View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:08



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Pedaler som låter som förstärkare? 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Quote:
Tycker dom är skräp allihopa, fizzligt, fuzzigt och en klar odefinierad karaktär
som stavas KAKKA...dvs skit.

Inte undra på att Suhr Riot har kommit i uppdaterad form, och kommer
så att göra i all oändlighet tills dom inser att slutljudet tighteten sitter någon annan stans.
8)


I tafon?

_________________
Elsträng och Hammare


14 Oct 2015, 07:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Jag börjar tro att Freppezons ljudideal är nånstans i trakten av en blockflöjt.


14 Oct 2015, 09:17
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
omalm wrote:
Jag börjar tro att Freppezons ljudideal är nånstans i trakten av en blockflöjt.

haha, kanske inte så långt ifrån ändå ;D
han rekommenderar ju compressor genom 808, stacka två osv och nämner soldano, vilket är ett annat ljudideal än raspig marshall, smaken som baken helt enkelt. Men håller med om att man får sjysst häng o ljud när man gör så :)


14 Oct 2015, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Vad hände med Bogner Blue/Red? Inte mycket snack om dem nuförtiden, lite nyfiken nu när hypen lagt sig. De sades reagera väldigt förstärkarlikt, men hur svarar de på volymkontrollen? Kan man rena upp en ganska gainad signal m h a volymen?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


14 Oct 2015, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Köpte mig nyligen en Catalinbread DLS mk3.
Blev så galet nöjd så det blev tillomed en till!

kör bägge i 12volt för tillfället men tänkt testa 18v snart. en i superlead läget och den andra i superbass.
Med lite högre volt får man mer förstärkarkänsla/spräck/headroom.
Låter riktigt riktigt riktigt bra i min princeton (DLS designades faktiskt genom en Fender Princeton, så vore konstigt annars) och desto viktigare, känns det Marshall Plexi!
Ja det är ju så klart individuellt vad man tycker är "Plexi", men jag är grymt impad!
Skulle jag välja att bara ha en DLS så hade jag nog tyckt att Superbass läget är att föredra. Något lägre gain och inte lika komprimerat som superlead, mer låg-mid också.

Rekomenderas verkligen!
Gillade verkligen Distortron tidigare, men tycker mest den låter platt och fizzigt nu efter jag köpte DLS.

5 av 5 hattifnattar

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


15 Jan 2016, 11:25
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Jag har alltid kört med stärkardist men köpte en Blues DeVille Michael Landau utan master i maj förra året. Riktigt nöjd med grundljudet. Har labbat med olika distboxar och varit ganska nöjd. Köpte en Whampler Plexi häromsistens och har nu premiärgiggat med den. Mycket nöjd! Om det låter förstärkardist vette fan men riktigt skön dynamik och balla övertoner. Sångaren påstår att det aldrig låtit bättre. Annorlunda men lika bra skulle jag säga. Inte sämre kopia utan lite annorlunda men samma tryck.

_________________
Jag hatar hatare


27 Jan 2016, 02:16
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Din_Mentor wrote:
och desto viktigare, känns det Marshall Plexi!
Ja det är ju så klart individuellt vad man tycker är "Plexi", men jag är grymt impad!



Känns "plexi" säger du.... Hur många "plexi"-toppar har du att jämföra med?
Vad är det som gör att den låter mer plexi än t.ex. distortronen (som ska låta jtm-45).
Säger man "plexi" men menar Superlead?


28 Jan 2016, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Overdriver wrote:
Känns "plexi" säger du.... Hur många "plexi"-toppar har du att jämföra med?
Vad är det som gör att den låter mer plexi än t.ex. distortronen (som ska låta jtm-45).
Säger man "plexi" men menar Superlead?


Haha! Hur många riktiga plexis har du? :D

Jadu, jag har bara 1 st om det räknas hur många man har.
Inget vintage, men en 1987RI som är moddad att va switchbar till 1986 krets (dvs mer likt tidiga plexis)
så jag har väl en bra förutsättning för att iaf ha lite känsla för "det" ljudet, men jag är ingen expert.

Har dock inte A/B testat eller så om det är det du syftar till. DLS+Princeton används mest hemma.
Angående distortron vs DLS så vet jag helt enkelt att DLS är gjort för just fenders sound, dvs väldigt midscoopat och "motverkar" just det bättre på nåt vis för att emulera marshalltoner.
Sen tycker jag att anslag etc helt enkelt bara känns mer förstärkarlikt i DLS, mer varians beroende på anslag/hur man spelar.
Distortron upplever jag som rakare i EQ överlag och kanske lämpar sig bättre till förstärkare som redan har en del mid.
Den distar mycket lösare än DLS också (Tänk JTM-45 vs Superlead, som du va inne på).

Med plexi syftar jag i mitt fall på EL-34 plexiface Marshalls typ 1959 eller 1987, inte JTM-45.
Inte helt konstigt att begreppet väcker olika uppfattningar då plexi är ett samlingsord för en era och inte just EN förstärkartyp.
Men samtidigt får man ju ta det för va det är, en fjuttig pedal som försöker imitera en best till förstärkare...

Finns inga garantier att Gitarrist X med förstärkare Y och ändamål Z upplever DLS likadant som jag, im just sayin :D
Mycket möjligt att Distortron pissar på DLS just när den är inkopplad i en Marshall.
Distortron lät riktigt sweet sist jag körde den genom min Marshall, Har inte testat DLS in i Marshall.
Men helt enkelt tror jag det handlar om olika verktyg för olika ändamål...

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


28 Jan 2016, 23:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.