View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:35



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilket Högtalarelement??? 
Author Message

Joined: 17 Apr 2009, 10:40
Posts: 58
Location:
Post 
funder på en JENSEN P12Q ALNICO VINTAGE va tror ni om den till blues jr stärkare !!!

vist kan man modda b juniorn satt de passar munspel bättre !!
vad ska göras oc hur !!??
TACK FÖR TIPPSEN !

blås PÅÅÅ[8D]


29 Apr 2009, 00:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Prova dig fram! Smaken är som baken... Jag, och säkert många andra har chansat sig fram, och fått reda på vilka som låter bra, och vilka som inte gör det. Det beror mycket på vilken stil av blues du tänker spela. Som jag sa så passar Cel Vint 30 till röjigare blues a´la SRV, men inte lika bra till Chicago-blues. Sedan beror det på DIN spelstil.

Vad gäller moddningen av stärkaren så kan jag bara gå efter hur jag själv gjort. Så enkelt som möjligt. Du byter ut det förförstärkar-rör som sitter närmast slutrören till en 12AU7 eller 12AY7. Har lägre gain och ger lite mjukare ljud. Prova dig fram även här, för smaken är som baken... Och varianterna är oändliga. Det är den enklaste varianten. Andra som skriver kommer att tycka att du ska byta ut en massa på kretskortet, men det får dom beskriva. JAG tycker inte det är värt det. [8D]

Blow On!


29 Apr 2009, 09:55
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag tycker att en Blues Junior är en lite för modern och invecklad konstruktion för att den ska låta riktigt bra till munspel. Det går att få den låta hyfsat med rörbyte och högtalarbyte, men man når inte riktigt ända fram.
Om man går in i stärkaren och nyper bort lite och löder dit lite nytt så kommer man en bit till. Men det blir aldrig en Harpgear av den. Varför en P12<b>Q</b> och inte en P12<b>R</b>?
Kör inte med högre watt än vad du behöver. -Om du inte vill undvika högtalar dist.


http://www.brosbrothers.se


29 Apr 2009, 23:13
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej: Tänkte byta ut min CTS 10 högtalare på min Kalamazoo till en 8" 8 Ohm högtalare, smooth cone. Är det någon som har tips Weber eller Jensen?? Har funderat på Weber Vintage or Sig, det är inte någon som har nån till försäljning?? Micha.


01 May 2009, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Kör med en weber 8 sign lätta att spela in och tidigt spräck samt väldigt prisvärd. Byggde om en Kalamazoo för ett par år sedan satte dit en större utgångstrafo samt en Weber 10a med harp cap, men den blev rätt så tråkig fick ingen luft. kalamazoon gör sig inte med en 10 tummare, för liten låda som desutom är byggd i någon form av spånmaterial som inte ger någon resonans alls. Så Oves ide med 8 orna är helt rätt för ändamålet. [8D]

Mcool


01 May 2009, 20:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej!Tack för hjälpen Mcool! Är det någon som har en Weber 8" Sig alnico , smoothcone, 8 ohm. Till Försäljning??? Micha.


01 May 2009, 20:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
osandberg wrote:

Hi ! Eminence Alpha 10, den <font color="red">ser helt rätt ut med smooth cone och H-caps</font id="red">. Verkar lovande med andra ord.


Hallå grabbar! Nu får ni förklara er lite. Det finns ju nybörjare bland er! Har aldrig laborerat med högtalare till mina gitarr stärkare. Men nu är jag nyfiken när jag tagit upp munspel, mick o stärk som min nya hobby!

Så! Vad är kravet för ett bra element? Ni pratar om caps, djup m.m. Nu vill även jag veta vad man skall söka efter!!


06 May 2009, 11:47
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Kravet på ett element beror lite på vad man söker efter. Ordet djupet vet jag inte om det är taget från mig, men om det är det så betyder det om elementet får plats. Tex Blues Jr och Pro Jr har begränsat djup. Alnicon kan ta i rören. Dvs brist på plats. Eftersom jag spelar olika typer av blues så har jag olika element. Tex Blues Jr med Vintage 30-element ger råare, kallare ljud, och passar bra till Stevie Ray blues. Medans en Pro Jr med Eminence Alpha 10 är lite mjukare. En Harp Gear Double Trouble stärkare med 2*8" Weber-element passar till all sorts blues. Så jag säger till dig som jag brukar: "prova dig fram". Fråga om råd, men lyssna och se om rådet stämmer. [8D]

Blow On!


06 May 2009, 12:29
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hej, har haft både Blues Jr, och Pro Jr men fick inte till dem, numera finns det dock en hel del att göra. Kolla in denna sida till att börja med:
http://home.comcast.net/~machrone/bluesjunior.htm

Saxat: I just reread my post and realized that I assumed that you have already done the tube swaps. You need a lower gain tube in V1 so that your mic is better suited for the amp. I use a 12ay7. You can also swap the V3 tube to a 12dw7, this unbalances the inverter section of the amp and it gives it a fuller and more likable harp tone. There are some vender's out there that sell tube sets that do exactly what I am telling you. Try harp Depot's:
http://www.harpdepot.com/productdetail/ ... 12~/d.html
I bought my tubes from a tube dealer and have several to try out.


06 May 2009, 12:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
The Bluesman wrote:

osandberg wrote:

Hi ! Eminence Alpha 10, den <font color="red">ser helt rätt ut med smooth cone och H-caps</font id="red">. Verkar lovande med andra ord.


Hallå grabbar! Nu får ni förklara er lite. Det finns ju nybörjare bland er! Har aldrig laborerat med högtalare till mina gitarr stärkare. Men nu är jag nyfiken när jag tagit upp munspel, mick o stärk som min nya hobby!

Så! Vad är kravet för ett bra element? Ni pratar om caps, djup m.m. Nu vill även jag veta vad man skall söka efter!!


Det som generellt gäller för en bra högtalare till munspel är att den för det första inte är för trög. Med detta menar man att den skall vara relativt lättdriven, stora element med tunga magneter är något som de flesta munspelare undviker. Ett element med relativt liten yta och svag magnet ger som regel en tidigare uppbrytning alltså förstärkaren får det där göttiga spräcket lite tidigare vilket de flesta som vill ha chicagoton strävar efter, extra viktigt på rörstärkare! Elementet bör dessutom helst ha en slät kon, finns ribbade också. Har du fler element så går det utmärkt att blanda men är det endast ett element så är slät kon att föredra. H-dustcap betyder helt enkelt att man sätter en slags motkona i elementet i botten på detsamma, detta skall förhindra feedback något som de flesta munspelare är riktigt irriterade på. Sen har vi frågan om det skall vara alnico eller keramiskt skillnaden är att de har varierande karaktär och här gäller samma princip som med slät/ribbad kona alltså har du fler element så går det utmärkt att blanda har du bara ett så skulle nog de flesta munspelare förorda alnico men detta är en smaksak. En alnicohögtalare identifierar du på att den har en slags fyrkantig påsvetsad metallbit längst bak, ett keramiskt element är slätt baktill och oftast större i diametern. Hoppas att det hjälpte[;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


06 May 2009, 18:28
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Nja, Johan..
Du blandar nog ihop Harpcapen med den där andra tjoflöjten som sitter som en extrakona på en del högtalare.

På alla högtalare så sitter en dammskyddskåpa i mitten. Den skyddar kopparspolen som sitter runt magneten. Det är den som gör att högtalaren rör sig. Om man istället för att ha en som bara täcker kopparspolen så sätter man dit en större modell som är tilverkad av ett material som påminner om styvt tunt tyg, så har man en harpcap.
Eftersom diskanten skapas i centrum på högtalaren så filtreras en hel del bort av den större dammskyddskåpan. det går att köpa lösa såna från weber och prova att limma dit själv på sina högtalare.

Eminence högtalaren har bara en nackdel. Den tillför inget eget spräck i ljudet. Den är på 300W och egentligen alldeles för stark för munspel, men räkna den som undantaget som bekräftar regeln.

Den ribbade konen är gjord för att undvika för mycket högtalardistorsion. Ribborna ger ett renare och ljusare ljud.



http://www.brosbrothers.se


07 May 2009, 18:31
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Mitt misstag[:I] försökte bara ge en beskrivning av vad det ungefär var för något i den fysiska världen och inte ge mig in i högtalarjargongens universum i allt för stor utsträckning. Alldeles uppenbart att jag har brister i densamma[:)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


08 May 2009, 09:15
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
jhornfeldt wrote:

Mitt misstag[:I] försökte bara ge en beskrivning av vad det ungefär var för något i den fysiska världen och inte ge mig in i högtalarjargongens universum i allt för stor utsträckning. Alldeles uppenbart att jag har brister i densamma[:)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim

50 armhävningar![;)]

Jag provade en C10Q tillsammans med en Eminence alpha i 2x10 låddan. Extremt gött ljud. 10:ornas trasiga spräck med en ruggig botten.


http://www.brosbrothers.se


08 May 2009, 10:55
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Pust och flämt, jag klarar knappt tio men anser mig härmed förlåten alla gofar[:D]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


08 May 2009, 23:13
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Du är föråten.[:D]


http://www.brosbrothers.se


09 May 2009, 14:56
Profile WWW

Joined: 17 Apr 2009, 10:40
Posts: 58
Location:
Post 
tjaa alla!
har nu köpt i dag en jensen alnico vintage 12"
men jag har nu provat den i ca 15 min och den sprakar och låter inte rent hur lågt jag än har !!! är de fel på talspolen har de blivigt fel i leveransen eller måste man spela in dom ett vist antal timmar för att dom ska sluta låta skit ? =) VA SKA JAG GÖRA / BLÅS PÅ !!


11 May 2009, 22:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej Tobex

Är du säker på att förstärkaren är frisk? Lät det helt ok med en gamla högtalaren?

Sprak och knaster och orent ljud kan mycket väl betyda att nåt annat än högtalaren knasar. Dåliga anodmotstånd, oxid i rörsocklar, nån dålig lödning nånstans, risiga kopplingskondingar och säkert en hel massa annat...

Hur rena högtalarfel yttrar sig vet jag inte så mycket om. Det har jag aldrig varit med om.

Bara några funderingar...

MVH

Mattias


11 May 2009, 23:59
Profile WWW

Joined: 17 Apr 2009, 10:40
Posts: 58
Location:
Post 
min gammla högtalare låter kanon när jag byter till den men så fort jag stoppar in min jensen som är helt NY då sprakarde å låter inge bra alls när man lirar =/ då borde de väll kunna vara högtalaren ?
RÖR är nybytta alla!
inga lödningar värkar släpt

tack för svaren[8D]


12 May 2009, 08:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Mina P12R lät rent och lite kartongaktigt när dom var nya. Nu när dom är inspelade låter dom fortfarande som konen vore av trä och har dålig botten.
Om du har högtalarförsäljaren i närheten så åk och byt. Har du det inte så kör på högtalaren 10 timmar som krävs för att man ska kunna säga att man har spelat in den. har du möjlighet att prova den på flera stärkare så gör det. Låter den fortfarande dåligt så skicka tillbaka den och kräv en ny..
Mät upp att du har rätt ohmtal på högtalaren. En 8 ohmare ligger mellan 6-7 ohm när den är "kall".

http://www.brosbrothers.se


12 May 2009, 10:04
Profile WWW

Joined: 17 Apr 2009, 10:40
Posts: 58
Location:
Post 
jag har ringt thomann.de i dag ,och han så de låter som att den är trasig om den distar och sprakar så fort man vrider på ljudet så nu får vi se hur länge de tar att få en ny =) !!


12 May 2009, 16:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Skönt med firmor som har service!


http://www.brosbrothers.se


13 May 2009, 17:04
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Tjena!Är det nån av er som är intresserade av att köpa en CTS 10" 8 Ohm Speaker?? Har suttit i min Kalamazoo! Ha det Gött/Micha.


15 May 2009, 17:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Godmorgon Harp players!
Det pratades om att köra en signal eller spruta hästpiss ;) på högtalaren för att åldras. Detta var vad jag hittade för en tid sedan...

http://www.unclespot.com/C10Q.html


12 Aug 2009, 08:58
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Var inne på Youtube och lyssnade på Arnemons gamla 50-talsstärk " Elektrofyn " Den lät i mitt tycke grymt bra. Skulle vara intressant och veta på vilka högtalare han kör den på?


26 Aug 2009, 14:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
På det ljudprovet körde jag på en låda med ett jensen C12 med harpcap + en jensen P8R och en Weber 8 med slät kon och harpcap. Jag kommer inte ihåg om det är en 100 eller 125 som sitter i den lådan. Det är en bra kombination där 12:an ger volym och 8:orna ger en fet ton.
Bra livelåda för mindre gig.
Elektro-fånen trivdes bäst med en 545 Mexico.


http://www.brosbrothers.se


26 Aug 2009, 18:06
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
arnenym wrote:

På det ljudprovet körde jag på en låda med ett jensen C12 med harpcap + en jensen P8R och en Weber 8 med slät kon och harpcap. Jag kommer inte ihåg om det är en 100 eller 125 som sitter i den lådan. Det är en bra kombination där 12:an ger volym och 8:orna ger en fet ton.
Bra livelåda för mindre gig.
Elektro-fånen trivdes bäst med en 545 Mexico.


http://www.brosbrothers.se

Jag kan styrka det du säger. Kör med Double Trouble 2*8" + 1*12"-låda. Åttorna ger briljansen, och tolvan botten. Suverän kombination! [8D]

Blow On!


26 Aug 2009, 19:30
Profile WWW

Joined: 07 Nov 2010, 22:43
Posts: 1
Location:
Post 
The Bluesman wrote:

Godmorgon Harp players!
Det pratades om att köra en signal eller spruta hästpiss ;) på högtalaren för att åldras. Detta var vad jag hittade för en tid sedan...

http://www.unclespot.com/C10Q.html


AL


22 Nov 2010, 22:45
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.