View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:15



Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Bilister en blir trött på 
Author Message

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Bilister en blir trött på
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... jan-14.pdf

Så enkelt egentligen, lite allmänt hyfs och vett så bör det lösa sig.
Den sista bilden är lite intressant. Ponera att den gröna bilen kört in "klockan sex" och den vita "klockan tolv" och att de krockar.
Är det den gröna bilen som har huvudansvar för att den är ouppmärksam i samband med filbyte eller är den den vita bilen som har huvudansvar eftersom den kört in i rondellen när den borde lämnat företräde?
Vad tycker ni?


19 Sep 2014, 18:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag är 40 och jag började ta körkort när jag var 18, dvs 1992. Eftersom jag var en lite strulig tonåring slutförde jag aldrig det hela då utan tog tag i det först år 2000. Den första vändan fick jag lära mig att man skulle både blinka in i en rondell och ut. Andra vändan hette det plötsligt att man skulle hantera en rondell på samma sätt som en vanlig korsning utan ljus. Inte konstigt att det blir förvirrat med förare som lärt sig två olika sätt ute i trafiken som sen ska mötas i rondeller.


Cirkulationsplatsen ska inte behandlas som en korsning, utan som den serie av korsningar den faktiskt är.
Vad skulle skillnaden vara rent praktiskt menar du?


Problem uppstår ju om det är en tvåfilig rondell och två bilar som ska svänga vänster kör in samtidigt om de båda förarna har lärt sig olika. Jag som har tagit lektioner med båda sätten ser ofta hur det blir förvirrat i såna rondeller. Mycket tutande blire..


19 Sep 2014, 18:25
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
HRJ wrote:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

Så enkelt egentligen, lite allmänt hyfs och vett så bör det lösa sig.
Den sista bilden är lite intressant. Ponera att den gröna bilen kört in "klockan sex" och den vita "klockan tolv" och att de krockar.
Är det den gröna bilen som har huvudansvar för att den är ouppmärksam i samband med filbyte eller är den den vita bilen som har huvudansvar eftersom den kört in i rondellen när den borde lämnat företräde?
Vad tycker ni?


Jo det är ju ett försök i alla fall,men t.ex sista bilden är ju ett typexempel på en situation som aldrig skulle behöva uppstå därför att svängande bil borde bytt fil tidigare och för mig ett ex på något som inte borde vara tillåtet alls...Den där instruktionen tycker jag är korkad,och inte alls solklar,den går dessutom emot deras tidigare instruktion att välja det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan...


19 Sep 2014, 18:33
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
HRJ wrote:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

Så enkelt egentligen, lite allmänt hyfs och vett så bör det lösa sig.
Den sista bilden är lite intressant. Ponera att den gröna bilen kört in "klockan sex" och den vita "klockan tolv" och att de krockar.
Är det den gröna bilen som har huvudansvar för att den är ouppmärksam i samband med filbyte eller är den den vita bilen som har huvudansvar eftersom den kört in i rondellen när den borde lämnat företräde?
Vad tycker ni?


Oavsett vilket så ligger huvudansvaret på föraren av den gröna bilen, då det är den som genomför ett körfältsbyte. Finns det ingen körfältsanvisning på väg in i cirkulationsplasten som påbjuder att föraren ska välja vänster körfält ökar skuldbördan ytterligare då föraren valt fel körfält från början och på så vis tvingat sig själv att genomföra ett körfältsbyte med alla onödiga risker det medför.


19 Sep 2014, 18:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
[quote="Jesperado"
Återigen då, en cirkulationsplats ska inte behandlas som EN kosrning, utan som den serie trevägskorsningar den är.[/quote]

Det blir man ju i praktiken inte direkt klokare av att konstatera,en korsning är väl alltid flera vägar som går åt olika håll...


19 Sep 2014, 18:39
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
HRJ wrote:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

Så enkelt egentligen, lite allmänt hyfs och vett så bör det lösa sig.
Den sista bilden är lite intressant. Ponera att den gröna bilen kört in "klockan sex" och den vita "klockan tolv" och att de krockar.
Är det den gröna bilen som har huvudansvar för att den är ouppmärksam i samband med filbyte eller är den den vita bilen som har huvudansvar eftersom den kört in i rondellen när den borde lämnat företräde?
Vad tycker ni?


Jo det är ju ett försök i alla fall,men t.ex sista bilden är ju ett typexempel på en situation som aldrig skulle behöva uppstå därför att svängande bil borde bytt fil tidigare och för mig ett ex på något som inte borde vara tillåtet alls...Den där instruktionen tycker jag är korkad,och inte alls solklar,den går dessutom emot deras tidigare instruktion att välja det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan...


Det är helt rätt, det är inte tillåtet att välja vänster körfält om det inte finns en körfältsanvisning som påbjuder det.


19 Sep 2014, 18:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Vinyljunkie wrote:
Problem uppstår ju om det är en tvåfilig rondell och två bilar som ska svänga vänster kör in samtidigt om de båda förarna har lärt sig olika. Jag som har tagit lektioner med båda sätten ser ofta hur det blir förvirrat i såna rondeller. Mycket tutande blire..



Det finns undantagsfall, men normalt kan man aldrig svänga vänster i en cirkulationsplats. Man svänger höger in, och man svänger höger ut.


19 Sep 2014, 18:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
[quote="Jesperado"
Återigen då, en cirkulationsplats ska inte behandlas som EN kosrning, utan som den serie trevägskorsningar den är.


Det blir man ju i praktiken inte direkt klokare av att konstatera,en korsning är väl alltid flera vägar som går åt olika håll...[/quote]

Ja, det är definitionen av en korsning. En cirkulationsplats består återigen av FLERA KORSNINGAR i serie. Du svänger höger i en trevägskorsning in i cirkulationsplatsen, för att sedan fortsätta runt cirkulationsplatsen tills du når den trevägskorsning du vill använda för att svänga höger ur cirkulationsplatsen.


19 Sep 2014, 18:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Det där med vållande är lite klurigt i praktiken, om inga vittnen finns (eller ännu värre om motparten har vittne och inte du) och denne
har en helt annan syn på vad som hänt och vem som gjort vad så gör bolagen en 'kvittning'.

Det innebär att 'vållande inte kan styrkas' och båda förarna får ta skadan på sin vagnskadeförsäkring med tillhörande självrisk
istället för att den ena skadan går på den vållandes trafikförsäkring.

Det blir alltså dubbla självrisker vilket bolagen också tjänar på.

Varit med om detta själv då jag blev påkörd bakifrån vid stillastående och ändå fick punga ut med 6000 i självrisk.

Man ska inte ge motparten möjlighet att skriva skadeanmälan i efterhand när dom handleds av någon annan familjemedlem,
och försök ta vittnen i bakomliggande bilar om det går. Annars kan det kosta rejält även om man är oskyldig.

Ta även kort på motpartens bil (däck etc) samt hur bilarna står vid skadetillfället, lita aldrig på att dom tar på sig skulden på plats, dom kan ändra
sig tvärtemot i efterhand.

misstänker man att bilen är oförsäkrad, föraren körkortslös, påverkar eller nåt sånt så tillkalla polis.

Vis av erfarenhet.

_________________



19 Sep 2014, 19:57
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Vinyljunkie wrote:
Problem uppstår ju om det är en tvåfilig rondell och två bilar som ska svänga vänster kör in samtidigt om de båda förarna har lärt sig olika. Jag som har tagit lektioner med båda sätten ser ofta hur det blir förvirrat i såna rondeller. Mycket tutande blire..



Det finns undantagsfall, men normalt kan man aldrig svänga vänster i en cirkulationsplats. Man svänger höger in, och man svänger höger ut.


Ok,nu fattar jag hur du menar,men om vi säger: -man ska till vä i korsningen/cirkulationsplatsen som ligger framför...jag tror VJ menar samma sak,även om man rent tekniskt avslutar det med en högersväng så kan man ju ändå i ett helikopterperspektiv se cirkulationsplatsen som en korsning och där du ska till vä i förhållande till den väg du själv kommer ifrån...Därför borde det vara helt naturligt att placera bilen i vä fil och blinka vä,för att sen efter avslutad sväng byta fil och blinka ut hö ur korsningen
Det är därför det blir väldigt konstigt om man blinkar hö vid ingången till en cirk.plats bara för att det är en hö sväng...eller placerar bilen i hö fil och sen ändå kör åt vä i förhållande till ingångsriktningen.
Alltså underlättar det i mina ögon att se cirkulationsplatsen som en korsning,fast rund,och man skulle därigenom undvika mycket av det som förkommer i cirk.platser idag.
Poängen med det är att hamnar man i mer komplicerade cirk.platser som t.ex Brommaplan så finns det en strukturerad grundmodell att utgå ifrån.När mina barn tog körkort var instruktionerna från Trafikskolan minst sagt tvetydiga och inte särskilt hjälpsamma,snäppet sämre än Transportstyrets egen beskrivning som redan den är motsägelsefull...


19 Sep 2014, 20:02
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Därför borde det vara helt naturligt att placera bilen i vä fil och blinka vä,för att sen efter avslutad sväng byta fil och blinka ut hö ur korsningen


Nej, det är helt ologiskt och även otillåtet. Du ska alltid välja det körfält som är mest lämpligt för din fortsatta körning. När du kör in i cirkulationsplatsen vet du att du snart ska göra en högersväng och ska därför välja höger körfält. Varför tvinga sig själv till ett körfältsbyte helt i onödan?


19 Sep 2014, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Därför borde det vara helt naturligt att placera bilen i vä fil och blinka vä,för att sen efter avslutad sväng byta fil och blinka ut hö ur korsningen


Nej, det är helt ologiskt och även otillåtet. Du ska alltid välja det körfält som är mest lämpligt för din fortsatta körning. När du kör in i cirkulationsplatsen vet du att du snart ska göra en högersväng och ska därför välja höger körfält. Varför tvinga sig själv till ett körfältsbyte helt i onödan?


Vad skulle vänster/inre körfält fylla för funktion i tvåfiliga rondeller enligt dig i så fall?


19 Sep 2014, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilister en blir trött på
Inte särskilt olagligt....

Attachment:
rondell.jpg
rondell.jpg [ 35.74 KiB | Viewed 13093 times ]


http://www.korkortsverige.se/a/cirkulationsplats

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Hur många källor på hur man ska/bör köra behövs?


Last edited by dirt on 19 Sep 2014, 23:37, edited 4 times in total.



19 Sep 2014, 22:51
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Därför borde det vara helt naturligt att placera bilen i vä fil och blinka vä,för att sen efter avslutad sväng byta fil och blinka ut hö ur korsningen


Nej, det är helt ologiskt och även otillåtet. Du ska alltid välja det körfält som är mest lämpligt för din fortsatta körning. När du kör in i cirkulationsplatsen vet du att du snart ska göra en högersväng och ska därför välja höger körfält. Varför tvinga sig själv till ett körfältsbyte helt i onödan?


Nu tror jag inte du kör bil längre,du är helt ute och cyklar :wink:
Om alla resonerade som du gör nu,om vi inte missförstår varandra,då skulle det bli många kollisioner i trafiken :shock:


19 Sep 2014, 23:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote:
Inte särskilt olagligt....

Attachment:
rondell.jpg


http://www.korkortsverige.se/a/cirkulationsplats

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Hur många källor på hur man ska/bör köra behövs?


Den där bilden illustrerar perfekt hur problematiskt det kan bli när vissa (som tog körkort under en viss tidsperiod) är instruerade att konsekvent hålla så långt höger det går även om man ska svänga vänster. Då blir det plötsligt två bilar som kommer samtidigt i samma fil om det vill sig illa.


20 Sep 2014, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilister en blir trött på
Vinyljunkie wrote:
dirt wrote:
Inte särskilt olagligt....

Attachment:
rondell.jpg


http://www.korkortsverige.se/a/cirkulationsplats

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Hur många källor på hur man ska/bör köra behövs?


Den där bilden illustrerar perfekt hur problematiskt det kan bli när vissa (som tog körkort under en viss tidsperiod) är instruerade att konsekvent hålla så långt höger det går även om man ska svänga vänster. Då blir det plötsligt två bilar som kommer samtidigt i samma fil om det vill sig illa.


Håller med! Och den som byter fil måste lämna företräde. Det finns många där ute som inte vet det heller.
Sen om du ligger i vänster fält och ska ta tredje avfarten ("vänstersväng") och en annan bil kör in i rondellen via andra påfartan ("från höger") och ska rakt fram så hamnar man i det läget också som du beskriver, att man ska in i ett fält där det redan är en bil.

Man ska köra försiktigt och samverka i rondeller. Det bli väl så när det egentligen bara finns tre regler. Väjningsplikt in, väjningsplikt vid filbyte och blinka höger ut. (även väjningsplikt mot cykelfält osv vid utfart)


20 Sep 2014, 12:27
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bilister en blir trött på
Fortsätt med era "ärevarv" i cirkulationsplatsen, själv så är jag riktigt förbannad på dom som orsakar bucklor/repor på parkerade bilar och sedan smiter, jävla smitare… :twisted:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Sep 2014, 17:01
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bongo Bob wrote:
Vad skulle vänster/inre körfält fylla för funktion i tvåfiliga rondeller enligt dig i så fall?


Om du kör enligt trafikförordningen har det ingen direkt funktion förutsatt att det inte finns körfältsanvisningar som påbjuder att det används. Det är upp till kommunen eller Trafikverket att skylta.


20 Sep 2014, 17:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote:
Hur många källor på hur man ska/bör köra behövs?


Det behövs bara en, trafikförordningen. Du SKA välja det körfält som är mest lämpligt för din fortsatta resa. Ska du strax svänga höger ska du alltså välja höger körfält. Väljer du utan att det påbjuds vänster körfält blir du tvungen att göra ett körfältsbyte, vilket knappast är det mest lämpliga.

Jag jobbade på trafikskola under några år, under den perioden när man bland annat ändrade reglerna för körning i cirkulationsplats. Resultatet blev minst sagt rörigt. Inte ens provförrättarna visste säkert hur de nya reglerna var tänka att användas, än mindre folk på körskolor runt om i landet, försäkringsbolagen eller polisen.
Det hela utmynnade i en olycklig kompromiss där man under en övergångsperiod även delvis skulle acceptera de gamla reglerna trots att de bryter mot trafikförordningen, t.ex. att ge tecken till vänster vid högersvängen in i cirkulationsplatsen.
För att förtydliga gav Transportstyrelsen ut diverse material för att förklara och förtydliga. Ett exempel länkade du till, där det i översta textstycket hänvisar till trafikförordningens föreskrift att välja det mest lämpliga körfältet för den fortsatta resan och man sedan visar två exempel på hur man kan köra i cirkulationsplatsen.
Den enda vettiga förklaringen till exemplet där man utgår från vänster körfält är att det finns körfältsanvisningar som påbjuder det, Transportstyrelsen själv har ingen bättre förklaring om man frågar.


20 Sep 2014, 18:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Om alla resonerade som du gör nu,om vi inte missförstår varandra,då skulle det bli många kollisioner i trafiken :shock:


Verkligen?
Den vanligaste olyckstypen i en cirkulationsplats (vi bortser från påkörning bakifrån på väg in i cirkulationsplatsen, då det sker utanför) är en kollision i samband med körfältsbytet. Om man i möjlig mån undviker ett körfältsbyte eliminerar man alltså den största olycksrisken.


20 Sep 2014, 18:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Blir så krångligt till slut att folk slutar signalera vart dom ska, störst går först gäller.

_________________



20 Sep 2014, 20:21
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bongo Bob wrote:
Vad skulle vänster/inre körfält fylla för funktion i tvåfiliga rondeller enligt dig i så fall?


Om du kör enligt trafikförordningen har det ingen direkt funktion förutsatt att det inte finns körfältsanvisningar som påbjuder att det används. Det är upp till kommunen eller Trafikverket att skylta.


Det är extremt ovanligt med cirkplatser som påbjuder tillåten väsväng i bägge filerna samtidigt,därför är vä fil underförstått det naturliga valet... Om det vore tillåtet att köra vä i bägge filerna så är det för att det bara finns en fil i framåtrikting och då skulle skyltning säga att hö fil går rakt fram eller till vä och vä fil endast vä


20 Sep 2014, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
dirt wrote:
Hur många källor på hur man ska/bör köra behövs?


Det behövs bara en, trafikförordningen. Du SKA välja det körfält som är mest lämpligt för din fortsatta resa. Ska du strax svänga höger ska du alltså välja höger körfält. Väljer du utan att det påbjuds vänster körfält blir du tvungen att göra ett körfältsbyte, vilket knappast är det mest lämpliga.


Jag har ALDRIG skrivit att man ska välja vänster körfält vid första höger, eller snar höger. Detta vore direkt idiotiskt att göra.


20 Sep 2014, 20:32
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Om alla resonerade som du gör nu,om vi inte missförstår varandra,då skulle det bli många kollisioner i trafiken :shock:


Verkligen?
Den vanligaste olyckstypen i en cirkulationsplats (vi bortser från påkörning bakifrån på väg in i cirkulationsplatsen, då det sker utanför) är en kollision i samband med körfältsbytet. Om man i möjlig mån undviker ett körfältsbyte eliminerar man alltså den största olycksrisken.


Den risken blir mycket liten om andra fordon undviker att använda hö fil för att köra runt i cirkplatsen :roll:
BP är den största utmaningen i det avseendet där det finns 6 in och utfarter. Fordon som ska in i cirkplatsen vid plats för det ev. filbytet är sällan nåt stort problem...
Som sagt och skrivet:

• Vid sväng till vänster i/efter cirkulationsplats placerar du dig så långt till vänster som möjligt om det finns ett körfält, och om det finns flera helt enkelt i körfältet längst till vänster.

-Infart i cirkulationsplats
Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.
Körning inne i cirkulationsplatsen

Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.( Den här meningen kan verkligen ställa till det om man inte förstått det andra eller missat ev skyltar :) )
Följ vägmärken och vägmarkeringar.
Använd blinkers när du byter körfält.
Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.
Utfart ur cirkulationsplats

Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.


20 Sep 2014, 20:41
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Bilister en blir trött på
Vissa bilmärken är enormt överrepresenterade i olycksstatistiken. Man ska förvisso inte generalisera men exempelvis så är singelolyckor 10 gånger vanligare i BMW än i Toyota i Folksams statistik.
Statistiken bygger på analys av 56 000 polisrapporterade olyckor sedan 2003.

Det är en anmärkningsvärd skillnad som jag knappast tror beror på brister i bilarnas konstruktion utan snarare
att BMW märkets sportiga framtoning appelerar till dåliga förare som tror att vardagen är ett rally och som tar onödiga risker.
Att dra in lappen för alla som köper och kör BMW skulle alltså minska antalet bilolyckor, i synnehet singelolyckor drastiskt, tro det eller ej.


21 Sep 2014, 08:35
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Det är extremt ovanligt med cirkplatser som påbjuder tillåten väsväng i bägge filerna samtidigt,därför är vä fil underförstått det naturliga valet... Om det vore tillåtet att köra vä i bägge filerna så är det för att det bara finns en fil i framåtrikting och då skulle skyltning säga att hö fil går rakt fram eller till vä och vä fil endast vä


Ett påbud tillåter inte något, det tvingar till något.
Man gör inte vänstersvängar i en cirkulationsplats, man gör högersvängar.
Finns det inga körfältsanvisningar är höger körfält det mest logiska valet då du gör en högersväng in i cirkulationsplatsen och sedan gör en högersväng ut ur cirkulationsplatsen.
Skyltar man med körfältsanvisningar är det nästan uteslutande så att höger körfält påbjuds för de som ska av vid första eller andra avfarten, medan vänster körfält påbjuds för de som ska av vid tredje eller senare avfarter i de fall det finns fler. Anledningen till detta påbud är att det annars inte är naturligt att köra så om man följer trafikförordningen.


21 Sep 2014, 10:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
dirt wrote:
Jag har ALDRIG skrivit att man ska välja vänster körfält vid första höger, eller snar höger. Detta vore direkt idiotiskt att göra.


Det har jag å andra sidan aldrig skrivit att du har skrivit heller.
Oavsett vilken avfart du ska välja vet du redan när du kör in i cirkulationsplatsen att du inom kort ska göra en högersväng, då är höger körfält det mest lämpliga körfältet och därmed det naturliga valet.

Du står inför valet att:
1: Välja höger körfält och därmed kunna köra runt cirkulationsplatsen i godan ro.
2: Välja vänster körfält och därmed bli tvungen till ett körfältsbyte någonstans i cirkulationsplatsen.


21 Sep 2014, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Bilister en blir trött på
Bumbi wrote:
Den risken blir mycket liten om andra fordon undviker att använda hö fil för att köra runt i cirkplatsen :roll:
BP är den största utmaningen i det avseendet där det finns 6 in och utfarter. Fordon som ska in i cirkplatsen vid plats för det ev. filbytet är sällan nåt stort problem...
Som sagt och skrivet:

• Vid sväng till vänster i/efter cirkulationsplats placerar du dig så långt till vänster som möjligt om det finns ett körfält, och om det finns flera helt enkelt i körfältet längst till vänster.

-Infart i cirkulationsplats
Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.
Körning inne i cirkulationsplatsen

Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.( Den här meningen kan verkligen ställa till det om man inte förstått det andra eller missat ev skyltar :) )
Följ vägmärken och vägmarkeringar.
Använd blinkers när du byter körfält.
Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.
Utfart ur cirkulationsplats

Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.


Hur många utfarter en cirkulationsplats har spelar bara roll om det ska göras körfältsbyte från vänster till höger körfält, annars kör man precis likadant om den har tre som nitton utfarter. Man placerar sig i höger körfält, sedan kör man runt cirkulationsplatsen till den avfart man önskar och svänger där. Enklare kan det inte bli.

Den där beskrivningen/instruktionen är mycket dåligt formulerad och i mångt och mycket felaktig.
"Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten." t.ex. är tokigt fel och inbjuder verkligen till plåtskador och i värsta fall personskador. Att genomföra en högersväng från vänster körfält är komplett galenskap.


21 Sep 2014, 10:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Det är extremt ovanligt med cirkplatser som påbjuder tillåten väsväng i bägge filerna samtidigt,därför är vä fil underförstått det naturliga valet... Om det vore tillåtet att köra vä i bägge filerna så är det för att det bara finns en fil i framåtrikting och då skulle skyltning säga att hö fil går rakt fram eller till vä och vä fil endast vä


Ett påbud tillåter inte något, det tvingar till något.
Man gör inte vänstersvängar i en cirkulationsplats, man gör högersvängar.
Finns det inga körfältsanvisningar är höger körfält det mest logiska valet då du gör en högersväng in i cirkulationsplatsen och sedan gör en högersväng ut ur cirkulationsplatsen.
Skyltar man med körfältsanvisningar är det nästan uteslutande så att höger körfält påbjuds för de som ska av vid första eller andra avfarten, medan vänster körfält påbjuds för de som ska av vid tredje eller senare avfarter i de fall det finns fler. Anledningen till detta påbud är att det annars inte är naturligt att köra så om man följer trafikförordningen.


Jag tror du förstår att jag menar som jag sagt tidigare att väsväng betyder vä i förhållande till riktningen man kommer ifrån,man ska alltså till vä,det är underförstått,även om kurvaturen på cirkplatsen leder till en inledande hösväng och man lämnar cplatsen med en hösväng,och ja jag menar exakt att om man ska ut i tredje avfarten ska man ligga i vä körfält vid ingången till cplatsen,har aldrig påstått nåt annat...Det känns som att nånting kör fast i cirklar här :roll:


21 Sep 2014, 11:31
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Bilister en blir trött på
Jesperado wrote:
Bumbi wrote:
Den risken blir mycket liten om andra fordon undviker att använda hö fil för att köra runt i cirkplatsen :roll:
BP är den största utmaningen i det avseendet där det finns 6 in och utfarter. Fordon som ska in i cirkplatsen vid plats för det ev. filbytet är sällan nåt stort problem...
Som sagt och skrivet:

• Vid sväng till vänster i/efter cirkulationsplats placerar du dig så långt till vänster som möjligt om det finns ett körfält, och om det finns flera helt enkelt i körfältet längst till vänster.

-Infart i cirkulationsplats
Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.
Körning inne i cirkulationsplatsen

Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.( Den här meningen kan verkligen ställa till det om man inte förstått det andra eller missat ev skyltar :) )
Följ vägmärken och vägmarkeringar.
Använd blinkers när du byter körfält.
Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.
Utfart ur cirkulationsplats

Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.


Hur många utfarter en cirkulationsplats har spelar bara roll om det ska göras körfältsbyte från vänster till höger körfält, annars kör man precis likadant om den har tre som nitton utfarter. Man placerar sig i höger körfält, sedan kör man runt cirkulationsplatsen till den avfart man önskar och svänger där. Enklare kan det inte bli.

Den där beskrivningen/instruktionen är mycket dåligt formulerad och i mångt och mycket felaktig.
"Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten." t.ex. är tokigt fel och inbjuder verkligen till plåtskador och i värsta fall personskador. Att genomföra en högersväng från vänster körfält är komplett galenskap.


Menar du alltså att man ska välja hö körfält även om man ska ut vid tredje avfarten?


21 Sep 2014, 11:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.