View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:03



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Rippa vinyl till PC utan lineingång? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Rippa vinyl till PC utan lineingång?
Nästan pinsamt att fråga om detta, har ju rippat vinyl massor av gånger ända sedan 2000. Nu var det dock flera år sen och när jag glad i hågen laddat ner Audacity till min nya bärbara HP-PC inser jag att datorn har ju ingen audioingång som jag kan koppla till stereoförstärkarens Rec out.

Den enda "ljudingång" som finns är en slags kombinerad hörlurs/headset-kontakt.

Hur gör man när man ska ha in analogt ljud i en pc år 2014? :oops:


27 Oct 2014, 11:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
Ett Phono-USB interface borde ju vara lösningen. Finns säkert på Kjell co. Annars så finns det skivspelare med USB ut, men dom jag tittat på har varit rättså tveksamma kvalitetsmässigt.

_________________
pudas


27 Oct 2014, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
lpstd wrote:
Nästan pinsamt att fråga om detta, har ju rippat vinyl massor av gånger ända sedan 2000. Nu var det dock flera år sen och när jag glad i hågen laddat ner Audacity till min nya bärbara HP-PC inser jag att datorn har ju ingen audioingång som jag kan koppla till stereoförstärkarens Rec out.

Den enda "ljudingång" som finns är en slags kombinerad hörlurs/headset-kontakt.

Hur gör man när man ska ha in analogt ljud i en pc år 2014? :oops:

Det är den du skall använda, det brukar gå att hitta en "line" input ( till skillnad från den inbyggda mic-en).

Om det inte funkar kan du köpa ett "USB-ljudkort", man kan hitta för en hundring eller uppåt.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 Oct 2014, 18:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
Jo, mickingången funkar ju, men ljudkvalliteten blir nog inte 100. Det blir heller inte bra att koppla skivspelaren direkt till ingången då signalen inte blir RIAA justerad.

_________________
pudas


28 Oct 2014, 09:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
pudas wrote:
Jo, mickingången funkar ju, men ljudkvalliteten blir nog inte 100. Det blir heller inte bra att koppla skivspelaren direkt till ingången då signalen inte blir RIAA justerad.


Alltså jag har ju en skivspelare och jag har ju en förstärkare med RIAA-steg på phono-ingången så det är ju inte där skon klämmer. Problemet är att jag vill ha in min analoga signal till datorns ljudkort där den ska ad-omvandlas.

Och "mick-ingången" är inte ens någon riktig mick-ingång (det hade nog ändå fungerat hyfsat tror jag) utan någon slags kombinerad headset-ingång avsedd endast för kombinerade hörlurar/mikrofon. Kanske kan den ändå fungera om jag hittar rätt kabel.

Annars måste jag ju köpa ett externt ljudkort och därmed digitalisera utanför datorn och därmed föra in en digital signal (via USB) in i datorn. Detta känns ju både tråkigt, dyrt och onödigt eftersom det ju sitter ett ljudkort i datorn som jag gissar fungerar minst lika bra som det ljudkort jag ägde för 14 år sen, när jag rippade mina första lp-skivor.

Det är ju bara den lilla detaljen att jag vill ha in en analog signal till detta ljudkort.


28 Oct 2014, 10:27
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
En sådan här kanske? http://www.hifiklubben.se/Products/nad- ... are-62641/
Visserligen med AD-omvandlare, men den låter bra. Finns utan USB, heter då PP2E. Jag har PP3, en tidigare version av PP4, till min lilla receiver utan phonoingång. Funkar kalas, även direkt in i datorn eller MP3-spelare.

_________________
Image


28 Oct 2014, 10:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
kjelle wrote:
En sådan här kanske? http://www.hifiklubben.se/Products/nad- ... are-62641/
Visserligen med AD-omvandlare, men den låter bra. Finns utan USB, heter då PP2E. Jag har PP3, en tidigare version av PP4, till min lilla receiver utan phonoingång. Funkar kalas, även direkt in i datorn eller MP3-spelare.


Den är säkert jättebra, men det känns lite visset att behöva köpa både ännu ett RIAA-steg (som jag ju har i min hifi-förstärkare, och dessutom har jag en separat extern RIAA-omvandlare också) samt ett ljudkort som jag ju har i min dator...

Quote:
Finns utan USB, heter då PP2E
men hur menar du att den skulle användas utan USB? Hur skulle jag då komma in i datorn?


28 Oct 2014, 12:01
Profile

Joined: 20 Dec 2014, 17:28
Posts: 1
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
Hej
Jag har samma problem!
Sitter med en Packard Bell som har en idiotisk 3,5 mm ingång med en headset bild intill sig.
Även jag kör med ett RIAA och vill kunna dra in vinyl till datorn.....
Nån som har lösning med min befintliga hårdvara?
Tack!


20 Dec 2014, 17:33
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Rippa vinyl till PC utan lineingång?
McGortsy wrote:
Hej
Jag har samma problem!
Sitter med en Packard Bell som har en idiotisk 3,5 mm ingång med en headset bild intill sig.
Även jag kör med ett RIAA och vill kunna dra in vinyl till datorn.....
Nån som har lösning med min befintliga hårdvara?
Tack!

Du kan köpa ett externt "ljudkort", ett billigt sådant är
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ort-p31624

ett jag har använt är griffin imic som kostar ca 300 kronor.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


21 Dec 2014, 08:06
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.