View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:32

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Stärkare från USA, spänningsomvandling 
Author Message

Post Stärkare från USA, spänningsomvandling
Köpte en sunn beta bass från USA, som bekant är det ju 110 volt i uttagen där och 230 här. Funderade då på att köpa en spänningsomvandlare från Kjell, dom ska klara 300 Watt. Förstärkaren är på 100 watt, den ska dock tydligen kunna förbruka 300 watt som mest. Tror ni det kommer funka ändå? Jag kommer ju inte kräma på högsta, vill dock inte köpa den där för 500 kr om det ändå inte funkar. Någon som har erfarenhet om sådant? Går förövrigt inte att löda om på trafon heller, jag har kollat.

03 Jan 2015, 01:26
Profile

Post Re: Stärkare från USA, spänningsomvandling
Jag hade nog övervägt att byta nät-trafon till en 230V, om förstärkaren är köpt i avsikt att användas stadigt under längre tid.
Vad jag minns så är det ju rätt så rymliga lådor, så det borde ju inte vara så svårt att hitta en som passar fysiskt. I samma veva kan ju teknikern kolla att förstärkaren i övrigt håller europeisk standard för elsäkerhet.
Borde inte bli så himla dyrt heller, tror jag!

03 Jan 2015, 10:07
Profile

Jag är ingen 'expert' men jag tror det är bättre att ha en CE godkänd transformator än att ge sig in i den och bygga om, dessutom
blir det väl den tekniker som byter trafon som blir ansvarig om något skulle hända, den blir ju inte godkänd att användas ur elsäkerhetsperspektiv
efter ombyggnad till 230v då CE märkning fortfarande saknas.

Nån som kan detta bättre får gärna rätta om jag har fel , men detta har diskuterats ett antal gånger tidigare.

03 Jan 2015, 10:28
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jag är ingen 'expert' men jag tror det är bättre att ha en CE godkänd transformator än att ge sig in i den och bygga om, dessutom
blir det väl den tekniker som byter trafon som blir ansvarig om något skulle hända, den blir ju inte godkänd att användas ur elsäkerhetsperspektiv
efter ombyggnad till 230v då CE märkning fortfarande saknas.

Nån som kan detta bättre får gärna rätta om jag har fel , men detta har diskuterats ett antal gånger tidigare.

Trodde också det var så, det var därför jag aldrig riktigt vägde in som ett alternativ att byta trafon.

Men det är igentligen inget problem för mig att ha en separat spänningsomvandlare, vill mest veta om det borde funka, då det stärkaren drar är nära max på omvandlaren.

03 Jan 2015, 10:35
Profile

OskarB wrote:

Men det är igentligen inget problem för mig att ha en separat spänningsomvandlare, vill mest veta om det borde funka, då det stärkaren drar är nära max på omvandlaren.

Classe har väl öppet köp, så det är bara att testa. Eller tänker du på långsiktiga konsekvenser?

03 Jan 2015, 10:39
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
OskarB wrote:

Classe har väl öppet köp, så det är bara att testa. Eller tänker du på långsiktiga konsekvenser?

Konsekvenser i huvud taget, men blir nog så att jag köper en och testar, får se om säkringen går direkt eller om den klarar det!

03 Jan 2015, 11:40
Profile

Jag har kört grejer med liknande omvandlare sen 97 utan problem.
Dock är den jag har den version Kjell hade förr, som är 1000 watt (nackdelen med den är att den inte jordar prylen man pluggar in i den).

Jag tror att din skulle funka på den transformatorn, fast själv skulle jag nog leta upp en större för säkerhets skull.

/Magnus

03 Jan 2015, 11:53
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Jag har kört grejer med liknande omvandlare sen 97 utan problem.
Dock är den jag har den version Kjell hade förr, som är 1000 watt (nackdelen med den är att den inte jordar prylen man pluggar in i den).

Jag tror att din skulle funka på den transformatorn, fast själv skulle jag nog leta upp en större för säkerhets skull.

/Magnus

Okej! Hade ju känts mycket bättre om jag kunde hitta en på 500 watt, men kan inte göra det. Får nog köpe den på kjell ändå

03 Jan 2015, 14:12
Profile

Det jag också tänker på är om nån vet vilken klass dessa stärkare är i? Alltså a eller ab osv. Tänker om effekten är beroende på volymen man har eller om den är lika hela tiden?

03 Jan 2015, 21:09
Profile

Den är klass AB, så du behöver inte räkna med full effekt kontinuerligt.
Betr. trafobyte: jag rekommenderar alltid att byta till en 230-trafo, därför att:
1. Det blir mindre att släpa på, och färre felkällor.
2. Det blir säkrare ( Ev funderingar över CE-certifieringar eller liknande kan man med gott samvete glömma, en klok tekniker ser ändå till att säkra upp på ett sunt sätt, och ta bort en del vanligt förekommande livsfarliga kopplingar i originalstärkare).
3. Det blir bättre andrahandsvärde.
4. USA-trafon är byggda för 60Hz, vi har 50Hz. En USA-trafo blir alltså tröttare och varmare, eftersom den ska leverera 50Hz.
Den enda anledningen jag kan se att behålla en USA-trafo är väl att man är snålare än klok... :wink:

http://kuhnamps.com

03 Jan 2015, 23:47
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Den är klass AB, så du behöver inte räkna med full effekt kontinuerligt.
Betr. trafobyte: jag rekommenderar alltid att byta till en 230-trafo, därför att:
1. Det blir mindre att släpa på, och färre felkällor.
2. Det blir säkrare ( Ev funderingar över CE-certifieringar eller liknande kan man med gott samvete glömma, en klok tekniker ser ändå till att säkra upp på ett sunt sätt, och ta bort en del vanligt förekommande livsfarliga kopplingar i originalstärkare).
3. Det blir bättre andrahandsvärde.
4. USA-trafon är byggda för 60Hz, vi har 50Hz. En USA-trafo blir alltså tröttare och varmare, eftersom den ska leverera 50Hz.
Den enda anledningen jag kan se att behålla en USA-trafo är väl att man är snålare än klok... :wink:

Efter lite läsning har jag förstått att det är autotransformatorer i dom där också, inte bra direkt... Får bli som du säger, byter trafon i förstärkaren i stället. Då gäller det bara att hitta en sån dock.

04 Jan 2015, 00:24
Profile

Var bor du? Det finns massor av duktiga rörförstärkartekniker på rör-avdelningen här på Ljudbojen. Låt en av dem göra jobbet, så kan de samtidigt se till att allt är som det ska och om det inte är det byta det som behövs.

Jag pillar en del i mina förstärkare, men för vissa jobb kontaktar jag alltid någon av dem.

/CM

04 Jan 2015, 00:31
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]