View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:43



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post pedalbordstråd...
nu var det längesedan något postades i pedalbordstråden så jag tänkte jag skulle starta en ny i rätt forum. hoppas vi kan få se riktigt många olika pedalbord här.

själv har jag lite olika pedalbord. ett som alltid står hemma, ett som är till bas och akustisk, ett till gitarrer med hb, ett till gitarrer med sc och ett väldigt litet där jag bara har det allra nödvändigaste.

hittills har jag aldrig varit riktigt nöjd med något av dom. det har alltid varit något som jag har velat ändra. men när jag nu byggde ihop mitt senaste så är jag mer nöjd än vad jag nånsin varit tidigare.

pedalbordet är till gitarrer med hb och ser ut så här:

Image

signalkedjan är:

tuner out:
pitchblack

loop 1:
micro vibe
tim
ocd

loop 2:
volympedal

loop 3:
bb+
bluebird tremolo
nova repeater

anledningen till att bb+ ligger i tredje loopen är att jag använder den som sololoop.

som sagt är jag väldigt nöjd med detta men skulle det ramla in en empress tremolo så skulle den in på bluebirdens plats och sedan är jag inte helt säker på att jag gillar vibe än men jag försöker tycka om det.


02 Jan 2011, 20:45
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
mitt
Image

__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


02 Jan 2011, 22:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post 
Image

Signalkedjan:
Boss DS-1 bara som buffer - Looper - (in loop: Wah - Fuzz/Octafuzz - Vibe) - Fetto Nord - Carbon Copy. Lilla fotomkopplaren styr volymnivåer med en Nobels A/B-V i stärkarens loop.


02 Jan 2011, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Image

Ordningen är i nuläget:
PolyTune > TS-9 > Hot Wired > Ecstasy > Paisley > AnalogEcho > EM-5


Image


03 Jan 2011, 00:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
<b>frans:</b> Hur funkar det live med ha olika bord för hb och single-coils? Väljer bara hb-gitarrer på vissa gig?

"Battle of The Boards" [:D]


Här är mitt just nu. Det ska stuvas om, men annars är jag rätt nöjd.

Image


03 Jan 2011, 01:11
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
AMI wrote:

Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Man <i>måste"] inte fylla alla platser. [;)]


03 Jan 2011, 01:12
Profile

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
Jyda wrote:

<b>frans:</b> Hur funkar det live med ha olika bord för hb och single-coils? Väljer bara hb-gitarrer på vissa gig?

"Battle of The Boards" [:D]


Här är mitt just nu. Det ska stuvas om, men annars är jag rätt nöjd.

Image


det blir faktiskt oftast så att jag spelar på en typ av gitarr till varje spelning. spelar jag åt gospel/soul/funk-hållet så blir det sc och spelar jag mer rock så blir det hb.

det är inte det absolut bästa men hittills har det funkat rätt bra. jag skulle gärna spela med både sc och hb på samma bord men då skulle jag behöva ha för många dist och od på samma bord. tycker faktiskt att alla de jag har på detta låter dåligt till sc.

skulle jag verkligen vilja spela både sc och hb så får jag väl helt enkelt dra med mig två bord.

ni andra då hur gör ni? funkar era dist eller od till alla sorters mickar? måste ni inte ens ratta om pedalerna med tanke på att det blir en helt annan output?


03 Jan 2011, 01:48
Profile

Joined: 14 Jul 2009, 21:18
Posts: 244
Location: Sundbyberg
Post 
Quote:
ni andra då hur gör ni? funkar era dist eller od till alla sorters mickar? måste ni inte ens ratta om pedalerna med tanke på att det blir en helt annan output?


Jag kör med SC & HB med samma bord. Har både Strata & Tele.
Modellen är att få "samma" output ur mickarna.
Funkar väl inte till hundra men med Texas Special i Telen och Hot Vintage i Stratan ihop med Epi HB (Tjeckiska varianten) blir det helt ok.
Låtvalet avgör vilken gura som ska användas.
Hatar att ratta om mitt i giget så det som är satt, på bord & stärkare, gäller....

http://www.missingpieces.se


03 Jan 2011, 02:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Jyda wrote:

AMI wrote:

Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Man <i>måste"] inte fylla alla platser. [;)]


[:0][:0] Va!? [:D]

Image


03 Jan 2011, 07:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
frans wrote:


det blir faktiskt oftast så att jag spelar på en typ av gitarr till varje spelning. spelar jag åt gospel/soul/funk-hållet så blir det sc och spelar jag mer rock så blir det hb.

det är inte det absolut bästa men hittills har det funkat rätt bra. jag skulle gärna spela med både sc och hb på samma bord men då skulle jag behöva ha för många dist och od på samma bord. tycker faktiskt att alla de jag har på detta låter dåligt till sc.

skulle jag verkligen vilja spela både sc och hb så får jag väl helt enkelt dra med mig två bord.

ni andra då hur gör ni? funkar era dist eller od till alla sorters mickar? måste ni inte ens ratta om pedalerna med tanke på att det blir en helt annan output?

Ok. Jag spelar med HSS så jag kommer inte undan. [:)] Men du har rätt i att det kan vara svårt med OD-pedaler. BB Preamp tycker jag funkar till både och, men det blir såklart olika output. Använder dock bara hb på fullt när det ska tryckas på rejält, annars drar jag ner volymen på den. Suhr Riot använder jag bara med hb och har volymen på den så att jag får rätt mycket dist utan att ljudet blir speciellt mycket högre.


03 Jan 2011, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
AMI wrote:

Jyda wrote:

AMI wrote:

Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Man <i>måste"] inte fylla alla platser. [;)]


[:0][:0] Va!? [:D]

Image

[:D]

Du borde väl kunna sätta strömförsörjningen på undersidan av bordet så får du mer plats.


Verkar som att T-Rexborden är rätt populära. Jag tycker mitt är rätt bra, men det är tungt och man får vara försiktig med alla sladdar som hänger under.


03 Jan 2011, 10:40
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Pedalbord:

Image

[:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


03 Jan 2011, 11:42
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post 
Tycker det funkar hur bra som helst att börja kedjan med en cleanboost som man kickar igång när man har sc och stänger av när man kör hb. Så här ser mitt bord ut. Fast mighty red är ersatt med en fetto nord som även har en clean boost. Använder den när jag splittar mickarna. Funkar väldigt bra. Kompenserar volymen och lägger till lite skimmer. Är faktiskt jättenöjd med pedalbordet. Litet och väldigt portabelt. Men täcker upp alla ljud jag skulle kunna behöva i olika situationer. Har funderat på att byta ut ac booster mot en kompressor dock.
Image

http://www.danielsoderback.com
http://www.myspace.com/southbeck


03 Jan 2011, 11:44
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
AMI wrote:

Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Image

Ordningen är i nuläget:
PolyTune > TS-9 > Hot Wired > Ecstasy > Paisley > AnalogEcho > EM-5


Image


Fuletanken lägger jag på undersidan, Tonetrunken är liksom designad för det. Så får du fler tomma platser...[;)]
EDIT: Oops, Fueltank skall det ju vara. Kanske en freudian slip?

Image


03 Jan 2011, 13:02
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jyda wrote:

frans wrote:


det blir faktiskt oftast så att jag spelar på en typ av gitarr till varje spelning. spelar jag åt gospel/soul/funk-hållet så blir det sc och spelar jag mer rock så blir det hb.

det är inte det absolut bästa men hittills har det funkat rätt bra. jag skulle gärna spela med både sc och hb på samma bord men då skulle jag behöva ha för många dist och od på samma bord. tycker faktiskt att alla de jag har på detta låter dåligt till sc.

skulle jag verkligen vilja spela både sc och hb så får jag väl helt enkelt dra med mig två bord.

ni andra då hur gör ni? funkar era dist eller od till alla sorters mickar? måste ni inte ens ratta om pedalerna med tanke på att det blir en helt annan output?

Ok. Jag spelar med HSS så jag kommer inte undan. [:)] Men du har rätt i att det kan vara svårt med OD-pedaler. BB Preamp tycker jag funkar till både och, men det blir såklart olika output. Använder dock bara hb på fullt när det ska tryckas på rejält, annars drar jag ner volymen på den. Suhr Riot använder jag bara med hb och har volymen på den så att jag får rätt mycket dist utan att ljudet blir speciellt mycket högre.


Jag tycker att det blir så olika med SC och HB att jag vill ha olika pedaler för de två fallen. Orkar/hinner inte ratta vid gig/rep.
Jag skaffat ett STORT Pedaltrainbord, men väntar på switchstrip från Loopmaster innan jag monterar ihop det. Det blir: En loop för SC crunch, en för HB crunch, en för effekter (Chorus, tremolo...), en för soloboost (BBPreamp+delay). Jag tycker också att BBPreamp funkar med samma sättning för både SC och HB. Visst blir det mer häng och dist med HB, men det passar mig bra.
Får väl post en bild när jag fått ihop det.

Image


03 Jan 2011, 13:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Att ha Fueltanken under bordet går naturligtvis bra, jag har haft det så en lång period. Har nyligen flyttat upp det för att inte frestas att klämma in <i>för"] många pedaler. Det blir nog många ändå, med fler blir det till att börja ta stepplektioner.[:)][:o)] Funderar på en kompressor till sista platsen. Använde en CmatMods Deluxe ett tag som var mycket bra. Skulle vara kul att testa en EGO, men jag kan ju för höge farao inte sätta dit en till Wampler utan att kräva ett sponsor avtal från Brian.[:D]

Image


03 Jan 2011, 18:18
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Jyda wrote:

Verkar som att T-Rexborden är rätt populära. Jag tycker mitt är rätt bra, men det är tungt och man får vara försiktig med alla sladdar som hänger under.


Synd att de är gula. Hur tänkte de där? Pedaltrain-borden som de är modellerade efter ser bättre ut tycker jag och har dessutom uttag för Pedalpower monterade på undersidan.

Det där med sladdar som hänger under; fäst upp dem med buntbandsfästen. De ska inte hänga under.


03 Jan 2011, 20:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
svanangen wrote:

Jyda wrote:

Verkar som att T-Rexborden är rätt populära. Jag tycker mitt är rätt bra, men det är tungt och man får vara försiktig med alla sladdar som hänger under.


Synd att de är gula. Hur tänkte de där? Pedaltrain-borden som de är modellerade efter ser bättre ut tycker jag och har dessutom uttag för Pedalpower monterade på undersidan.

Det där med sladdar som hänger under; fäst upp dem med buntbandsfästen. De ska inte hänga under.


Har testat en del sätt att sätta upp sladdarna och det funkar ju, men blir lite stökigt när man byter pedaler eller plats. Funderar på att lägga in en tunn skiva av plast/plexi under.

Skulle gärna ha uttag för ström och telesladdar i bordet. Borde kanske montera dit det själv...


03 Jan 2011, 21:23
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Så här är min pedalbräda för tillfället:

Image

Signalkedjan är:
1. Egen pedal som dels är en buffertförstärkare som alltid är inkopplad (inte true bypass) och dels har två inkopplingsbara delar med ton- och volymkontroll. Den ena av dessa tonkontroller är tweakad för att anpassa mellan Gibson-typ-humbuckers och Fender-typ-single colils så att ja slipper ställa om saker när jag byter mellan dessa gitarrtyper.
2. Geoffrey Teese Real McCoy RMC3 Wha-Wha.
3. T-Rex Viper via en Keeley True Bypass-switch.
4. Fulltone Full-Drive 2 MosFet.
5. Himmelstrutz Fetto Standard.
6. Boss DD-3 Digital Delay.
7. Boss TU-2 stämpedal.
8. Egen buffertförstärkare "Buffy - The Vampire Slayer" som alltid är inkopplad (har inte ens fotomkopplare).

Allt strömförsörjs med en BBE Supa-Charger. Vipern drar så mycket ström att den måste köras från två parallellkopplade 12 V-utgångar i Supa-Chargern.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]


03 Jan 2011, 23:48
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
jag får lätt plats med min cioks ac-10 under mitt t rex....det hade inte funkat på ett pedaltrain 2



__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


04 Jan 2011, 00:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post 
Den gamla setupen med 1987:an

Image

Signalkedja: Fulltone Clyde, MXR Phase90 (script mod), Ibanez TS-9DX, Boss DS-1, Boss RE-20, MXR Boost/linedriver och Boss TU-2

Och den nya med Folkesson-toppen

Image

Signalkedja: Fulltone Clyde, Dunlop Rotovibe, MXR phase90 och Ibanez TS-9DX
I loopen: Pedalboards.com dubbel-looppedal med Boss RE-20 i ena och Boss TU-2 i andra loopen.



Edit: Måste bara slänga in en bild på vår sångare/kompgitarrists pedalbord [:D] Han är inte lika prylgalen som jag... det kanske syns
Image



http://www.myspace.com/thegoddamned


04 Jan 2011, 01:51
Profile

Joined: 16 Jun 2004, 17:39
Posts: 511
Location:
Post 
Overdriver wrote:

Den gamla setupen med 1987:an

Image

Signalkedja: Fulltone Clyde, MXR Phase90 (script mod), Ibanez TS-9DX, Boss DS-1, Boss RE-20, MXR Boost/linedriver och Boss TU-2

Och den nya med Folkesson-toppen

Image

Signalkedja: Fulltone Clyde, Dunlop Rotovibe, MXR phase90 och Ibanez TS-9DX
I loopen: Pedalboards.com dubbel-looppedal med Boss RE-20 i ena och Boss TU-2 i andra loopen.



Edit: Måste bara slänga in en bild på vår sångare/kompgitarrists pedalbord [:D] Han är inte lika prylgalen som jag... det kanske syns
Image



http://www.myspace.com/thegoddamned


Många coola och bra pedaler där!
Spelar du i goddamned? Jag tror vi lirade på samma ställe för massa år sen. På "Fuzztivalen" eller vad det hette på numera nedlagda "The Rock" i Linköping.

http://www.myspace.com/kokongband
http://open.spotify.com/album/4VGnWnIEF6E1mGIJeboI8i


04 Jan 2011, 11:58
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Ja sådär väldigt mycket av ett bord är det väl inte, men det är jävligt bra prylar iaf. [:)]

Image

/ Calle


04 Jan 2011, 13:21
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
AMI wrote:

Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Image

Ordningen är i nuläget:
PolyTune > TS-9 > Hot Wired > Ecstasy > Paisley > AnalogEcho > EM-5


Image


Ser illa ut det där med en massa tomma platser och ingen volympedal eller wah ajajajajaja-baja [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


04 Jan 2011, 13:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Sven-Johan wrote:

Signalkedjan är:
1. Egen pedal som dels är en buffertförstärkare som alltid är inkopplad (inte true bypass) och dels har två inkopplingsbara delar med ton- och volymkontroll. Den ena av dessa tonkontroller är tweakad för att anpassa mellan Gibson-typ-humbuckers och Fender-typ-single colils så att ja slipper ställa om saker när jag byter mellan dessa gitarrtyper.
2. Geoffrey Teese Real McCoy RMC3 Wha-Wha.
3. T-Rex Viper via en Keeley True Bypass-switch.
4. Fulltone Fulldrive II MosFet.
5. Himmelstrutz Fetto Standard.
6. Boss DD-3 Digital Delay.
7. Boss TU-2 stämpedal.
8. Egen buffertförstärkare "Buffy - The Vampire Slayer" som alltid är inkopplad (har inte ens fotomkopplare).

Varför har du stämpedalen så sent i kedjan?


04 Jan 2011, 14:42
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Jyda wrote:

Varför har du stämpedalen så sent i kedjan?
För att jag använder den även för att, så att säga, stänga av ljudet med. Då vill jag att brus och sånt bajs från pedalerna också ska stängas av.

För mig är det inget som helst problem att stänga av effekterna före stämpedalen när jag ska stämma. Jag använder stämpedalen betydligt oftare till att stänga av ljudet med, än för att stämma gitarren...

Delayet har jag nästan alltid på, men det verkar inte störa stämningen, men visst skulle delaypedalen kunna vara placerad efter stämpedalen. Jag vill minnas att ordningen Delay-Stämpedal-Buffert kom för att jag tyckte det lät bäst så när delayet kom på brädan. Buffertförstärkaren i slutet av kedjan kom också dit då, eftersom DD-3:an åt på tok för mycket ton, både på och av, utan buffert efter sig.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]


04 Jan 2011, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
lillefar wrote:

AMI wrote:

Så här ser det ut just nu, har gjort om lite på senaste tiden. Som ni ser finns det två tomma platser. På den ena ska det in en RC-booster, på den andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Kom gärna med förslag...

Image

Ordningen är i nuläget:
PolyTune > TS-9 > Hot Wired > Ecstasy > Paisley > AnalogEcho > EM-5


Image


Ser illa ut det där med en massa tomma platser och ingen volympedal eller wah ajajajajaja-baja [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Det ska snart vara åtgärdat, jag lovar.[:I] Fast det finns ändå något tilltalande i tomma pedalplatser på bordet. Jakten och förväntan på vad man ska fylla dem med är nästan lika roligt som när pedalerna väl kommer på plats.

Image


04 Jan 2011, 16:14
Profile WWW

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post 
Image

lite tomt till vänster [V]

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


04 Jan 2011, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
<b>Brint</b>: Skulle gärna få en kort recension av Ola Insulander-pedalen. Har länge tänkt försöka få tag på någon, men det har inte blivit av ännu.

Image


05 Jan 2011, 11:14
Profile WWW

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post 
AMI wrote:

<b>Brint</b>: Skulle gärna få en kort recension av Ola Insulander-pedalen. Har länge tänkt försöka få tag på någon, men det har inte blivit av ännu.

Image


Självklart! Ska bara testa den först [:D]
[V]


<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


05 Jan 2011, 20:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.