View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 14:16



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ljudsystem till vardagsrummet 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Ljudsystem till vardagsrummet
Har total noll koll på detta och skulle behöva nåt att spela musik genom i vardagsrummet då det tidigare systemet vi hade var ex sambons. Har köpt en Blueray spelar så ungarna kan se sina filmer men nåt att köra ljud igenom hade varit bra att ha istället för tv:s högtalare om man vill lyssna på musik.

Jag spelar hellre musik än lyssnar så nåt 5.1 system som är skapligt och prismässigt runt 3-4000 kr är vad jag letar efter och inte nåt värsting system utan nåt som låter hyfsat till vettiga pengar. Hur är dessa soundbar grejer verkar ju smidiga och kompakta men är det nåt att ha?

Fränast skulle ju vara att bygga en egen helt rördriven 5.1 förstärkare 8) men det tror jag blir en ganska kostsam historia som i mitt fall inte kommer att användas så mycket.

Några tips?


03 Nov 2014, 13:42
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
Reciever beg från Blocket,typ Sony QS-serie,kan fås för max en tusing,bra 5.1 ljud och riktigt bra tvåkanalsljud,betydligt bättre än Pioneers motsvarande,till det ett par högtalare,säg B&W 603 S3 för golv eller S2 stativ 2-3000kr bättre ljud för pengarna får man inte
Soundbar typ Yamahas dyrare har jag haft,bra till tv och film men inget att ha för musik...


03 Nov 2014, 14:32
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
Använder ett mellanbra datorhögtalar trevägspaket till tv och musik. Om du betalar 1-2 tusen får du nåt som funkar i möblerade rum. Min nad 3020 och b&w dm-5 orna hamnade i musikrummet. Numera syns inte högtaleriet i vardagsrummet, tryckte ned basmodulen i en korg, och alla är nöjda. Räcker till både musik och filmsound.


03 Nov 2014, 15:16
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
Jag ser ju knappt tv och än mindre film så man kanske skulle tänka om. Om jag bara ska lyssna på musik så skulle nog en mindre rördriven stereoförstärkare kanske skulle vara nåt och fränhetsfaktorn är ju betydligt högre med en sån än nåt transistorjox :wink: :mrgreen: Sen är det bara att komplettera med två högtalare till det och klart. Man bör ju kunna koppla in bluerayspelaren via TV:n och köra låtar från CD, USB, Youtube (smart tv) på det viset.

Bland det viktigast för bra ljud i hemmastereo (bio) sammanhang verkar ju kablar vara så högtalarkablar så grova att dom klarar av hela Norrlands strömförsörjning är ju ett måste :mrgreen: . Hade det varit en PA-anläggning på ett par kW hade man ju klarat sig med betydligt klenare kablar. Roligast är då folk ser skillnad på kablar för digitala signaler och att det svarta i bilden blir svartare och allt vad det är, jag får inte riktigt ihop det antingen kommer väl den digitala signalen fram eller inte :roll: .


03 Nov 2014, 15:46
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
busse wrote:
Jag ser ju knappt tv och än mindre film så man kanske skulle tänka om. Om jag bara ska lyssna på musik så skulle nog en mindre rördriven stereoförstärkare kanske skulle vara nåt och fränhetsfaktorn är ju betydligt högre med en sån än nåt transistorjox :wink: :mrgreen: Sen är det bara att komplettera med två högtalare till det och klart. Man bör ju kunna koppla in bluerayspelaren via TV:n och köra låtar från CD, USB, Youtube (smart tv) på det viset.

Bland det viktigast för bra ljud i hemmastereo (bio) sammanhang verkar ju kablar vara så högtalarkablar så grova att dom klarar av hela Norrlands strömförsörjning är ju ett måste :mrgreen: . Hade det varit en PA-anläggning på ett par kW hade man ju klarat sig med betydligt klenare kablar. Roligast är då folk ser skillnad på kablar för digitala signaler och att det svarta i bilden blir svartare och allt vad det är, jag får inte riktigt ihop det antingen kommer väl den digitala signalen fram eller inte :roll: .


Rördrivna tvåkanalare är kul,finns väl för hyggliga pengar men effekten är ofta låg de används mestadels av vintage och vinylfolk,gäller att matcha med rätt högtalare gällande känslighet och karaktär,lite svårare att hålla budget där skulle jag tro...
Har du jämfört kablar för ljud resp bild nån gång?


03 Nov 2014, 16:32
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
Kom på att en av datakillarna på jobbet har brukat hålla på med rör hifi, jag talade med honom och han hade en stärkare med två EL34 slutrör som har kass nättrafo som jag kunde få köpa för 1200-1500 kr och sen byta trafon själv. Sen är det ju bara några högtalare så är man hemma. Dock blir jag mer och mer sugen på att bygga själv men frågan är hur mycket ett hifi skulle kosta?

Jag har väl testat lite kablar man tack och lov har jag för dåliga sinnen så jag kan nöja mig med billigare och klenare saker :wink: :mrgreen:


04 Nov 2014, 06:52
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
busse wrote:
Kom på att en av datakillarna på jobbet har brukat hålla på med rör hifi, jag talade med honom och han hade en stärkare med två EL34 slutrör som har kass nättrafo som jag kunde få köpa för 1200-1500 kr och sen byta trafon själv. Sen är det ju bara några högtalare så är man hemma. Dock blir jag mer och mer sugen på att bygga själv men frågan är hur mycket ett hifi skulle kosta?

Jag har väl testat lite kablar man tack och lov har jag för dåliga sinnen så jag kan nöja mig med billigare och klenare saker :wink: :mrgreen:


Det låter som ett kul projekt,både att byta trafo el.bygga själv,jag skulle nog börja med din kollegas och spara lite tid om inte annat :)
Sinnen kan tränas upp,fast det kan bli dyrt,kabelskillnader gällande ljud blir tydligare ju bättre grejer man har dessutom :lol:


04 Nov 2014, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
Bumbi wrote:
Sinnen kan tränas upp,fast det kan bli dyrt,kabelskillnader gällande ljud blir tydligare ju bättre grejer man har dessutom :lol:


Det finns dock mycket ovetenskapligt hokuspokus i hifibranschen. Man behöver inte gå på allt. :)

Ang ljud till TV: personligen tycker jag att 90% av förbättringen med ett ljudsystem kommer från vettig förstärkare och vettiga stereohögtalare. Att satsa på vettig (gärna äldre) stereo istället för 5.1-jox är därför prisvärt och man slipper att dra högtalarkablar över hela vardagsrummet.


04 Nov 2014, 11:51
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Ljudsystem till vardagsrummet
bjoel wrote:
Bumbi wrote:
Sinnen kan tränas upp,fast det kan bli dyrt,kabelskillnader gällande ljud blir tydligare ju bättre grejer man har dessutom :lol:


Det finns dock mycket ovetenskapligt hokuspokus i hifibranschen. Man behöver inte gå på allt. :)

Ang ljud till TV: personligen tycker jag att 90% av förbättringen med ett ljudsystem kommer från vettig förstärkare och vettiga stereohögtalare. Att satsa på vettig (gärna äldre) stereo istället för 5.1-jox är därför prisvärt och man slipper att dra högtalarkablar över hela vardagsrummet.


Ja,mkt hokuspokus(vad nu det är?)och mkt bra,det gäller att lyssna och sålla,och att definiera vetenskap och ljud är inte det enklaste...men skillnader i ljud finns det absolut

Håller med dig om tv-ljudet


04 Nov 2014, 12:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.