View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 23:50

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Gretsch 5420 bra eller ej? 
Author Message

Post Gretsch 5420 bra eller ej?
Har blivit lite sugen på en Gretsch men frågan är hur dom håller måttet och hur jämna dom äri kvallite? Kostar ju runt 8000 kr så det är ju lite pengar för att chansa, problemet för mig är väl att jag måste beställa gitarren. Hur är pickuperna i dessa gitarrer eller är det ett måste att klappa in TV Jones för då far ju några tusen till.

05 Jan 2015, 09:07
Profile

Post Re: Gretsch 5420 bra eller ej?
Vad är det som drar dig till just den modellen?

Och varför inte köpa en begagnad 335a

05 Jan 2015, 11:15
Profile

Jag vill helt enkelt ha en ljusgrön Gretsch hollow body med filtertron pickuper, inte en 335:a med humbuckers :wink:

05 Jan 2015, 15:05
Profile

Om du köper den från Thomann har du 30 dagar på dig att returnera om du inte gillar den.
Visserligen krångligt kanske , men ändå bättre än köpa 'grisen i säcken'

05 Jan 2015, 15:31
Profile ICQ WWW

Oavsett var du beställer den så har du 14 dagars ångerrätt. http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... angerratt/

05 Jan 2015, 15:34
Profile

LabLord wrote:
Oavsett var du beställer den så har du 14 dagars ångerrätt. http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... angerratt/

Ja det stämmer ju för alla webshoppar inom EU som 'riktar sig mot svenska konsumenter' genom att ha tex svenska/texter och priser.
Dock inte om du beställer den från tex Usa. Inom EU har man valt att samarbeta om reglerna så respektive lands regler/lagar ska gälla även
om webshopen ligger i ett annat land.

Det brukar dock underlätta om säljaren (som Thomann) redan har detta som policy öppet, och man slipper hamna i diskussion om saken.
Var en mobiloperatör nyligen som uttryckte tvekan om 'lagen verkligen gäller om handlar från oss' haha ....

05 Jan 2015, 15:59
Profile ICQ WWW

Visst är det nog så att det är klokast att handla från Thomann då det gäller returer, en gitarr är ju en sån sak som kan variera en hel del mellan varje ex. Hur är det med gitarrer hos thomann, är dom justerade och monterade eller är det som då jag köpte min Ibanez AFS80T från England att man fick börja med att plocka bort en skumgummibit under stallet och justera upp hela gitarren?

Någon som har erfarenheter av Gretsch 5420? Den tidigare 5220 modellen hade väl inga höjdar pickuper men nån som har koll på hur de pickuper som sitter i 5420 är?

05 Jan 2015, 16:31
Profile

busse wrote:
Har blivit lite sugen på en Gretsch men frågan är hur dom håller måttet och hur jämna dom äri kvallite? Kostar ju runt 8000 kr så det är ju lite pengar för att chansa, problemet för mig är väl att jag måste beställa gitarren. Hur är pickuperna i dessa gitarrer eller är det ett måste att klappa in TV Jones för då far ju några tusen till.

Jag skulle precis köpa en sån när jag hittade min 6118T, men vår andra gitarrist köpte en.

Jag tycker att de är väldigt bra faktiskt. Mickarna behöver inte bytas om du köper just 5420T. De låter hur bra som helst. Om man vill byta så är det inte av kvalitetsskäl utan att man vill ändra röst på samma sätt som en del byter emellan TV Jones Classic och Gretsch HT Filter'Tron.

Gitarren i sig är bra byggd. Fabrikssetupen är i regel bra (i alla fall på de ex jag har sett.) Banden är bra hårdvaran är bra. Stämskruvarna är OK, det petige kanske uppgraderar någon gång.

Den som är optimeringsnarkoman, slipar in stallbasen på den så att kontakten mot toppen blir perfekt, men det gör man ju även på Gretschar för över 30000:- och andra lyxiga gitarrer med stallbas i trä om man är petig. Om du är intresserad så kan du höra av dig så kan jag jag posta lite bilder på hur man gör. Det är inte svårt och allt som behövs är lite slippapper och maskeringstejp.

En del byter ut sadeln mot en av ben, men det är lite av ett lyxbyte. (Det finns färdiga att köpa, om man inte kan få det gjort lokalt.)

Pottarna får du räkna med att de pajar. Det gör de tydligen på de flesta. Det täcks av garantin, om du inte har lust att montera in dem själv.

Det enda min kompis har gjort är att slipa in stallbasen, bytt stallet till Compton (lyxbyte som man inte behöver göra originalet funkar fint) och nu ska han byta pottar.

Just det han har slipat bort lite klarlack på baksidan eftersom det som alla korea-gitarrer har tjock plastlack på halsen. (Han kör normalt på oljade halsar annars.)

Så sammanfattningsvis så tycker jag att de är skitbra, är lättspelade och låter som en stor Gretsch ska, utan att man måste gör någonting, om man nu inte råkar ha det här som hobby och inte kan låta bli att pilla och tokoptimera. :)

/CM

05 Jan 2015, 16:48
Profile ICQ YIM WWW

busse wrote:
Visst är det nog så att det är klokast att handla från Thomann då det gäller returer, en gitarr är ju en sån sak som kan variera en hel del mellan varje ex. Hur är det med gitarrer hos thomann, är dom justerade och monterade eller är det som då jag köpte min Ibanez AFS80T från England att man fick börja med att plocka bort en skumgummibit under stallet och justera upp hela gitarren?

G5420T levereras med skyddsskumgummi under stallet. Det är bara att plocka bort, eftersom det bara är ett transportskydd.

Men det är väl ingen idé att handla den på Thomann. Enligt Prisjakt så kostar de ju lika lite här d v s drygt 7000:-.

busse wrote:
Någon som har erfarenheter av Gretsch 5420? Den tidigare 5220 modellen hade väl inga höjdar pickuper men nån som har koll på hur de pickuper som sitter i 5420 är?

G5120 hade Gretschbuckers som var helt andra mickar som i praktiken var breda koreanska Gibson-aktiga-humbuckers som bara såg lite gretschiga ut. De nya är riktiga Gretsch Fiter'Trons baserade på någon variant de gjorde på 70-talet. Bra låter de i alla fall, t o m med när man jämför mot min som inte är korean.

/CM

05 Jan 2015, 17:04
Profile ICQ YIM WWW

Jag vill ju ha antingen en Cadillac Green eller Aspen Green dom verkar lite dyrare, 7500 kr för Aspen och 8000 kr för en Cadillac Green. Verkar ju bra att pickuperna är okej, har du koll på hur dom låter jämfört med TV Jones Classic?

05 Jan 2015, 19:09
Profile

busse wrote:
Jag vill ju ha antingen en Cadillac Green eller Aspen Green dom verkar lite dyrare, 7500 kr för Aspen och 8000 kr för en Cadillac Green. Verkar ju bra att pickuperna är okej, har du koll på hur dom låter jämfört med TV Jones Classic?

Finns en Aspen på blocket!

http://www.blocket.se/gavleborg/Gretsch ... w=3&last=1

05 Jan 2015, 19:34
Profile

För det priset är det bara att slå till, innan nån annan gör det.

05 Jan 2015, 20:47
Profile ICQ WWW

Den var såld :(

05 Jan 2015, 21:51
Profile

busse wrote:

High Sensitive Filter'Tron är den klassiska brumfria Gretsch-micken som kom ungefär samtidigt som Gibson släppte sin "Humbucking Pickup", den vi idag normalt kallar "P.A.F". Dagens HS Filter'Tron är faktiskt utvecklad av TV Jones.

TV Jones Classic är TV Jones egna variant av Gretsch High Sensitive Filter'Tron. Det låter inte likadant som Gretsch HS Filter'Tron, utan de är lite olika varianter på samma koncept ungefär som olika tillverkares PAF:ar låter olika.

Black Top Filter'Tron som sitter i bl a G5420T ska vara baserad på en 70-tals Filter'Tron, men jag vet inte hur baserad på en sån det är. För mig känns det som ännu en variant på Filter'Tron precis som de två andra ovan.

För att svara på din fråga, så har jag aldrig jämfört Black Top Filter'Tron (som sitter i en del Electromatic-modeller) mot HS Filter'Tron som sitter i den dyrare Professional Collection serien och i vissa Custom Shop i samma gitarr, utan det har suttit i olika. Gitarrer med Black Top Filter'Tron låter hur som helst i mina öron som typiska Gretschar med Filter'Tron och när man surfar runt så verkar de flesta vara överens om att mickarna är bland det sista man byter om man har ett set Black Top Filter'Tron.

/CM

05 Jan 2015, 23:20
Profile ICQ YIM WWW

Det låter ju ut bra att pickuperna låter Filtertron för det verkar ju som att många var missnöjda med de pickuper som satt i 5220 vilket väl i princip var vanliga humbuckers med annan kåpa.

Får nog jaga vidare efter en Aspen Green eller Cadillac Green.

06 Jan 2015, 08:25
Profile

En svart:
http://www.blocket.se/malmo/Gretsch_542 ... ?ca=18&w=3

Svart är vad det är, tråkigt, men funkar alltid.

06 Jan 2015, 10:31
Profile

Jag vill ha en grön, helst den ljusa Aspen Green men i andra hand den mörka Cadillac Green. Möjligen en orange men det är tveksamt då jag redan har en orange Ibanez hollow body.

06 Jan 2015, 11:47
Profile

Håller med, Aspen Green är inte dum!

06 Jan 2015, 12:19
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]