View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:18



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Badrumsrenovering 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Badrumsrenovering
Ja då var det dags att lägga dyra gitarrpengar på badrumsrenovering... :shock:

Tar gärna tips på bra inköpskanaler för badkar, blandare, kakel, klinker osv.. En sparad krona är som bekant en krona rakt in i gitarrbudgeten! :D


22 Jan 2015, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Badrumsrenovering
Ha, vi är i samma sits...åkte för att kolla in badkar på Comfortbutiken och det drar lätt iväg mot 30k för bara karet. Vill inte tänka på vilken fin gitarr man skulle kunna få för de pengarna!

Men mer seriöst så funderar jag på om det ändå inte vore bäst med en och samma firma som fixar rubbet. Vi ska ha klinkers med golvvärme, kaklat på vägg runt bad/dusch, lite infälld belysning och ev handduksvärmare. Badrummet är ca 8 kvm och det enda som finns i huset så vi kan inte dra ut på denna renovering.

Vet att det blir dyrare med totalentrepenad men å andra sidan, vad ska jag med en till gitarr? :D

Hoppas också på input från panelen, man blir lätt fartblind och förvirrad av alla alternativ.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


22 Jan 2015, 23:08
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Badrumsrenovering
För 7 år sen till badrummet köpte jag från Smarthem,leverans hem till dörren fraktfritt och bra pris,duschdörrar är rätt otympliga att frakta själv :shock:
I somras tvättstuga och två toalettutrymmen,köpte från 30.se,samma sak,fri frakt hem,grejerna fanns hemma och skickas från resp tillverkare,samma pris som Bauhaus och K-rauta men där blir man dessvärre ofta blåst på att alla kampanjgrejor jämt är slut när man kommer dit och usel service så som sagt..näthandel vinner lätt
Kakel vill man nog gärna kolla in och gott om butiker finns det,har inget annat tips än att vi köpte från Höganäs på Enebybergsvägen,bra butik,snyggt kakel,men uhh vilken djungel...Lite roligare att välja gitarr kan man säga :lol:
Heloffert är bra om firman är bra,många oseriösa företag finns det :roll: Sigtunagolv har jag hört mkt bra om och använt själv,vettigt pris och bra jobb.


23 Jan 2015, 00:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
http://www.billigtvvs.se/

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


23 Jan 2015, 07:41
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Badrumsrenovering
Harvester wrote:
http://www.billigtvvs.se/


Vid en snabb blick läste jag WWW.Billebrovvs.se :oops: :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Jan 2015, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
När de stora kedjorna kör kampanjer typ Comfort köp då, för de säljer billigare då än vad en vanlig liten rörfirma köper in det för. Till märkessakerna kan du få tag i reservdelar och även nån som installerar det om du köper på orten.
Annars kan det vara svårt att hitta nån som vill installera det du köpt billigt på nätet.


23 Jan 2015, 09:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
Ja det är ju lite knepigt detta.. Rev ut allt för 5 år sen hemma.

Så här gjorde jag.

VVB och annan VA utrustning som måste installeras och ev servas köpte jag lokalt hos rörfirman, dock såg jag till
att få bra pris i samband med jobbet.

Badkar , blandare , duschdörrar , handfat, lampor osv köpte jag på kampanj hos Bauhaus när dom hade 'badkampanj' med 20% , blev
Hafa som är väl ok , i alla fall med 5 års garanti på allt, och nyttjat det då en blandare gick sönder efter 4 år. Bara att lyfta luren å kom en komplett ny takdusch med vändande post, inget snack eller strul.

Forslade hem det med släp själv. Ganska lätt att handla där då man bara pekar på vad man vill ha , backar upp till lagerkajen och får det packat på pall

Klinkers och kakel samt golvvärme köpte jag i samråd med plattsättaren, tog hem prover och diskuterade lite storlek på plattor och sånt, det är ju beroende
på hur rummet ser ut var brunnar sitter och sånt. Blev lokala byggmarknaden till slut på det

Spara pengar gjorde jag genom att riva allt själv inkl gamla golvet, göra alla snickeriarbeten som väggar, tak, målning av de icke kaklade ytorna.
Lite bila i betongplattan blev det också samt slipning av gammalt limrester och sånt

Det är 13 kvm stort utrymme så det blev en del jobb.

Det är som sagt inte kul att köpa grejer som de ej vill installera sen eller avråder från, om rörfirman sålt VVB och monterat den så kan de inte gnälla sen
om man behöver hjälp när det går sönder.

Det är möjligt det gått att hitta grejerna lite billigare om man verkligen jagat runt, men det hade troligen blivit från 2-3 olika leverantörer och dragit på sig fraktkostnader.

När det handlar totalt om c:a 150tkr så tycker jag inte man ska behöva snåla en tusenlapp på tex badkar.

_________________



23 Jan 2015, 09:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Badrumsrenovering
Mike Leaf wrote:
Ja det är ju lite knepigt detta.. Rev ut allt för 5 år sen hemma.

Så här gjorde jag.

VVB och annan VA utrustning som måste installeras och ev servas köpte jag lokalt hos rörfirman, dock såg jag till
att få bra pris i samband med jobbet.

Badkar , blandare , duschdörrar , handfat, lampor osv köpte jag på kampanj hos Bauhaus när dom hade 'badkampanj' med 20% , blev
Hafa som är väl ok , i alla fall med 5 års garanti på allt, och nyttjat det då en blandare gick sönder efter 4 år. Bara att lyfta luren å kom en komplett ny takdusch med vändande post, inget snack eller strul.

Forslade hem det med släp själv. Ganska lätt att handla där då man bara pekar på vad man vill ha , backar upp till lagerkajen och får det packat på pall

Klinkers och kakel samt golvvärme köpte jag i samråd med plattsättaren, tog hem prover och diskuterade lite storlek på plattor och sånt, det är ju beroende
på hur rummet ser ut var brunnar sitter och sånt. Blev lokala byggmarknaden till slut på det

Spara pengar gjorde jag genom att riva allt själv inkl gamla golvet, göra alla snickeriarbeten som väggar, tak, målning av de icke kaklade ytorna.
Lite bila i betongplattan blev det också samt slipning av gammalt limrester och sånt

Det är 13 kvm stort utrymme så det blev en del jobb.

Det är som sagt inte kul att köpa grejer som de ej vill installera sen eller avråder från, om rörfirman sålt VVB och monterat den så kan de inte gnälla sen
om man behöver hjälp när det går sönder.

Det är möjligt det gått att hitta grejerna lite billigare om man verkligen jagat runt, men det hade troligen blivit från 2-3 olika leverantörer och dragit på sig fraktkostnader.

När det handlar totalt om c:a 150tkr så tycker jag inte man ska behöva snåla en tusenlapp på tex badkar.



Om jag skulle renovera skulle jag göra som Mike har gjort.

Jag byggde ett nytt hus förra året, där jag gjorde en hel del arbete själv.
Men där är det lite skillnad, då en del av materialet ingår i "husbyggsatsen"

Men jag köpte duschar, och kranar separat dels för att få de jag ville och för att spara pengar.
(köpte FM Mattsson, Mora och Svedbergs till de olika badrummen + kök...då vet man att man kan få tag på reservdelar)
När tex Bauhaus och K-rauta har rabatter på dessa varor är de i vissa fall billigare än vad rörmokaren kan köpa dem för. Kollade detta med en släkting som jobbar på Comfortgruppen, men köpte även vissa blandare via honom.

Kakel tog jag genom några olika kakelfirmor, och transporterade hem det själv.

Spackling, slipning och målning av tak och installation av badrumsinredningen gjorde jag själv.
Sen passade jag på att vara med kakelsättaren, så jag fick lära mig att kakla. :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


26 Jan 2015, 16:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Badrumsrenovering
1331 wrote:

Spackling, slipning och målning av tak och installation av badrumsinredningen gjorde jag själv.
Sen passade jag på att vara med kakelsättaren, så jag fick lära mig att kakla. :)


Hoppas att du inte glömde tätskiktet. Är ju en massa bök och regler som ska uppfyllas för att försökringsbolagen ska vara nöjda.
Helst ska man dokumentera allt med bilder också.


26 Jan 2015, 20:28
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Badrumsrenovering
Bongo Bob wrote:
1331 wrote:

Spackling, slipning och målning av tak och installation av badrumsinredningen gjorde jag själv.
Sen passade jag på att vara med kakelsättaren, så jag fick lära mig att kakla. :)


Hoppas att du inte glömde tätskiktet. Är ju en massa bök och regler som ska uppfyllas för att försökringsbolagen ska vara nöjda.
Helst ska man dokumentera allt med bilder också.


Det tänkte förhoppningsvis plattsättaren på,det ingår ju i kakelsättningen


26 Jan 2015, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
Bongo Bob wrote:

Hoppas att du inte glömde tätskiktet. Är ju en massa bök och regler som ska uppfyllas för att försökringsbolagen ska vara nöjda.
Helst ska man dokumentera allt med bilder också.


Tak och väggar i utrymmet som inte direkt utsätts för vatten behöver inte ha tätskikt, däremot kan man ju måla med en tuff färg som tål lite fukt.
Där behöver man inte kakla om man inte vill, däremot kan det vara klokt att sätta våtrumsgips i hela utrymmet när man ändå håller på.

Plattsättaren ska helst vara certifierad och ge dig ett intyg.

Får man en vattenskada i badrummet så kan det ju komma på tal ,men de jag känner som fått skador
har fått ersättning utan intyg på äldre renoveringar.

_________________



26 Jan 2015, 20:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Badrumsrenovering
Bongo Bob wrote:
1331 wrote:

Spackling, slipning och målning av tak och installation av badrumsinredningen gjorde jag själv.
Sen passade jag på att vara med kakelsättaren, så jag fick lära mig att kakla. :)


Hoppas att du inte glömde tätskiktet. Är ju en massa bök och regler som ska uppfyllas för att försökringsbolagen ska vara nöjda.
Helst ska man dokumentera allt med bilder också.


Som andra påpekat så behövs inte tätskikt i taket, däremot finns det speciell våtrumsfärg som tål fukt lite bättre än annan färg.

Tätskiktet fixade kakelsättaren, det är bara dumsnålt att inte låta någon som är certifierad göra det.
Och självklart användes det våtrumsgips i badrummen, det är lika bra att göra saker ordentligt på en gång.

_________________
http://www.pigsinspace.se


27 Jan 2015, 10:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Badrumsrenovering
1331 wrote:
Som andra påpekat så behövs inte tätskikt i taket, däremot finns det speciell våtrumsfärg som tål fukt lite bättre än annan färg.

Tätskiktet fixade kakelsättaren, det är bara dumsnålt att inte låta någon som är certifierad göra det.
Och självklart användes det våtrumsgips i badrummen, det är lika bra att göra saker ordentligt på en gång.
´

Det är jag som läser slarvig. Det där med taket missade jag helt. Uppfattade det som att du själv färdigställde alla ytskikt innan plattsättningen.


27 Jan 2015, 20:00
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Badrumsrenovering
Oj vad många bra tips!!!


29 Jan 2015, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 13 Apr 2014, 23:53
Posts: 311
Location: Vällingby
Post Re: Badrumsrenovering
Glöm inte att vvs-installatören bör vara säkervattencertifierad, nu vet jag inte om man ser vart du bor men bor du i sthlm området kan du höra av dig till mig och få ett pris på komplitteringen.
Har eller ska du dra om något dolt vatten eller avlopp,oftast drar man om hela grodan så man får nytt under det nya golvet och tätskiktet, så bör du låta en röris göra det......
Jag inser nu att jag kanske inte har läst allt i tråden och kommer med upprepningar, isåfall kan du/ni nonchalera detta inlägg,
Mvh Micke.


29 Jan 2015, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Badrumsrenovering
Fick några tips från annat håll.. Vet inte hur bra grejor detta är:

trygghanel.se
Importlagret.com

30.se är ju vettiga, där har jag handlat en hel del.

Klurar på att köpa badkar o badrumsinredning via "billig" webshop eller dyl, men att montera märkesarmatur för att ha tillgång till reservdelar osv, som tidigare föreslaget.

Har en bra hantverkar som jag använt tidigare, så han får nog göra de bitarna, och tar in kakelkille med behörighet osv. själv river jag.


01 Feb 2015, 15:12
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Badrumsrenovering
Svullo wrote:
Fick några tips från annat håll.. Vet inte hur bra grejor detta är:

trygghanel.se
Importlagret.com

30.se är ju vettiga, där har jag handlat en hel del.

Klurar på att köpa badkar o badrumsinredning via "billig" webshop eller dyl, men att montera märkesarmatur för att ha tillgång till reservdelar osv, som tidigare föreslaget.

Har en bra hantverkar som jag använt tidigare, så han får nog göra de bitarna, och tar in kakelkille med behörighet osv. själv river jag.


30.se jobbar med mestadels bra tillverkare,jag skulle själv undvika firmor som bara fokuserar på lågt pris

Värt att köpa handfat och skåp av bra kvalite tycker jag,man använder dom så mycket,porslin el emaljerat stål betydligt bättre än gjutmarmor på lång sikt,sen känslan och kvaliten i lådor och badrumsskåp med bra ström,ledljus osv bra grejer att tänka på...
Elektriker är viktigt till badrum också,har du bra sån?annars kan jag rek Reco el,mkt bra killar om dom har tid...Har man vart med om halvbra el.dålig elektriker vill man inte vara med om det igen...


01 Feb 2015, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
Tänk på att ta rätt effekt på golvvärmen också, för det går inte att göra om i efterhand.
Plattsättaren brukar kunna rekommendera det, det blir han som lägger slingan, lysmasken bara kopplar in tåtarna sen
när det är kaklat och klart.

_________________



01 Feb 2015, 19:34
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
Jag renoverade mitt badrum själv förra året. Man kan få många bra tips genom att läsa på http://www.byggahus.se/forum/badrum/ Det är väl som ljudbojen, man måste läsa lite ett gäng inlägg för att förstå vilka som vet vad dom pratar om. Dessutom finns en hel del detaljerade beskrivningar från tillverkare på nätet, tex om tätskikt. Branschreglerna för detta finns också att ladda ner. Även om man inte gör jobbet själv så kan man ju läsa på och hålla koll på att jobbet verkar bli rätt gjort.

Jag startade i god tid innan med att köpa saker på erbjudanden på Bauhaus och liknande. En del köpte jag på webben tex från www.rinkabyror.se, www.elbutik.se och www.bygghemma.se

När det gäller att köpa grejor själv men leja bort jobbet så verkar det vara svårt att få någon att gå med på det, i alla fall det man hört från bekanta och läst på nätet. Jag har egentligen bara en egen erfarenhet, en rörmokare drog om lite rör i samband med att vi installerade bergvärme för 7-8 år sedan. Han tog ~4500kr för materialet, jag knappade in hans lista på Rinkabyrör och där kostade det under 2000kr. Förtjänsten på materialet var i samma storlek som timkostnaden.


02 Feb 2015, 14:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
fredj wrote:
Jag har egentligen bara en egen erfarenhet, en rörmokare drog om lite rör i samband med att vi installerade bergvärme för 7-8 år sedan. Han tog ~4500kr för materialet, jag knappade in hans lista på Rinkabyrör och där kostade det under 2000kr. Förtjänsten på materialet var i samma storlek som timkostnaden.


Absolut , 'listpriset' i fackhandeln är mer än 50 % högre än vad hantverkarn betalar , åtminstone i de branscher jag har insyn.

Enkel matematik: Hantverkare X tar 500:-/tim ink moms för arbetskostnad.

För ett jobb med 20 timmars jobb offererar han dig 15000:- (30 tim fast pris) med RUT blir det 'ändå billigare för dig än innan' dvs 7500:-

Sen kommer material för säg 5000:- då ska han ha 2500:- extra för det i marginal.

Slutsumman blir 17500:- för jobb + mtrlförtjänst = 875:- /tim.

_________________



02 Feb 2015, 14:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Apr 2014, 23:53
Posts: 311
Location: Vällingby
Post Re: Badrumsrenovering
Mike Leaf wrote:
fredj wrote:
Jag har egentligen bara en egen erfarenhet, en rörmokare drog om lite rör i samband med att vi installerade bergvärme för 7-8 år sedan. Han tog ~4500kr för materialet, jag knappade in hans lista på Rinkabyrör och där kostade det under 2000kr. Förtjänsten på materialet var i samma storlek som timkostnaden.


Absolut , 'listpriset' i fackhandeln är mer än 50 % högre än vad hantverkarn betalar , åtminstone i de branscher jag har insyn.

Enkel matematik: Hantverkare X tar 500:-/tim ink moms för arbetskostnad.

För ett jobb med 20 timmars jobb offererar han dig 15000:- (30 tim fast pris) med RUT blir det 'ändå billigare för dig än innan' dvs 7500:-

Sen kommer material för säg 5000:- då ska han ha 2500:- extra för det i marginal.

Slutsumman blir 17500:- för jobb + mtrlförtjänst = 875:- /tim.



"De e Billigt" :D


03 Feb 2015, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Badrumsrenovering
Ibland har man tur...vi hade bestämt oss för ett badkar från Svenska Badkar med ett massagesystem som dessutom var otroligt tyst. Dyrt visst, men bättre att betala dyrt och bara gråta en gång.
Slökollade blocket och hittar exakt samma kar helt ouppackat i sin transportförpackning till salu två mil bort- för en bra bit under halva priset! Köpte dessutom en ny toastol och handdukstork av samma gubbe. Ibland händer det!

Har naturligtvis i åtanke att jag inte får några garantier och support från butik, men kände ändå att det var för bra för att inte ta chansen.
Imorgon ringer jag och beställer jobbet från TK Golv, en Enköpingsfirma. Ska bara dubbelkolla att allt som jag uppgivit finns med i offerten. Hoppas att de kan klämma in vårt inom ett par veckor.

Hur går det för dig, Svullo?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


15 Feb 2015, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
clapton71 wrote:
Slökollade blocket och hittar exakt samma kar helt ouppackat i sin transportförpackning till salu två mil bort- för en bra bit under halva priset! Köpte dessutom en ny toastol och handdukstork av samma gubbe.

Matte


Kul , hade han kvitton själv?

Har själv gjort såna fynd, tex en gjutjärnsspis Viking30 till halva nypris , aldrig installerad.

_________________



16 Feb 2015, 08:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Badrumsrenovering
Hans namn stod på etiketterna så det var åtminstone inte stöldgods...Fick inga kvitton, de var hos exfrun som han låg i skilsmässa med. Ville inte hålla på och hålla på, allt verkade sjysst i övrigt.

Redan v 10 kommer TK Golv och sätter igång med rivning slipning och spackling. Frågade om jag kunde riva mattan själv men de ville ogärna släppa det. Ingen stor kostnad heller så det fick bli så. Med tre ungar och annat så finns det inte oceaner av tid heller.

Angående offertförfarandet så gjorde jag en ny variant. Vi hade två offerter som bägge låg på ca 20000 mer än vi hade budgeterat. Denna gång talade jag om hur mycket vi hade att spela med och tänkte kolla med ett par som kan tänka sig att göra jobbet för den summan. Inte oväntat så hamnade offerten på summan sånär som 700 kr. Förmodligen helt fel av mig men jag värdesätter att jobbet görs av en lokal firma och på max 10 arbetsdagar. Så fick det bli! Skönt att släppa det och fundera på gitarrerna istället..

Matte

_________________
the older I get, the better I was


16 Feb 2015, 14:13
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Badrumsrenovering
Det låter spännande :)

Ska dom verkligen vara klara på 10 dar? I så fall är dom verkligen effektiva :shock:


16 Feb 2015, 19:19
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
[quote][/quote]Vilken bank av kunnande : -

Vi funderar på att snygga till dusch-hörnet hemma.
Idag står där en gummal dusckkabin. Bakom och under den finns våtrumstapet och våtrumsmatta.
Golvet behåller vi men vill snygga till väggarna. Nu till frågan.

Vilket blir billigast och vilket blir bäst av följande:
Kakla väggarna. (antar att man inte kan kakla på tapeten utan bör riva bort den först.)
Våtrumsvägg á la Fibo-Tresbo. (samma här, måste man ta bort tapeten?)


20 Feb 2015, 11:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
Dannä wrote:

Vi funderar på att snygga till dusch-hörnet hemma.
Idag står där en gummal dusckkabin. Bakom och under den finns våtrumstapet och våtrumsmatta.
Golvet behåller vi men vill snygga till väggarna.


Det var så det började för mig , sen slutade med att allt revs ut. Brukar kunna bli så när man börjar riva i det
Quote:

Nu till frågan.

Vilket blir billigast och vilket blir bäst av följande:
Kakla väggarna. (antar att man inte kan kakla på tapeten utan bör riva bort den först.)
Våtrumsvägg á la Fibo-Tresbo. (samma här, måste man ta bort tapeten?)


Ska Du ha duschkabin? i så fall om jag uppfattat rätt så är det inte samma krav på tätskikt och
då kan du göra bara väggarna, efter att du tagit bort befintlig tapet.

Ska du duscha i hörnet utan kabin med duschdörrar så måste allt rivas och bytas även golvet iom att du bryter tätskiktet (om du har det)
Oavsett om det teoretisk skulle gå att bygga på ett nytt skikt ovanpå det gamla så vill man nog gärna riva det och titta bakom hur det ser ut
innan man kapslar in det ännu mer.

_________________



20 Feb 2015, 12:01
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Badrumsrenovering
Hmmm, vi kanske ska nöja oss med att kasta ut duschkabinen och duscha direkt på golvet.
Två väggar gammal tapet och en ny snygg glasvägg. Ett draperi på det så kan man sköta hygienen.
Tapet och matta är profesionellt uppsatt så tätskikt finns.


20 Feb 2015, 18:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Badrumsrenovering
Samtliga firmor som varit hos oss för offert har sagt att om man ska kunna lämna garantier på jobbet så vill man göra tätskiktet själva. Ganska logiskt egentligen.
Angående kakel utanpå våtrumstapet så beror det på hur väggen är byggd tydligen. Vill man t ex ha mosaik så gäller cc30 på reglarna.

Vi kompromissade och valde helkaklat bara i våtrumsdelen och behåller mattan på väggen i övrigt.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


20 Feb 2015, 19:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.