View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 09:56



Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Bilister en blir trött på 
Author Message

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote:
Bäst vi gräver bort alla vänstra körfält i rondeller, så slipper vi denna diskussion. De är ju ändå nästan förbjudna att använda tydligen enligt trafikförordningen!!!!!!!1111!


Det verkar drastiskt och lite onödigt. Bättre då att skylta med körfältsanvisningar på det vis som ger bäst trafikflöde.


22 Sep 2014, 18:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkor ... regler.htm

Intressant historik om kaoset,klipper ändå ut detta,Jesper du resonerar som om allt är solklart och regelfärdigt,vilket det absolut inte är,det framgår tydligt i länken,men det visar också vilken enorm inkompetens man förlitar sig på om man ska följa modellen våra tjänstemän konstruerat eller snarare inte konstruerat... :roll:
Tveksamheter och förvirring rad på rad,man vet inte ens om man ska betrakta cirkulationsplatsen som en korsning,vilket det naturligtvis,som jag sagt tidigare,är...

Citerar nedan:
När det gäller placering och att ge tecken/blinkers i cirkulationsplatser ansåg Vägverket:
att placeringsreglerna och kravet på att ge tecken/blinkers i vägkorsning i vissa cirkulationsplatser inte är tillämpningsbara om cirkulationsplatsen har en viss storlek och utformning.
Det betyder i klartext att det är fritt fram att i vissa cirkulationsplatser även färdas i det högra körfältet vid vänstersväng eller vid vändning och dessutom utan att behöva visa sin avsikt.
Däremot menar Vägverket att tecken/blinkers ska ges när man lämnar cirkulationsplatsen, trots att det inte finns något lagligt stöd för detta förutom vid ett körfältsbyte och en högersväng. Se Trafikförordningen SFS 1998:1276) ovan.
Denna regel "ska" tecken/blinkers när platsen lämnas, ger en smidig trafik men leder knappast till en minskning av trafikolyckorna. Kommunikationen d.v.s. att ge tecken/blinkers vid vänstersväng eller vid körning runt rondellen, speciellt från det högra körfältet, bidrar däremot till att väsentligt minska olycksrisken, ökar trafiksäkerheten och ger en förbättrad genomströmning med minskad miljöpåverkan som följd.


Vägverkets regeltolkning har på senare tid förutom den ökade olycksrisken inneburit en försämrad genomströmning då allt fler använder sig av det högra körfältet. Vägverket påstår att de nya reglerna för "cirkulationsplatser ökar framkomligheten".
Därtill svänger alltfler förare i vanliga fyrvägkorsningar till vänster trots att anvisningar endast visar rakt fram.


22 Sep 2014, 18:16
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:

Om man verkligen vill göra det svårt för sig så visst kan man köra så, men påstå då inte att det är de som kör i höger körfält som krånglar till det och skapar riskerna.


Det låter som att du inte sett så många cirkulationsplatser när du skriver så där :D


22 Sep 2014, 18:19
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Om man väljer hö körfält in i rondellen och siktar på tredje avfarten är det rätt vettigt att blinka vä igenom rondellen innan man blinkar hö och ut,annars har ju ingen inuti rondellen som kommer från vä och ska svänga vä i rondellen eller den som kommer från andra hållet och ska in i densamma en chans att veta vart fordonet är på väg,men hela scenariot känns otroligt onödigt när man skriver om det...


Nej, det är rätt ovettigt. Kör man i höger körfält och blinkar vänster visar man att man avser byta till vänster körfält.
Ger man tecken åt endera håll visar man att man ska svänga eller göra en sidledsförflyttning, blinkar man inte betyder det att man ska fortsätta i sitt körfält och då vet alla det.


Nej,det vet dom absolut inte,kära nån,kör du bil själv verkligen....bättre blinka än ingenting,dessutom helt ofarligt att blinka i den situationen,man tolkar det som att sväng är på gång inte filbyte,och om det skulle missförstås,skulle inget hända


22 Sep 2014, 18:22
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Intressant historik om kaoset,klipper ändå ut detta,Jesper du resonerar som om allt är solklart och regelfärdigt,vilket det absolut inte är,det framgår tydligt i länken,men det visar också vilken enorm inkompetens man förlitar sig på om man ska följa modellen våra tjänstemän konstruerat eller snarare inte konstruerat... :roll:
Tveksamheter och förvirring rad på rad,man vet inte ens om man ska betrakta cirkulationsplatsen som en korsning,vilket det naturligtvis,som jag sagt tidigare,är...

Citerar nedan:
När det gäller placering och att ge tecken/blinkers i cirkulationsplatser ansåg Vägverket:
att placeringsreglerna och kravet på att ge tecken/blinkers i vägkorsning i vissa cirkulationsplatser inte är tillämpningsbara om cirkulationsplatsen har en viss storlek och utformning.
Det betyder i klartext att det är fritt fram att i vissa cirkulationsplatser även färdas i det högra körfältet vid vänstersväng eller vid vändning och dessutom utan att behöva visa sin avsikt.
Däremot menar Vägverket att tecken/blinkers ska ges när man lämnar cirkulationsplatsen, trots att det inte finns något lagligt stöd för detta förutom vid ett körfältsbyte och en högersväng. Se Trafikförordningen SFS 1998:1276) ovan.
Denna regel "ska" tecken/blinkers när platsen lämnas, ger en smidig trafik men leder knappast till en minskning av trafikolyckorna. Kommunikationen d.v.s. att ge tecken/blinkers vid vänstersväng eller vid körning runt rondellen, speciellt från det högra körfältet, bidrar däremot till att väsentligt minska olycksrisken, ökar trafiksäkerheten och ger en förbättrad genomströmning med minskad miljöpåverkan som följd.


Vägverkets regeltolkning har på senare tid förutom den ökade olycksrisken inneburit en försämrad genomströmning då allt fler använder sig av det högra körfältet. Vägverket påstår att de nya reglerna för "cirkulationsplatser ökar framkomligheten".
Därtill svänger alltfler förare i vanliga fyrvägkorsningar till vänster trots att anvisningar endast visar rakt fram.


Tveklöst blev det sämre när man ändrade reglerna, men reglerna är som de är och personligen tror jag det blir bättre om alla följer dem istället för att köra efter hur man tycker att reglerna borde se ut.
Vi är nog i det mesta eniga om hur det borde vara för bästa trafikflöde i en cirkulationsplats, men tyvärr föreskriver lagen i mångt och mycket något annat.
I slutändan är det alltid trafikförordningen som gäller, oavsett vad körkortsboken, Transportstyrelsens bilderbok och sunt förnuft säger.


22 Sep 2014, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Jesperado wrote:

Om man verkligen vill göra det svårt för sig så visst kan man köra så, men påstå då inte att det är de som kör i höger körfält som krånglar till det och skapar riskerna.


Det låter som att du inte sett så många cirkulationsplatser när du skriver så där :D


Jag har sett några stycken i alla fall, åtminstone på bild. 8)
Jag gillade (liksom du vad jag förstår av dina åsikter) de gamla reglerna för körning i cirkulationsplats bättre, men inte ens där skulle man välja vänster körfält för körning mot den andra avfarten ("rakt fram") utan höger.


22 Sep 2014, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Nej,det vet dom absolut inte,kära nån,kör du bil själv verkligen....bättre blinka än ingenting,dessutom helt ofarligt att blinka i den situationen,man tolkar det som att sväng är på gång inte filbyte,och om det skulle missförstås,skulle inget hända


Ja, jag kör bil.

Menar du då att du om du kör i höger körfält på en väg med två körfält i vardera riktning och du ska köra rakt fram genom nästa korsning och svänga höger i korsningen efter den så ger du tecken till vänster medan du passerar den första korsningen, för att visa att du inte ska svänga där? Jag gissar på nej, så varför skulle du då göra det för att vägen går i en cirkel istället för rakt fram?

Syftet med de "nya" reglerna för körning i cirkulationsplats är att det inte ska var speciella avvikande regler just i den trafiksituationen, utan de vanliga reglerna i trafikförordningen som gäller i alla andra sammanhang ska gälla även där.


22 Sep 2014, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Nej,det vet dom absolut inte,kära nån,kör du bil själv verkligen....bättre blinka än ingenting,dessutom helt ofarligt att blinka i den situationen,man tolkar det som att sväng är på gång inte filbyte,och om det skulle missförstås,skulle inget hända


Ja, jag kör bil.

Menar du då att du om du kör i höger körfält på en väg med två körfält i vardera riktning och du ska köra rakt fram genom nästa korsning och svänga höger i korsningen efter den så ger du tecken till vänster medan du passerar den första korsningen, för att visa att du inte ska svänga där? Jag gissar på nej, så varför skulle du då göra det för att vägen går i en cirkel istället för rakt fram?

Syftet med de "nya" reglerna för körning i cirkulationsplats är att det inte ska var speciella avvikande regler just i den trafiksituationen, utan de vanliga reglerna i trafikförordningen som gäller i alla andra sammanhang ska gälla även där.


Hade du sett och förstått tillräckligt många cirkulationsplatser i verkligheten skulle du inte ställa frågan och jag tror att du gillar dom nya reglerna bättre än dom gamla :wink: Tack och lov så följer majoriteten inte dom nya reglerna


23 Sep 2014, 06:47
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:

Jag har sett några stycken i alla fall, åtminstone på bild. 8)
Jag gillade (liksom du vad jag förstår av dina åsikter) de gamla reglerna för körning i cirkulationsplats bättre, men inte ens där skulle man välja vänster körfält för körning mot den andra avfarten ("rakt fram") utan höger.


Verkligheten överträffar dikten säger man ibland,i det här fallet överträffar den dig :)


23 Sep 2014, 06:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Bilister en blir trött på
Intressant det här.
Tråden har kommit att behandla "rondellen" i synnerhet mer än trafik(anter) i allmänhet så jag fortsätter på den banan.

Eftersom många här på Bojen inte så ofta färdas med bil i stockholms nordvästra förorter så vill jag visa Brommaplan då den nämnts som ett svårt exempel gällande olika teorier för val av körfält för fortsatt färd efter cirkulationsplatsen.
Många ser Brommaplan som en otroligt svår cirkulationsplats, jag hör inte till den gruppen men jag är "dopad" efter c:a 13 år som yrkeschaufför i 08-området.


Image
Här är en skärmdump av Brommaplan med omnejd från Eniros kartor. Centrala Stockholm ligger ungefär i riktning kl. 4 i bilden.


Image
Så här ser det ut när man kommer från centrala Stockholm och närmar sig Brommaplan.

Inga påvisade körfält utan bara krasst konstaterande om ungefär åt vilket håll de olika områdena ligger
(till det generellt väldigt bristande info men det är en annan historia, t.ex. informationen om att man faktiskt närmar sig en cirkulationsplats kommer långt längre fram när man mer eller mindre redan är ute i snurren).
Skulle tro att de flesta som passerar här har god koll på den fortsatta färdvägen och av gammal vana väljer man det körfält som man alltid brukar köra i. Men visst förstår jag att den som hamnar här för första gången lätt blir förvirrad.
Att här välja höger körfält för att svänga mot Ekerö/Drottningholm (kl. 7 på kartbilden) vore inte någon bra idé. Att välja vänster körfält för fortsatt färd mot Vällingby (Bergslagsvägen kl 10 på kartbilden) fungerar alldeles utmärkt och är en förutsättning för att trafiken ö.h.t. ska flyta här i rusningstid.
För färd tvärtom, från Ekerö mot City, är det klurigare att fördela flödet på två körfält eftersom många i höger körfält här vill "rakt fram" mot Solna. Däremot fungerar det bra med två körfält i riktning Vällingby-City.
Sunt förnuft och tungan rätt i mun.... Och var tydlig med vart du vill förflytta fordonet.
"Go with the flow" är också bra, det är ju oftast inte värre än att man kan vända om man i trafikrytmen dras med åt fel håll.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


23 Sep 2014, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Bilister en blir trött på
Kom att tänka på den här tråden då jag läste detta
http://www.aftonbladet.se/lokala-nyhete ... 86092@omni

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


01 Jul 2015, 06:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Störst går först. I såna större rondeller som Brommaplan så är det det största trafikflödet som bestämmer ovasett reglerna

_________________



01 Jul 2015, 10:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Apr 2014, 23:53
Posts: 311
Location: Vällingby
Post Re: Bilister en blir trött på
Har kontor/lager på vadmalsvägen, och i brommaplansrondellen gäller inga regler, glöm allt du lärt dig för annars smäller det garanterat.........sommartid med cyklister (cykelbanor korsar i alla väderstreck), turister som ska titta på kungen, så smäller det varje dag !


01 Jul 2015, 16:37
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Bilister en blir trött på
storis wrote:
Har kontor/lager på vadmalsvägen, och i brommaplansrondellen gäller inga regler, glöm allt du lärt dig för annars smäller det garanterat.........sommartid med cyklister (cykelbanor korsar i alla väderstreck), turister som ska titta på kungen, så smäller det varje dag !

Körde budbil i Bromma i två år och utgick från Klädesvägen, då passerade man genom Brommaplansrondellen en 8-10 gånger om dagen... :D


01 Jul 2015, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post Re: Bilister en blir trött på
Bah, så här ska en redig rondell se ut:
Image

_________________
--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


01 Jul 2015, 22:12
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Mmmm macingvars korvar vid brommarondellen.
Kommer ihåg deras 199 kronors med rysk kaviar på


04 Jul 2015, 07:41
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.