View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:52



Reply to topic  [ 1531 posts ]  Go to page Previous  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Senaste pedalköpet?
Ok
tack för svaret bara nyfiken sådär
M


22 Apr 2015, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Senaste pedalköpet?
Testade att repa igår med min nye vän Suhr Riot. Förväntningarna var milda då jag alltid kört med förstärkardist "Marshall" då jag alltid tyckt att pedaldist blir så instängt. Detta fick jag äta upp, jävlar i min låda vad det lät bra, riktigt jävla bra. Tight ljud, bra fokus, bra känsla i rattarna och det blev verkligen skillnad i ljudkaraktären man vickade på voice switchen. Aldrig blivit så positivt överraskad av en pedal innan. Skar igenom bra i bandmixen(2 gitarrer, bas, trummor) och jag behövde inte ens slå på boosten i solona för att höras och skära igenom. Räckte gott och väl med 10-bands EQ-n för att ge ljudet en liten knuff i mellanregistret.

Annorlunda ljud sett till hur min Marshall 6100 låter men för den sakens skull inte sämre. Sämre botten men tightare och mer fokus. En ny favorit som får stanna på pedalbordet.

Målet var att jag ska slippa släpa med mig förstärkare till gig och köra på lånad backline så ofta det är möjligt men ändå ha "samma" ljud. Tycker Rioten löste mitt ljudideal alldeles utmärkt. Den får 9/10.

Förlåt mig Michael, den brummade visst på as hög volym. Men noise-gaten skötte det väl. Joyon brummade lika mycket fast hemma på kammaren.

_________________
Elsträng och Hammare


24 Apr 2015, 07:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Senaste pedalköpet?
köpte mig nyss en PSK Super Overdrive SOD-3 här på Bojen !
har ingen aning hur den låter men det blir nog bra :mrgreen:

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


24 Apr 2015, 17:45
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Senaste pedalköpet?
Har köpt
Bd-2w
Ditto looper x2
Jht nano tuner
Cry baby mini wah
Lagat dream echo


Fett gryyuyttytttmr


24 Apr 2015, 23:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Aug 2005, 21:20
Posts: 907
Location: Malmö
Post Re: Senaste pedalköpet?
Menatone Workingmans blue:

Image

Ska bara hinna testa också... Inte lätt med en 2mån bebis hemma :roll:


25 Apr 2015, 13:21
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Senaste pedalköpet?
Dunlop rack wah (med tillhörande fotpedal).


27 Apr 2015, 13:00
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Eventide H9 Harmonizer. Håller på och dowm-sizear och ska ha H9 mest som delay.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


01 May 2015, 00:14
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Senaste pedalköpet?
Provar just för tillfället en sprillans ny Swollen Pickle MKII.
Alltså en Hottroddad Big Muff.... Get it Big Muff..... Swollen Pickle........ ?


01 May 2015, 00:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Steven wrote:
Eventide H9 Harmonizer. Håller på och dowm-sizear och ska ha H9 mest som delay.


Funderade precis på vad du skulle ha istället för dina strymon prylar du sålt. :)
H9 är så bra alltså, har varit sugen på en sån ett tag. Den kan ju mycket, och tar upp lagom plats på pedalbordet.

_________________
http://www.pigsinspace.se


01 May 2015, 06:44
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
1331 wrote:
Steven wrote:
Eventide H9 Harmonizer. Håller på och dowm-sizear och ska ha H9 mest som delay.


Funderade precis på vad du skulle ha istället för dina strymon prylar du sålt. :)
H9 är så bra alltså, har varit sugen på en sån ett tag. Den kan ju mycket, och tar upp lagom plats på pedalbordet.


Jo, jag har gjort en nedbantning av pedalbordet. Jag har mer och mer insett att jag hade en massa pedaler som jag använde väldigt lite. Gjorde ett par gig med bara wah, Keeley GC2-kompressorn och min MI Audio Super Blues Pro, vilket funkade onödigt bra. Då bestämde jag mig att banta ner pedaldjungeln, men måste ändå ha en pedal för modulation och delay och H9 verkar vara en bra lösning (funderade på en Line6 M5, men den verkade väldigt stor och hade en dålig trackrecord vad gäller tillförlitlighet). Sen är H9an tyvärr inte lika flexibel routingmässigt som Mobiusen men det får gå ändå. Kommer bygga om bordet med wah, compressor, fuzz, overdrive, volympedal och H9an. Kommer köra allt med min Musicom EFX-switcher, så nån mer pedal kommer nog få följa med eftersom switchern har 8 loopar.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


01 May 2015, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpte en Simble av trevliga Bojaren i_Slash

Jäklar vilken bra pedal det var, blev helt knockad :D

Image

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


04 May 2015, 07:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Senaste pedalköpet?
DL-8 av Hyper Pak här på forumet och en CM-2:a på Blocket.
Hardwire-serien känns robusta som tusan! Delayet är riktigt bra och det tog inte många sekunder att ratta in bra ljud.

Overdriven var lite knepigare, lät liksom lite instängt. Vred på mera presence på min HRD och saken var biff!
Är riktigt nöjd med denna OD. Önskar bara att det fanns en mix-ratt. Som det är nu så låter det rena ljudet för starkt när jag kör
i Classic-läge. Lite synd men eftersom jag föredrar lite mer dist så funkar Modified-läget bra det med.

Image


26 May 2015, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Bysen wrote:
DL-8 av Hyper Pak här på forumet och en CM-2:a på Blocket.
Hardwire-serien känns robusta som tusan! Delayet är riktigt bra och det tog inte många sekunder att ratta in bra ljud.

Overdriven var lite knepigare, lät liksom lite instängt. Vred på mera presence på min HRD och saken var biff!
Är riktigt nöjd med denna OD. Önskar bara att det fanns en mix-ratt. Som det är nu så låter det rena ljudet för starkt när jag kör
i Classic-läge. Lite synd men eftersom jag föredrar lite mer dist så funkar Modified-läget bra det med.

Image


Snyggt! Jag gillar också den serien, bra pang för pengarna! Men, menar du att du får ett för stort volymhopp när du trampar in CM-2 från det rena ljudet? Jag tycker att både CM-2 och disten SC-2 har ett lite för högt headroom för att funka från en helt ren stärk. Blir betydligt bättre om det redan finns lite gain innan, då sticker inte volymen lika mycket. Visst finns det en distkanal i HRD? Prova att ställa den kanalen nästan ren, gain väldigt lågt och sedan trampa igång CM-2.

DL-8 är ju helt underbar! Jag gillar särskilt det modulerade delayet, men även digital låter kanon och tar aldrig över för mycket.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


27 May 2015, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Senaste pedalköpet?
Inte volymhopp, det går ju att ställa med "Level".
Men, som jag tror du beskriver bättre än jag, högt headroom. Den rena signalen låter "igenom" för starkt. Hade suttit fint med en mix-ratt.
Det problemet infinner sig inte när man kör i "modified" så det är inget stort problem, men lite trist.

Kör ju bara på rena kanalen, tycker helt ärligt att den distade kanalen låter ganska illa.
Skall dock testa att mixa in overdriven, mycket möjligt att det går att få användbart ljud då.

Grejen är väl bara att jag vill köra stärkaren helt ren och bara slå av och på Bogner/CM-2 när det passar. Bognern gillar bara helt rent grundljud.
Låter inte alls bra om man försöker köra den på redan distat ljud, eller med en OD framför.



Som sagt, knappt ett problem. Och för 400:- så är var den ett fynd.
DL-8:an är grymt trevlig. Robust, enkel/tydlig , bra footswitch.
Faktum är att om jag hittar en RV-7:a beg så ryker min Polara :mrgreen:


27 May 2015, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Det var länge sedan jag hade en CM-2, men vad jag minns var att vintageläget var kanon till att pusha redan gainad stärk, som en ts funkar bäst. Det andra läget gav mer gain och funkade bättre från ren stärk. SC-2 har jag haft två gånger, mycket bra dist som drar åt Marshall. Sjujäkla högljudd pedal som lät bäst från ren stärk, även med lågt ställd gain. Måste nog skaffa en sån igen...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


27 May 2015, 15:28
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Senaste pedalköpet?
Testade lite med distade kanalen + CM-2:an och det lät ok, inte mer. Får bättre resultat på rena + "modified".
Lite lustigt, hade ju kunnat nöjt mig med en en-kanalare istället :)

Nu blev jag lite sugen på att testa en SC-2 haha. Har iofs bra dist i "den röda" men nyfiken blir man ju ändå.
Dyker det upp någon beg så... :wink:

Gäller även RV-7, vill byta ut min Polara mot en sån. Är ju nästan identiska men jag gillar den tydligare layouten och switchen som Hardwire har.


30 May 2015, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Bysen: Jamen, de kostar ju bara 650 kr nya numera, svårslaget för det priset.

Köpte mig två små pedaler som jag haft tidigare. Mooer Blues Crab är min tredje nu...första gången fattade jag den inte, andra gången fick den gå för att jag hade större pedaler som fick agera low gain. Attans vad bra den är i det lägre gain registret! Skulle lätt kunna ha den som enda od på hela tiden.

Mooer Trelicopter igen, vill köra min Tr- 7 som univibe och ett litet tremolo får precis plats. Men hittade precis en tr-7 till ett bra pris så trelicopter kommer att säljas.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


30 May 2015, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Senaste pedalköpet?
såå ! köpte mig en beg Digitech Hardwire CM-2 ! Åååå den låter riktigt bra !!

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


31 May 2015, 20:53
Profile

Joined: 04 Jan 2008, 22:01
Posts: 209
Location: Dalsland
Post Re: Senaste pedalköpet?
Usch sista månaderna har varit full av GAS. På 2 månader har följande pedaler hittat hem.

Boss DM-2w
FoxRox Aquavibe
Area51 Wah
Landgraff Dynamic Overdrive

Dags att totalt bygga om pedalbordet. :D


05 Jun 2015, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Eventide H9.
Än så länge har jag haft väldigt dåligt med tid för att programmera den ordentligt. Men har i alla fall rattat in några delay sound och ett tremolo som funkar.
Men det finns ju hur mycket olika sounds som helst i denna. Riktigt kul pedal! :)

Så nu blir det att bygga om en gammal wha till expressionpedal samt att skaffa en midi och loop switcher för enkla byten av ljud.

_________________
http://www.pigsinspace.se


10 Jun 2015, 16:14
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
1331 wrote:
Eventide H9.
Än så länge har jag haft väldigt dåligt med tid för att programmera den ordentligt. Men har i alla fall rattat in några delay sound och ett tremolo som funkar.
Men det finns ju hur mycket olika sounds som helst i denna. Riktigt kul pedal! :)

Så nu blir det att bygga om en gammal wha till expressionpedal samt att skaffa en midi och loop switcher för enkla byten av ljud.


Jag gillar H9an väldigt mycket! Att dom har editeringsfunktionen med en ipad och bluetoth är ju väldigt smidigt. Har aldrig haft en lika enkel apparat att programera. Sen måste man väl ha en midiswitcher till den om man ska köra live och använda lite fler sounds. Jag har en Musicomswitcher så den sköter även H9ans programbyten med midi. Själv använder jag sen H9an nästan bara för vanliga chorus, tremolo, delay och reverbsounds. Fast ett och annat EVH-sound blir det ju också med H949-harmonizern...

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


11 Jun 2015, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Steven wrote:
Jag gillar H9an väldigt mycket! Att dom har editeringsfunktionen med en ipad och bluetoth är ju väldigt smidigt. Har aldrig haft en lika enkel apparat att programera. Sen måste man väl ha en midiswitcher till den om man ska köra live och använda lite fler sounds. Jag har en Musicomswitcher så den sköter även H9ans programbyten med midi. Själv använder jag sen H9an nästan bara för vanliga chorus, tremolo, delay och reverbsounds. Fast ett och annat EVH-sound blir det ju också med H949-harmonizern...


Ja, den är ju hur smidig som helst att programmera med iPad! Mycket bra interface.
Mitt "problem" är att jag blir så inspirerad av sounden när jag programmerar, så jag bara spelar istället! :D
Men det är ju ett trevligt problem, och jag ska väl få ihop de presets jag behöver såsmåningom...

Det lutar åt att köpa en Musicomlab EFX6M, den tror jag kommer att täcka mina behov för loopar och midiswitchning.
Det kommer att behövas, annars blir det mycket steppande fram och tillbaka när man ska använda den live.

Jag är mycket nöjd med pedalen så här långt!

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Jun 2015, 16:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Senaste pedalköpet?
Boss TU-3, beg.
Gör väl inte så mycket för själva soundet men det är ju alltid bra undvika dålig stämning...
Har testat både Polytune II och nu senast Mooer baby tuner och gillar Bossen bäst.
Lätt att ändra till alternativa stäm-lägen, tydlig display, bra footswitch och verkar robust som tusan.
Finns nog en bra anledning till att den sitter på många pedalbord.

Image


18 Jun 2015, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post Re: Senaste pedalköpet?
Tre nya bekantskaper: Emma ReezaFRATzizt, DigiTech Obscura och Pigtronix Tremvelope. Två köp och ett byte.


Attachments:
_MG_9992 (3).JPG
_MG_9992 (3).JPG [ 102.2 KiB | Viewed 15776 times ]

_________________
Senaste utgivelsen på Bandcamp - http://andersisberg.bandcamp.com/
Bojensponsor
20 Jun 2015, 20:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
På semester, inget som hindrar ett pedalköp! Providence Anadime chorus, har varit chorusfri ett tag nu. Ska bli kul att testa när jag kommer hem.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


21 Jun 2015, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
MusicomLab EFX Lite 6M
...väldigt skönt att kunna byta kanal på förstärkaren, switcha på/av några pedaler och byta preset på H9:an med en knapptryckning! :)
Och den tar inte stor plats på pedalbordet heller (30x8,2 cm)

Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


22 Jun 2015, 07:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Senaste pedalköpet?
Det har blivit ett par på sistonde, bland annat dessa två.

Grymt nöjd med Earthquaker Palisades, som en Fulldrive med extra extra allt, äntligen kan jag lägga ner OD-jakten.

Image

Jam Pedals Fuzz Phrase, påväg på posten. Har rätt höga förväntningar om denna.

Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


09 Jul 2015, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Har trillat in en hel del pedaler på sistone, mest drives fast jag ég inte behöver fler.

Providence Sonic Drive - bra flat mid och inte alltför het. Tyckte den gjorde sig fin som pre gain framför min TS808. Bytte den dock mot

MP Royal Blue OD som jag varit nyfiken på länge mycket tack vare bas och treble kontrollerna. Gillar den väldigt mycket faktiskt, låter bra både ensam (låg gain) och stackad in i en TS och som boost på gainkanalen.

Hardwire CM -2, mycket bra, gör ungefär samma sak som RBOD, dock mer mid.

Suhr Riot bytte jag till mig men inser att high gain inte är för mig. Gillar den från rena kanalen med en lågt ställd kompressor innan. Men den får gå vidare...

Cry Baby, en äldre med det bruna kretskortet. Tyvärr var poten skrap men jag hade en nyare 100 Hot Potz hemma. Låter hur bra som helst men måste göra den tbp då den kapar en hel del ton i bypass. Kanske passar jag på att peta in en ICAR pot och fasel induktor bara för mojons skull.

Providence Anadime chorus tog ett tag innan jag kom underfund med hur den ska hållas. Har lagt den sist i kedjan och den är en av få chorus som behåller grundton och bara adderar effekten. Låter inte jättebra med snabbare snurr, som jag eg gillar bäst, men hur snyggt som helst till rena, stora ljud.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


16 Jul 2015, 00:31
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpt en Stephen Douglas Design Leona germanium OD efter att hört en demo på YT. Lät grymmebra så jag var tvungen att slå till.
Sen har jag även slagit till på en Bigfoot King Fuzz eftersom jag är fuzzoholist. Det trista är att jag är i USA på semester så jag har ännu inte kunnat spela på dom :(

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


19 Jul 2015, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Senaste pedalköpet?
Hermida Audio - Unimos


19 Jul 2015, 16:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1531 posts ]  Go to page Previous  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 52  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.