View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 18:27



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Fast/lös egendom vid husköp? 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Fast/lös egendom vid husköp?
Hej!

Har nyligen köpt hus men ännu inte fått tillträde till huset.

I pannrummet som är kombinerat hobbyrum fanns en arbetsbänk med tillhörande hyvelbänk, men när jag och sambon nu var i huset för någon vecka sedan för att paret som bor där nu vill lämna kvar lite saker så var arbetsbänken och hyvelbänken borta.

Är det ok att de gjort sig av med den, eller räknas det som fast egendom?


15 Nov 2014, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Personligen tycker jag inte att man kan hävda att en hyvelbänk är fast egendom. I vissa fall kan det råda tveksamhet vad som gäller men då bör man ta med det i köpeavtalet för att undvika missförstånd.


15 Nov 2014, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Om du hade köpt ett hus med garage/verkstad där det fanns en arbetsbänk i garaget, hade du då räknat med att arbetsbänken skulle följa med i köpet eller inte?


15 Nov 2014, 21:58
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Allt som är fast monterat ska ingå.
Står arbetsbänken med i mäklarens beskrivning? I så fall tycker jag nog att den ska ingå.


15 Nov 2014, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
HRJ wrote:
Allt som är fast monterat ska ingå.
Står arbetsbänken med i mäklarens beskrivning? I så fall tycker jag nog att den ska ingå.

Nej, det gör den inte, men jag ska kolla efter en gång till. Det är tydligen inte riktigt så enkelt som att allt som är fast är fast, även en del lösa saker enligt villaagarna.se.


15 Nov 2014, 22:06
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bentooshape wrote:
HRJ wrote:
Allt som är fast monterat ska ingå.
Står arbetsbänken med i mäklarens beskrivning? I så fall tycker jag nog att den ska ingå.

Nej, det gör den inte, men jag ska kolla efter en gång till. Det är tydligen inte riktigt så enkelt som att allt som är fast är fast, även en del lösa saker enligt villaagarna.se.

Ja, uttryckte mig lite kort och förenklat.
Badkar brukar ju exempelvis inte vara fast monterade men ska ingå ändå.
Arbetsbänken är nog i gråzonen..


15 Nov 2014, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
"Det bör påpekas att om köparen är i god tro om förhållandet att föremålet ska ingå vid köpet, kan det bli fråga om avdrag på köpeskillingen eller - om felet är väsentligt - hävning av köpet. Vidare kan säljaren bli skadeståndsskyldig gentemot köparen."

https://villaagarna.se/Global/Dokument/ ... /Vad%20ingår%20i%20fastighetsköpet2012.pdf

Hur tolkar ni det här?


15 Nov 2014, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Jag har själv köpt ett hus med hyvelbänk på visningen. Där lämnades den faktiskt kvar men jag undrar om jag skulle kunnat säga något om den varit borta.

Är bänken med i text eller bild i annonsen som säljande argument eller kanske omtalats vid visningen så finns ju i alla fall tyngre argument för att den också ska stå kvar.


15 Nov 2014, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bongo Bob wrote:
Jag har själv köpt ett hus med hyvelbänk på visningen. Där lämnades den faktiskt kvar men jag undrar om jag skulle kunnat säga något om den varit borta.

Är bänken med i text eller bild i annonsen som säljande argument eller kanske omtalats vid visningen så finns ju i alla fall tyngre argument för att den också ska stå kvar.

Nej, tyvärr gör det inte det.


15 Nov 2014, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
På något sätt hör det nog ändå till god ton att lämna kvar en sån arbetsbänk även om det inte känns solklart juridiskt vad som gäller.
Har du något att förlora på att ta upp det och försöka begära avdrag på köpeskillingen?


15 Nov 2014, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bongo Bob wrote:
På något sätt hör det nog ändå till god ton att lämna kvar en sån arbetsbänk även om det inte känns solklart juridiskt vad som gäller.
Har du något att förlora på att ta upp det och försöka begära avdrag på köpeskillingen?

Inte ett dugg! Jag ska försöka få avdrag för ett ungefärligt värde av bänken.


15 Nov 2014, 22:46
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Min magkänsla säger att det inte är fast egendom men som du uppmärksammat är det inte glasklart. Den springande punkten i lagtexten är formuleringen "ägnat för stadigvarande bruk" och en arbetsbänk i en villa har jag svårt att inordna under begreppet. Ett föremål behöver inte vara fast i bemärkelsen - sitta fysiskt fast - för att vara fast egendom, ta ett kylskåp t.ex. (Sök på jordabalken, kap. 2)

Jag är jurist men jobbar inte med de här frågorna så jag är alltså inget facit.

Och kom ihåg: en hund är alltid lös egendom även när den är kopplad! (Juristhumor) ;-)

_________________
// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


15 Nov 2014, 23:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Jag tänker att eftersom köparen är den som har undersökningsplikt vid husköp,bör det ligga i hans intresse att ta reda på vad som ingår innan man kommer överens om affären...
Helt klart är en hyvelbänk som regel portabel,alltså att betrakta som lösöre och en arbetsbänk,beroende på om den är fast eller inte hamnar nånstans mitt emellan..men utan att man kommit överens innan avslut tror jag tyvärr att säljaren har rätten på sin sida.
Ett hobbyrum förutsätter inte en arbetsbänk så som t.ex en tvättstuga förutsätter en tvättmaskin mao.
Jag skulle själv bli positivt överraskad om en hyvelbänk faktiskt ingick i köpet


16 Nov 2014, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Frågan rör sig ju inte om fast eller lös egendom, utan huruvida bänken är ett byggnadstillbehör. När det gäller fastighetstillbehör, exempelvis en brunnspump, avgörs det av om den är anbringad med avsikten att den skall användas stadigvarande. När det gäller byggnadstillbehör, till exempel en köksfläkt eller hatthylla, handlar det om huruvida föremålet som sådant typiskt sett används stadigvarande:

En vattenspridare som monteras fast i syfte att vattna en viss plats kan möjligen ses som ett fastighetstillbehör, medan en flaggstång som placerats på en ställning för att kunna rullas runt kanske inte är det.

En väggmonterad hatthylla är typiskt sett byggnadstillbehör, även om sådana enkelt kan monteras ned och ofta byts ut, men en slöjdbänk är typiskt sett inte det även om den monteras fast i golvet.


16 Nov 2014, 01:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bentooshape wrote:

https://villaagarna.se/Global/Dokument/ ... /Vad%20ingår%20i%20fastighetsköpet2012.pdf

Hur tolkar ni det här?


Länken är bruten.

Frågan i sig är knivig.

Är köpkontraktet redan skrivit så får man kolla i det vilka anledningar det finns till prisavdrag eller hävning.
Jag skulle tippa att häva köpet inte är möjligt pga en hyvelbänk.

Mitt bästa tips är att påpeka problemet för säljaren i vänlig ton och be denne återställa prylarna.

Fungerar inte det så skulle jag vara varsam på vad annat dom kan ha tänkt sig att behålla.

_________________



16 Nov 2014, 13:40
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1435
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Du får som nog räkna med att ev. inventarier, redskap, spadar, krattor, verktyg, ved osv,
som inte avtalats skriftligt i förvärvet , inte heller finns tillgängligt vid tillträdet till fastigheten.
Säljaren kan också i villkoren för köpet undanta sådant som man tar för givet följer fastigheten, ex.
lekstuga, Friggebod, skog, vattenarealer, jakträtt osv.

_________________
Play it again Sam.......


16 Nov 2014, 14:54
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
ChronicTown wrote:
Frågan rör sig ju inte om fast eller lös egendom, utan huruvida bänken är ett byggnadstillbehör. När det gäller fastighetstillbehör, exempelvis en brunnspump, avgörs det av om den är anbringad med avsikten att den skall användas stadigvarande. När det gäller byggnadstillbehör, till exempel en köksfläkt eller hatthylla, handlar det om huruvida föremålet som sådant typiskt sett används stadigvarande:

En vattenspridare som monteras fast i syfte att vattna en viss plats kan möjligen ses som ett fastighetstillbehör, medan en flaggstång som placerats på en ställning för att kunna rullas runt kanske inte är det.

En väggmonterad hatthylla är typiskt sett byggnadstillbehör, även om sådana enkelt kan monteras ned och ofta byts ut, men en slöjdbänk är typiskt sett inte det även om den monteras fast i golvet.


Lös/fast egendom som anses höra till huset eller fastighets/byggnadstillbehör...skillnaden är väl närmast akademisk...ofta handlar det ändå om undersökningsplikt och överenskommelse i slutändan
Flaggstång räknas f.ö som fast egendom...


Last edited by Bumbi on 16 Nov 2014, 16:36, edited 2 times in total.



16 Nov 2014, 16:10
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Mike Leaf wrote:
Bentooshape wrote:

https://villaagarna.se/Global/Dokument/ ... /Vad%20ingår%20i%20fastighetsköpet2012.pdf

Hur tolkar ni det här?


Länken är bruten.

Frågan i sig är knivig.

Är köpkontraktet redan skrivit så får man kolla i det vilka anledningar det finns till prisavdrag eller hävning.
Jag skulle tippa att häva köpet inte är möjligt pga en hyvelbänk.

Mitt bästa tips är att påpeka problemet för säljaren i vänlig ton och be denne återställa prylarna.

Fungerar inte det så skulle jag vara varsam på vad annat dom kan ha tänkt sig att behålla.


Det skulle vara en sjuhelvetes hyvelbänk om den skulle vara anledning till hävning av köpet :shock:

Kolla takpannorna innan tillträde kanske? :wink:


16 Nov 2014, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bumbi wrote:

Kolla takpannorna innan tillträde kanske? :wink:


Tanken är att dom är den typen som skruvar loss saker för att ta med sig så kan det vara mer än bara hyvelbänken som saknas när man flyttar in.

_________________



16 Nov 2014, 18:00
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Rör det sig om en mycket speciell hyvelbänk? I annat fall är det kanske vettigare att bita i det sura äpplet och helt enkelt köpa en annan.

_________________
& her in her summer dress
half a beer & her hair a mess


16 Nov 2014, 20:55
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Mike Leaf wrote:
Bumbi wrote:

Kolla takpannorna innan tillträde kanske? :wink:


Tanken är att dom är den typen som skruvar loss saker för att ta med sig så kan det vara mer än bara hyvelbänken som saknas när man flyttar in.


Jag förstod att du menade det,tyckte det kändes en aning konspiratoriskt i sammanhanget bara :)


16 Nov 2014, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bumbi wrote:
Lös/fast egendom som anses höra till huset eller fastighets/byggnadstillbehör...skillnaden är väl närmast akademisk...ofta handlar det ändå om undersökningsplikt och överenskommelse i slutändan
Flaggstång räknas f.ö som fast egendom...

Nej, Det gör den aldrig, det kan jag garantera dig. JB 1:1 - "fast egendom är jord".

Däremot är en flaggstång typiskt sett fastighetstillbehör, men i mitt exempel ville jag ju visa på aspekten att det är syftet med att den tillförts fastigheten som är viktig när det gäller fastighetstillbehör. Därav det teoretiska exemplet med en flaggstång som inte är fast monterad och inte är tillförd fastigheten för stadigvarande bruk.

Som sagt, det är viktigt med begreppen här. Och om du hävdar att skillnaden mellan fast egendom och fastighetstillbehör är "närmast akademisk", då råder jag dig att aldrig köpa en villa.... :lol:


17 Nov 2014, 00:18
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
ChronicTown wrote:
Bumbi wrote:
Lös/fast egendom som anses höra till huset eller fastighets/byggnadstillbehör...skillnaden är väl närmast akademisk...ofta handlar det ändå om undersökningsplikt och överenskommelse i slutändan
Flaggstång räknas f.ö som fast egendom...

Nej, Det gör den aldrig, det kan jag garantera dig. JB 1:1 - "fast egendom är jord".

Däremot är en flaggstång typiskt sett fastighetstillbehör, men i mitt exempel ville jag ju visa på aspekten att det är syftet med att den tillförts fastigheten som är viktig när det gäller fastighetstillbehör. Därav det teoretiska exemplet med en flaggstång som inte är fast monterad och inte är tillförd fastigheten för stadigvarande bruk.

Som sagt, det är viktigt med begreppen här. Och om du hävdar att skillnaden mellan fast egendom och fastighetstillbehör är "närmast akademisk", då råder jag dig att aldrig köpa en villa.... :lol:


Ok, :) säkert jätteviktigt,och jag är inte direkt förvånad att du vet det,och förstår att det i juridisk mening är skillnad (använde medvetet fast egendom,fast jag borde skrivit fastighetstillbehör och misstänkte att du inte skulle kunna låta bli att påtala det :shock: ) Låt oss säga i sammanhanget relativt akademisk då :D
Men jag avser i övrigt inte på nåt sätt ge mig in i juridisk definition eftersom det inte är mitt område utan ditt,valde därför medvetet att låta trådskaparens rubrik gälla (eller vi kanske borde ändra överskriften så att alla som läst juridik också förstår??)
Jag tyckte ändå det var rätt tydligt vad han menade med sin fråga utan juridisk skolning.
Jag har i övrigt köpt flera hus och det funkar utmärkt tack,och om du tror att man måste kunna distingera juridiska begrepp för att köpa eller äga hus får du gärna tro det,så fortsätt med JB tills vidare,en dag kanske den tar ner dig på jorden också :wink:
MIN poäng: Även om vi väljer att använda de verkligt riktiga begreppen fastighetstillbehör/byggnadstillbehör så kan det uppenbarligen behövas en tydlig redovisning och överenskommelse om vad som vid tveksamhet kan förväntas ingå i köpet,det är ofta inte solklart,därav tråden,liksom juridik överlag runt husköp har flera fallgropar där köparen behöver ha koll på vad han köper,och där inblandning av aldrig så många mäklare och övriga s.k sakkunniga, i slutändan ändå riskerar att hamna i knät på köparen :|


Last edited by Bumbi on 17 Nov 2014, 18:44, edited 1 time in total.



17 Nov 2014, 02:04
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
På lagen.nu skriver man
https://lagen.nu/begrepp/Fast_egendom

Till fast egendom räknas också tillbehör till fastighet, se JB 2 kap.


17 Nov 2014, 08:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Jag hade inte trott att den tillhör huset men hade blivit glad om den lämnats kvar.

Är väl ingen större skillnad på en arbetsbänk för att mecka gitarrer och en hyvelbänk.
De används bara till olika saker. Det är för mig bara ett redskap precis som en motorsåg är.


17 Nov 2014, 08:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bäst att fråga mäklaren vid visning vad som ingår och inte och få dom uppdatera köpavtal/prospekt med det.
Om saker typ en hyvelbänk inte ingår kan man annars ta bort det innan visningen.

_________________



17 Nov 2014, 10:16
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Angående begreppsförvirringen i tråden:

I svensk rätt finns det endast två egendomsslag: fast och lös egendom.

Fast egendom definieras i jordabalken och omfattar i grund och botten jorden, marken. Detta kallas "fastighet" trots att det inte tar sikte på det som i dagligt tal avses med fastighet - dvs byggnader. (JB 1:1)

Till fast egendom räknas också de "tillbehör" som hör till fastigheten. Dessa bestäms i jordabalkens 2:a kapitel. I 1:a paragrafen nämns t.ex. byggnader och stängsel. I andra paragrafen nämns tillbehör till byggnader såsom t.ex. hissar och kakelugn. Det finns även fler typer av tillbehör.

Alltså: marken är fastigheten. Byggnaden är ett fastighetstillbehör och ledstången är ett byggnadstillbehör. ALLT är fast egendom!

Lös egendom definieras inte i lagen utan bestäms genom att ett motsatsslut: det som inte är fast egendom är lös egendom.

_________________
// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


17 Nov 2014, 11:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
dubbel-v wrote:
Angående begreppsförvirringen i tråden:

I svensk rätt finns det endast två egendomsslag: fast och lös egendom.

Fast egendom definieras i jordabalken och omfattar i grund och botten jorden, marken. Detta kallas "fastighet" trots att det inte tar sikte på det som i dagligt tal avses med fastighet - dvs byggnader. (JB 1:1)

Till fast egendom räknas också de "tillbehör" som hör till fastigheten. Dessa bestäms i jordabalkens 2:a kapitel. I 1:a paragrafen nämns t.ex. byggnader och stängsel. I andra paragrafen nämns tillbehör till byggnader såsom t.ex. hissar och kakelugn. Det finns även fler typer av tillbehör.

Alltså: marken är fastigheten. Byggnaden är ett fastighetstillbehör och ledstången är ett byggnadstillbehör. ALLT är fast egendom!

Lös egendom definieras inte i lagen utan bestäms genom att ett motsatsslut: det som inte är fast egendom är lös egendom.



Så hur blir det då med den bortskruvade hyvelbänken? Fast eller lös?

_________________



17 Nov 2014, 11:31
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Mike Leaf wrote:
dubbel-v wrote:
Angående begreppsförvirringen i tråden:

I svensk rätt finns det endast två egendomsslag: fast och lös egendom.

Fast egendom definieras i jordabalken och omfattar i grund och botten jorden, marken. Detta kallas "fastighet" trots att det inte tar sikte på det som i dagligt tal avses med fastighet - dvs byggnader. (JB 1:1)

Till fast egendom räknas också de "tillbehör" som hör till fastigheten. Dessa bestäms i jordabalkens 2:a kapitel. I 1:a paragrafen nämns t.ex. byggnader och stängsel. I andra paragrafen nämns tillbehör till byggnader såsom t.ex. hissar och kakelugn. Det finns även fler typer av tillbehör.

Alltså: marken är fastigheten. Byggnaden är ett fastighetstillbehör och ledstången är ett byggnadstillbehör. ALLT är fast egendom!

Lös egendom definieras inte i lagen utan bestäms genom att ett motsatsslut: det som inte är fast egendom är lös egendom.



Så hur blir det då med den bortskruvade hyvelbänken? Fast eller lös?


Det korta svaret: en hyvelbänk i en vanlig bostadsvilla är med stor sannolikhet lös egendom.

_________________
// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


17 Nov 2014, 11:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Vad säger ni om ett utomhusspa? Permanent vatten o el inkopplat.
Blev tvist med mäklarens och deras jurister för ett par vänner.
Efter ett korrekt brev från köparens advokat blev det vips fast egendom.
Som sagt, det ska va värt att bråka om


18 Nov 2014, 11:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.