Author |
Message |
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 2759 Location: Trollhättan/Lilla Edet
|
Bilister en blir trött på
Släpper fram min surgubbe då: -- Bilister som tydligen är väldigt närsynta: fyrfilig väg t.ex. motorväg och de kör upp bakom en som om de tror de kan köra IGENOM min bil, eller att jag ska köra åt sidan. Plötsligt "upptäcker" de en och svänger åt sidan och kör om. Eller har de inte fattat att det är en fyrfilig väg och anpassar körningen efter det, utan kör som om det vore en tvåfilig? Och tror att de måste snabba sig innan de får möte? Ofta är det samma bilister som i regn och annat sämre väglag svänger in igen direkt framför, så en får problem med sikten. -- De som kör om en för att plötsligt svänga av på en avfart en 50-100 meter längre fram. Händer ganska ofta! Har de inte koll på var de är eller vart de ska? Får väl tillägga att jag själv inte är en s.k. väglus i trafiken. Såja /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen. Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.
|
07 Sep 2014, 21:54 |
|
|
DrSlim
Joined: 04 Jun 2008, 15:06 Posts: 1920
|
Re: Bilister en blir trött på
...eller de som kör ut på påfarten, och istället för att använda påfartssträckan för att accelerera upp till hastighet anpassad till trafikrytmen svänger ut i höger filen så snart heldragna linjen upphört. Vilket skapar irritation och oreda då de som redan kör på motorvägen måste bromsa in eller väja ut till vänster. Dessutom helt nonchalanta gällande regeln att den som kör ut på motorvägen har skyldighet att lämna företräde.
_________________ Gud finns inte.
|
07 Sep 2014, 22:10 |
|
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
Re: Bilister en blir trött på
Bra gnällt Eller de som ska ut på motorvägen från påfart som kör över heldragen linje istället för att vänta tills det streckade tillåtna filbytet kan göras,jättebrått att byta fil tydligen fast de har fritt körfält framåt att accelerera i
|
07 Sep 2014, 22:14 |
|
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
Re: Bilister en blir trött på
DrSlim wrote: ...eller de som kör ut på påfarten, och istället för att använda påfartssträckan för att accelerera upp till hastighet anpassad till trafikrytmen svänger ut i höger filen så snart heldragna linjen upphört. Vilket skapar irritation och oreda då de som redan kör på motorvägen måste bromsa in eller väja ut till vänster. Dessutom helt nonchalanta gällande regeln att den som kör ut på motorvägen har skyldighet att lämna företräde. Haha,vilken timing och telepati vi hade där du.... Tänk om det kunde funka så på motorvägen
|
07 Sep 2014, 22:15 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
DrSlim wrote: Dessutom helt nonchalanta gällande regeln att den som kör ut på motorvägen har skyldighet att lämna företräde. Den regeln finns inte, så det förstår jag. Det är "gemensam hänsyn" som det så fint heter som gäller. Båda parter är skyldiga att anpassa hastigheten och underlätta för varandra.
|
08 Sep 2014, 16:50 |
|
|
DrSlim
Joined: 04 Jun 2008, 15:06 Posts: 1920
|
Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote: DrSlim wrote: Dessutom helt nonchalanta gällande regeln att den som kör ut på motorvägen har skyldighet att lämna företräde. Den regeln finns inte, så det förstår jag. Det är "gemensam hänsyn" som det så fint heter som gäller. Båda parter är skyldiga att anpassa hastigheten och underlätta för varandra. Förvisso sant. Men huvudansvaret ligger hos den som byter körfält, alltså den som kör ut på motorvägen.
_________________ Gud finns inte.
|
09 Sep 2014, 09:44 |
|
|
faellman
Joined: 12 Aug 2002, 13:11 Posts: 2030 Location: Stockholm
|
Re: Bilister en blir trött på
Mina surgubbar: 1.Folk som slutat använda blinkers. Och dom verkar bara bli fler och fler…
2. Folk som har slutat bry sig eller aldrig lärt sig hur man kör i rondeller.
|
09 Sep 2014, 10:26 |
|
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Re: Bilister en blir trött på
faellman wrote: Mina surgubbar: 1.Folk som slutat använda blinkers. Och dom verkar bara bli fler och fler…
2. Folk som har slutat bry sig eller aldrig lärt sig hur man kör i rondeller. Ha, båda sakerna var vad jag tänkte på direkt. Höll på att krocka i en rondell igår där en blinkade höger när han körde in i rondellen men fortsatte rakt fram...
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
10 Sep 2014, 08:37 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
Lemmy wrote: Höll på att krocka i en rondell igår där en blinkade höger när han körde in i rondellen men fortsatte rakt fram... Det är fullt tillåtet att ge tecken till höger när man kör in i en cirkulationsplats, då man faktiskt gör en högersväng. Det finns dock inget krav på det då det är en påbjuden körriktning.
|
10 Sep 2014, 18:00 |
|
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote: Lemmy wrote: Höll på att krocka i en rondell igår där en blinkade höger när han körde in i rondellen men fortsatte rakt fram... Det är fullt tillåtet att ge tecken till höger när man kör in i en cirkulationsplats, då man faktiskt gör en högersväng. Det finns dock inget krav på det då det är en påbjuden körriktning. Men om du blinkar höger samtidigt som du kör förbi ett avtag är det ungefär som att köra rakt fram i en vanlig korsning samtidigt som du blinkar höger.
|
10 Sep 2014, 19:06 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote: Men om du blinkar höger samtidigt som du kör förbi ett avtag är det ungefär som att köra rakt fram i en vanlig korsning samtidigt som du blinkar höger. Det hade inte så mycket med saken att göra, men visst har du rätt. Om vi nu pratar körning i cirkulationsplats så ser jag det som ett större problem att folk gärna väljer vänster körfält i en cirkulationsplats med två körfält, trots att det inte finns någon körfältsanvisning som påbjuder det. Det är direkt förbjudet enligt trafikförordningen och leder till ett onödigt körfältsbyte med alla de risker det medför, eller som man ganska ofta ser att man gör en högersväng från vänster körfält rakt över höger körfält. Varför göra det så jävla svårt för sig?
|
10 Sep 2014, 20:00 |
|
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote: dirt wrote: Men om du blinkar höger samtidigt som du kör förbi ett avtag är det ungefär som att köra rakt fram i en vanlig korsning samtidigt som du blinkar höger. Det hade inte så mycket med saken att göra, men visst har du rätt. Tolkade originalposten som en bilist blinkade höger när han körde in i rondellen, blinkade höger trots att han fortsatte förbi första avfarten och sedan körde ut "rakt fram" vilket torde vara andra avfarten ifall det är en "vanlig" rondell med 4 anslutningar. Detta skapade problem för han trodde bilen skulle köra ut men fortsatte så att säga rakt fram. Så visst har mitt påstående relevans.
|
10 Sep 2014, 20:16 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote: Tolkade originalposten som en bilist blinkade höger när han körde in i rondellen, blinkade höger trots att han fortsatte förbi första avfarten och sedan körde ut "rakt fram" vilket torde vara andra avfarten ifall det är en "vanlig" rondell med 4 anslutningar. Detta skapade problem för han trodde bilen skulle köra ut men fortsatte så att säga rakt fram.
Så visst har mitt påstående relevans. Aha, ok. Jag tolkade inte så mycket utan läste bara inlägget. "blinkade höger när han körde in i rondellen"
|
10 Sep 2014, 20:43 |
|
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote: dirt wrote: Tolkade originalposten som en bilist blinkade höger när han körde in i rondellen, blinkade höger trots att han fortsatte förbi första avfarten och sedan körde ut "rakt fram" vilket torde vara andra avfarten ifall det är en "vanlig" rondell med 4 anslutningar. Detta skapade problem för han trodde bilen skulle köra ut men fortsatte så att säga rakt fram.
Så visst har mitt påstående relevans. Aha, ok. Jag tolkade inte så mycket utan läste bara inlägget. "blinkade höger när han körde in i rondellen" Jag läste även andra halvan av meningen Edit: Är du väl inne i en cirkulationsplats och samtidigt blinkar höger, antas du ta nästa avfart. Inte nästnästa. Inte så smart då att blinka höger vid infart om man INTE tänker "svänga höger"/ta första avfart för du bör då ha stängt av blinkers innan du är inne i rondellen. Problemet är inte att folk blinkar höger vid infart, problemen uppstår när folk blinkar höger i en cirkulationsplats utan att ta nästa avfart/byta fil. https://www.transportstyrelsen.se/Globa ... jan-14.pdfDär står det lite matnyttigt. Läs och begrunda.
|
10 Sep 2014, 21:00 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote: Jesperado wrote: Aha, ok. Jag tolkade inte så mycket utan läste bara inlägget. "blinkade höger när han körde in i rondellen" Jag läste även andra halvan av meningen Edit: Är du väl inne i en cirkulationsplats och samtidigt blinkar höger, antas du ta nästa avfart. Inte nästnästa. Inte så smart då att blinka höger vid infart om man INTE tänker "svänga höger"/ta första avfart för du bör då ha stängt av blinkers innan du är inne i rondellen. Problemet är inte att folk blinkar höger vid infart, problemen uppstår när folk blinkar höger i en cirkulationsplats utan att ta nästa avfart/byta fil. https://www.transportstyrelsen.se/Globa ... jan-14.pdfDär står det lite matnyttigt. Läs och begrunda. Det står ingenstans att han fortsatte blinka när han körde runt cirkulationsplatsen, vilket givetvis är förbjudet. Men det är alltså fullt tillåtet att blinka höger medan du genomför högersvängen in i cirkulationsplatsen. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon blinka höger in i en cirkulationsplats utan att sedan ta första avfarten, så det torde vara ett mycket sällsynt förfarande och därmed ett ganska litet problem jämfört med många andra olater i trafiken. Jag tror inte jag behöver läsa och begrunda så mycket i Transportstyrelsen bilderbok, jag har körkort och känner givetvis till trafikreglerna.
|
11 Sep 2014, 05:41 |
|
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote: Det står ingenstans att han fortsatte blinka när han körde runt cirkulationsplatsen, vilket givetvis är förbjudet. Men det är alltså fullt tillåtet att blinka höger medan du genomför högersvängen in i cirkulationsplatsen. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon blinka höger in i en cirkulationsplats utan att sedan ta första avfarten, så det torde vara ett mycket sällsynt förfarande och därmed ett ganska litet problem jämfört med många andra olater i trafiken.
Jag tror inte jag behöver läsa och begrunda så mycket i Transportstyrelsen bilderbok, jag har körkort och känner givetvis till trafikreglerna. Det finns mycket här i världen som inte är direkt olagligt men som bör undvikas. Det är bra att visa vart man ska i trafiken. Det är inte heller olagligt att blinka vid en justering av bilens placering på säg 5cm i sidled, men bör man göra så? Underlättar det för andra att veta vart man ska? Jag har sett hur många gånger som helst folk som blinkar höger i rondell utan att svänga ut. Jag har även sett folk blinka vänster och köra ut samtidigt, fast inte lika ofta. Om man kör ut för att nån blinkar höger och inte svänger av och det blir krock så är det dens fel som kör in i rondellen oavsett blink på grund av väjningsplikten. Listan på dumma grejjer folk gör i rondeller kan bli väldigt lång..
|
11 Sep 2014, 06:20 |
|
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote: Jesperado wrote: Det är fullt tillåtet att ge tecken till höger när man kör in i en cirkulationsplats, då man faktiskt gör en högersväng. Det finns dock inget krav på det då det är en påbjuden körriktning.
Men om du blinkar höger samtidigt som du kör förbi ett avtag är det ungefär som att köra rakt fram i en vanlig korsning samtidigt som du blinkar höger. Exakt vad som hände, han blinkade höger när han körde in och även när han passerade första avfarten. Jag som inte skrev riktigt fullständigt
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
11 Sep 2014, 13:57 |
|
|
Sir Realistic
Joined: 07 Mar 2004, 12:58 Posts: 1947 Location: Stockholm
|
Re: Bilister en blir trött på
Tycker det är en allmänt ökad nonchalans i trafiken, det är väldigt många som inte bryr sig om de enklaste reglerna och det gäller förare av alla slags fordon. Är körkortsinnehavare sedan 38 år och f.d. yrkeschaufför, men numera oftast cyklist i Stockholm. Äger ingen bil men hyr ibland. I trafiken, oftast som cyklist eller fotgängare, försöker jag hela tiden till det yttersta att göra rätt och vara tydlig. Vägrar att cykla mot rött, enkelriktat eller andra moment som kan vara både tokiga och ibland direkt farliga.
Den mest elementära regeln som verkar vara helt bortblåst i den allmänna trafiken är högerregeln, hur svårt kan det va'? För några år sedan kom jag i en korsning i diskussion med en taxichaufför om högerregeln. Tyvärr blev argumentationen lätt skrattretande när han till försvar drog till med; "Är du rasist...?". Mitt svar var "Nej, bilist". Detta var i Gamla Stan och där går det praktiskt nog aldrig fort och i situationen var det så uppenbart högerregeln som gällde.
I området där jag bor är det massor av gator av varierande bredd som korsar varandra (mitt på Södermalm, Stockholm) och de allra flesta korsningarna har inga trafikljus eller skyltning om väjningsplikt. Ser dagligen hårresande exempel där föraren av det från vänster kommande fordonet inte verkar ha en aning om skyldigheten eller hur situationen bör lösas. Det tutas, skriks och viftas med långfingrar från alla håll, ihärdigast är oftast den som de facto gör fel i rådande situation. Gäller alla fordonsslag.
Som cyklist är man utsatt i trafiken, det gäller att se upp och ha god framförhållning. Häromdagen blev jag (på cykeln) prejad av en SL-buss som tyckte det p.g.a. av stillastående/trög biltrafik var lämpligt att snedda lite över cykelbanan för att lättare nå busshållplatsen 75 meter bort. Visserligen använde han blinkers men inte förrän jag hunnit till halva bussens längd och att då kolla i backspegeln verkade vara fånigt, han vred på ratten samtidigt som det började rulla lite i bil/buss-filen och prejade upp mig på trottoaren - tack o lov var det asfalterat en ramp som gjorde att jag smidigt kunde rulla upp över trottoarkanten och få stopp på cykeln - tack för att du i.a.f. varnade mig med din blinkers. Försökte prata med chauffören men han bara stumt blängde på mig. Cyklade vidare lite förbannad.... Efter det hann jag bara c:a 50 meter för att göra min ytterst enkla högersväng (med utsträckt hand) då jag möttes av en cyklist som kom emot på enkelriktad gata och på det valde att skära in framför mig, bara decimetrar ifrån, för vidare färd upp på trottoaren. Givetvis inbromsande för att mer smärtfritt kunna ta sig över trottoarkanten med den följden att jag fick vingla ut i bilarnas körbana för att inte köra på talangen.
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
15 Sep 2014, 14:09 |
|
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Re: Bilister en blir trött på
Alla vansinniga omkörningar, att köra fort är en sak men att köra om i kurvor och backkrön då man inte ser nåt fattar jag inte.
Är nu mer rädd att köra E10 mellan Överkalix och Töre för efter den vägen verkar folk totalt tappat förståndet, visst det finns inte många sträckor att köra om på men då får man faktiskt vänta till man ser nåt. Många som kör som idioter verkar vara veckopendlare som bara för att det gått bra tidigare veckor och dom inte frontalkrockat kör om hur som helst.
|
18 Sep 2014, 03:27 |
|
|
R.K
Joined: 14 Sep 2002, 23:01 Posts: 453 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
Här i Östergötland är det dimmigt som satan nu på mornarna . . tydligen så är det nästan bara Citroen som har dimmljus monterat på sina bilar jooo jag vet det för jag åker i en . . .
_________________ // Ronny
|
18 Sep 2014, 08:38 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
R.K wrote: Här i Östergötland är det dimmigt som satan nu på mornarna . . tydligen så är det nästan bara Citroen som har dimmljus monterat på sina bilar jooo jag vet det för jag åker i en . . . Utveckla gärna...?
|
18 Sep 2014, 08:42 |
|
|
R.K
Joined: 14 Sep 2002, 23:01 Posts: 453 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
http://www.corren.se/nyheter/ostergotla ... 52531.aspxSkoja till det lite bara Jesp .. dimmljus är ju bra för samtilga bilister tycker iaf jag.
_________________ // Ronny
|
19 Sep 2014, 10:15 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
R.K wrote: http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/mycket-tat-dimma-pa-e4-mellan-norrkoping-och-linkoping-7352531.aspx
Skoja till det lite bara Jesp .. dimmljus är ju bra för samtilga bilister tycker iaf jag. Dimstrålkastare och dimbaklykta kan ha sina fördelar, om de används rätt. Tyvärr används de till 99% fel, vilket medför att de gör mer skada än nytta. Till att börja med finns det inget krav på att använda varken dimstrålkastare eller dimbaklykta, man gör alltså aldrig fel om man inte tänder dem. Dimstrålkastare ser man till största delen tända ihop med halvljusstrålkastarna, vilket inte bara är förbjudet utan också visar att man inte har förstått syftet med dimstrålkastarna. Fördelen med dimstrålkastarna är att man i t.ex. tät dimma kan lysa upp vägen till viss del och uppfattas av mötande fordon utan att man bländas av det egna halvljuset. Detta förutsätter givetvis att man släcker halvljuset när man tänder dimstrålkastarna. I min erfarenhet är det mycket ovanligt att dimstrålkastarna ger bättre sikt än halvljuset, det ska till väldigt speciella förhållanden. Det viktigaste att minnas är dock att det ALDRIG är tillåtet att ha dimstrålkastare och halvljusstrålkastare tända samtidigt, det medför en påtaglig bländningsrisk och i mörker försämrat mörkerseende både för föraren och för mötande trafik. Dimbaklyktan används oftast så att den tänds när man sätter sig i bilen en dimmig morgon, och sen lyser den till man når sin destination, eller ofta till man några dagar senare uppmärksammar att man glömt släcka den. Dimbaklyktan får endast användas vid mycket dåliga siktförhållanden och ska användas aktivt, ungefär som helljuset. Har man ingen bil bakom sig kan man tända den, men så fort en bil kommer ikapp bakifrån ska den släckas för att inte blända föraren i bilen bakom. Det är alltså inte tillåtet att ha dimbaklyktan tänd om man har en bil bakom sig.
|
19 Sep 2014, 11:45 |
|
|
R.K
Joined: 14 Sep 2002, 23:01 Posts: 453 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
Oj och jag som använt dom för att jag trodde att andra bilister skulle se mig bättre och jag dom??? Då tänder jag dom inte mer . . känns säkrats.
_________________ // Ronny
|
19 Sep 2014, 13:47 |
|
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 7746 Location: Göteborg
|
Re: Bilister en blir trött på
Rondeller är ett otyg. Det blir inte bättre av beroende på när man tog körkort så har reglerna ändrats..
|
19 Sep 2014, 14:59 |
|
|
HRJ
Joined: 02 Sep 2008, 08:58 Posts: 1122 Location: Stockholm
|
Re: Bilister en blir trött på
Vinyljunkie wrote: Rondeller är ett otyg. Det blir inte bättre av beroende på när man tog körkort så har reglerna ändrats.. Jo, men det borde inte vara så svårt. A och O är att meddela när man tänker byta fil och svänga ut. I små rondeller skadar det inte att blinka vänster.
|
19 Sep 2014, 16:05 |
|
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 7746 Location: Göteborg
|
Re: Bilister en blir trött på
HRJ wrote: Vinyljunkie wrote: Rondeller är ett otyg. Det blir inte bättre av beroende på när man tog körkort så har reglerna ändrats.. Jo, men det borde inte vara så svårt. A och O är att meddela när man tänker byta fil och svänga ut. I små rondeller skadar det inte att blinka vänster. Jag är 40 och jag började ta körkort när jag var 18, dvs 1992. Eftersom jag var en lite strulig tonåring slutförde jag aldrig det hela då utan tog tag i det först år 2000. Den första vändan fick jag lära mig att man skulle både blinka in i en rondell och ut. Andra vändan hette det plötsligt att man skulle hantera en rondell på samma sätt som en vanlig korsning utan ljus. Inte konstigt att det blir förvirrat med förare som lärt sig två olika sätt ute i trafiken som sen ska mötas i rondeller.
|
19 Sep 2014, 16:42 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
Vinyljunkie wrote: Jag är 40 och jag började ta körkort när jag var 18, dvs 1992. Eftersom jag var en lite strulig tonåring slutförde jag aldrig det hela då utan tog tag i det först år 2000. Den första vändan fick jag lära mig att man skulle både blinka in i en rondell och ut. Andra vändan hette det plötsligt att man skulle hantera en rondell på samma sätt som en vanlig korsning utan ljus. Inte konstigt att det blir förvirrat med förare som lärt sig två olika sätt ute i trafiken som sen ska mötas i rondeller. Cirkulationsplatsen ska inte behandlas som en korsning, utan som den serie av korsningar den faktiskt är. Vad skulle skillnaden vara rent praktiskt menar du?
|
19 Sep 2014, 17:19 |
|
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote: Vinyljunkie wrote: Jag är 40 och jag började ta körkort när jag var 18, dvs 1992. Eftersom jag var en lite strulig tonåring slutförde jag aldrig det hela då utan tog tag i det först år 2000. Den första vändan fick jag lära mig att man skulle både blinka in i en rondell och ut. Andra vändan hette det plötsligt att man skulle hantera en rondell på samma sätt som en vanlig korsning utan ljus. Inte konstigt att det blir förvirrat med förare som lärt sig två olika sätt ute i trafiken som sen ska mötas i rondeller. Cirkulationsplatsen ska inte behandlas som en korsning, utan som den serie av korsningar den faktiskt är. Vad skulle skillnaden vara rent praktiskt menar du? En solklar praktisk skillnad är väl att man i ena fallet inte blinkar alls på väg in i en cirkulationsplats man ska rakt fram i...och i det avseendet kan man betrakta många cirkulationsplatser som en vanlig korsning,mkt enkel grundprincip Sen finns det cirkulationsplatser som har fler ut och infarter,då får man addera lite varianter av blinktaktik och smart filkörning... men det sjuka är ju att folk inte ens på väg in i cirkulationsplatsen kan läsa vilken fil man ska använda när man t.ex ska svänga vä trots att skyltning finns,ofta ligger de i hö fil (tvärtemot skyltning)och svänger ändå vä utan att dessutom ens fundera över blinkers,och så skulle de ju aldrig göra om de betraktade cirkulationsplatsen mer som en vanlig korsning med en rund form...
|
19 Sep 2014, 17:38 |
|
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote: Jesperado wrote: Cirkulationsplatsen ska inte behandlas som en korsning, utan som den serie av korsningar den faktiskt är. Vad skulle skillnaden vara rent praktiskt menar du? En solklar praktisk skillnad är väl att man i ena fallet inte blinkar alls på väg in i en cirkulationsplats man ska rakt fram i...och i det avseendet kan man betrakta många cirkulationsplatser som en vanlig korsning,mkt enkel grundprincip Sen finns det cirkulationsplatser som har fler ut och infarter,då får man addera lite varianter av blinktaktik och smart filkörning... men det sjuka är ju att folk inte ens på väg in i cirkulationsplatsen kan läsa vilken fil man ska använda när man t.ex ska svänga vä trots att skyltning finns,ofta ligger de i hö fil (tvärtemot skyltning)och svänger ändå vä utan att dessutom ens fundera över blinkers,och så skulle de ju aldrig göra om de betraktade cirkulationsplatsen mer som en vanlig korsning med en rund form... Återigen då, en cirkulationsplats ska inte behandlas som EN kosrning, utan som den serie trevägskorsningar den är.
|
19 Sep 2014, 17:44 |
|
|