View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 18:58



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Värmepumpar? 
Author Message

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Värmepumpar?
Jag tänkte testa den samlade kunskapen kring värmepumpar litegrann...

Kompressorn har packat ihop i min gamla jordvärmepanna, en IVT Greenline C7, -2001.
Teknikern som nyss var här och konstaterade detta gav en prisuppgift på "20-25 lappar" för att byta kompressorn, och rekommenderade samtidigt att sätta in en helt ny panna istället. Detta kostar runt 100000::-.
Jag tänkte ringa runt lite imorgon och få fler prisuppgifter på att byta kompressorn, men frågan är var smärtgränsen går för att det inte ska vara värt att lägga pengarna i den gamla pannan istället för att köpa en ny, den gamla är ju trots allt 14 år gammal nu.

Någon som har någon bra kontakt i branschen, eller kanske själv sysslar med värmepumpar och liknande?
Någon som vet var man kan hitta en kompressor hyfsat billigt? 11500:- är det billigaste jag hittat vid en snabb googling.

Hur svårt kan det vara att byta kompressorn själv? Man får ju ha någon som kan trycka i köldmedia igen efteråt, men själva bytet?

Det som suger hårdast med alltihop är att vi inte har för avsikt att bo kvar i huset så länge till, och oavsett om man lägger pengarna på att laga pannan eller installera en ny så lär vi aldrig få tillbaka pengarna när vi säljer. Därav att jag gärna hittar någon snikvariant för att få igång den igen.

Tacksam för alla nyttiga tips i frågan...


12 Jan 2015, 18:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Värmepumpar?
Jag har ingen branschkoppling, men däremot ett hus med fjärrvärme och så här tänker jag.
Jag tror att dom flesta servicetekniker har provision på grejerna som byts ute hos kund. Teknikern tjänar säkert på att byta hela pannan.
Men en ny panna med garanti är ju ett starkt plus vid en försäljning! Likaså kan en snikreparation av kompressorn bli klassat som ett dolt fel, vilket kan bli kostsamt i efterhand.

_________________
pudas


12 Jan 2015, 19:57
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Värmepumpar?
pudas wrote:
Jag har ingen branschkoppling, men däremot ett hus med fjärrvärme och så här tänker jag.
Jag tror att dom flesta servicetekniker har provision på grejerna som byts ute hos kund. Teknikern tjänar säkert på att byta hela pannan.
Men en ny panna med garanti är ju ett starkt plus vid en försäljning! Likaså kan en snikreparation av kompressorn bli klassat som ett dolt fel, vilket kan bli kostsamt i efterhand.


Visst är det så, han säljer hellre en ny pump än lagar den gamla såklart. Men det ligger ju något i resonemanget att 25 lök i en gammal pump inte är värt det om man får en ny med garantier och försäkring för 100. Å andra sidan är det inte så mycket andra dyrare saker som kan krångla i min gamla pump, så troligtvis ger man den tio nya år med en ny kompressor.
Hade det inte varit för att vi planerar att flytta hyfsat snart hade jag inte tvekat på en ny pump, men nu känns det surt. För även om en ny pump gör huset mer attraktivt och höjer värdet en del får jag bara tillbaka en bråkdel av investeringen när jag säljer.

Med snikreparation menar jag inte att fuska, utan bara att göra det så billigt som möjligt genom att t.ex göra en del av arbetet själv. En behörig tekniker får trycka i köldmedia och ta den i drift i vilket fall som helst.

Tråkigt läge är det i alla fall... :(


12 Jan 2015, 20:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Värmepumpar?
Jesperado wrote:
pudas wrote:
Jag har ingen branschkoppling, men däremot ett hus med fjärrvärme och så här tänker jag.
Jag tror att dom flesta servicetekniker har provision på grejerna som byts ute hos kund. Teknikern tjänar säkert på att byta hela pannan.
Men en ny panna med garanti är ju ett starkt plus vid en försäljning! Likaså kan en snikreparation av kompressorn bli klassat som ett dolt fel, vilket kan bli kostsamt i efterhand.


Visst är det så, han säljer hellre en ny pump än lagar den gamla såklart. Men det ligger ju något i resonemanget att 25 lök i en gammal pump inte är värt det om man får en ny med garantier och försäkring för 100. Å andra sidan är det inte så mycket andra dyrare saker som kan krångla i min gamla pump, så troligtvis ger man den tio nya år med en ny kompressor.
Hade det inte varit för att vi planerar att flytta hyfsat snart hade jag inte tvekat på en ny pump, men nu känns det surt. För även om en ny pump gör huset mer attraktivt och höjer värdet en del får jag bara tillbaka en bråkdel av investeringen när jag säljer.

Med snikreparation menar jag inte att fuska, utan bara att göra det så billigt som möjligt genom att t.ex göra en del av arbetet själv. En behörig tekniker får trycka i köldmedia och ta den i drift i vilket fall som helst.

Tråkigt läge är det i alla fall... :(


Att byta kompressor är nog "vägen" om man hittar motsvarande reservdel. Dessutom skall reparatören lämna
garanti på jobbet.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 Jan 2015, 00:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Värmepumpar?
Tänk på att om även elektroniken till din pump skulle paja så finns det inga reservdelar till den.
Jag har själv en IVT Greenline (med någon annan siffra på slutet) från 2001 som kukade ur efter ett blixtnedslag i somras. Då hade jag turen att en reparatör hade samlat på sig lite grejer från en gammal pump. Jag tänker byta ut min nu i år.

_________________
Gud finns inte.


13 Jan 2015, 10:29
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Värmepumpar?
Just till C7:an finns alla delar fortfarande att beställa, inklusive REGO-reglerdonet som kan vara svårt att få tag på till övriga gamla Greenline-modeller.
En viktig sak att tänka på i alla fall, innan man gör för mycket med en gammal panna. Tack för tipset.


13 Jan 2015, 16:32
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.