View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:19



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Pedaler som låter som förstärkare? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Pedaler som låter som förstärkare?
Ofta läser man om pedaler att den t.ex. "låter som en Marshall-plexi" eller så ska den "låta som den eller den Fenderstärkarn" eller så är det en "Mesa Rectifier i pedalform".

Har aldrig provat nån av dessa pedaler men jag är väldigt skeptisk. En pedal spelas ju så gott som alltid genom en förstärkare och den stärkaren påverkar förstås ljudet minst lika mycket som pedalen.

Ja, vad betyder det egentligen?

Hänger inte så mycket på pedaldelen av bojen så jag kanske har missat om denna fråga varit uppe förr.


01 Sep 2015, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Jag tänker mig att det är hur pedalen svarar, om den svarar på anslag likt en distad rörstärk... ja dessutom hur väl den efterliknar stärken den är baserad på.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


01 Sep 2015, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
:D Det där är filosofiskt kul! Om du spelar en pedal som låter VOX AC30 i en Fender Deluxe, vem tar över? Eller om du spelar pedalen i en AC30, blir det då tyst... :wink:

Hade Boss Fender-pedal Deluxe. Visst, den lät Deluxe i min Pro JR när jag spelade den på låg volym och rent men hade lite mer gain på pedalen och vibrato o reverb.

Testade även att dra på fullt på min AC30 och testade sen olika od:s och distar för att få så nära det ljudet jag kunde fast på normal volym. En Fulltone OCD vann. Konstigt nog så var tonkontrollen då ställd på pedalen klockan 10, dvs rätt mörkt samt drive på klockan 3. Då lät det i princip exakt som AC30:n på fullt.


01 Sep 2015, 11:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Jag kör med en Catalinbread Dirty Little Secret mk3 in i en helt ren Music Man 212-HD130, och jodå - det låter inget annat än Marshall. Så nog funkar det. Har även en WIIO från samma tillverkare, och då låter det rätt likt en uppskruvad Hiwatt, men jag tycker nog att DLS:en kommer närmare sin förlaga.

Det viktiga är väl dock att man ställer in ett väldigt "neutralt" (läs: tråkigt) grundljud på stärkaren så att man inte färgar i onödan.


02 Sep 2015, 08:09
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
omalm wrote:
Har även en WIIO från samma tillverkare, och då låter det rätt likt en uppskruvad Hiwatt

Den låter bra, gillar den som sjutton.


02 Sep 2015, 08:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
För JTM-45 ljud gillar jag verkligen Zvex Distortron (Box of Rock utan boost men mer inställningsmöjligheter)
Nu har även Zvex double rock kommit som är 2 distortrons / 2 SHOD boostar, switchbara till vad man vill. verkar ball!

Sen för ett lite stramare plexiljud gillar jag hittills Wampler Plexi-drive bäst

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


02 Sep 2015, 08:48
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
omalm wrote:
Det viktiga är väl dock att man ställer in ett väldigt "neutralt" (läs: tråkigt) grundljud på stärkaren så att man inte färgar i onödan.


Fast det är just det som förbryllar mig. Vilka ljud är "neutrala"? Finns det verkligen sådana? Låter inte samma pedaler helt olika tillsammans med olika förstärkares respektive "neutrala" inställningar?


02 Sep 2015, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
lpstd wrote:

Fast det är just det som förbryllar mig. Vilka ljud är "neutrala"? Finns det verkligen sådana? Låter inte samma pedaler helt olika tillsammans med olika förstärkares respektive "neutrala" inställningar?


menas att man ställer stärkaren så att frekvenskurvan är så flat som möjligt, typ.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


02 Sep 2015, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Din_Mentor wrote:
lpstd wrote:

Fast det är just det som förbryllar mig. Vilka ljud är "neutrala"? Finns det verkligen sådana? Låter inte samma pedaler helt olika tillsammans med olika förstärkares respektive "neutrala" inställningar?


menas att man ställer stärkaren så att frekvenskurvan är så flat som möjligt, typ.


Ja, typ. Jag ställer treble och mid på ungefär 6 och bass på 3, preampvolym på 1. Det blir ett ganska platt och ointressant ljud för sig, men ihop med pedalen så låter det riktigt bra.


02 Sep 2015, 14:16
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Det låter lite väl trist att ställa in ett platt och ointressant ljud...
Jag ställer in ett bra rent, eller på gränsen till rent ljud, och lägger pedaler ovanpå det. Med en bra stärkare funkar det alldeles utmärkt.

_________________
Image


02 Sep 2015, 15:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
kjelle wrote:
Det låter lite väl trist att ställa in ett platt och ointressant ljud...
Jag ställer in ett bra rent, eller på gränsen till rent ljud, och lägger pedaler ovanpå det. Med en bra stärkare funkar det alldeles utmärkt.


Jo, det låter kanske lite knasigt att säga platt och ointressant, men det är lite så jag upplever rent gitarrljud... Inte så att det låter illa eller dåligt på något sätt - om det är något Music Man-häckarna är bra på så är det ju rent ljud - men jag spelar i princip aldrig med rent ljud.


02 Sep 2015, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Fast min ursprungliga fundering var ju inte hur man får en sån pedal att låta bra. Det handlar mer om att jag föreställer mig att dessa "stärkarhärmande" pedaler låter helt olika på olika förstärkare.


02 Sep 2015, 16:01
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
lpstd wrote:
Fast min ursprungliga fundering var ju inte hur man får en sån pedal att låta bra. Det handlar mer om att jag föreställer mig att dessa "stärkarhärmande" pedaler låter helt olika på olika förstärkare.


Ja, jo, det kan de nog göra om stärkarens rena ljud är väldigt karaktäristiskt. Mitt intryck är att de flesta tycks konstruera sina Vox/Marshall/Mesa/etc-in-a-box-grunkor för att låta "som de skall" genom en Twin eller liknande tonstack och stärkare. Kan mycket väl tänka mig att en Soldano-härmande krets inte alls kommer till sin rätt om man pluggar in den i en Marshall som börjar spricka upp.


03 Sep 2015, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Känns mer som om dessa pedaler skulle göra sig mer rättvisa rakt in i mixerbordet, som en typ av DI-box.


03 Sep 2015, 08:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Shoegazers Anonymous wrote:
Känns mer som om dessa pedaler skulle göra sig mer rättvisa rakt in i mixerbordet, som en typ av DI-box.


Ja, ihop med någon högtalarsimulering. Tanken har slagit mig faktiskt.


03 Sep 2015, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
omalm wrote:
Ja, ihop med någon högtalarsimulering.
Förutsatt att pedalerna påstås efterlikna endast försärkardelen av respektive stärkare och inte en kombination av dess förstärkare och ev. högtalare...


03 Sep 2015, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Shoegazers Anonymous wrote:
Känns mer som om dessa pedaler skulle göra sig mer rättvisa rakt in i mixerbordet, som en typ av DI-box.


Absolut. Och om man läser manualen till tex mina Session JD10 så är de nog byggda för att köra gm ett PA. Och för att kolla lite har jag kört lite förstärkare som loop in i andra gitarrförstärkare och fått ut vettiga sound.

Tycke och smak men prova för lite omväxling. Sedan är det väl ingen platsbesparande verksamhet att använda min Sessionette 75 som preamp in i loopen på en Fender HRD. Men jag fick i alla fall ljud som gick att hantera hemma. HRD 4x10 är definitivt inget för lägenhetsbruk.


04 Sep 2015, 01:02
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
lpstd wrote:
omalm wrote:
Ja, ihop med någon högtalarsimulering.
Förutsatt att pedalerna påstås efterlikna endast försärkardelen av respektive stärkare och inte en kombination av dess förstärkare och ev. högtalare...


Ja, självklart. Kan inte svara för andras pedaler, men Catalinbreads "foundation overdrives" emulerar väl bara gain- och tonstackarna hos de förstärkare de försöker efterlikna. Tech 21:s pedaler har väl högtalarsimulering och sånt, finns säkert fler, och då blir det ju en annan femma.


04 Sep 2015, 09:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Din_Mentor wrote:
Jag tänker mig att det är hur pedalen svarar, om den svarar på anslag likt en distad rörstärk... ja dessutom hur väl den efterliknar stärken den är baserad på.


Hur pedalen låter vs hur den "känns" är en relevant fråga.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Sep 2015, 09:54
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
För att pedalens egna karaktär ska höras behövs en jävligt ren neutral stärkare ellr hifi. Gitarrförstärkare byggs för att ge egna unika karaktärer åt ljudet, detta tar över när en pedutt kopplas in. Finns pedaler och emuleringar som är väldigt nära originalet förutsatt att ljudet levereras på ett neutralt sätt enligt ovan.


07 Sep 2015, 10:58
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Jag har då aldrig hört eller prövat en pedal som skulle låta eller kunna ersätta en bra förstärkare.
Vad som räknas är väl att man trivs med sitt sound och tänk om det inte fanns några pedaler vad tråkigt det skulle bli men ersätta en förstäkare med en pedal det tror jag aldrig kommer att hända men jag har haft fel förr :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Sep 2015, 21:47
Profile WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
"arinihsd: Absolut. Och om man läser manualen till tex mina Session JD10 så är de nog byggda för att köra gm ett PA. "


Har själv lyckats komma över en jd 20 som är helt fantastisk. -Ja den funkar lajnad men även som OD/dist faktiskt även med högtalarsimm-en på in i "rätt" förstärkare, då oftast på ganska rent ljud.

Kul att fler upptäckt award session. Hade även en sessionette -75-an men sålde då jag insåg att jd-20 var en klon av denna som kan användas till andra stärkare. Jävla bra stärkare som numera går att vässa ytterligare med deras modd.
Om jag skulle få börja om vore nog sessionette 75-an en av de självklara alternativen.

Att förvänta sig exakta kopior av generiska stärkare kanske är orealistiskt men det går att komma ganska nära om man använder öreonen och pillar lite.
Huvudsaken är väl att man hittar ett ljud som funkar, att det sedan inte är exakt som förebilderna sitter ju oxå i fingrarna.


08 Sep 2015, 08:42
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
En konkret pedal som jag ägt var Folkessons Raptor, den både lät och kändes väldigt likt hans Marshall fullmod förstärkare. Har en som jag a/b jämförde med.


16 Sep 2015, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
gillar suhr riot o wampler triple wreck, men finns säkert fler bra 8)


18 Sep 2015, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
SLA wrote:
gillar suhr riot o wampler triple wreck, men finns säkert fler bra 8)


Håller med om Suhr Riot. Den låter som en riktigt bra hot-roddad Marshall.

_________________
Elsträng och Hammare


24 Sep 2015, 15:15
Profile WWW
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Beror lite på om det mosfet diodbrygga osv.

Men den pedalen jag tycker låter mest som en stärkare
är Folkesson Raptor.

Dynamisk "gummiaktig" respons samt enormt headroom.

Om du vill ha samma fina Soldano-ljud rekommenderar jag
att stacka 2 pedaler efter varandra (OD-808) samt en boost/kompressor framför
för att "emulera" slutrörshänget.


Det fungerar minst lika bra (om än inte bättre) då du kan
leka Eros Ramazotti-gitarrhjälte i lägenheten utan att bli vräkt...
:roll:


28 Sep 2015, 21:00
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Hasse-Angerfist wrote:
SLA wrote:
gillar suhr riot o wampler triple wreck, men finns säkert fler bra 8)


Håller med om Suhr Riot. Den låter som en riktigt bra hot-roddad Marshall.

Tycker dom är skräp allihopa, fizzligt, fuzzigt och en klar odefinierad karaktär
som stavas KAKKA...dvs skit.

Inte undra på att Suhr Riot har kommit i uppdaterad form, och kommer
så att göra i all oändlighet tills dom inser att slutljudet tighteten sitter någon annan stans.

8)


28 Sep 2015, 21:02
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


29 Sep 2015, 05:45
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
CataClysm wrote:

Inte undra på att Suhr Riot har kommit i uppdaterad form, och kommer
så att göra i all oändlighet tills dom inser att slutljudet tighteten sitter någon annan stans.

8)


Sitter tightheten måhända i trafon?


29 Sep 2015, 08:16
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Pedaler som låter som förstärkare?
CataClysm wrote:
Hasse-Angerfist wrote:
Håller med om Suhr Riot. Den låter som en riktigt bra hot-roddad Marshall.

Tycker dom är skräp allihopa, fizzligt, fuzzigt och en klar odefinierad karaktär
som stavas KAKKA...dvs skit.

Inte undra på att Suhr Riot har kommit i uppdaterad form, och kommer
så att göra i all oändlighet tills dom inser att slutljudet tighteten sitter någon annan stans.

8)


Nämen är Freppezon tillbaka måntro? :)

_________________
Dra röva i koks!


29 Sep 2015, 09:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.