View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 10:58

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Folk som inte vill skicka.... 
Author Message

Post Folk som inte vill skicka....
Vad är det med folk? Tycker mig skönja en tilltagande trend här....Mer nu än nånsin tycker jag att det står " skickas ej" i säljesannonser. Är det tidens melodi med alltfler skojare och bedragare eller är folk bara jävligt slöa? Både Bussgods, Schenker och för all del posten finns på många ställen runt om i landet...
Om nån i Myggträsk vill sälja sig gura men inte vill skicka den skulle väl denne kunna annonsera i Myggträsks Allehanda eller nåt!?
Det finns mycket gött att dregla över på annonssidorna men det verkar svårt att få prylar till sig fraktledes.
Nån som också suttit i en annan ände av landet och frustrerat sett sin drömgitarr gå till nånannan pga fraktfobi?

05 Sep 2013, 19:28
Profile

Post Re: Folk som inte vill skicka....
Folk är lata. Och osäkra på hur man packar en gitarr på bra sätt. Och litar inte på andra människor.

05 Sep 2013, 19:30
Profile

Om man gör affärer personligen slipper man allt krångel med skador eller att någon part inte är nöjd. Jag har varit med om att en fullt fungerande stärkare kom fram helt död trots att det inte var en skråma på embalaget, köparen hotade med polisanmälan och uthängning, vad gör man som säljare? Kan ju inte köpa tillbaka en trasig stärkare som fungerade när jag skickade den.

05 Sep 2013, 19:39
Profile

EJ LAT!

8mil enkel resa till bussgods :(

05 Sep 2013, 20:27
Profile

Jag förstår om folk blir försiktiga. Det är ju inte helt enkelt att hålla reda på alla olika sätt man kan bli blåst på!
Inte ens "pengarna på kontot" innan man skickar funkar ju längre. Pengarna kan ju tydligen dras tillbaka igen!

Men det finns ju i alla fall några lösningar på problemet:
1. Mötas halvvägs och se det som en rolig utflykt.
2. Åka hela vägen om man är tillräckligt sugen. (Jag har åkt tur och retur Stockholm/Göteborg över dagen och köpt en gitarr! :shock: )
3. Kolla med någon forummedlem i närheten av säljaren om dom kan tänka sig att agera mellanhand.

05 Sep 2013, 20:46
Profile

VIP wrote:
EJ LAT!

Det går ju faktiskt att begära soppapengar för 16 mil också om det ska skickas. Ja.. UTÖVER fraktkostnaden som BG har.

05 Sep 2013, 20:59
Profile WWW

Forsman wrote:
VIP wrote:
EJ LAT!

Det går ju faktiskt att begära soppapengar för 16 mil också om det ska skickas. Ja.. UTÖVER fraktkostnaden som BG har.

så sant så! men de flesta backar på det :(

05 Sep 2013, 21:02
Profile

Jo, man får vara försiktig så man inte blir blåst, bojen är en bra grund för att göra affärer tycker jag, känns som det är tryggt att köpa-sälja-byta här även om det säkert finns undantag även här.
blocket eller Vend, ja alla fall där man inte känner den man ska göra affär med överhuvudtaget känns som mindre säkert, i såna fall vill jag nog göra affär face to face så att säga.
Det är ju ångest så det räcker ändå när man väntar leverans, en gång köpte jag en gura som skickades från LA till mig i Gbg, det var nervösa dagar, ja, det tog nog en dryg vecka t.o.m, jobbigt, men det var ingen hockeyklubba i fodralet utan en mycket fin gitarr :wink:

05 Sep 2013, 21:05
Profile

Forsman wrote:
VIP wrote:
EJ LAT!

Fast sen är det ju tiden också.. 16 mil + stopp är ju typ två timmar.. Två timmar av mitt liv är värt rätt mycket också, så skulle jag resonera i alla fall.

holmis63 wrote:
Jo, man får vara försiktig så man inte blir blåst, bojen är en bra grund för att göra affärer tycker jag, känns som det är tryggt att köpa-sälja-byta här även om det säkert finns undantag även här.
blocket eller Vend, ja alla fall där man inte känner den man ska göra affär med överhuvudtaget känns som mindre säkert, i såna fall vill jag nog göra affär face to face så att säga.
Det är ju ångest så det räcker ändå när man väntar leverans, en gång köpte jag en gura som skickades från LA till mig i Gbg, det var nervösa dagar, ja, det tog nog en dryg vecka t.o.m, jobbigt, men det var ingen hockeyklubba i fodralet utan en mycket fin gitarr :wink:

Jag tycker inte att man ska ha en övertro på "bojare" jag har blivit blåst på flera olika sätt av flera olika bojare.. Någon har skickat trasiga grejer och sen vägrat ersätta, någon har skickat fel grejer och sen vägrat ordna upp saken, någon har utfört icke tillfredsställande tjänster (detta har hänt både gällande förstärkar och gitarrservice) osv.

Å andra sidan så har många (de allra flesta!) varit helt exemplariska också.

Men seriöst, vad fan är det att irritera sig över? Vill man inte skicka så vill man inte, det är väl upp till säljaren? Som sagt, för mig är tid värt en hel del också då jag inte har så mycket fritid, jag skulle aldrig spendera två timmar på att skicka något om det inte gällde större summor.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

05 Sep 2013, 21:12
Profile WWW

Quote:
Men seriöst, vad fan är det att irritera sig över? Vill man inte skicka så vill man inte, det är väl upp till säljaren? Som sagt, för mig är tid värt en hel del också då jag inte har så mycket fritid, jag skulle aldrig spendera två timmar på att skicka något om det inte gällde större summor.

Sant....mycke sant! Men varför annonsera i ett rikstäckande forum om man bara vill sälja lokalt i tex Göteborgsområdet? Har haft bra affärer med bojare! Men en person som gråtit ut här på bojen gjorde jag dåliga affärer med tidigare på Gmf planket

05 Sep 2013, 22:03
Profile WWW

Ett problem är att folk inte uppdaterar sin profil
- man kan inte se var varan finns.

05 Sep 2013, 22:21
Profile

Om det är en större pryl som en gitarr som kostar under 3-4000 orkar inte jag skicka & fixa med emballage, all heder till de som gör det dock. Då har den hellre ute på annonsen ett par månader extra faktiskt.

06 Sep 2013, 08:25
Profile WWW

Detta beror ju också på var man bor, i Stockholm/Göteborg/Malmö är det väl inga problem med att 'inte skicka' då det finns en lokal kundkrets, orsaken är oftast att dom 'inte orkar' , tror att den ska gå sönder i frakten eller att man är nojig (kanske pga en konkret anledning) att köparen inte ska vara nöjd med varan, därför vill man ses och 'förklara' på plats.

Att sitta uppe i Svappavara och skriva 'skickas ej' känns ju helt absurt.

Personligen föredrar jag att skicka saker , istället för att stämma träff med folk som 'vill testa', och sen inte köper. Jag har inte den tiden över tyvärr.

06 Sep 2013, 08:37
Profile ICQ WWW

Urban wrote:
Jag förstår om folk blir försiktiga. Det är ju inte helt enkelt att hålla reda på alla olika sätt man kan bli blåst på!
Inte ens "pengarna på kontot" innan man skickar funkar ju längre. Pengarna kan ju tydligen dras tillbaka igen.

Fan va knasigt....det har inte jag hajjat.

06 Sep 2013, 09:20
Profile

Stratrat wrote:
Urban wrote:
Inte ens "pengarna på kontot" innan man skickar funkar ju längre. Pengarna kan ju tydligen dras tillbaka igen.

Fan va knasigt....det har inte jag hajjat.

Så är det naturligtvis inte. Vad trött man blir på vandringssägner som plötsligt blir "sanning". :evil:

En överföring från bankkonto till bankkonto kan i princip inte "dras tillbaka" om det inte finns nåt uppenbart fel begånget (exempelvis att banken av misstag petat in 18 miljarder på ditt konto). Framförallt kan den aldrig "dras tillbaka" av den som gjort överföringen/inbetalningen, utan det är något bankerna måste vara inblandade i.

Däremot om man hamnar i "I will pay with an interntional check"-träsket är det en annan femma. Villkoren för checkinlösen gör att utbetalande bank kan dra tillbaka insättningen om det inte fanns täckning för checken. Det är en klassisk bedrägerimetod. Men ingen sansad människa accepterar väl checkbetalningar från förvirrade köpare från England som gärna vill "pay for this interesting product"?

06 Sep 2013, 09:41
Profile ICQ WWW

Jag har inget problem med att folk inte vill skicka - det är ju upp till dem, förstås. Men visst är det lustigt hur ofta man hittar den perfekta varan till det rätta priset i just annonser som säger "Skickas Ej". :cry: :)

/ Azumi

06 Sep 2013, 09:45
Profile

Mike Leaf wrote:
Detta beror ju också på var man bor, i Stockholm/Göteborg/Malmö är det väl inga problem med att 'inte skicka' då det finns en lokal kundkrets, orsaken är oftast att dom 'inte orkar' , tror att den ska gå sönder i frakten eller att man är nojig (kanske pga en konkret anledning) att köparen inte ska vara nöjd med varan, därför vill man ses och 'förklara' på plats.

Att sitta uppe i Svappavara och skriva 'skickas ej' känns ju helt absurt.

Personligen föredrar jag att skicka saker , istället för att stämma träff med folk som 'vill testa', och sen inte köper. Jag har inte den tiden över tyvärr.

Håller med till fullo!

06 Sep 2013, 10:03
Profile

köp av mig, jag skickar alltid :)

annars är det väl upp till var och en om man vill skicka eller ej. När det gäller en gitarr utan case kan jag ju iofs förstå om man inte vill skicka. Kan ju bli rätt jobbigt aqtt ragga upp lämpliga låddor och packmaterial

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Sep 2013, 13:46
Profile WWW

Urban wrote:

Fan va knasigt....det har inte jag hajjat.[/quote]
ChronicTown wrote:
Så är det naturligtvis inte. Vad trött man blir på vandringssägner som plötsligt blir "sanning". :evil:

En överföring från bankkonto till bankkonto kan i princip inte "dras tillbaka" om det inte finns nåt uppenbart fel begånget (exempelvis att banken av misstag petat in 18 miljarder på ditt konto). Framförallt kan den aldrig "dras tillbaka" av den som gjort överföringen/inbetalningen, utan det är något bankerna måste vara inblandade i.

Däremot om man hamnar i "I will pay with an interntional check"-träsket är det en annan femma. Villkoren för checkinlösen gör att utbetalande bank kan dra tillbaka insättningen om det inte fanns täckning för checken. Det är en klassisk bedrägerimetod. Men ingen sansad människa accepterar väl checkbetalningar från förvirrade köpare från England som gärna vill "pay for this interesting product"?

Självklart är det bankerna som drar tillbaka pengarna!

Som jag fattat upplägget går det till ungefär så här:

Köparen går till en bank och betalar med en check som saknar täckning.
Pengarna kommer in på mitt konto och glad i hågen skickar jag iväg min 59 Les Paul. :wink:
Banken som tog emot checken upptäcker att det saknas täckning varpå jag blir av med pengarna igen.

Om detta sedan bara gäller utlandsöverföringar eller inte har jag dock ingen större koll på?

Last edited by Urban on 07 Sep 2013, 19:13, edited 1 time in total.

06 Sep 2013, 14:15
Profile

Jag skickar gärna MEN det är ta mig tusan ett helt företag. Tre små barn och drygt 3 mil t.o.r. till Bussgods gör att grejer skickas när jag kan kombinera med annat ärende till byn. Max 3-4 dagar innan jag skickar, allt som oftast sker det snabbare.

De flesta köpare vill ju att man bjuder på frakten och med dagens beg.marknad är priserna smärtsamt låga då kan jag förstå att folk inte vill skicka. Som jag skrev så är det en bit att åka samt att jag måste tajma minstingens mat- och sovtider annars blir det riktigt jobbigt, finns ej lämpligt emballage så är det två resor till byn så.…tja…folk får sälja som dom vill. Har du allt runt hörnet? Grattis! Men jag har det inte.

Lite matematik
Tre mil med i kommunen motsvarande full milersättning, 3 mil x 32 kr = 96 kr
Bjuda på frakt allt från minsta postens gröna á 30 kr till ca. 300 kr
Säljer jag då en pedal som den Vox Satchurator jag sålde till Josh för 225:- :shock: samt räknar bort körningen ca. 96kr (lågt räknat) samt postens gröna Medium size á 45 kr så blir det 83 kronor över. :shock: :wink: Jag hade föredragit att Josh hämtat på plats men det är orimligt med tanke på avstånd och varuvärde. Så min slutkläm får bli mer MER och mindre Lätt & Lagom och att var och en får göra som de behagar.

Religion vs fossils. Fossils win.

06 Sep 2013, 14:40
Profile

Urban wrote:

Urban wrote:
ChronicTown wrote:

Självklart är det bankerna som drar tillbaka pengarna!
Som jag fattat upplägget går det till ungefär så här:
Köparen går till en bank och betalar med en check som saknar täckning.
Pengarna kommer in på mitt konto och glad i hågen skickar jag iväg min 59 Les Paul. :wink:
Banken som tog emot checken upptäcker att det saknas täckning varpå jag blir av med pengarna igen.
Om detta sedan bara gäller utlandsöverföringar eller inte har jag dock ingen större koll på?

Fixa gärna quotesen i ditt inlägg. Nu ser det ut som om jag sprider vandringsägner om banköverföringar. :|

Hur som helst känns risken för checkbedrägeri relativt begränsad inom Sverige. Jag skulle aldrig acceptera betalning medelst check, och framförallt inte en utländsk sådan, om jag på något sätt görs medveten om att det finns en check inblandad på vägen. När det gäller den situation du beskriver skulle det alltså vara någon som kommer in på ett bankkontor med en check (som det senare visar sig saknar täckning). Personen löser in checken och ber banken kreditera mitt konto med beloppet. Jag är tveksam till att detta görs utan att jag meddelas om det av banken, eftersom det skulle vara en ganska ovanlig situation. Dessutom känns det ganska otroligt att situationen skulle ske, eftersom den som löser in checken exempelvis skulle behöva legitimera sig.

Det jag vände mig mot var frasen "Inte ens 'pengarna på kontot' innan man skickar funkar ju längre. Pengarna kan ju tydligen dras tillbaka igen." vilket inte återspeglar verkliga risker. Det är ju endast de ganska unika situationerna med checker, där man troligen måste vara väldigt blåögd som säljare, som skulle kunna innebära en risk. Frasen gav också intrycket av att rena banköverföringar skulle vara riskfyllda eller kunna "dras tillbaka", vilket som sagt inte riktigt stämmer.

Last edited by ChronicTown on 06 Sep 2013, 15:02, edited 3 times in total.

06 Sep 2013, 15:00
Profile ICQ WWW

En grej som stör mig är att de gjort postlådorna så förbaskat smala i inkastet. För några år sedan kunde man klämma in en gitarrpedal med kartong i en grön påse och lämna på postlådan är man bor. Nu måste jag in till stan och ta nummerlapp på ICA för en sådan basic grej.

06 Sep 2013, 15:00
Profile ICQ YIM WWW

Granis67 wrote:
Säljer jag då en pedal som den Vox Satchurator jag sålde till Josh för 225:- :shock: samt räknar bort körningen ca. 96kr (lågt räknat) samt postens gröna Medium size á 45 kr så blir det 83 kronor över. :shock: :wink:

Men åker Du verkligen till bussgods för att skicka en pedal?

Jag har 6 mil till bussgods, men upp till 10 kg (10 cm tjockt) skickar jag som skrymmande brev nere på ICA i byn.

EDIT Du har kanske 3 mil till affären? I så fall skicka samtidigt när Du handlar?

06 Sep 2013, 15:32
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:
Säljer jag då en pedal som den Vox Satchurator jag sålde till Josh för 225:- :shock: samt räknar bort körningen ca. 96kr (lågt räknat) samt postens gröna Medium size á 45 kr så blir det 83 kronor över. :shock: :wink:

Jag har 6 mil till bussgods, men upp till 10 kg (10 cm tjockt) skickar jag som skrymmande brev nere på ICA i byn.

EDIT Du har kanske 3 mil till affären? I så fall skicka samtidigt när Du handlar?

just i den omnämnda fallet var det Postens gröna, tror att magister Granis67 mest tog detta som ett pedagogiskt exempel :)

Annars är jag lite skeptiskt till gröna påsar, med tanke på svinnet i potsgången nu för tiden. Har man hyfsat nära till ett Schenkerombud tycker jag att deras "privpak" är en rätt bra tjänst. Betala och printa ut adresslapparna hemma, lämna paketet hos ombudet. Spårbart, säkert snabbt och billigt. Lite som Posten var förr itiden ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Sep 2013, 15:54
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:

Veckohandlar vet du'… :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

06 Sep 2013, 16:05
Profile

snutstrut wrote:
En grej som stör mig är att de gjort postlådorna så förbaskat smala i inkastet. För några år sedan kunde man klämma in en gitarrpedal med kartong i en grön påse och lämna på postlådan är man bor. Nu måste jag in till stan och ta nummerlapp på ICA för en sådan basic grej.

+ 100 på det !!!
fruktansvärt irriterande :x

06 Sep 2013, 16:18
Profile

Visst är det ett extra besvär att skicka. Tar tid och pengar att emballera, räkna ut fraktkostnad och åka till bussgods även om man har egen bil vilket inte alla har.

Jag har gjort så ibland att jag har satt ut ett pris och sen gett en rejäl stockholmsrabatt till den som kan hämta själv.

Och även om man har bil så är det ju ibland faktiskt enklare att själv köra prylen till andra sidan Stockholm än att hitta paket, tejpa, mäta, väga och åka till bussgodsterminalen även om man som jag har bil och både bor och jobbar rätt nära bussgodsterminalen i Västberga.

06 Sep 2013, 17:45
Profile

Låt folk göra som dom vill.

06 Sep 2013, 18:24
Profile ICQ YIM WWW

Granis67 wrote:
Veckohandlar vet du'… :wink:

Jamen då kan du ju veckoskicka också!

06 Sep 2013, 19:32
Profile ICQ WWW

Vad var det för gura? Det ska vara nåt väldigt speciellt för ett otroligt bra pris om det ska vara värt, räknade fram att jag haft en milkostnad på 80 spänn på min bil så det kostar för mig närmare tio lakan att bränna GBG t.o.r..
Urban wrote:
2. Åka hela vägen om man är tillräckligt sugen. (Jag har åkt tur och retur Stockholm/Göteborg över dagen och köpt en gitarr! :shock: )

07 Sep 2013, 11:30
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next