View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:09



Reply to topic  [ 17 posts ] 
"Värde" Tele 1971 
Author Message

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post "Värde" Tele 1971
Vad är rimligt att pröjsa för en original Telecaster (blonde med rw bräda) från 1971?
Nån som har en uppfattning, alternativt länk till nån guide på nätet?
Jag är dålig på tidiga 70-talares värde tyvärr.. Runt 20k?


16 Nov 2015, 11:03
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: "Värde" Tele 1971
20 är ok om den är helt straight skulle jag säga...det hände en hel del
med produktionen 70-75. så kan vara värt att testa den innan.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


16 Nov 2015, 12:14
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: "Värde" Tele 1971
Fortfarande 1 strängträd på 71orna.
71orna är således liiiiite mer eftertraktade än 72orna och därmed aningen dyrare :D

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


16 Nov 2015, 12:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: "Värde" Tele 1971
För en okunnig, vad är det för speciellt med en tele eller för den delen en strata från 70-talet?

_________________
Dra röva i koks!


16 Nov 2015, 17:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
För en okunnig, vad är det för speciellt med en tele eller för den delen en strata från 70-talet?


Enligt mig, absolut ingenting! Dussingitarrer för dom breda massorna.

_________________
pudas


16 Nov 2015, 18:04
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
För en okunnig, vad är det för speciellt med en tele eller för den delen en strata från 70-talet?


Man skulle kunna skriva en sida om vad som är specifikt för just de åren med tanke på att det är väldigt stor skillnad på en sen och tidig 70 talare. Gällande ljud och spelbart får du det bästa svaret får du om du själv prövar olika gitarrer från perioden. Om du vill så skulle jag kunna beskriva mer ingående kosmetiska förändringar.

I pris guiden står en Blond 71' Tele mellan 3500$ till 4300$ i excellent condition. Jag skulle spontant säga att det låter lite mycket, men vad vet jag.


16 Nov 2015, 22:57
Profile

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
För en okunnig, vad är det för speciellt med en tele eller för den delen en strata från 70-talet?


Mojo :wink:


16 Nov 2015, 23:33
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: "Värde" Tele 1971
Mojo i en 70-talare?
Minns dessa gitarrer som tunga, tjocklackade med halvtaskig kvallitet. Obegripligt att dessa får någon slags vintage status. Tror nog att det mesta som lämnar fenderfabriken idag slår dessa för en betydligt mindre peng. Men minnet kanske sviker mig, därav frågan.

_________________
Dra röva i koks!


17 Nov 2015, 01:21
Profile WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
Mojo i en 70-talare?
Minns dessa gitarrer som tunga, tjocklackade med halvtaskig kvallitet. Obegripligt att dessa får någon slags vintage status. Tror nog att det mesta som lämnar fenderfabriken idag slår dessa för en betydligt mindre peng. Men minnet kanske sviker mig, därav frågan.


Tror absolut du har rätt! Ska man bara gå på kvalitet/ljud v/s pengar så finns det ju ingen anledning till att leta äldre instrument. Däremot, om instrumentet är dugligt så kan det ju finnas en hel del känsla i äldre grejer som man kanske inte får av en gitarr från 2014. Även om det nyare per definition är bättre. Ska man bara vara rationell till 100% så kan man ju ge upp drömmen om en äldre gura.

Nu har jag inte ens sett gitarren ifråga än, men min uppfattning är väl att din beskrivning av Fender mer stämmer in på senare 70-talet?


17 Nov 2015, 09:09
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
Mojo i en 70-talare?
Minns dessa gitarrer som tunga, tjocklackade med halvtaskig kvallitet. Obegripligt att dessa får någon slags vintage status. Tror nog att det mesta som lämnar fenderfabriken idag slår dessa för en betydligt mindre peng. Men minnet kanske sviker mig, därav frågan.

Man kan inte generalisera å grovt. En bekant har en Tele Sunburst USA med RW bräda från just 1970, och det är en fantastiskt bra gitarr! Sen finns det säkert mindre bra exemplar. Precis som idag...

_________________
Image


17 Nov 2015, 11:32
Profile WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
Mojo i en 70-talare?
Minns dessa gitarrer som tunga, tjocklackade med halvtaskig kvallitet. Obegripligt att dessa får någon slags vintage status. Tror nog att det mesta som lämnar fenderfabriken idag slår dessa för en betydligt mindre peng. Men minnet kanske sviker mig, därav frågan.

Det är främst efter 76 de blev tunga och otympliga. Ljudmässigt så är hälften lika bra som en ny Custom Shop strata ( enligt en finsk gitarr samlare ). Prismässigt ligger de sena 70-tals gitarrerna runt 15.000 vilket i själva verket är mindre än en ny Custom Shop. Men skall man köpa en sen 70-talare så gäller det att man hittar ett bra ex eller har en bra rygg.
De från 1970 och 1971 skiljer sig nästan ingenting från de sena 60-tals gitarrerna.
De mellan 71-74 har fortfarande stagademickar och är sällan tunga. 74-76 är någon typ av mellan period med varierande kvalitet.


17 Nov 2015, 11:55
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: "Värde" Tele 1971
Stratosphere wrote:
surfbrother wrote:
Mojo i en 70-talare?
Minns dessa gitarrer som tunga, tjocklackade med halvtaskig kvallitet. Obegripligt att dessa får någon slags vintage status. Tror nog att det mesta som lämnar fenderfabriken idag slår dessa för en betydligt mindre peng. Men minnet kanske sviker mig, därav frågan.

Det är främst efter 76 de blev tunga och otympliga. Ljudmässigt så är hälften lika bra som en ny Custom Shop strata ( enligt en finsk gitarr samlare ). Prismässigt ligger de sena 70-tals gitarrerna runt 15.000 vilket i själva verket är mindre än en ny Custom Shop. Men skall man köpa en sen 70-talare så gäller det att man hittar ett bra ex eller har en bra rygg.
De från 1970 och 1971 skiljer sig nästan ingenting från de sena 60-tals gitarrerna.
De mellan 71-74 har fortfarande stagademickar och är sällan tunga. 74-76 är någon typ av mellan period med varierande kvalitet.


Men Fender f.r.o.m 67 är plastiga och dåligt hantverk.
Vem vill ha det :shock: :D

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


17 Nov 2015, 14:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: "Värde" Tele 1971
Jag har ägt min 79 strata sen den var ny, tung är den, ca 4 kg, men den är stabil som fan, och tyngden känns bara bra rent spelkänslomässigt tycker jag.
Fast det är klart att ska jag stå och spela i timmar så blir det jobbigt, men det blir det med alla gitarrer, har 2 diskbråck så...
Spelkänslan är den bästa jag testat på en strata, men det kan ju bero på att jag ägt den i 36 år och liksom format mina händer med den som mall, halsen har en väldigt skön profil för mina händer :wink:
Ljudet är mycket mycket bra, både rent och överstyrt, allt är väldigt snyggt balanserat, precis som man förväntar sig, och Fender hade fått ordning på skärmning vid den tiden, minimalt med nätfrekvensstörningar, så jag kan bara rekommendera sena 70-talare, men jag vet många som hatar dem så...
Prova själv och bedöm, de nyare har ju inte alls samma känsla, med det menar jag varken att de är bättre eller sämre, bara annorlunda, speciellt stabiliteten gillar jag, den känns skottsäker medan t.ex de JVs jag ägt har flexat rätt mycket i halsen när man rör på sig.
Har ägt både tidiga 70-talare och JVs som sagt, de kom jag inte överens med på samma sätt, så de har jag sålt och bytt bort, förmodligen för att jag vant mig med denna från tonåren.
60-talare har jag provat som är riktigt bra, och en del som är sådär, och en del vrak, men de är ju löjligt dyra så det har jag aldrig ens funderat på.
Kompisen har en tele från 66, den är grymt skön, ser ut som ett vrak men har den där twangen som man bara ryggar tillbaks för när man får prova, ah, det är sådär det ska kännas och låta om en tele, min baja är kanonbra men den twangen finns inte där.


17 Nov 2015, 18:30
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: "Värde" Tele 1971
holmis63 wrote:
min baja är kanonbra men den twangen finns inte där.


:cry:

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


17 Nov 2015, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: "Värde" Tele 1971
surfbrother wrote:
Mojo i en 70-talare?
Minns dessa gitarrer som tunga, tjocklackade med halvtaskig kvallitet. Obegripligt att dessa får någon slags vintage status. Tror nog att det mesta som lämnar fenderfabriken idag slår dessa för en betydligt mindre peng. Men minnet kanske sviker mig, därav frågan.


Ska man pyssla med vintage måste man särkoppla sig lite mellan 'pris och funktion' och förstå att de som kanske suktar på
en 71 Blond Tele INTE vill ha en Mexico dito som är 'minst lika bra' .

Det andra jag tycker många gör knas på är att använda termer som '70-talare' när det som sagts här skiljer massor på de olika åren och även individuellt på gitarrer.

Sen är det ju 'vill ha faktorn' som är högre just på Blond + RW , det kanske är den mest eftertraktade kombon på tidiga Tele från 70-talet. Det driver efterfrågan.

Det är många faktorer man behöver ta in för att 'förstå' vintage.

20 papp tror jag lätt man får för den gitarren i privatförsäljning till rätt köpare, 20-30 % högre begärt pris på handlare (tänkte på referensen till 'boken' , VGPG som anger försäljningspriser från handlare)

_________________



18 Nov 2015, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: "Värde" Tele 1971
Haraldrig wrote:

Men Fender f.r.o.m 67 är plastiga och dåligt hantverk.
Vem vill ha det :shock: :D

Jag....
Plastlacken är tråkig men Hendrixtonen är kanon.


19 Nov 2015, 12:41
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: "Värde" Tele 1971
Har två riktigt bra strator från 1972.
En Olympic White med lönnbräda.
Och en Sunburst med Rosewoodbräda. Den har dessutom vad som verkar vara tunn cellulosalack som original...!!

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


05 Jun 2016, 13:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.