View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:55



Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Bilister en blir trött på 
Author Message

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Bongo Bob wrote:
Vissa bilmärken är enormt överrepresenterade i olycksstatistiken. Man ska förvisso inte generalisera men exempelvis så är singelolyckor 10 gånger vanligare i BMW än i Toyota i Folksams statistik.
Statistiken bygger på analys av 56 000 polisrapporterade olyckor sedan 2003.

Det är en anmärkningsvärd skillnad som jag knappast tror beror på brister i bilarnas konstruktion utan snarare
att BMW märkets sportiga framtoning appelerar till dåliga förare som tror att vardagen är ett rally och som tar onödiga risker.
Att dra in lappen för alla som köper och kör BMW skulle alltså minska antalet bilolyckor, i synnehet singelolyckor drastiskt, tro det eller ej.


Intressant analys och lösning :?
Det lär väl finnas fler bilmärken än BMW inblandade i högre olycksstatistik,var går gränsen?
Har det ingenting med ålder att göra?20-åringar köper ju sällan Toyota,av fullt förståeliga skäl :)


21 Sep 2014, 11:40
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Menar du alltså att man ska välja hö körfält även om man ska ut vid tredje avfarten?


Ja, eftersom det är det mest lämpliga körfältet. Skillnaden om du väljer vänster istället är att du måste göra ett körfältsbyte, och det är knappast en fördel.


21 Sep 2014, 11:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Menar du alltså att man ska välja hö körfält även om man ska ut vid tredje avfarten?


Ja, eftersom det är det mest lämpliga körfältet. Skillnaden om du väljer vänster istället är att du måste göra ett körfältsbyte, och det är knappast en fördel.


Du har kanske någon liten poäng men i princip alla andra bilister har fått lära sig och gör precis tvärtom och räknar med att du också beter dig så.
Du är därför en potentiell olycksrisk varje gång du ger dig in i en rondell.


21 Sep 2014, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Det lär väl finnas fler bilmärken än BMW inblandade i högre olycksstatistik,var går gränsen?
Har det ingenting med ålder att göra?20-åringar köper ju sällan Toyota,av fullt förståeliga skäl :)


Jodå det finns andra märken men BMW är nummer ett. Man kan börja där så är mycket vunnet.
Ålder spelar givetvis in och 18 med en ny lapp gör dig knappast till en bra förare även om man också glömmer eller får inaktuella kunskaper med tiden.


21 Sep 2014, 12:28
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Menar du alltså att man ska välja hö körfält även om man ska ut vid tredje avfarten?


Ja, eftersom det är det mest lämpliga körfältet. Skillnaden om du väljer vänster istället är att du måste göra ett körfältsbyte, och det är knappast en fördel.


Ok,finns inget mer att säga i frågan


21 Sep 2014, 12:52
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Bongo Bob wrote:
Bumbi wrote:
Det lär väl finnas fler bilmärken än BMW inblandade i högre olycksstatistik,var går gränsen?
Har det ingenting med ålder att göra?20-åringar köper ju sällan Toyota,av fullt förståeliga skäl :)


Jodå det finns andra märken men BMW är nummer ett. Man kan börja där så är mycket vunnet.
Ålder spelar givetvis in och 18 med en ny lapp gör dig knappast till en bra förare även om man också glömmer eller får inaktuella kunskaper med tiden.


Jag har en BMW och en Vw Up,och har inte krockat på 31 år,hur ska vi göra med mig? :? :D


21 Sep 2014, 14:26
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bongo Bob wrote:
Du har kanske någon liten poäng men i princip alla andra bilister har fått lära sig och gör precis tvärtom och räknar med att du också beter dig så.
Du är därför en potentiell olycksrisk varje gång du ger dig in i en rondell.


För det första, i vilken situation är jag med mitt körsätt en olycksrisk?
För det andra, om någon annan trafikant nu "räknar med" att jag ska köra på ett speciellt sätt och detta medför en olycksrisk, är det då jag som utgör olycksrisken?


21 Sep 2014, 14:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
För det andra, om någon annan trafikant nu "räknar med" att jag ska köra på ett speciellt sätt och detta medför en olycksrisk, är det då jag som utgör olycksrisken?


Om man beter sig tvärtemot alla andra och vad de förväntar sig, så Ja, då är man en olycksrisk även om man har 'rätt' rent teoretiskt och andra gör 'fel'.
Väldigt mycket i trafiken gäller att samarbeta och vara lyhörd för olika situationer och kunna anpassa sig hela tiden.

Prova att köra i centrala Paris så får du se.

Eller åk runt i centrala stockholm på kungsholmen , östermalm etc och praktisera högerregeln utan pardon, du kommer garanterat
hamna i kollisionssituationer flera ggr.

_________________



21 Sep 2014, 16:06
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Mike Leaf wrote:
Jesperado wrote:
För det andra, om någon annan trafikant nu "räknar med" att jag ska köra på ett speciellt sätt och detta medför en olycksrisk, är det då jag som utgör olycksrisken?


Om man beter sig tvärtemot alla andra och vad de förväntar sig, så Ja, då är man en olycksrisk även om man har 'rätt' rent teoretiskt och andra gör 'fel'.
Väldigt mycket i trafiken gäller att samarbeta och vara lyhörd för olika situationer och kunna anpassa sig hela tiden.

Prova att köra i centrala Paris så får du se.

Eller åk runt i centrala stockholm på kungsholmen , östermalm etc och praktisera högerregeln utan pardon, du kommer garanterat
hamna i kollisionssituationer flera ggr.


Precis, därför kan man inte "räkna med" att andra ska köra på ett speciellt sätt.


21 Sep 2014, 16:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Jag har en BMW och en Vw Up,och har inte krockat på 31 år,hur ska vi göra med mig? :? :D


Du får behålla din lapp tillsvidare men sälj för allt i världen inte din VW Up då vi kan komma att ompröva... :wink: Hoppas att du har Fenderinredning i den?
Image

Att dra in körkortet för alla är naturligtvis en väl drastisk åtgärd. ´Statistiken säger ju inte att ALLA som äger BMW kör dåligt men ett mindre antal köper nog märket av fel orsaker när de borde ha valt något slöare.


21 Sep 2014, 16:30
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Menar du alltså att man ska välja hö körfält även om man ska ut vid tredje avfarten?


Ja, eftersom det är det mest lämpliga körfältet. Skillnaden om du väljer vänster istället är att du måste göra ett körfältsbyte, och det är knappast en fördel.

Så i Brommaplansrondellen där det passerar 50000 bilar i snitt per dygn skall alla hålla sig i högerfilen?


21 Sep 2014, 16:32
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bongo Bob wrote:
Du har kanske någon liten poäng men i princip alla andra bilister har fått lära sig och gör precis tvärtom och räknar med att du också beter dig så.
Du är därför en potentiell olycksrisk varje gång du ger dig in i en rondell.


För det första, i vilken situation är jag med mitt körsätt en olycksrisk?
För det andra, om någon annan trafikant nu "räknar med" att jag ska köra på ett speciellt sätt och detta medför en olycksrisk, är det då jag som utgör olycksrisken?


Går det två parallella körfält där man kan fortsätta rakt fram (andra avfarten) och du ligger i hö och kör som du säger(mot tredje avfarten)blir det ju problem med bilen som kommer i vä körfält och ska rakt fram,du korsar hans körriktning,det är ju totalt kontraproduktivt.Om alla körde så skulle inte cirkulationsplatserna fungera överhuvudtaget


21 Sep 2014, 16:33
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Bongo Bob wrote:
Bumbi wrote:
Jag har en BMW och en Vw Up,och har inte krockat på 31 år,hur ska vi göra med mig? :? :D


Du får behålla din lapp tillsvidare men sälj för allt i världen inte din VW Up då vi kan komma att ompröva... :wink: Hoppas att du har Fenderinredning i den?
Image

Att dra in körkortet för alla är naturligtvis en väl drastisk åtgärd. ´Statistiken säger ju inte att ALLA som äger BMW kör dåligt men ett mindre antal köper nog märket av fel orsaker när de borde ha valt något slöare.


Tack,det var snällt :) Den där inredningen fick jag inte frågan om jag ville ha :? Fast det där är ingen Up tror jag...


21 Sep 2014, 16:36
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
HRJ wrote:
Så i Brommaplansrondellen där det passerar 50000 bilar i snitt per dygn skall alla hålla sig i högerfilen?


Jag är inte bekant med den specifika cirkulationsplatsen, men vet att det är en av de större med sex in/utfarter och hög trafikbelastning. För bästa trafikflöde bör det absolut finnas körfältsanvisningar som påbjuder vilket körfält du ska välja beroende på vilken utfart du tänker ta i en sådan cirkulationsplats. Höger körfält om du ska köra av vid första eller andra utfarten och vänster vid senare utfarter verkar lämpligt. Finns det inga körfältsanvisningar är det en jättemiss av den som konstruerat och planerat cirkulationsplatsen.


21 Sep 2014, 17:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Går det två parallella körfält där man kan fortsätta rakt fram (andra avfarten) och du ligger i hö och kör som du säger(mot tredje avfarten)blir det ju problem med bilen som kommer i vä körfält och ska rakt fram,du korsar hans körriktning,det är ju totalt kontraproduktivt.Om alla körde så skulle inte cirkulationsplatserna fungera överhuvudtaget


Varför skulle han då välja vänster körfält?
Är det verkligen så att jag korsar hans körriktning, är det inte han som korsar min?


21 Sep 2014, 17:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Går det två parallella körfält där man kan fortsätta rakt fram (andra avfarten) och du ligger i hö och kör som du säger(mot tredje avfarten)blir det ju problem med bilen som kommer i vä körfält och ska rakt fram,du korsar hans körriktning,det är ju totalt kontraproduktivt.Om alla körde så skulle inte cirkulationsplatserna fungera överhuvudtaget


Varför skulle han då välja vänster körfält?
Är det verkligen så att jag korsar hans körriktning, är det inte han som korsar min?


Vet inte var du bor men två filer in och två filer ut i raktframriktning har du väl sett? Den stora trafikströmmen rör sig oftast i den riktningen...Det är troligen den vanligaste varianten,och ja,normalt sett är det skyltat innan cirkplatsen att vä fil gäller om du ska ut åt vä eller rakt fram och hö fil gäller åt hö eller rakt fram,men ditt resonemang gör ju gällande att om skyltning saknas skulle det kunna vara ett alternativ och ok att välja hö körfält och ändå sikta på den tredje avfarten,och det ser jag ibland bilister som gör,dessutom ofta utan att blinka,men detta är ju inget annat än dumheter då du då hindrar annan tät trafik som ska komma rakt igenom cirkplatsen och det förstör dessutom hela iden med cirkulationsplatsens existens som är att öka flytet i trafiken,alternativet skulle vara trafikljus och då skulle man åtminstone slippa såna här diskussioner,det vore en klar fördel....
Körkortsbokslänken var rätt enkel och tydlig,den borde duga även åt dig


21 Sep 2014, 18:34
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Vet inte var du bor men två filer in och två filer ut i raktframriktning har du väl sett? Den stora trafikströmmen rör sig oftast i den riktningen...Det är troligen den vanligaste varianten,och ja,normalt sett är det skyltat innan cirkplatsen att vä fil gäller om du ska ut åt vä eller rakt fram och hö fil gäller åt hö eller rakt fram,men ditt resonemang gör ju gällande att om skyltning saknas skulle det kunna vara ett alternativ och ok att välja hö körfält och ändå sikta på den tredje avfarten,och det ser jag ibland bilister som gör,dessutom ofta utan att blinka,men detta är ju inget annat än dumheter då du då hindrar annan tät trafik som ska komma rakt igenom cirkplatsen och det förstör dessutom hela iden med cirkulationsplatsens existens som är att öka flytet i trafiken,alternativet skulle vara trafikljus och då skulle man åtminstone slippa såna här diskussioner,det vore en klar fördel....
Körkortsbokslänken var rätt enkel och tydlig,den borde duga även åt dig


Finns det körfältsanvisningar ska man givetvis följa dem, finns det däremot ingen körfältsanvisning som påbjuder det är det direkt olämpligt att välja vänster körfält om du ska av vid andra avfarten.

Finns det ingen körfältsanvisning som förbjuder det är det givetvis tillåtet att köra i höger körfält hela vägen till din avfart, vilken det än må vara. Tecken till höger ska givetvis ges innan utfart då man genomför en högersväng.


22 Sep 2014, 05:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilister en blir trött på
Vi har nog pratat om varandra här. I Stockholm finns det knappt nån tvåfilig rondell utan körfältsanvisare. Vet inte riktigt hur det är ute i byhålorna.. De dubbelfiliga rondellerna har dessutom för det mesta dubbelfiliga utgånger = vänster körfält för rakt fram/vänster och höger körfält för rakt fram/höger, allt enligt anvisning på blåa stora skyltar. Rakt fram väljer man fil efter vart man ska efter rondellen. Exempelvis den lilla rondellen i Bromma som HRJ nämnde. Ofta är det även skyltat i storstan att man SKALL fylla upp båda filerna för att inte stocka igen hela stan.


22 Sep 2014, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote:
Vi har nog pratat om varandra här. I Stockholm finns det knappt nån tvåfilig rondell utan körfältsanvisare. Vet inte riktigt hur det är ute i byhålorna.. De dubbelfiliga rondellerna har dessutom för det mesta dubbelfiliga utgånger = vänster körfält för rakt fram/vänster och höger körfält för rakt fram/höger, allt enligt anvisning på blåa stora skyltar. Rakt fram väljer man fil efter vart man ska efter rondellen. Exempelvis den lilla rondellen i Bromma som HRJ nämnde. Ofta är det även skyltat i storstan att man SKALL fylla upp båda filerna för att inte stocka igen hela stan.


Självklart är det på detta sätt , körde igenom denna rondell i flera år och det är naturligast att ligga i vänster körfält om man ska rakt fram andra avfarten) de som ligger i högerfil och ska svänga vänster (ta tredje avfarten) ligger ju risigt till för en krock och följer dessutom inte anvisningen.

Det är väl för övrigt en av de mest olycksdrabbade platserna i Stockholm. Mycket bussar och trafik som ska trängas från alla möjliga håll.

_________________



22 Sep 2014, 12:54
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Mike Leaf wrote:
Självklart är det på detta sätt , körde igenom denna rondell i flera år och det är naturligast att ligga i vänster körfält om man ska rakt fram andra avfarten) de som ligger i högerfil och ska svänga vänster (ta tredje avfarten) ligger ju risigt till för en krock och följer dessutom inte anvisningen.

Det är väl för övrigt en av de mest olycksdrabbade platserna i Stockholm. Mycket bussar och trafik som ska trängas från alla möjliga håll.


Givetvis ska man följa körfältsanvisningarna när det finns sådana, det säger sig själv.


22 Sep 2014, 13:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote:
Vi har nog pratat om varandra här. I Stockholm finns det knappt nån tvåfilig rondell utan körfältsanvisare. Vet inte riktigt hur det är ute i byhålorna.. De dubbelfiliga rondellerna har dessutom för det mesta dubbelfiliga utgånger = vänster körfält för rakt fram/vänster och höger körfält för rakt fram/höger, allt enligt anvisning på blåa stora skyltar. Rakt fram väljer man fil efter vart man ska efter rondellen. Exempelvis den lilla rondellen i Bromma som HRJ nämnde. Ofta är det även skyltat i storstan att man SKALL fylla upp båda filerna för att inte stocka igen hela stan.


Jag tror inte vi pratar förbi varandra,diskussionen gäller cirkulationsplatser i allmänhet,ag ser bara flera uppenbara problem med att mer eller mindre regelmässigt förespråka hö körfält till tredje avfart,och jag ser dom dagligen både i BProndellen och på andra ställen,folk väljer ofta hö körfält till tredje avfart (det är ok ibland också) oavsett rondelltyp ,små som stora,ofta utan att blinka in i rondellen,absolut helt obekymrade om att omgivningen Måste anpassa sig efter deras naivitet....
Skyltningar (om dom finns och nån läser) funkar sällan förebyggande om man tänker fel från början verkar det som,bra att ha vid skada dock,då vet man förhoppningsvis vems felet är sen :)


22 Sep 2014, 14:43
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Vet inte var du bor men två filer in och två filer ut i raktframriktning har du väl sett? Den stora trafikströmmen rör sig oftast i den riktningen...Det är troligen den vanligaste varianten,och ja,normalt sett är det skyltat innan cirkplatsen att vä fil gäller om du ska ut åt vä eller rakt fram och hö fil gäller åt hö eller rakt fram,men ditt resonemang gör ju gällande att om skyltning saknas skulle det kunna vara ett alternativ och ok att välja hö körfält och ändå sikta på den tredje avfarten,och det ser jag ibland bilister som gör,dessutom ofta utan att blinka,men detta är ju inget annat än dumheter då du då hindrar annan tät trafik som ska komma rakt igenom cirkplatsen och det förstör dessutom hela iden med cirkulationsplatsens existens som är att öka flytet i trafiken,alternativet skulle vara trafikljus och då skulle man åtminstone slippa såna här diskussioner,det vore en klar fördel....
Körkortsbokslänken var rätt enkel och tydlig,den borde duga även åt dig


Finns det körfältsanvisningar ska man givetvis följa dem, finns det däremot ingen körfältsanvisning som påbjuder det är det direkt olämpligt att välja vänster körfält om du ska av vid andra avfarten.

Finns det ingen körfältsanvisning som förbjuder det är det givetvis tillåtet att köra i höger körfält hela vägen till din avfart, vilken det än må vara. Tecken till höger ska givetvis ges innan utfart då man genomför en högersväng.


Du menar tredje avfarten tror jag,det menade jag i alla fall
Körfältsanvisningar verkar funka rätt dåligt,folk missar dom helt enkelt,just därför blir hö fil av många ofta fel val,därför att bilisten tänker fel från början


22 Sep 2014, 14:49
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Jag tror inte vi pratar förbi varandra,diskussionen gäller cirkulationsplatser i allmänhet,ag ser bara flera uppenbara problem med att mer eller mindre regelmässigt förespråka hö körfält till tredje avfart,och jag ser dom dagligen både i BProndellen och på andra ställen,folk väljer ofta hö körfält till tredje avfart (det är ok ibland också) oavsett rondelltyp ,små som stora,ofta utan att blinka in i rondellen,absolut helt obekymrade om att omgivningen Måste anpassa sig efter deras naivitet....
Skyltningar (om dom finns och nån läser) funkar sällan förebyggande om man tänker fel från början verkar det som,bra att ha vid skada dock,då vet man förhoppningsvis vems felet är sen :)


Hur skulle man blinka menar du, och varför?


22 Sep 2014, 15:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Jesperado wrote:
Finns det körfältsanvisningar ska man givetvis följa dem, finns det däremot ingen körfältsanvisning som påbjuder det är det direkt olämpligt att välja vänster körfält om du ska av vid andra avfarten.

Finns det ingen körfältsanvisning som förbjuder det är det givetvis tillåtet att köra i höger körfält hela vägen till din avfart, vilken det än må vara. Tecken till höger ska givetvis ges innan utfart då man genomför en högersväng.


Du menar tredje avfarten tror jag,det menade jag i alla fall
Körfältsanvisningar verkar funka rätt dåligt,folk missar dom helt enkelt,just därför blir hö fil av många ofta fel val,därför att bilisten tänker fel från början


I första stycket avser jag andra avfarten, det du kallar "rakt fram".


22 Sep 2014, 15:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:

I första stycket avser jag andra avfarten, det du kallar "rakt fram".


Ok,men går det två filer rakt fram så är det klart att du kan använda vä fil rakt fram också,det är väldigt ofta tanken med konstruktionen,om än inte alltid...det är f.ö i såna lägen det blir väldigt fel att ligga i hö fil och ta tredje.


22 Sep 2014, 15:18
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Jag tror inte vi pratar förbi varandra,diskussionen gäller cirkulationsplatser i allmänhet,ag ser bara flera uppenbara problem med att mer eller mindre regelmässigt förespråka hö körfält till tredje avfart,och jag ser dom dagligen både i BProndellen och på andra ställen,folk väljer ofta hö körfält till tredje avfart (det är ok ibland också) oavsett rondelltyp ,små som stora,ofta utan att blinka in i rondellen,absolut helt obekymrade om att omgivningen Måste anpassa sig efter deras naivitet....
Skyltningar (om dom finns och nån läser) funkar sällan förebyggande om man tänker fel från början verkar det som,bra att ha vid skada dock,då vet man förhoppningsvis vems felet är sen :)


Hur skulle man blinka menar du, och varför?


Om man väljer hö körfält in i rondellen och siktar på tredje avfarten är det rätt vettigt att blinka vä igenom rondellen innan man blinkar hö och ut,annars har ju ingen inuti rondellen som kommer från vä och ska svänga vä i rondellen eller den som kommer från andra hållet och ska in i densamma en chans att veta vart fordonet är på väg,men hela scenariot känns otroligt onödigt när man skriver om det...


22 Sep 2014, 15:25
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Granis67 wrote:
Fortsätt med era "ärevarv" i cirkulationsplatsen, själv så är jag riktigt förbannad på dom som orsakar bucklor/repor på parkerade bilar och sedan smiter, jävla smitare… :twisted:


Ja,eller dörruppslag på min nya Up :cry:


22 Sep 2014, 15:32
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Om man väljer hö körfält in i rondellen och siktar på tredje avfarten är det rätt vettigt att blinka vä igenom rondellen innan man blinkar hö och ut,annars har ju ingen inuti rondellen som kommer från vä och ska svänga vä i rondellen eller den som kommer från andra hållet och ska in i densamma en chans att veta vart fordonet är på väg,men hela scenariot känns otroligt onödigt när man skriver om det...


Nej, det är rätt ovettigt. Kör man i höger körfält och blinkar vänster visar man att man avser byta till vänster körfält.
Ger man tecken åt endera håll visar man att man ska svänga eller göra en sidledsförflyttning, blinkar man inte betyder det att man ska fortsätta i sitt körfält och då vet alla det.


22 Sep 2014, 15:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Jesperado wrote:

I första stycket avser jag andra avfarten, det du kallar "rakt fram".


Ok,men går det två filer rakt fram så är det klart att du kan använda vä fil rakt fram också,det är väldigt ofta tanken med konstruktionen,om än inte alltid...det är f.ö i såna lägen det blir väldigt fel att ligga i hö fil och ta tredje.


Om man verkligen vill göra det svårt för sig så visst kan man köra så, men påstå då inte att det är de som kör i höger körfält som krånglar till det och skapar riskerna.


22 Sep 2014, 15:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilister en blir trött på
Bäst vi gräver bort alla vänstra körfält i rondeller, så slipper vi denna diskussion. De är ju ändå nästan förbjudna att använda tydligen enligt trafikförordningen!!!!!!!1111!


22 Sep 2014, 16:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.