View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 06:13



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Ajax virvel i White Marine Pearl 
Author Message

Joined: 15 Jan 2010, 17:24
Posts: 83
Location:
Post Ajax virvel i White Marine Pearl
Min Ajax-virvel är stulen !![:(!] "tube-lugs & gjutna sargar " Tacksam för tips.. bilder finns..


09 Jun 2010, 13:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2010, 17:24
Posts: 83
Location:
Post 
Försvann från konkursade Ramus Musik i Skellefteå & där har ju ingen sett något..jag blir så f-b[}:)] Jag har hursomhelst polisanmält denna förlust [:D] Tacksam för tips...


21 Jun 2010, 20:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
har tyvärr inga tips men beklagar...
Så himla surt att man inte ska få ha sina grejer ifred.


22 Jun 2010, 10:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Säkert konkursförvaltaren som tagit hand om den. Allt som finns inom konkursboets väggar tillhör konkursboet - även om det är inlämnade saker och sånt som var tänkt att säljas för kunds räkning. Då blir de drabbade kunderna bara fordringsägare som får ställa sig i kö för att få pengar. Om det över huvud taget blir några. [xx(]

När jag drev restaurang, hade jag lånat ut en konvektionsugn värd ca 40 000 till en "kollega" i branschen som var ofin nog att inte tala om för mig att han var på väg i konkurs. [}:)] Den ugnen räknades in i konkursboet, som jag alltså sponsrade med värdet på den. Det hjälpte inte att jag visade upp kvittot på den. Eftersom den fanns i konkursboets lokaler så tillhörde den konkursboet. Punkt slut. [:(!] Om han hade ringt mig dagen innan så hade jag kunnat hämta hem ugnen. Varför skulle jag lida för att han kånkade??? [V]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


22 Jun 2010, 14:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Säkert konkursförvaltaren som tagit hand om den. Allt som finns inom konkursboets väggar tillhör konkursboet - även om det är inlämnade saker och sånt som var tänkt att säljas för kunds räkning. Då blir de drabbade kunderna bara fordringsägare som får ställa sig i kö för att få pengar. Om det över huvud taget blir några. [xx(]


Nåja. Riktigt så fungerar det ju inte.

Det stämmer säkert att konkursförvaltaren tagit hand om den. Det finns en presumtion om att allt som finns under konkursboets kontroll också är konkursboets egendom. Men om något är inlämnat för reparation är det dock naturligtvis fortfarande kundens egendom. Däremot måste man såklart kunna visa att man lämnat in varan för just reparation.

När det gäller försäljning "å kundens vägnar" är det lite mer oklart, men där beror det på vad som avtalats när man lämnar in varan. I de flesta fall ligger nog äganderätten kvar hos "kunden" till butiken sålt varan, och då har kunden bra möjligheter att få ut varan ur konkursboet. Om man däremot använt någon sorts lösning där äganderätten gått över till butiken och man sedan skulle få ut ersättning när varan sålts, då har man bara en fordran på konkursboet, och då ligger man illa till.

I de flesta fall har man dock troligen ganska undermålig dokumentation vilket försvårar möjligheten att få ut varan.

Din story med spisen är ju en annan typ av situation, men även där hade du naturligtvis haft vissa möjligheter att få tillbaka spisen om du haft dokumentation på "lånet".

Och slutligen vet ju inte om "stölden" hade någon koppling till konkursen eller skedde separat.

/D


22 Jun 2010, 14:25
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Säkert konkursförvaltaren som tagit hand om den. Allt som finns inom konkursboets väggar tillhör konkursboet - även om det är inlämnade saker och sånt som var tänkt att säljas för kunds räkning. Då blir de drabbade kunderna bara fordringsägare som får ställa sig i kö för att få pengar. Om det över huvud taget blir några. [xx(]

När jag drev restaurang, hade jag lånat ut en konvektionsugn värd ca 40 000 till en "kollega" i branschen som var ofin nog att inte tala om för mig att han var på väg i konkurs. [}:)] Den ugnen räknades in i konkursboet, som jag alltså sponsrade med värdet på den. Det hjälpte inte att jag visade upp kvittot på den. Eftersom den fanns i konkursboets lokaler så tillhörde den konkursboet. Punkt slut. [:(!] Om han hade ringt mig dagen innan så hade jag kunnat hämta hem ugnen. Varför skulle jag lida för att han kånkade??? [V]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


Svensk juridik och dess representanter är universums största pannkaka.
Bara att lägga ner, ge alla sparken och låta kompetent folk från andra länder komma hit och styra upp.
Ju fler regler och lagar desto mer korrupt är samhället[:)]

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause


05 Jul 2010, 22:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Haraldrig wrote:
Svensk juridik och dess representanter är universums största pannkaka.
Bara att lägga ner, ge alla sparken och låta kompetent folk från andra länder komma hit och styra upp.
Ju fler regler och lagar desto mer korrupt är samhället[:)]


Haha, har du gått på arkeologisk jakt i forumet för att hitta nåt av mina inlägg att tjöta loss över. Eller bara en tung måndagkväll?
Nåväl. Engagemanget är imponerande och mycket gulligt. Puss på dig.[:D]

Min erfarenheter av japanska jurister är som jämförelse att vi lämpligen inte låter dem sköta något land utöver möjligen deras eget.


05 Jul 2010, 23:36
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Vi fortsätter att kämpa för det totala upplösandet av stat och införandet av anarkokapitalism[;)]

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause


06 Jul 2010, 00:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Haraldrig wrote:

Vi fortsätter att kämpa för det totala upplösandet av stat och införandet av anarkokapitalism[;)]

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

Om det är Japan du menar, så kan det knappast bli sämre. Har något land över huvud taget haft en längre recession än Japan? Tror inte det. Inte bland A- och B-nationerna i alla fall!?

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


06 Jul 2010, 00:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.