View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 19:29

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Taylor GS Mini och Baby 
Author Message

Post Taylor GS Mini och Baby
Vad tycker ni om dessa två? Rätt olika, så menar inte att jämföra, GS Mini är ju lite dyrare och större, verkar ju vara helrätt om man vill ha en mindre acke som ändå kan låta stort.

Babyn är ju ball också:
http://www.youtube.com/watch?v=NrQp8xhLuAA

GAS

07 Sep 2013, 19:03
Profile

Har en Taylor Baby, och är väldans imponerad, särskilt för de pengarna (betalade 1500 beggad). Vissa mini-/"rese"-guror är ju inte så kul ljudmässigt, men den låter riktigt bra. Resonant och luftigt, om än inte med särskilt mycket bas. Det senare är ju logiskt med tanke på kroppens storlek. Känns inte sladdrig med 012-or, stämd i E som vanligt. Har haft lite problem med stränghöjd/stallsadel på min, men eftersom halsen ju faktiskt är bolt-on kan man enkelt shimsa som man vill.

Den duger dessutom åt E från The Eels, vilket är pluspoäng i min bok... http://www.youtube.com/watch?v=09aN6Tvf6oo

07 Sep 2013, 19:12
Profile ICQ WWW

Post Re: Taylor GS Mini och Baby
ChronicTown wrote:
Har en Taylor Baby, och är väldans imponerad, särskilt för de pengarna (betalade 1500 beggad). Vissa mini-/"rese"-guror är ju inte så kul ljudmässigt, men den låter riktigt bra. Resonant och luftigt, om än inte med särskilt mycket bas. Det senare är ju logiskt med tanke på kroppens storlek. Känns inte sladdrig med 012-or, stämd i E som vanligt. Har haft lite problem med stränghöjd/stallsadel på min, men eftersom halsen ju faktiskt är bolt-on kan man enkelt shimsa som man vill.

Den duger dessutom åt E från The Eels, vilket är pluspoäng i min bok... http://www.youtube.com/watch?v=09aN6Tvf6oo

Tack! Fasen vad sugen man är nu! Hoppas någon kommer upp beggad snart. Förresten har du Mahogny versionen?

07 Sep 2013, 21:21
Profile

Japp, har mahognyvarianten. Vet inte om vanliga gran-varianten kanske blir för diskantig? Å andra sidan köper man ju knappast en sån här som huvudgitarr, så ljudet är säkert "tillräckligt" oavsett modell.

07 Sep 2013, 22:38
Profile ICQ WWW

Om jag införskaffar en så ska jag försöka montera nån mick, lär ju duga åt små singer-songwriter gigs? I stil med Nick Drake, Elliott Smith m.m

07 Sep 2013, 23:41
Profile

SimonW wrote:
Om jag införskaffar en så ska jag försöka montera nån mick, lär ju duga åt små singer-songwriter gigs? I stil med Nick Drake, Elliott Smith m.m

Ah, well...det duger ju åt E som sagt, enligt ovan. Blir ju ganska beroende av bara det förstärkta ljudet i så fall kanske, den är ju inte volymstark i sig.

08 Sep 2013, 00:18
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
SimonW wrote:

Ah, well...det duger ju åt E som sagt, enligt ovan. Blir ju ganska beroende av bara det förstärkta ljudet i så fall kanske, den är ju inte volymstark i sig.

Förstår, tack för hjälpen! :)

08 Sep 2013, 09:16
Profile

Stor ljud- och spelmässig skillnad mellan GS Mini och Baby.
GS låter och känns som en "riktig" gitarr. Inte oväntat har den också blivit en riktig hit för Taylor.

08 Sep 2013, 09:20
Profile

Tror ändå att en GS mini är mer passande för mig, skulle dock ha svårt att motstå om en Baby kom upp beggad... :?

08 Sep 2013, 17:59
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]