går att komma över för mellan 3000-4000 begagnat men relativt sällan man ser dem, har även sett det för under 3000 (men sällsynt).

Pratar vi Marshall med rör finns det väl en del som använder attenuators och liknande lösningar och då ska man väl få ner volymen även ur kraftigare förstärkare.

Men som sagt, över din budget och det finns väldigt många bra förstärkare för runt 1500 från andra märken på begagnat marknaden. Många låter dessutom väldigt mycket Marshall.

Det här med rör eller icke rör för sovrum/lägenheten är också en lång diskussion i sig där åsikterna går i sär. Det finns många Marshall kombos utan rör och en sådan kan du komma över för 1500kr, Google är din vän, läs reviews etc.

Last edited by makatech on 13 Apr 2016, 21:59, edited 4 times in total.

13 Apr 2016, 20:49
Profile

Jo då, det finns fina Marshall till sovrummet som inte kostar så mycket. Marshall Valvestate 15R är en utmärkt lite combo, ofta den jag använder när jag spelar in. Tricket är bara att inte vrida upp den till max (slutstegsmodul som egentligen hör hemma i bilstereos) och att strunta i den inbyggda dist-ratten.
Vill man vara lite mer "vintage" i sitt sovrum kan man spana efter Marshall Lead-12, samma sak här med volymen, denna låter nog lite mer klassikt "Marshall" också!

13 Apr 2016, 20:51
Profile

Roland Micro Cube. Då får du med en inbyggd 1987X :P

14 Apr 2016, 08:41
Profile

Jag har betat av ett gäng små stärkare för hemmabruk och jag har nu hittat den ultimata hemmastärkaren som gör mig inspirerad och får mig att dra på smilbanden varje gång jag spelar - en Yamaha THR5. Gör dig en tjänst och testa en sådan eller en THR10 med en gång så sparar du tid och pengar. :wink:

14 Apr 2016, 08:52
Profile

Jag har tidigare hyllat Line 6 HD serien men jag erkänner nu att Yamaha THR är riktigt, riktigt bra, fått krypa till korset. :-) Tror/tycker fortfarande att Line 6 HD serien är sjukt underskattad samt bra, kan leverera mycket bra ljud men Yamahan är så smidig och simpel att hantera, låter överraskande bra, helt klart, även jag rekommenderar nu Yamaha THR serien.

Håller på att skala ner vår andra miljö som vi använder för tyst spelande för att spara några tusenlappar så här efter Marshall köpet. ;-)

Säljer vår HD500 och studiohögtalarna och ersätter dessa med en begagnad THR5 för tusingen, mycket nöjd hittills.

toandfro wrote:
Jag har betat av ett gäng små stärkare för hemmabruk och jag har nu hittat den ultimata hemmastärkaren som gör mig inspirerad och får mig att dra på smilbanden varje gång jag spelar - en Yamaha THR5. Gör dig en tjänst och testa en sådan eller en THR10 med en gång så sparar du tid och pengar. :wink:

14 Apr 2016, 09:09
Profile

Eller...om det nu bara måste stå Marshall på stärkaren så kolla in deras nya "Code" som är en digital stärkare som ska simulera ett gäng olika Marshalls med mera. Finns en på 25w med 1x10 bland annat men jag tror inte att den har släppts ännu dock.

14 Apr 2016, 09:13
Profile

Class 5 stärkaren har enbart volume, treble, middle och bass kontroller?

"The Class 5 is rudely loud – enough to upset your neighbours to legal action levels and then some." :mrgreen:
http://www.musicradar.com/reviews/guita ... mbo-218428

Jag väntar varje dag på att grannarna ska knacka på dörren själv, ett rent mysterium att det inte hänt ännu. Rör i lägenhet har sina nackdelar oavsett om det är 0,1W, 1W eller 5W.... stärkare med 0,1W läge funkar dock ok.

Mike Leaf wrote:
Class 5. Om du kan hitta en så billigt, 5w ren och skär Marshall. Underbar liten rörstärk.
Sen om den 'funkar i sovrummet' vet jag mindre om, det får du nästan utveckla.

Högt blir det ju även med 5 W, om du har grannar som inte tål ljud?

14 Apr 2016, 09:17
Profile

Marshall jtm-1 kan varmt rekomenderas om du gillar marshall ljudet.
Spelkänslan är väldigt likt sina storebröder,vilket brukar vara den som falerar!
Har provat massor av små lösningar i hemmet(inte alla såklart)dom är inte i närheten(tycker jag).
Den tar pedaler jättebra så du kan spela i princip vilken musikstil du vill.

14 Apr 2016, 11:45
Profile

Har en sån här 80-tals combo hemma som funkar alldeles utmärkt hemma på kammaren.
50W 2x12a solid state combo som låter JCM800 på både låg och hög volym. Har även ett inbyggt fjäder reverb som låter kung. Så kika på en 80-tals transistor Marshall kombo.

Image

Last edited by Hasse-Angerfist on 14 Apr 2016, 15:02, edited 1 time in total.

14 Apr 2016, 13:46
Profile WWW

Riktigt snygg klassisk Marshall look. :-)

Hasse-Angerfist wrote:
Har en sån här 80-tals combo hemma som funkar alldeles utmärkt hemma på kammaren.

14 Apr 2016, 13:55
Profile

Tack för er som visat intresse!
Lite extra förtydligande.

1000 spänn visar tydligt på SS. Är det en Marshall rörförstärkare för en skäring så handlar det om stöldgods. Bad. :twisted:

Med "sovrum" menar jag Rum man sover i. Vi pratar volymer ung. som under Tv-nyheterna. Om någon kan föreställa sig det.. :)
Storleken bör vara så liten att man kan fälla den på rygg med tofflan och fösa in den under sängen.

Förstärkare har jag så att det räcker. Men inget som det står Marshall på. Detta nyvaknade intresse beror på att jag hörde ett Youtube-klipp för en tid sedan där någon spelade jazz-blues med typ acke med ljudhålsmik och det lät skitfint. Hade jag återfunnit klippet hade jag vetat var jag skulle börja leta. Ganska säker på att det var en Marshall "sovumsförstärkare". Nä, Class 5 känner jag igen och dessutom är det overkill av Format! 50-wattare är Overkill. Liksom i princip alla rörmodeller. 1 wattaren faller på priset. Annars hade den kanske platsat. Men jag vet inga rörisar alls som låter OK på Tv-nyhetsvolym.
Valvestate 15R och Lead-12 får jag nog kolla upp.. :D

Och som sagt 1000 spänn. Max 1500. Någon sport får det väl vara.. :mrgreen:

15 Apr 2016, 20:24
Profile

Honest Charley wrote:

Med "sovrum" menar jag Rum man sover i. Vi pratar volymer ung. som under Tv-nyheterna. Om någon kan föreställa sig det.. :)

Har du provat att lira utan stärkare? Det är faktiskt rätt skönt ibland, blir låg volym man hör tonen i gitarren samt inget roddande med sladdar etc. Hörs exakt vad man spelar också på gott och ont.

15 Apr 2016, 20:49
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Honest Charley wrote:

Har du provat att lira utan stärkare? Det är faktiskt rätt skönt ibland, blir låg volym man hör tonen i gitarren samt inget roddande med sladdar etc. Hörs exakt vad man spelar också på gott och ont.

+1 på den! Så har jag nästan uteslutande gjort i säkert 10 års tid när jag är hemma. Att få vettigt ljud på lägenhetsvolym går inte. I synnerhet inte Marshall-ljud.

16 Apr 2016, 12:04
Profile

Sovrums ljud är ett väldigt diffust begrepp, har man väldigt ljudkänslig omgivning är ju hörlurar det enda som funkar eller att man kör utan stärkare som ni är inne på.

Jag tycker rörisar med 0,1W läge fungerar ok (inklusive Marshall 50th Anniversary serien) men det beror på hur känsliga grannar man har samt vad man har för högtalar element/låda kopplat till den. Att 50th Anniversary serien är överprisatt är en helt separat diskussion som till viss del beror på att den är tillverkad i England och inte i Asien. ;-)

Attenuators eller liknande lösningar har jag dock aldrig provat hittills.

Vinyljunkie wrote:
+1 på den! Så har jag nästan uteslutande gjort i säkert 10 års tid när jag är hemma. Att få vettigt ljud på lägenhetsvolym går inte. I synnerhet inte Marshall-ljud.

16 Apr 2016, 13:01
Profile

På ett utrikiskt forum listas dessa extrema lågwattsstärkare:

Vox AC4TV, AC4TV8, AC4 Mini (4W - .1W)
Bugera V5 (5W - .1W)
Blackheart BH1H Killer Ant (.25W)
VHT Special 6 Ultra (6W - ?)
Blackstar HT-1, HT-1R (1W)

Någon som har erfarenhet av någon av dem? Finns det fler?

16 Apr 2016, 15:03
Profile

Vinyljunkie wrote:
Finns det fler?

Cornell Romany (10-0.05 watt) (fender-liknande)
Cornell Plexi 7 (7-0.05 watt) (Plexi-liknande)
Cornell Vintage Brown (10 och 0.125 watt) (80tals Marshall)

16 Apr 2016, 16:15
Profile

Hur som helst, trådskaparen vill ha en Marshall och då är det Marshalls solid state varianter som gäller för 1500 och under. Tror säkert att det finns riktigt bra prisvärda ex på beg marknaden.

16 Apr 2016, 16:47
Profile

Vinyljunkie wrote:
På ett utrikiskt forum listas dessa extrema lågwattsstärkare:

Vox AC4TV, AC4TV8, AC4 Mini (4W - .1W)
Bugera V5 (5W - .1W)
Blackheart BH1H Killer Ant (.25W)
VHT Special 6 Ultra (6W - ?)
Blackstar HT-1, HT-1R (1W)

Någon som har erfarenhet av någon av dem? Finns det fler?

Laney har sina Studiovarianter och Peavy sina MH som kan spelas låg eller tyst.

16 Apr 2016, 17:04
Profile

Jag använder en vox lil night train!
Sovrumsvolym? Nej absolut inte!

16 Apr 2016, 19:37
Profile WWW

Angående rörisar med 0,1W läge så har jag "forskat" lite och de kan vara något betydligt mer än en bara leksak för sovrummet eller lägenheten, de är jäkligt mångsidiga.

Hittat följande i ett en review om Marshalls 50th Anniversary 0,1W/1Wattare på ett forum. Sista meningen är den intressanta, man kan alltså tex köra den genom en liten smidig "Electro Harmonix 44 Magnum Poweramp" (44W) (storlek som.en pedal) så är den redo för betydligt större uppgifter.

"These amps represent 50 years of Marshall Tone and they do this very well. All at perfect bedroom volume. Each amp has it's own unique flavor as well representing the era for which it was designed. If you are a serious bedroom rocker or have a recording studio you would be well advised to grab a couple are all of these if you love Marshall tone. Also, let's not forget that these also have the .1 watt setting (really less than that) and this not only reduces the volume even further but this also allows you to use the entire amp as a preamp into the effects return of a larger amp or just a power amp alone."

17 Apr 2016, 11:37
Profile

Och låter bra gör dom.
Tyvärr räcker väl inte 1000-1500kr.

17 Apr 2016, 12:14
Profile

Denna kan du sannolikt få ner till 1500, hur bra den är vet jag dock inte alls.
http://www.blocket.se/stockholm/Marshal ... 386241.htm

Edit: Eller nej, 2X40w och 2 st 12 tummare är nog inte så mycket för sovrummet... ;-) Vet inte ens om.den har hörlursuttag.

17 Apr 2016, 20:50
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=EcHfCEGtK4g

Här har du en 80-talare. Med lite tur hittar du en för runt 1500 pengar.

Edit:
Och ännu en liten rackare som är ännu billigare.
https://www.youtube.com/watch?v=uIYbIihwH1Q

18 Apr 2016, 08:00
Profile WWW

Som flera redan har påpekat så får du ingen rör-Marshall för 1500. Jag har en gammal Marshall MG15, borde inte kosta mycket att hitta en sån beggad. Funkar mycket bra för hemmalir tycker jag.

Jag har också en Marshall Class 5 ståendes i en studio. Den har hörlursutgång, vilket är ovanligt på rörisar. Och om man slår på hörlursläget utan att ha hörlurar inkopplade så går hörlursignalen ut i högtalaren. Det funkar som ett low power mode. Funkar lysande för att spela hemma med.
OBS! detta gäller bara de Class 5 som benämns Class 5-01. De är den uppdaterade varianten med delad baksida. De äldre varianterna kan moddas väldigt enkelt (en sladd, två lödningar) för att få den funktionaliteten också.

Så sammanfattningsvis, om 1500 är budgeten. Köp en beggad Marshall MG15 eller en Marshall Lead 12, den har jag bara hört gott om.

Har du mer pengar och möjlighet att ibland spela starkare (roligare så), kör på en Class 5

18 Apr 2016, 09:12
Profile

Intressant, hade missat att Class 5-01 har low power mode som fungerar både med och utan lurar, borde vara ett bra alternativ för de som insisterar på rörisar i hemmamiljö. :-)

Är detta något sorts 0,1W läge eller ännu tystare?

Dock så är väl Class 5-01 åtminstone inte billigare än Marshall Anniversary 50th serien beroende på vad man nu hittar på beg eller ny marknaden, dvs konkurrens finns. Tror dock inte 50th serien har någon modell med hörlursuttag.
http://www.gak.co.uk/en/marshall-class- ... ombo/44038

falkman wrote:
Som flera redan har påpekat så får du ingen rör-Marshall för 1500. Jag har en gammal Marshall MG15, borde inte kosta mycket att hitta en sån beggad. Funkar mycket bra för hemmalir tycker jag.

Jag har också en Marshall Class 5 ståendes i en studio. Den har hörlursutgång, vilket är ovanligt på rörisar. Och om man slår på hörlursläget utan att ha hörlurar inkopplade så går hörlursignalen ut i högtalaren. Det funkar som ett low power mode. Funkar lysande för att spela hemma med.
OBS! detta gäller bara de Class 5 som benämns Class 5-01. De är den uppdaterade varianten med delad baksida. De äldre varianterna kan moddas väldigt enkelt (en sladd, två lödningar) för att få den funktionaliteten också.

Så sammanfattningsvis, om 1500 är budgeten. Köp en beggad Marshall MG15 eller en Marshall Lead 12, den har jag bara hört gott om.

Har du mer pengar och möjlighet att ibland spela starkare (roligare så), kör på en Class 5

18 Apr 2016, 09:35
Profile

makatech wrote:
Intressant, hade missat att Class 5-01 har low power mode som fungerar både med och utan lurar, borde vara ett bra alternativ för de som insisterar på rörisar i hemmamiljö. :-)

Är detta något sorts 0,1W läge eller ännu tystare?

Dock så är väl Class 5-01 åtminstone inte billigare än Marshall Anniversary 50th serien beroende på vad man nu hittar på beg eller ny marknaden, dvs konkurrens finns. Tror dock inte 50th serien har någon modell med hörlursuttag.
http://www.gak.co.uk/en/marshall-class- ... ombo/44038

falkman wrote:

Jag är inte säker på om hur många watt Low Power-läget är på. Men jag skulle säga ca 0,1 W. Enda grejen är väl att signalen kommer från hörlursuttaget och blir därmed färgat av den kretsen. Men jag tycker det låter bra för hemmabruk.
Sen är hörlursuttag toppen när man ska vara riktigt tyst.

Sen är väl fördelen med Class 5 att den kan hänga med en inte alltför högljudd trummis. Vilket 50th anniversary kanske har svårt med? Eller har jag fel?
Ingen av dem hänger med min trummis, det vet jag iaf...

18 Apr 2016, 12:51
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next