View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 00:39



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Piratkopia på tradera, bedrägeri? 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Piratkopia på tradera, bedrägeri?
För fyra år sedan köpte jag en cd-box på Tradera som visade sig vara en piratkopia. Tyvärr blev jag av med kontaktuppgifterna men har nu fått dem igen. Nu har jag skrivit och sagt att jag kommer att skicka ärendet till kronofogden och polisanmäla om inte pengarna återbetalas. Jag har fått svar men de förhalar och förhalar. Vad kan jag göra? Räknas deras förfarande som bedrägeri? Kan kronofogden göra något?


14 Oct 2014, 19:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Piratkopia på tradera, bedrägeri?
Renfield wrote:
För fyra år sedan köpte jag en cd-box på Tradera som visade sig vara en piratkopia. Tyvärr blev jag av med kontaktuppgifterna men har nu fått dem igen. Nu har jag skrivit och sagt att jag kommer att skicka ärendet till kronofogden och polisanmäla om inte pengarna återbetalas. Jag har fått svar men de förhalar och förhalar. Vad kan jag göra? Räknas deras förfarande som bedrägeri? Kan kronofogden göra något?

Du kan gå till polisen. Varför vänta ? Du kanske inte får tillbaka dina pengar men du kan rädda andra .

Samtidigt med polisen bör du underrätta tradera.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


14 Oct 2014, 20:42
Profile WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Piratkopia på tradera, bedrägeri?
En polis jag kontaktade sade att det inte var ett polisärende, något jag tycker låter märkligt.
Säljaren har lurat en massa på Tradera, mest genom att sälja Converse och Beatles Mono-cd-boxar, och är avstängd. Om jag inte får tillbaka pengarna funderar jag på att tipsa skivbolaget, kanske de kan åtala för brott mot upphovsrätten.


14 Oct 2014, 21:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post Re: Piratkopia på tradera, bedrägeri?
Konstig polis, prova med en annan. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Du har nog dock rätt i att det lär bli lite mer tryck om skivbolaget gör polisanmälan.


14 Oct 2014, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Piratkopia på tradera, bedrägeri?
Blanda inte ihop det civilrättsliga med det straffrättsliga...

Mellan dig och säljaren är det en civilrättslig sak, konsumentköplagen eller köplagen beroende på om det är en privatperson eller ett bolag som sålt. Du kan kräva att köpet hävs i båda fallen, men det kommer i båda fallen att ligga dig i fatet om du inte tagit upp frågan förrän efter fyra år(!) Borde du inte märkt detta tidigare än så? Oavsett om säljaren är en privatperson eller ett bolag ska du påpeka felet så snart du borde upptäckt det. Hur tidigt är det? Troligen tidigare än fyra år. Att du inte haft kontaktuppgifterna är ingen hjälp, såvida säljaren inte medvetet hållit sig undan.

Det är inte ett bedrägeri om du inte kan visa att säljaren agerat med uppsåt. Det kommer troligen vara svårt för dig att visa, men möjligen blir det lättare om det finns flera andra exempel på att säljaren sålt tveksamma grejor.

Det skulle kunna vara ett brott mot upphovsrättslagen, men där kan ju inte du agera. Du har ingen upphovsrätt till boxen, utan det är rättighetsinnehavaren som måste agera. Det är en helt annat fråga än själva köpet och tvisten mellan dig och säljaren.

Om det ovanstående inte riktigt framgick när du pratade med polisen är det väl inte orimligt att hen tyckte att det inte var en polissak, även om de såklart ska hjälpa dig att formulera vad som faktiskt hänt.


14 Oct 2014, 23:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Piratkopia på tradera, bedrägeri?
Är det en privatperson eller företag du handlat av?
var varan ny eller använd (begagnad)
har motparten tagit på sig ansvar?
Vilket varuvärde handlar det om?

Det är precis som CT säger , du kan kräva tillbaka pengarna, även om 4 år är sent ute
Men att få det till ett bedrägeribrott blir svårt om man inte kan visa på att samma säljare satt i system
att sälja på detta sätt.

Man kan alltid hota med polis och kronofogde även om det blir lite 'skrama med tomma tunnor'
ofta tar det skruv ändå, om nu inte motparten verkligen är en bedragare då vet dom det

_________________



15 Oct 2014, 12:47
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.