View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:45



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fast/lös egendom vid husköp? 
Author Message

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
johan wrote:
Vad säger ni om ett utomhusspa? Permanent vatten o el inkopplat.
Blev tvist med mäklarens och deras jurister för ett par vänner.
Efter ett korrekt brev från köparens advokat blev det vips fast egendom.
Som sagt, det ska va värt att bråka om


Ja,det skulle jag också tycka skulle vara fast


18 Nov 2014, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Bumbi wrote:
johan wrote:
Vad säger ni om ett utomhusspa? Permanent vatten o el inkopplat.
Blev tvist med mäklarens och deras jurister för ett par vänner.
Efter ett korrekt brev från köparens advokat blev det vips fast egendom.
Som sagt, det ska va värt att bråka om


Ja,det skulle jag också tycka skulle vara fast

Instämmer. Om inget annat gjorts tydligt genom kontrakt, prospekt eller information från säljaren.


18 Nov 2014, 16:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
ChronicTown wrote:
En väggmonterad hatthylla är typiskt sett byggnadstillbehör, även om sådana enkelt kan monteras ned och ofta byts ut, men en slöjdbänk är typiskt sett inte det även om den monteras fast i golvet.


Här blir det ju komplicerat för en lekman , föreslår att man går igenom allt med mäklaren och får infört tveksamheter (lösöre eller byggnadstillbehör) i köpekontraktet. Verkar lättare än att processa om saker i efterhand.

Kan tänka på en massa saker som är gränsfall, tex en mulltoa , ovanpooler , inredning i stall, bastuaggregat, disk tvätt etc.

Om en säljare verkligen ville utnyttja detta och plocka bort allt som troligen är ok enl lagen så skulle många köpare
bli rejält förvånade vid inflyttning.

_________________



18 Nov 2014, 16:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
En väggmonterad hatthylla är typiskt sett byggnadstillbehör, även om sådana enkelt kan monteras ned och ofta byts ut, men en slöjdbänk är typiskt sett inte det även om den monteras fast i golvet.

Här blir det ju komplicerat för en lekman , föreslår att man går igenom allt med mäklaren och får infört tveksamheter (lösöre eller byggnadstillbehör) i köpekontraktet. Verkar lättare än att processa om saker i efterhand.
Kan tänka på en massa saker som är gränsfall, tex en mulltoa , ovanpooler , inredning i stall, bastuaggregat, disk tvätt etc.
Om en säljare verkligen ville utnyttja detta och plocka bort allt som troligen är ok enl lagen så skulle många köpare
bli rejält förvånade vid inflyttning.

Vet inte hur vanligt det är med tvister kring detta, men i de fall det blir en diskussion beror det nog oftast på att antingen säljare eller köpare (eller båda!) varken haft koll på vad som är formell riktigt eller allmänt brukligt. Tro dock generellt att det snarare är så att fler saker faktiskt ska ingå, än vad gemene man tror. Som vanligt tjänar man på att prata med varandra i förväg snarare än att tvista i efterhand, och man kan alltid avtala specifikt om att undanta saker från överlåtelsen.

En mulltoa bör utan tvekan vara byggnadstillbehör, sådana är (precis som hatthyllan) typiskt sett ägnade för stadigvarande bruk.

En "lös" pool ovan jord är lite av en gråzon. En badtunna som står löst på gräsmattan skulle nog kunna anses inte vara fastighetstillbehör, men om den monterats in i verandan eller har kopplats in mot vattenledningar eller el närmar den sig nog att vara det.

Inredning i stall (om vi talar om boxar, spiltor etc.) är nog definitivt byggnadstillbehör, likaså ett bastuaggregat. Fast monterade vitvaror är i princip utan undantag byggnadstillbehör.

Här är en hyfsad lista som ger lite vägledning:
http://www.kopahus.se/2009/10/vad-ingar-i-huskopet/


18 Nov 2014, 17:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Fast/lös egendom vid husköp?
eftersom jag själv skall sälja mitt hus inom snar framtid.. så kan jag säga så här ..

allt som kan ha med fastighetstillbehör att göra ingår i husförsäljning...

en hyvelbänk ingår aldrig i en vanlig husförsäljning det kan jag försäkra dig om iså fall skall det med klartext finnas med i säljargument

jag har tillex bygg en inglasad altan på 40kvm i denna står det utemöbler som kostar 20k på marknaden..... dem ingår inte
har arbetsbänkar för mitt nu enda jobb som stärkarmeck dem ingår inte ... är lösöre privat egendom

i klartext så ingår endast stege om sådan finns vid visning
o tvättmaskin/torktumlare

övrigt lösöre är nåt man får förhandla om med säljaren ...som köpare,,,


jag skall försöka sälja möbler gräsklippare m.m bredvid till ev köpare.. annars så magasinerar jag dem hos min brorsa

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


23 Nov 2014, 01:29
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.