View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:58



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Farbror Ron vill gärna ha tips. 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2004, 08:10
Posts: 1634
Location: Skellefteå
Post Farbror Ron vill gärna ha tips.
Nej nu verkar jag inte kunna bromsa längre. Tjock tv:n ska ut och ny inhandlas ( jobbigt med dessa fruar som ska köpa nya teknikprylar hela tiden 8) ) Men vad ska man köpa. Inga värstingapparater , men några rader om ni har tips på vad som är prisvärt m.m.

_________________
Avsluta alltid det arbete som du påbör


23 Nov 2014, 21:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Halloj,
Billiga alternativet: jag köpte 2 Andersson smal TV apparater på netonet, en 36 tummare för sovrummet och en 42 för vardagsrummet, 5000 spänn för båda, 42 tummarn har funkat i ur och skur i 2 år nu, 36an har jag fått lämna in 2 gånger för rep på garantin, bra bild, inget vidare ljud men det vetefan om det är i nån TV apparat.
Finns säkert dyra flashiga grejer men jag koncentrerar mig på kvalitet när det gäller musikpryttlar istället :wink:


23 Nov 2014, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
köp beggat. Jag fick tag på en Sony 32 tums på Blocket
som kostat ny 8000. Det unga paret var i pengabrist och
sålde den för 2000

_________________
"Constipated people don't give a crap"


23 Nov 2014, 21:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Äh, ha kvar tjockisen istället!

Coolare!

Andrew - stolt tjocktvägare

_________________
https://www.facebook.com/blacksolsticesthlm
https://www.facebook.com/cobracultband


23 Nov 2014, 22:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Tjocktv råcks.

_________________
Försvinn ur min åsikt


24 Nov 2014, 07:55
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Samsung är alltid ett säkert tips. Leta bästa pris.


24 Nov 2014, 08:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Gå till en butik och titta, det är stor skillnad på bilden mellan apparater.


24 Nov 2014, 10:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
rifle wrote:
Gå till en butik och titta, det är stor skillnad på bilden mellan apparater.

+1

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Nov 2014, 21:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Usch, gjorde samma grej förra året. Jag ville kunna se Netflix och svt play utan en extra box/grej så det fick bli en smart tv. Min fru hade kravet att ramen skulle vara vit så valet blev en LG, vi är nöjda men det är bara ungarna som använder den...

När jag kollade runt och jämförde så tyckte jag att Samsungs apparater hade nåt syntetiskt i färgtonen, först tyckte jag att det var häftigt men efter en stund så blev jag på nåt sätt irriterad. ..Visst kan man kalibrera och justera men jag föredrog ändå en något mer balanserad bild där inte färgerna överexponeras. Men, kolla och jämför i butik, titta en längre stund på de modeller du funderar på.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


25 Nov 2014, 01:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Tv-butiker gör inte set-ups på sina tv-apparater, så att jämföra i butik är lite vanskligt. Jag tror på att googla. Jag har en Samsung curved och är riktigt nöjd. Bestäm en budget och hur stor du vill ha tv'n först och köp sedan ett känt märke. Dom är alla väldigt bra jämfört med tjock tv.

_________________
www.slackervillezoo.se


25 Nov 2014, 10:48
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Standard setupen för TV-apparater är nog för att det ska se bra ut i butik, med dess belysning. Man bör göra en set up, och ha möjlighet att lämna tillbaka om det inte blir som man tänkt sig hemma. Jag har köpt mina senaste på Hifiklubben, otroligt bra service, skickar med en kalibrerings DVD, och dom matchar dom andra kedjorna i pris, men har inte det lägsta budgetsegmentet. TV:n får man kalibrerad för "lagom hemmiljö" från butiken, om man vill ha det.

_________________
Image


25 Nov 2014, 11:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Köpte en dyr (som jag tyckte dyr) tv förra året. En Philips som hade fått bäst i test i flera tester som jag sökte och jag valde noga.

Men smart-tv-funktionen suger. Helt värdelöst. Eftersom tv:n saknar flash fungerar ju inte tjänster som t.ex svt play. Och att uppdatera dn.se:s huvudsida via tvn:s inbyggda webbläsare tar längre tid än att sätta på kaffe.

Att t.ex kolla på bilder från en usb-sticka, eller via nätverksfunktionen på en dator frestar också på tålamodet. Långsamt och segt.

Jag löste det genom att skaffa mig en till dator och koppla in den till tv:n med hdmi.

Bilden är dock utmärkt så länge man kollar på tv (med blue-ray blir det fantastiskt) men att kolla på 24-megapixelbilder från digitalkameran är sämre än att kolla med min 24" Dell-bildskärm på datorn.


25 Nov 2014, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
Hört många som inte är nöjda med smart-funktionerna på sina smart-tv.
Har dock ingen koll på vad som är bäst vad gäller den biten. Bör ju helst finnas lite minne så man kan installera lite appar.

Har själv en Samsung LCD som jag köpte för 6 år sen, var väl nån form av värstingmodell då, bra bild o så men inga finesser mer än massor med ingångar. Har dock köpt till en mediaserver, en Minix NEO X7 som är android baserad och via den kör jag allsköns appar, streamar musik, bilder, filmer både internt och från nätet. Funkar klockrent.

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


25 Nov 2014, 14:37
Profile

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
lpstd wrote:
Köpte en dyr (som jag tyckte dyr) tv förra året. En Philips som hade fått bäst i test i flera tester som jag sökte och jag valde noga.

Men smart-tv-funktionen suger. Helt värdelöst. Eftersom tv:n saknar flash fungerar ju inte tjänster som t.ex svt play. Och att uppdatera dn.se:s huvudsida via tvn:s inbyggda webbläsare tar längre tid än att sätta på kaffe.


Jag har en Samsung smart-TV och visst har den en del begränsningar. För Netflix och Viaplay finns det förinstallerade appar, som funkar bra. C-More play kan man glömma, är visst bara avsedd för mobiler och paddor.

TV4play funkar för det mesta (dock inte en del utländska serier, som kräver Silverlight). SVTplay funkar OK, men ibland måste jag ändra fönsterstorlek (!) för att länkarna ska funka. För både TV4 och SVT gäller att det är litet flipprigt med reglagen. Har varit i kontakt med Samsung, som anser att TV4 och SVT ska svara för appar och har sett i nätforum att TV4 och SVT anser att Samsung ska svara för appar. Om du kontaktar Samsung support (ring, de har visst inte e-post!) så kan du få en inofficiell app för SVT.

Klas

_________________
...all the times I've had to play while people sat there drunk...


25 Nov 2014, 19:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
I dag är rätt dag att handla TV ( i alla fall enligt annonsbladen i brevlådan)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Nov 2014, 09:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Farbror Ron vill gärna ha tips.
köpte en sony bravia 40" för sju-åtta år sedan som fortfarande är fantastiskt bra. då var 40" "standard". ett par år efter köpet grämde jag mig att jag lade ner så mkt pengar på en tv eftersom man då, för samma pengar, kunde få en 46" i samma modell.

min mamma köpte en phillips 50" med smart tv...smart tv:n är tämligen slö så hon använder inte skiten.

tips: googla efter apparater som har fått fina betyg för ljud och bild samt fråga dig själv om du verkligen har behov av en massa "extrafunktioner". lägg inte för mkt pengar på den!!


29 Nov 2014, 12:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.