View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:22



Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
HUNDTRÅDEN! 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Crimson wrote:


För "övrigt" så diskuteras det här hemma om att skaffa en hund. Vete fan om det ens finns tid att lägga ner på en men visst vore det kul. Har alltid velat ha en Jack Russell terrier. De bli ju lagom stora och kan vara riktigt roliga.


En Jack Russel är ju en hund på modet och pga av detta hamnar dom tyvärr ofta hos fel husse och matte. Det är vanligtvis ingen nybörjarhund eftersom den generellt sett kräver mycket aktivitet och hjärngympa för att trivas. Mitt råd är att du kollar på andra terriers också om du inte är en van hundägare. Jag har sett en del understimulerade JRs och de har det inte kul.

Om det är en förstahund ska ni i första hand satsa på en hund som är lättare att hantera är mitt enkla råd. Research är nyckeln och tipset är att besöka den stora husdjursmässan i Älvsjö (brukar hållas i December har jag för mig), prata med uppfödarna och bilda dig en egen uppfattning om de raser du har sneglat på.

Rent generellt ska man väl kolla in en hund som passar det liv man själv lever. En hund som kräver mycket motion är ju inget för den som helst ligger på soffan och en notorisk löpare ska kanske inte ha en hund som inte orkar springa, för att ta två enkla exempel. Kolla olika hundrasers lynne och behov och känn efter om detta passar i hundens nya hem. Att skaffa hund pga utseende är ju aldrig en bra ide.

Såg en snubbe på torget med tre små Yorkshireterriers (väldigt små hundar) som gläfste och störde alla som kom i närheten. Han hävdade att "yorkshireterriers är ju så små så dom går inte att fostra" Skitsnack såklart men ofta en åsikt hos de som skaffar hund utan förkunskaper. Det är därför det finns så många småhundar som skäller och stör, det beror helt enkelt på att de inte har ngn styrning. De har ägare som tror att bara för att man kan dra hem hunden i kopplet så behöver de inte fostras...

Gillar du JR så är chansen stor att du även gillar en Foxterrier. JR är ju avlad från just Foxterriern och har därför många egenskaper gemensamt, utom en del av de mer svårtyglade. Minst lika livlig, men snabbare (längre ben). En intelligent och livlig hund som är mycket tillgiven och passar även bra i familj med barn. Inte lika krävande som en JR och lite rundare i kanterna rent psykiskt. En orädd, cool och tuff hund som även gillar att ligga i husses knä. Gillar du att jogga kan du ta med hunden på en tur i motionsspåret. Foxterriers gillar att springa och är dessutom väldigt uthålliga vilket är bra för din egen träning ;) En hund som är bra på allt helt enkelt. Läs mer här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4th ... foxterrier



fina är dom också om man motionerar dom ordentligt, här kommer min Allis igen :)


Image

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Last edited by Joshunznera on 14 Mar 2013, 10:27, edited 1 time in total.



14 Mar 2013, 06:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Här släpper man taget om tråden i någon dag och så spårar det ur fullständigt. :shock: Trodde i min enfald att jag skulle få se lite fina bilder på hundar men fick istället scrolla igenom en massa skitinlägg. :evil:
Kanske moderator kan rensa bort tjafset?

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


14 Mar 2013, 08:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2011, 21:52
Posts: 2684
Location: Stockholm
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Tack Josh det var bra tips det där. Ska kolla mer på Foxen.

_________________
Shine On You Crazy Diamond


14 Mar 2013, 09:16
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Somliga gillar att reta, pika, argumentera, och andra är mer lättstötta och tar åt sig personligen för något så anonymt som internet.
I och med att man inte ser varandra i ögonen, och kan gömma sig bakom nicks m.m., är det upplagt för ett beteende som vi inte skulle acceptera F2F.

Image Image Image

_________________
Image


14 Mar 2013, 10:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: HUNDTRÅDEN!
kjelle wrote:
Somliga gillar att reta, pika, argumentera, och andra är mer lättstötta och tar åt sig personligen för något så anonymt som internet.
I och med att man inte ser varandra i ögonen, och kan gömma sig bakom nicks m.m., är det upplagt för ett beteende som vi inte skulle acceptera F2F.

Image Image Image


Alltså du har ju helt rätt, man borde inte ta åt sig!
Men jag hatar verkligen djurplågare, pedofiler och våldtäckare (säger man så?). Och så kommer en snubbe in och påstår att vi har med djurplågare att göra här, vilket är helt absurt, det är ju en tråd med bilder över älskade hundar.
Och tyvärr så kan jag inte lämna sånt oemotsagt, jag skulle lätt kunna riskera mitt medlemssakp här för en sån fråga, sån är jag, på gott och på ont.
Tänker inte be om ursäkt för att jag reagerar på sådant, men jag måste lära mig att behärska mig, det har jag sagt till mig själv länge :mrgreen:


14 Mar 2013, 10:37
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Jag tror mig ha mer erfarenhet av hundar än den genomsnittlige. Dels har jag vuxit upp med hund - och även i vuxen ålder har jag alltid haft hund. Under närmare 20 år av mitt liv har jag även drivit kennel med en besättning som varierat mellan ca 25-40 själar, varit hundförare och kört hundspann. >Jag kan med fog säga att hundar är mitt liv.

Mitt förhållande till hunden är väldigt okomplicerat. Jag ger hunden/hundarna vad de behöver - och jag får tillbaka vad jag behöver. Ovillkorlig kärlek och tillit.

Min spontana reaktion på vissa kommentarer i den här tråden bekräftar det jag alltid tyckt - att de människor som har flest åsikter om hur en hund ska skötas är människor som inte själva har, eller haft någon erfarenhet om hundar. Noviser, alltså.

Jag tror inte heller att den breda massan som valt att lägga pengar på att köpa och äga en hund, medvetet skulle orsaka onödigt lidande för sin "familjemedlem". Jag vet också att samhället stiftat lagar och regler för hur hundar och andra djur ska skötas. När jag drev kennel, tvingades jag lägga stora pengar på isolerade boxar till alla hundar att sova i. Kändes onödigt, när i stort sett alla mina huskies valde att sova ute i snön istället. Men regler är regler och de är till för att följas.

Jag har inget till övers för människor som medvetet tillfogar hundar (eller andra djug heller för den delen) skada. Och jag är rätt säker på att några såna människor inte återfinns på det här forumet.

_________________
Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)


14 Mar 2013, 14:48
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Numera finns det bara en hund kvar i hushållet då den stora bjässen gick bort i våras.

Image


16 Mar 2013, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Sen igårkväll har man hund igen. En supertrevlig en! 3 år och extremt vänlig och väldigt charmig. Spring i benen har han men är ändå lugn och smidig. Blandning på nått sätt mellan Rottweiler, Dobermann och schäfer. Husse dog för en månad sen och Sigge/Ziggy hämtades på ett djurhem. Nu blir det promenad och ska se om jag får till en trevlig bild.

Edit: Blev ett par bilder!

Image
Image

_________________
www.slackervillezoo.se


Last edited by davidihse on 21 Mar 2013, 17:40, edited 1 time in total.



21 Mar 2013, 15:10
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
.


Last edited by we_made_wor_history on 27 Jul 2019, 18:48, edited 1 time in total.



21 Mar 2013, 15:33
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Gissar att en Kangal inte är riktigt rätt hund i ett villaområde men de verkar ju onekligen orädda.

Riktigt sugen någon av alla dessa typer av Herdehundar eller en Mastiffliknande vovve.

Är rädd att en Herdehund kan vara en utmaning som man kan gå bet på.

http://www.metacafe.com/watch/2972449/turkish_kangal_vs_lion_tiger/


22 Mar 2013, 20:33
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
.


Last edited by we_made_wor_history on 27 Jul 2019, 18:49, edited 1 time in total.



22 Mar 2013, 23:33
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Här kommer Tindra, en korsning mellan Border Collie och Schäfer som vi köpte som omplaceringshund när hon var nio månader.

Image

Image

Hon tycker om att bada oxå...

Image

...och när hon åker bil så har hon lärt sig av husse var man sätter armbågen...

Image


24 Mar 2013, 01:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Den understa bilden var naturligtvis hur skön som helst!


25 Mar 2013, 13:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: HUNDTRÅDEN!
o här kommer en bild på min "lilla" pyrre

Image

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Mar 2013, 13:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Oct 2011, 14:05
Posts: 885
Location: Linköping
Post Re: HUNDTRÅDEN!
bara jag som har en katt ist? ^-^


25 Mar 2013, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Jean wrote:
bara jag som har en katt ist? ^-^



Har 3 hästar , 2 hundar, 3 katter + en massa annat smått (höns, kaniner,ankor)

:?

Kanske ska starta en katt-tråd ?

_________________



25 Mar 2013, 17:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Mike Leaf wrote:
Jean wrote:
bara jag som har en katt ist? ^-^



Har 3 hästar , 2 hundar, 3 katter + en massa annat smått (höns, kaniner,ankor)

:?

Kanske ska starta en katt-tråd ?



Helst inte, om det är vanliga bondkatter, jag är allergisk mot såna. (men fina är dom ju ändå)

Schysst med höns, kaniner och ankor. Är det för husbehov eller som verksamhet?

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


25 Mar 2013, 18:05
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Jag skulle klart kunna tänka mig en anka eller två för husbehov! :) Lustiga saker.

Får skaffa hus först förstås....


25 Mar 2013, 18:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Joshunznera wrote:
Helst inte, om det är vanliga bondkatter, jag är allergisk mot såna. (men fina är dom ju ändå)

Schysst med höns, kaniner och ankor. Är det för husbehov eller som verksamhet?


Höns = mysiga att ha , egen försörjning på ägg såklart

Ankor = Myskankor, eliminerar mördarsniglarna totalt

Kaniner = Fransk vädur, min fru hade uppfödning på dom vi hade ett 25-tal som mest
numer har vi bara 1 kvar , Billy... som sällskap

_________________



25 Mar 2013, 21:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Vinyljunkie wrote:
Jag skulle klart kunna tänka mig en anka eller två för husbehov! :) Lustiga saker.

Får skaffa hus först förstås....


Ja dom är roliga , går alltid i samlad tropp, även när dom har småttingar..... Inte så sociala dock , och det känns när dom nyper. Däremot tycker jag det är överreklamerat att dom skiter så mycket , man får sätta staket runt altanen så är det lugnt

_________________



25 Mar 2013, 21:12
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: HUNDTRÅDEN!
.


Last edited by we_made_wor_history on 27 Jul 2019, 18:49, edited 1 time in total.



26 Mar 2013, 02:34
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag skulle klart kunna tänka mig en anka eller två för husbehov! :) Lustiga saker.

Får skaffa hus först förstås....


Ja dom är roliga , går alltid i samlad tropp, även när dom har småttingar..... Inte så sociala dock , och det känns när dom nyper. Däremot tycker jag det är överreklamerat att dom skiter så mycket , man får sätta staket runt altanen så är det lugnt


Synd att de inte är sociala varelser. Fast det räcker långt med att de är roliga att titta på! :mrgreen: Och låter roligt.
Brukar alltid fnissa inom mig när jag går med hundarna i parken nära där jag bor... ankor som går på land ser helt otroligt roliga ut!


26 Mar 2013, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Crimson wrote:
Hur fan kan en hund-tråd spåra ur så brutalt? Vi måste ju väl ändå kunna diskutera någonting tillsammans utan att bli sura och kalla varandra för namn. Förstår att många inte känner varandra eller träffat många av medlemmarna.

...

Även om man inte träffat någon borde man kunna visa lite respekt och ibland svälja sin stolthet.


Ljudbojen ÄR faktiskt det "suraste" forumet jag någonsin besökt, och det är också här man är mest otrevlig mot varandra. Det gäller inte alla medlemmar naturligtvis, men av de forum jag regelbundet besöker så är detta det värsta vad gäller sura/otrevliga/kränkande/kränkta inlägg. Så är det bara. Och jag tänker fortsätta komma hit ändå, för jag gillar Bojen! :)


26 Mar 2013, 21:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Efter den hetsiga diskussionen så tänkte jag följa B.B.B.´s uppmaning att istället posta en fin bild, en bild med mycket lugn i sig, passande nog. Det är min gamla Bullterrier-hane (RIP) och en kompis Chihuahua/Djärvpinscher-blandning som tar en paus i trasslandet av sängkläder.

Image


27 Mar 2013, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Jag ökar på med min släthåriga fox terrier Erik snart 4 år
Helt orädd och mycket bra och pålitlig inte minst med
andra hundar. Hade en Airdale innan men det är en
betydligt svårare hund

Image

Image

Image

Image

_________________
"Constipated people don't give a crap"


02 Apr 2013, 02:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: HUNDTRÅDEN!
kul med ännu en Foxterrier på BOjen! :)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


02 Apr 2013, 05:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Joshunznera wrote:
kul med ännu en Foxterrier på BOjen! :)


Man måste ha humor om man skall ha en Fox. Enligt mig en av dom
coolaste raser som finns. Erik har en fix idee att flytta stenar i havet
Ibland får jag vänta en timme innan han kommer upp. Ofta slutar
det med att jag får ta av mig dojorna och gå i och hämta honom

http://youtu.be/NSUOFAVMvS0

_________________
"Constipated people don't give a crap"


02 Apr 2013, 19:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: HUNDTRÅDEN!
persuader wrote:
Joshunznera wrote:
kul med ännu en Foxterrier på BOjen! :)


Man måste ha humor om man skall ha en Fox. Enligt mig en av dom
coolaste raser som finns. Erik har en fix idee att flytta stenar i havet
Ibland får jag vänta en timme innan han kommer upp. Ofta slutar
det med att jag får ta av mig dojorna och gå i och hämta honom

http://youtu.be/NSUOFAVMvS0



Men Erik är inte 4 år på bilderna väl? På vilket sätt var det jobbigt med Airdaleterrier förresten? Jag har funderat lite på att skaffa en sån också :)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


02 Apr 2013, 19:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Joshunznera wrote:

Men Erik är inte 4 år på bilderna väl? På vilket sätt var det jobbigt med Airdaleterrier förresten? Jag har funderat lite på att skaffa en sån också :)


När tror Erik är ca 2 på bilderna.
Jag hade en stor dominant airdale hane. Han var mycket vaktig.
Sedan är det ju den största trimrasen där man drar pälsen tofts
för tofs. Jag gick kurs och lärde mig men det var många timmars
jobb ca 4 ggr/år. Skall man lämna hunden kostar det ca 1500.
Fördelen är ju att de inte fäller något.

Airdale är helt enkelt väldigt speciella hundar men coola och vackra.
Se om du kan få lite närkontakt först. Kanske kontakta en uppfödare
för att hälsa på och träffa några vuxna hundar

Lämnade jag min airdale ensam i trädgården när han var unghund
så kunde han skrämma alla som passerade och sedan gräva djupa hål
så det såg ut som ett månlandskap...här en grävar film

http://youtu.be/D-yMmG0peJw

_________________
"Constipated people don't give a crap"


03 Apr 2013, 13:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: HUNDTRÅDEN!
Jean wrote:
bara jag som har en katt ist? ^-^


Har två katter, Singha & ZeZe. De har varsin facebooksida. :)

På senare år har jag funderat på att skaffa hund; har aldrig haft hund tidigare och kan inget om hundar. Det tillsammans med min 'livststil' gör att jag skulle vara en usel husse. Lika bra att hunden får ett bättre hem. :?

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


04 Apr 2013, 09:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.