View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:56



Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Tip Top- pålitlig handlare? 
Author Message

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Tip Top- pålitlig handlare?
Ngn som har erfarenheter?


05 Mar 2014, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Jag har handlat där och är nöjd.


05 Mar 2014, 16:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Kan Du utveckla lite vad Du menar med 'pålitlig handlare' ?

_________________



05 Mar 2014, 16:40
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Jag har aldrig haft några problem.

Men det är ju en gitarrhandlare/fixare 8) .

Pålitlig i vilket avseende?


05 Mar 2014, 16:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1968
Location: Linköping
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Handlat och är tillräckligt nöjd.

_________________
Bojen sponsor


05 Mar 2014, 16:46
Profile WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Har bara köpt en tele där ngn gång på nittiotalet. Inget fel på den.
Däremot har jag hört fr andra som köpt instrument därifrån som senare visat sig vara lagade/annat tillverkningsår än uppgett etc.


05 Mar 2014, 16:49
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Fingers on fire wrote:
Har bara köpt en tele där ngn gång på nittiotalet. Inget fel på den.
Däremot har jag hört fr andra som köpt instrument därifrån som senare visat sig vara lagade/annat tillverkningsår än uppgett etc.


Jo, men säg nån som handlar med beg. som inte har såna historier runt sig. Ser dock inget systematiskt i det, misstag begås helt enkelt.


05 Mar 2014, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Cabretta wrote:
Fingers on fire wrote:
Har bara köpt en tele där ngn gång på nittiotalet. Inget fel på den.
Däremot har jag hört fr andra som köpt instrument därifrån som senare visat sig vara lagade/annat tillverkningsår än uppgett etc.


Jo, men säg nån som handlar med beg. som inte har såna historier runt sig. Ser dock inget systematiskt i det, misstag begås helt enkelt.


Sant.


05 Mar 2014, 16:55
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Nu vet jag inte vad du ska ha men gå till Flip Flop istället om du ska ha banlonpolo och terylenbyxor
:mrgreen:


05 Mar 2014, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
har handlat 2 gitarrer där! kanske inte billigast! men va /är nöjd med båda köpen iaf!

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


05 Mar 2014, 17:27
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Snubben som driver stället är jävligt konstig.
Jag köpte en gitarr för 26.000 där en gång, men han vägrade att låna ut toaletten. Servicenivån är med andra ord inte den högsta. Men direkt blåst blir man nog inte.

_________________
Gud finns inte.


05 Mar 2014, 17:54
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
DrSlim wrote:
Snubben som driver stället är jävligt konstig.
Jag köpte en gitarr för 26.000 där en gång, men han vägrade att låna ut toaletten. Servicenivån är med andra ord inte den högsta. Men direkt blåst blir man nog inte.


Finns det någon gitarrhandlare/fixare som är helt korrekt funtad, det är som en helt egen art. Någon borde skriva en bok om dom och alla deras jävla egenheter :mrgreen: :mrgreen: . "Gitarrhandlare jag mött - en odyssé i ett främmande land"


05 Mar 2014, 19:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Cabretta wrote:
Finns det någon gitarrhandlare/fixare som är helt korrekt funtad, det är som en helt egen art. Någon borde skriva en bok om dom och alla deras jävla egenheter :mrgreen: :mrgreen: . "Gitarrhandlare jag mött - en odyssé i ett främmande land"


Det där är fan sant, och ändå önskar jag att jag vågade/orkade ta steget och bli gitarrhandlare/mekare professionellt :mrgreen:


05 Mar 2014, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Jag köpte min '52 RI Tele där för ett tiotal år sedan, och det gick utan problem. Han (handlaren) hjälpte mig att slipa bort lite av lacken på baksidan av halsen för att få bort klibbigheten som befann sig där. Klibbigheten försvann.

/Micke


05 Mar 2014, 20:08
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Cabretta wrote:
DrSlim wrote:
Snubben som driver stället är jävligt konstig.
Jag köpte en gitarr för 26.000 där en gång, men han vägrade att låna ut toaletten. Servicenivån är med andra ord inte den högsta. Men direkt blåst blir man nog inte.


Finns det någon gitarrhandlare/fixare som är helt korrekt funtad, det är som en helt egen art. Någon borde skriva en bok om dom och alla deras jävla egenheter :mrgreen: :mrgreen: . "Gitarrhandlare jag mött - en odyssé i ett främmande land"


Fast handlarna har en hel del stories om oss kunder också… :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Mar 2014, 20:26
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Fråga Spindeln vad han tycker om tiptop… :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Mar 2014, 20:29
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Kolla bara med någon annan innan ni accepterar inbytespriser. BC skäms inte för att ge skambud, om kunden inte verkar ha koll.
Jag har lite andra stories om dealar eller inte dealar med BC, men det är mina erfarenheter, behöver inte stämma med andras. Jag skulle inte låna ut prylar till nämnde, och förvänta mig att få en gentjänst, som ett exempel... Been there, done it. :roll:

Han har i regel ett väldigt bra sortiment av t.ex. beggade tele, och en hel del godbitar. Men, kolla upp priserna med någon annan, och förvänta er ingen bra deal vid inbyte.

_________________
Image


05 Mar 2014, 21:27
Profile WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Granis67 wrote:

Fast handlarna har en hel del stories om oss kunder också… :wink:


"Och sen när jag räknat stålarna skulle snubben låna toan! Och jag bara 'Glöm det!'"

_________________
& her in her summer dress
half a beer & her hair a mess


05 Mar 2014, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Stupid Fingers wrote:
Granis67 wrote:

Fast handlarna har en hel del stories om oss kunder också… :wink:


"Och sen när jag räknat stålarna skulle snubben låna toan! Och jag bara 'Glöm det!'"

HAHAHAHA!! :lol:


05 Mar 2014, 21:49
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
:lol: :lol:


05 Mar 2014, 22:26
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Ska tillägga att även jag har handlar där, men det är nog en 13-14 år sedan, det var helt ok, fick vad jag betalade för.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Mar 2014, 08:13
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Jag tycker han är en dålig försäljare och rent utav otrevlig ibland om man
inte är Max Schultz...

Tror dock det är lite av hans personliget, han förstår inte riktigt själv
hur urusel säljare han är.. :mrgreen:


Fast jag uppfattar honom som pålitilig och rätt kunnig..


06 Mar 2014, 08:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Har svårt att definiera vad 'pålitlig' innebär , det finns ett antal olika situationer som kan uppstå vid ett köp.

Talar inte om Tip Top specifikt nu, men om Du bara ska köpa strängar och plektrum , eller en flång ny Japskopia
så är det väl inte så mycket att oroa sig för?

Ska Du däremot köpa ett begagnat dyrt vintage instrument så är det ju rätt noga att man antingen själv vet vad man ska titta efter,
alternativt dubbelkollar med någon som kan , eller i sista hand om inte de tidigare alternativen finns så ställ RÄTT frågor om i princip ALLT på
instrumentet , se gärna till att få det skriftligt på kvittot om det står 'orginal' , ta en kopia på ev annons och bilder.

En del handlare är mindre nogräknade med att nämna mindre defekter (och större) och det komemr man ju undan med eftersom varan i princip
säljs i 'befintligt skick' om det inte specifikt framgår attt det ska vara orginallack och du inte frågar så kan det vara en omlack och det är helt ok att inte berätta det.

Där tror många fel , dom tror att en handlare på begagnat är 'skyldig att upplysa om bytta delar , reparationer osv' det är FEL. Men det är ju god sed att göra det.
Om Du däremot frågar rakt ut och får ett svar så hamnar man i ett annat läge.

En del av dessa butiker (små privatägda) har inte alltid klart för sig vad konsumentlagstiftning och annat säger heller, eller rent ut sagt ser deras reklamationshantering rätt annorlunda ut mot den större ÅF där Du kanske normalt handlar.

Är man osäker kan man be om öppet köp , typ 48 timmar och sen själv ta isär och inspektera instrumentet
Det behöver dom såklart inte gå med på , och kan ju vara av förklarliga skäl det med, men i så fall eb dom skruav i sär instrumentet och
fota alla delar , om frågan varför så svara att de kunde ju gjirt det redan när de bytte in instrumentet.

Vad som händer när man köper en gitarr som 'orginal' och den sen är omlackad så har man i princip blivit 'blåst' då man betalat dubbla värdet.

Varför detta kommer upp ibland , finns ett antal trådar på nätet och jag vet en hel del stories också, ja det kan ju vara medvetet eller så kan det vara 'misstag'
men jag har svårt att tro att man vid värdering betalar fullpris för tex en omlack vid inköpet , då har affären själva blivit blåsta.

Är det så att det sägs att en del är 'troligen orginal' eller 'ser nog ok ut' osv så är det INTE ok.

Om en butik är 'påilitlig' eller inte går ju inte att säga generellt då det garanterat varierar från fall till fall och beroende på köpet /tjänstens art.

Om det skulle finnas en feedbackfunktion som på Ebay tror jag inte någon av dom skulle ha 100% i alla fall.

Att ha 'Blind faith' för någon som säljer vintage gitarrer , begagnade bilar eller hästar är inte något att rekommendera TYVÄRR. Det finns allt för många
fall när det bevisligen gått snett, sen går det ju säkert tusentals bra genomförda affärer också på varje misslyckad.

Sen finns garanterat ett mörkertal , när gitarrer sålts mellan ett antal butiker/säljare och felaktigheter inte upptäckts.

Jag saknar ett initiativ där vintagehandlare helt enkelt fyller i en enkel varudeklaration på instrument över sig 10.000 där man kryssar i
de olika ev avvikelser som finns och garanterar det man anser vara orginal , och sen signerar detta och hänger det vid gitarren/visar på nätet.

Det finns ju enl lag på begagnade bilar.

Finns det någon anledning att de inte orkar/vill göra detta?

Det är liksom 'någorlunda straight' eller 'lite småfix' som gäller.

Jag tror man föredrar att ta dessa frågor muntligt för då hamnar man i ett säljsamtal , och det går inte vid senare tillfälle att påvisa vad som sagts och inte.

_________________



06 Mar 2014, 10:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Har inte gjort så mycket bizniz med Björn men varit nöjd kund på bl.a. en Fender Jazz Bas.
Bor nära så jag behöver inte låna toan men visst kan jag förstå att en del uppfattar honom som lite trulig.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


06 Mar 2014, 11:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Är det det stället som ligger en våning ner med ett café i gatuplan?


06 Mar 2014, 15:53
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Vinyljunkie wrote:
Är det det stället som ligger en våning ner med ett café i gatuplan?


Nope, det låter som Twang.


06 Mar 2014, 16:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Är det det stället som ligger en våning ner med ett café i gatuplan?


Nope, det låter som Twang.


Aha. Ja de var inte särskilt intresserade av kunderna där heller sist jag var där...


06 Mar 2014, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Är det det stället som ligger en våning ner med ett café i gatuplan?


Nope, det låter som Twang.

Det stämmer, det är Twang.
Tip Top ligger på Katarinavägen nära Slussen

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


06 Mar 2014, 18:37
Profile

Joined: 09 Aug 2010, 20:05
Posts: 102
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Björn på Tip Top har inget vidare rykte i mina kretsar. Har själv varit där några gånger och blivit på gränsen till utskälld! Var där en gång med en annan namnkunnig gitarrist än Max Schultz och han fick sig också en riktig åthutning så vi bara tittade på varandra och kunde inte hålla oss för skratt och trodde knappt det var sant. Vi snackar fortfarande om detta tillfälle när vi ses.

En annan gång var jag där för att köpa en Oahu-stärkare från 40-talet för jag hade precis fått erbjudande att få köpa en Oahu-lap steel från samma era av en polare så jag tänkte att det hade varit kul att ha en stärkare som matchade. När jag skulle prova den visade det sig att det inte fanns någon strömkabel men Björn sa att han hade en på kontoret men att han inte orkade gå och hämta den men han lovade att den lät bra. Ok, sa jag men då får jag nog stå över för jag vill testa den innan jag köper. Han upprepar då än en gång att den låter jättebra men gör ingen ansats till att hämta strömsladden. Det blev således ingen affär.

Jag var även i kontakt med honom en gång ang en Super Reverb från 60-talet som jag köpt privat. På den satt det små klistermärken som det stod "Modifierad av Tip Top" på. Så jag ringde upp för att höra vad det kunde tänkas vara för mod som var gjord och hade tänkt ge serienumret för att se om han minns exakt den förstärkaren men "det tänkte han definitivt inte berätta för det handlade om yrkeshemligheter". Han kunde ju bara ha sagt att han inte mindes eller nåt. (När jag sedan lämnade den till min förstärkardoktor så visade det sig att det enda som var gjort var att reverb och tremolo gick till bägge kanalerna).

/johan


Last edited by johnny79 on 10 Mar 2014, 23:19, edited 1 time in total.



08 Mar 2014, 19:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Aug 2010, 20:05
Posts: 102
Location:
Post Re: Tip Top- pålitlig handlare?
Dubbelpost


Last edited by johnny79 on 08 Mar 2014, 19:24, edited 1 time in total.



08 Mar 2014, 19:06
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 130 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.