View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:49



Reply to topic  [ 227 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Politiska diskussioner förbjudna! 

Hur upplever du initiativet att förbjuda politiska diskussioner?
Övervägande positivt 62%  62%  [ 72 ]
Övervägande negativt 19%  19%  [ 22 ]
Neutral/indifferent 12%  12%  [ 14 ]
För tidigt att utvärdera 4%  4%  [ 5 ]
Vet ej 3%  3%  [ 4 ]
Total votes : 117

Politiska diskussioner förbjudna! 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Groth wrote:
Det är väl bara att prova. Någon av moderatorerna kommer definitivt att hålla koll på tråden, och blir det politik av det så kommer den att stängas fortare än någon hinner säga "grytvante" i alla fall, och det VET alla. Att börja snacka politik fast man vet vad som gäller är ju så korkat att det borde belönas med en Darwin Award.


det är korrekt, men nu var det ju moral, etik och hyfs jag ville dryfta :wink: Dessutom komlpliceras ju det hela av det faktum att undertecknad är en av dessa moderatorer :D så jag får väl ligga lågt även med moraldiskussionen då...

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


31 Jan 2013, 21:27
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
Vad jag tror att inte så många reflekterat över är att nästan ALLT är politik. Det är en totalt flytande gränsdragning och ett bråk mellan Gibson- och Fendersympatisörer skiljer inte ett jota från dito höger- och vänstersympatisörer.


Visst har du en poäng. Men jag tror du förstår vad vi avser med politiska diskussioner. Givetvis kan vi inte förbjuda politik som i att ha en åsikt, i så fall skulle det inte bli mycket kvar till forum. Ingen människa är 100 % objektiv. Men nu är i alla fall folk förvarnade om att politiska diskussioner som huvudregel inte hör hemma på Bojen. Därmed behöver man inte bli förvånad/upprörd om ens tråd plötsligt försvunnit, om den nu hade politiska inslag.

I slutändan handlar det om att jag m.fl. inte vill att Bojen ska bli Flashback. Eller Planket. Oavsett vad man nu anser om Flashback eller Planket. Bojen ska i första hand vara ett musik- och gitarrforum. Sen kan man snacka lite skit i OT. Men det ska vara justa diskussioner. Inte en massa hetsande där man ställer varandra mot väggen osv. "HÄR TÄNKER DU FEL, VARFÖR LYSSNAR DU INTE PÅ MINA ARGUMENT, DU ÄR JU DUM" osv. Det är inte trevligt. Det drar ner stämningen. Ni får hållas nån annan stans om ni vill ägna er åt sånt.

_________________
Image


31 Jan 2013, 23:12
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
VIP wrote:
Pollen talar tydligt iaf! 75% 8)

Ja, att 75% är rädda för verkligheten är jävligt obehagligt måste jag säga. Fast det kanske förklarar varför landet ser ut som det gör.

Edit: Dåligt ordval, därav ändring.

Du skrev något ovan att "om det nu skär så oändligt i den solidariska själen att alla andra inte tycker som man själv". Nu har ett antal Bojare sagt sitt, och det är att majoriteten av oss som pollat inte vill ha politiktrådarna som tidigare. Då är vi rädda för verkligheten :roll: Fundera en sväng till om vems själ det skär i, när inte alla andra tycker som man själv.

_________________
Image


01 Feb 2013, 00:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Joshunznera wrote:
Groth wrote:
Det är väl bara att prova. Någon av moderatorerna kommer definitivt att hålla koll på tråden, och blir det politik av det så kommer den att stängas fortare än någon hinner säga "grytvante" i alla fall, och det VET alla. Att börja snacka politik fast man vet vad som gäller är ju så korkat att det borde belönas med en Darwin Award.


det är korrekt, men nu var det ju moral, etik och hyfs jag ville dryfta :wink: Dessutom komlpliceras ju det hela av det faktum att undertecknad är en av dessa moderatorer :D så jag får väl ligga lågt även med moraldiskussionen då...


Jag menade inte att ditt val av ämne I SIG handlar om politik, jag menade att den som inte kan hålla sig från att blanda in politik i en tråd (som förvisso uppenbart skapas för att provocera fram just detta) är korkad. :) Det kommer att börja dyka upp såna trådar snart, ett skolexempel på den ursprungliga betydelse av "trolling". En provokatör slänger i ett bete och hoppas att de dumma fiskarna nappar. Egentligen exakt samma princip som tidigare fast nu handlar det om att välja ett närliggande ämne som bara kan gå åt ett håll när det hettar till.

Jag tycker inte du ska ligga lågt med någonting alls så länge du håller dig på rätt sida om reglerna. Sen är det upp till övriga deltagare att se till att tråden stannar där.


01 Feb 2013, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Oakman wrote:
Bojen ska i första hand vara ett musik- och gitarrforum. Sen kan man snacka lite skit i OT. Men det ska vara justa diskussioner. Inte en massa hetsande där man ställer varandra mot väggen osv. "HÄR TÄNKER DU FEL, VARFÖR LYSSNAR DU INTE PÅ MINA ARGUMENT, DU ÄR JU DUM" osv. Det är inte trevligt. Det drar ner stämningen. Ni får hållas nån annan stans om ni vill ägna er åt sånt.


Det är EXAKT sådär jag tycker, och jag förstår inte vad någon kan ha emot det?


01 Feb 2013, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Som sagt är inte rädd för att diskutera politik !men tycker man kan göra det på andra forum 8) ! (Kunde inte quota inlägg????)

Men det har tydligen vissa svårt att förstå :wink: ! och hänger läpp för det! näää nu ska jag ta och bända lite solosträngar! testa det vetja :wink:

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


01 Feb 2013, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
IMO är det mycket enkelt. Ljudbojen ägs privat och ägaren har rätt att bestämma vilka regler som gäller och vad som får och inte får debatteras i hans ägandes lokal..
Hans rätt sträcker sig så långt att, om voteringen skulle visa en majoritet för (i det aktuella fallet) politiska diskussioner, lägga ner hela forumet.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


01 Feb 2013, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
kjelle wrote:
Du skrev något ovan att "om det nu skär så oändligt i den solidariska själen att alla andra inte tycker som man själv". Nu har ett antal Bojare sagt sitt, och det är att majoriteten av oss som pollat inte vill ha politiktrådarna som tidigare. Då är vi rädda för verkligheten :roll: Fundera en sväng till om vems själ det skär i, när inte alla andra tycker som man själv.

Jag kan inte se någon annan anledning än rädsla faktiskt. Kan du förklara varför det inte går att bara låta bli att öppna trådar som man inte vill läsa?
Om det är något som skär i min själ så är det åsiktsförtryck. Det är jag rädd för och det kommer förmodligen du också bli till slut med tanke på hur utvecklingen i detta land ser ut.

Edit: En bra anledning ATT diskutera politik på forum som inte är till för det, är att de flesta uppenbarligen inte uppsöker politiska forum och därför inte får se och höra alla nyanser av åsikter som finns. De flesta tidningar har ju stängt ner kommentarsfälten av just denna anledning. Alltså att man vill att folk inte ska veta vad som sker, eftersom artikelförfattaren inte kan bli emotsagd hur mycket denne än ljuger.


01 Feb 2013, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
kjelle wrote:
Du skrev något ovan att "om det nu skär så oändligt i den solidariska själen att alla andra inte tycker som man själv". Nu har ett antal Bojare sagt sitt, och det är att majoriteten av oss som pollat inte vill ha politiktrådarna som tidigare. Då är vi rädda för verkligheten :roll: Fundera en sväng till om vems själ det skär i, när inte alla andra tycker som man själv.

Jag kan inte se någon annan anledning än rädsla faktiskt. Kan du förklara varför det inte går att bara låta bli att öppna trådar som man inte vill läsa?
Om det är något som skär i min själ så är det åsiktsförtryck. Det är jag rädd för och det kommer förmodligen du också bli till slut med tanke på hur utvecklingen i detta land ser ut.

Edit: En bra anledning ATT diskutera politik på forum som inte är till för det, är att de flesta uppenbarligen inte uppsöker politiska forum och därför inte får se och höra alla nyanser av åsikter som finns. De flesta tidningar har ju stängt ner kommentarsfälten av just denna anledning. Alltså att man vill att folk inte ska veta vad som sker, eftersom artikelförfattaren inte kan bli emotsagd hur mycket denne än ljuger.


Klart att det finns en rädsla....men men...är ett privat forum och då får man gillar läget

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


01 Feb 2013, 14:04
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
kjelle wrote:
Du skrev något ovan att "om det nu skär så oändligt i den solidariska själen att alla andra inte tycker som man själv". Nu har ett antal Bojare sagt sitt, och det är att majoriteten av oss som pollat inte vill ha politiktrådarna som tidigare. Då är vi rädda för verkligheten :roll: Fundera en sväng till om vems själ det skär i, när inte alla andra tycker som man själv.

Jag kan inte se någon annan anledning än rädsla faktiskt. Kan du förklara varför det inte går att bara låta bli att öppna trådar som man inte vill läsa?
Om det är något som skär i min själ så är det åsiktsförtryck. Det är jag rädd för och det kommer förmodligen du också bli till slut med tanke på hur utvecklingen i detta land ser ut.

Edit: En bra anledning ATT diskutera politik på forum som inte är till för det, är att de flesta uppenbarligen inte uppsöker politiska forum och därför inte får se och höra alla nyanser av åsikter som finns. De flesta tidningar har ju stängt ner kommentarsfälten av just denna anledning. Alltså att man vill att folk inte ska veta vad som sker, eftersom artikelförfattaren inte kan bli emotsagd hur mycket denne än ljuger.

Det är ju naturligtvis fritt att tolka som man vill, men det kan ju trots allt vara så enkelt som att de flesta Bojare verkligen inte vill ha de tidigare diskussionerna som vi nu slipper. Det är ju upp till dig, du kan ju faktiskt överväga det som ett alternativ, utan att försöka tolka det som uttryck för något helt annat än vad som faktiskt sägs.
Vi har nog totalt olika uppfattningar om hur det är ställt i detta land och hur det utvecklas, och varför tidningarna stänger kommentarsfälten. Att Bojen stänger för politisk pajkastning är av samma anledning som tidningarna, det hamnar ofta på en onödigt låg nivå, leder ingenstans och kan i värsta fall leda till ansvarsfrågor rörande innehållet för "utgivningsansvarig".

_________________
Image


01 Feb 2013, 14:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
kjelle wrote:
Det är ju naturligtvis fritt att tolka som man vill, men det kan ju trots allt vara så enkelt som att de flesta Bojare verkligen inte vill ha de tidigare diskussionerna som vi nu slipper. Det är ju upp till dig, du kan ju faktiskt överväga det som ett alternativ, utan att försöka tolka det som uttryck för något helt annat än vad som faktiskt sägs.

Givetvis accepterar jag att folk vill något annat. Jag har bara väldigt svårt att förstå viljan till begränsning i det här fallet.

Quote:
Vi har nog totalt olika uppfattningar om hur det är ställt i detta land och hur det utvecklas, och varför tidningarna stänger kommentarsfälten. Att Bojen stänger för politisk pajkastning är av samma anledning som tidningarna, det hamnar ofta på en onödigt låg nivå, leder ingenstans och kan i värsta fall leda till ansvarsfrågor rörande innehållet för "utgivningsansvarig".

Det är just för att vi har olika uppfattningar som vi borde diskutera. Att bara stänga av för alla åsikter som inte rimmar med ens egna tror jag är väldigt dåligt, både för en själv och för demokratin.
Den där "låga nivån" tycker jag är skitsnack. Jag har sett huuuuur många kommentarer som helst raderas, utan att de varit i närheten av att bryta mot några regler eller innehålla pajkastning. Det är helt uppenbart att tidningsredaktionerna befolkas av såna som inte vill ha demokrati i ordets rätta bemärkelse. Det är bekvämast att bara fortsätta trycka ner sina åsikter i halsen på läsarna utan att de har möjlighet att säga ifrån. Just därför är förtroendet för journalister extremt lågt och just därför håller många tidningar idag på att kollapsa, trots presstöd.

Men men, vill man stoppa huvudet i sanden så ska jag inte försöka hindra.


01 Feb 2013, 14:25
Profile

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Detta initiativ har inget att göra med att stoppa huvet i sanden. Tror man det, har man helt missat poängen.

Jag har som sagt inget emot politiska diskussioner. För detta syfte finns Flashback m.m.

Att nättidningar väljer att moderera inlägg eller att postning kräver registrering, kan ses som en demokratisk begränsning om man nu anser att en tidnings hemsida är det allmänna rummet. Eller så ser man det som en nyhetssajt driven av en privat aktör. Otrevliga inlägg kan ge konsekvenser för en sådan sajt eftersom utgivaren i lagens mening kan ses som ansvarig för inlägget (rätta mig Renegade om jag har fel). Tänk t.ex. hets mot folkgrupp eller dylikt. Det är riskfyllt att tillåta anonyma kommentarer, och det kostar pengar att ha folk som ska moderera dessa inlägg.

_________________
Image


01 Feb 2013, 15:06
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
kjelle wrote:
Det är ju naturligtvis fritt att tolka som man vill, men det kan ju trots allt vara så enkelt som att de flesta Bojare verkligen inte vill ha de tidigare diskussionerna som vi nu slipper. Det är ju upp till dig, du kan ju faktiskt överväga det som ett alternativ, utan att försöka tolka det som uttryck för något helt annat än vad som faktiskt sägs.

Givetvis accepterar jag att folk vill något annat. Jag har bara väldigt svårt att förstå viljan till begränsning i det här fallet.

Quote:
Vi har nog totalt olika uppfattningar om hur det är ställt i detta land och hur det utvecklas, och varför tidningarna stänger kommentarsfälten. Att Bojen stänger för politisk pajkastning är av samma anledning som tidningarna, det hamnar ofta på en onödigt låg nivå, leder ingenstans och kan i värsta fall leda till ansvarsfrågor rörande innehållet för "utgivningsansvarig".

Det är just för att vi har olika uppfattningar som vi borde diskutera. Att bara stänga av för alla åsikter som inte rimmar med ens egna tror jag är väldigt dåligt, både för en själv och för demokratin.
Den där "låga nivån" tycker jag är skitsnack. Jag har sett huuuuur många kommentarer som helst raderas, utan att de varit i närheten av att bryta mot några regler eller innehålla pajkastning. Det är helt uppenbart att tidningsredaktionerna befolkas av såna som inte vill ha demokrati i ordets rätta bemärkelse. Det är bekvämast att bara fortsätta trycka ner sina åsikter i halsen på läsarna utan att de har möjlighet att säga ifrån. Just därför är förtroendet för journalister extremt lågt och just därför håller många tidningar idag på att kollapsa, trots presstöd.

Men men, vill man stoppa huvudet i sanden så ska jag inte försöka hindra.

Som sagt, din bild av läget är väääldigt långt ifrån min. Admins hade tydligen också en annan syn på läget. Kvaliteten på journalistik varierar såklart, men att förtroendet skulle vara extremt lågt för journalisterna är ju din åsikt, knappast fakta. Att tidningar har det kämpigt tror jag mer realistiskt beror på nyheter via internet m.m. Tidníngar som pappersforum har helt enkelt fått väldigt mycket konkurrens. Journalistik däremot behövs på många fler media idag än för några år sedan.

Tackar ödmjukast för att jag m.fl. får stoppa huvudet var jag vill, men inte är det i sanden inte. :wink:

_________________
Image


01 Feb 2013, 15:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Oakman, kjelle med flera; vad tror ni om att ha EN politiktråd då? Alltså en som man beträder på egen risk och där taket är lite högre än annars.
Den politik som diskuterats hittills har varit ganska begränsad till svensk, inrikes-dito, så det kanske skulle kunna funka. Om det dessutom är så att merparten av Bojenbesökarna faktiskt inte vill diskutera politik, så borde tråden självdö.

På forumet Pratabas har man ett särskilt underforum för politik och annat känsligt, men det tycker jag är en usel lösning. Då kan man inte ens läsa trådarna om man inte ansökt om det särskilda tillstånd som krävs för att ta del av den forumdelen.

-------------

Angående risken att någon skulle bryta mot lagen om hets mot folkgrupp så är den helt obefintlig. Mig veterligen finns inget prejudicerande mål i den frågan och ingen har någonsin dömts för att tala fritt på ett forum, hur illa man än uttryckt sig. Och då vet ni säkert lika väl som jag att diskussionerna är betydligt grövre på Flashback än de nånsin varit här. Det är alltså inte ett relevant argument emot att tillåta politiska diskussioner på Bojen.


01 Feb 2013, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Fattar inte vad man vill uppnå med politikpratet just här på bojen. Att övertyga andra? De borde väl ha blivit övertygade vid det här laget i så fall. Tror man att man själv ännu inte inte uttryckt sig tillräckligt tydligt för att man ännu inte övertygat alla andra?

Eller är det bara viktigt att annonsera sina åsikter? Av de för vilka det är viktigt torde det också ha framkommit vid det här laget.

För den som vill starta ett politiskt gitarrforum står hela internet öppet.


02 Feb 2013, 14:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Omröstningen talar ju sitt tydliga språk! Och Flashback finns ju. Så vafan.... skit politiken nu!


02 Feb 2013, 14:57
Profile

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
Angående risken att någon skulle bryta mot lagen om hets mot folkgrupp så är den helt obefintlig. Mig veterligen finns inget prejudicerande mål i den frågan och ingen har någonsin dömts för att tala fritt på ett forum, hur illa man än uttryckt sig. Och då vet ni säkert lika väl som jag att diskussionerna är betydligt grövre på Flashback än de nånsin varit här. Det är alltså inte ett relevant argument emot att tillåta politiska diskussioner på Bojen.


Hets mot folkgrupp var bara ett exempel. Att någon ännu inte dömts för något innebär dessutom inte att rättsläget är klart och att det bara är att köra på. Att t.ex. bli granskad av JK är ju inte nåt man gärna sätter på sitt CV så att säga. Det har inte bara att göra med rättsliga konsekvenser utan vad vi vill att Bojen skall associeras med. Flashback har mig veterligen blivit granskade för allt möjligt. Men hela grejen med FB är ju yttrandefrihet. Det har aldrig varit ett uttalat mål med Bojen. Tvärtom startades Bojen som en reaktion på Planket som imo höll på att bli en lekstuga vid tidpunkten.

_________________
Image


02 Feb 2013, 16:18
Profile WWW

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Men det var väl hyfsad kompromiss, att all politik diskuteras i den här tråden?


02 Feb 2013, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
+1 Danix

Köper kompromissen 8)


02 Feb 2013, 16:53
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
danix wrote:
Men det var väl hyfsad kompromiss, att all politik diskuteras i den här tråden?


Och resultatet av omröstningen.....vad gör du med det?

Och admins åsikt att han inte har tid/lust att administrera ett "Flashback"?

(Jag har inget emot Flashback, men jag har full förståelse för den som inte vill/vågar/orkar administrera detta. Det finns ju en orsak till att Flashbacks servrar inte är stationerade i Sverige.)


02 Feb 2013, 20:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
lpstd wrote:
För den som vill starta ett politiskt gitarrforum står hela internet öppet.

Jo, men det är lättare att klaga på andra än att göra något själv.

_________________
& her in her summer dress
half a beer & her hair a mess


03 Feb 2013, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 16 Jul 2011, 00:09
Posts: 1085
Location: Skåne
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Hej, kamrater! Eller "kamrater" kanske är för politiskt laddat? I så fall säger jag hej, kompisar! :)

Först vill jag erkänna att jag inte röstat i pollen. Får också erkänna att jag inte varit någon flitig deltagarna i de politiska diskussionerna här på Ljudbojen. Vill ändå vädra min åsikt, nämligen den att jag i princip gillar politiska diskussioner. Och då menar jag just diskussioner, inte så kallade debatter eller ren pajkastning.

Rent allmänt tycker jag att det diskuteras politik alldeles för lite nuförtiden. Inte ens politikerna diskuterar politik längre.

Jag skyr till exempel TV-debatter som pesten. Där förs nästan aldrig någon diskussion, det enda som händer är att representanter för olika läger upprepar sina fastslagna ståndpunkter inför publiken. Något egentligt meningsutbyte förekommer sällan eller aldrig.

Med diskussion menar jag ett utbyte där man faktiskt tar del av varandras åsikter, där man ställer frågor och svarar på frågor. Den som ärligt ger sig in i en diskussion måste, åtminstone i teorin, vara beredd att låta sig övertygas, ifall meningsmotståndarens argument är tillräckligt bra. Så fort man blundar för sådant som inte stärker den egna positionen eller undviker frågor man inte har något bra svar på, är man inte en ärlig deltagare i diskussionen. Nu menar jag inte att man måste komma överens. Det finns oftast anledning till att man har olika åsikter. Men i en ärlig diskussion kan man alltid komma till en punkt där man förstår varandra. Man behöver ju inte hålla med om en åsikt för att man förstår den.

Ett stort problem är att många inte bryr sig om att ta del av vad som sagts tidigare, eller att ens ordentligt läsa det inlägg man just kommenterar. (Gäller för övrigt musik och instrument också. Det händer ju inte sällan att man får frågor som besvarats två inlägg tidigare i en tråd.)

Som jag ser det, handlar det alltså om nivån på diskussionen, inte ämnesvalen i sig. Och med tanke på den aktuella debatten om näthat kan vi nog konstatera att nivån trots allt är högre här på Ljudbojen än på många andra ställen? Fast kanske inte tillräckligt hög när det gäller vissa ämnen?


En åsikt som jag speciellt vill invända mot är den här:

Abe Normal wrote:
Vore det inte bättre att diskussionerna länkades vidare till olika ”sanningsforum” som no, no-PK > Avpixlat, där det redan finns en samstämmighet (kamratgemenskap) om hur ”lösningen” skall se ut?

Nej, det tycker jag alltså inte. Tvärtom; det sista jag önskar är att de som inte delar min åsikt ska dra sig undan och bara diskutera i forum för likasinnade, där de kan dunka varandra i ryggen och ständigt få sin trångsynta världsbild bekräftad.


09 Feb 2013, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Jag håller helt med Mr Smiley här ovan, trots att våra politiska åsikter säkert är synnerligen olika. Som medlem i ett demokratiskt samhälle ska man ha rätt att uttala sig fritt, och man ska därtill få deltaga i den offentliga debatten oavsett åsikt. Det är det där skurit sig i dagsläget och det är därför vi har något som kommit att kallas "näthat". Detta hat kommer från stigmatiserade människor som inte får göra sin röst hörd och som därför börjat hata etablissemanget, tror jag.

I afton hölls en ovanligt bra debatt hos Publicistklubben där en representant från Avpixlat och tillika förr här välbekant forumit deltog, nämligen Mats Dagerlind. Oavsett vad ni anser i denna fråga så tror jag att vi alla vinner på att se debatten, som är ungefär en timme lång: http://www.publicistklubben.se/2013/02/ ... tt-stoppa/
Mats snubblar lite här och där, precis som övriga deltagare, med undantag för Sakine Madon. Hon är sakligheten själv och ger kängor åt både journalistkåren och motståndsrörelsen, på ett sansat och förtroendeingivande sätt. Mer sånt!

Det är såhär det ska funka. Om vi som inte gillar "den politiska korrektheten" kan representeras i media och i öppna debatter så är jag övertygad om att näthatet skulle försvinna bums. I min mening är näthatet en ren produkt av svensk medias antidemokratiska hållning och i viss mån har man sig själv att skylla. Spyr du på dina motståndare dag ut och dag in, så kommer de att hata dig så till den milda grad att en och annan ballar ur och tar motåtgärderna ett steg för långt.

I dagsläget ser jag ganska ljust på framtiden. Debatten har lyfts en tiopotens och den kan lätt lyftas en till. Det vore grymt skönt att slippa rösta på ett socialistparti som SD i nästa val om det kändes som att andra partier börjat greppa verkligheten. :)


12 Feb 2013, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Nästa föräldramöte ska jag ta upp idel politiska frågor, det kommer bli kanon och ytterst passande. I ett demokratiskt samhälle har vi yttrandefrihet och därmed har vi rätt att alltid diskutera politik. Måhända vill andra föräldrar åka hem, och det står dom fritt att så göra, men lärarna ska stanna kvar tills jag är klar, annars är det censur. Givetvis gäller detta även skolavslutningen där jag jobbar som ljudtekniker, vaktis stannar till jag släppt micken. Jag har rätt att var jag vill ta upp politiska frågor, även om någon måste hålla ordning på mig, obetalt. Och framför allt, kan jag inte prata om vad jag vill i vilket forum på nätet jag vill, anonymt, så är troligtvis den obetalda moderatorn nazist!
Ibland är folk allt för puckade, så är det. Dom tror dom har rätt till en massa men glömmer mycket lätt bort skyldigheter. Så vill ni ha ett forum att prata om sd och feminism så skapa ett, hur svårt kan det vara. Och betala och moderera det själva!

_________________
www.slackervillezoo.se


12 Feb 2013, 02:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
davidihse wrote:
Nästa föräldramöte ska jag ta upp idel politiska frågor, det kommer bli kanon och ytterst passande. I ett demokratiskt samhälle har vi yttrandefrihet och därmed har vi rätt att alltid diskutera politik. Måhända vill andra föräldrar åka hem, och det står dom fritt att så göra, men lärarna ska stanna kvar tills jag är klar, annars är det censur. Givetvis gäller detta även skolavslutningen där jag jobbar som ljudtekniker, vaktis stannar till jag släppt micken. Jag har rätt att var jag vill ta upp politiska frågor, även om någon måste hålla ordning på mig, obetalt. Och framför allt, kan jag inte prata om vad jag vill i vilket forum på nätet jag vill, anonymt, så är troligtvis den obetalda moderatorn nazist!
Ibland är folk allt för puckade, så är det. Dom tror dom har rätt till en massa men glömmer mycket lätt bort skyldigheter. Så vill ni ha ett forum att prata om sd och feminism så skapa ett, hur svårt kan det vara. Och betala och moderera det själva!

Din ironi må vara skojfrisk och ganska rolig, men säg mig; i vilka sammanhang tycker du att man som exempelvis invandringskritiker ska få ta upp sina hjärtefrågor? Bara vid frukostbordet, eller hur ska man kunna nå ut med sina åsikter om de är bannlysta i det offentliga rummet?

Jag ser fram emot ett genomtänkt och rakt svar, inte sarkasm. :arrow:


12 Feb 2013, 02:30
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
davidihse wrote:
Ibland är folk allt för puckade, så är det. Dom tror dom har rätt till en massa men glömmer mycket lätt bort skyldigheter. Så vill ni ha ett forum att prata om sd och feminism så skapa ett, hur svårt kan det vara. Och betala och moderera det själva!


+10²³

_________________
ralvejd@pc010:~$
Generalist, kan inget om allt


12 Feb 2013, 02:34
Profile

Joined: 18 May 2006, 23:18
Posts: 753
Location:
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Har ni kommit fram till något?
Vin, kött och fredagsskål-trådarna börjar sina.


12 Feb 2013, 10:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
davidihse wrote:
Nästa föräldramöte ska jag ta upp idel politiska frågor, det kommer bli kanon och ytterst passande. I ett demokratiskt samhälle har vi yttrandefrihet och därmed har vi rätt att alltid diskutera politik. Måhända vill andra föräldrar åka hem, och det står dom fritt att så göra, men lärarna ska stanna kvar tills jag är klar, annars är det censur. Givetvis gäller detta även skolavslutningen där jag jobbar som ljudtekniker, vaktis stannar till jag släppt micken. Jag har rätt att var jag vill ta upp politiska frågor, även om någon måste hålla ordning på mig, obetalt. Och framför allt, kan jag inte prata om vad jag vill i vilket forum på nätet jag vill, anonymt, så är troligtvis den obetalda moderatorn nazist!
Ibland är folk allt för puckade, så är det. Dom tror dom har rätt till en massa men glömmer mycket lätt bort skyldigheter. Så vill ni ha ett forum att prata om sd och feminism så skapa ett, hur svårt kan det vara. Och betala och moderera det själva!

Din ironi må vara skojfrisk och ganska rolig, men säg mig; i vilka sammanhang tycker du att man som exempelvis invandringskritiker ska få ta upp sina hjärtefrågor? Bara vid frukostbordet, eller hur ska man kunna nå ut med sina åsikter om de är bannlysta i det offentliga rummet?

Jag ser fram emot ett genomtänkt och rakt svar, inte sarkasm. :arrow:



det är just det som varit problemet i många långa år. Politik diskuterar man inte, däremot får kvällstidnings och sportkonsumenten tillika politiska experten pappa gärna sitta och sprida sina fördomar vi frukostbordet. Där grundläggs nästa generations fördomar som kan gå i arv och växa obehindrat i skydd av frukostflingspaket och brödrostar. Då får vi brölande unga arga män som debatterar med tillhyggen istf sansade debatter

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


12 Feb 2013, 12:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Joshunznera wrote:
Då får vi brölande unga arga män som debatterar med tillhyggen istf sansade debatter


Precis som på Bojen då menar du, fast tillhyggena här är högst digitala och männen är inte definitionsmässigt unga. Det är ju brölandet som är så jävla irriterande, och det är främst det jag vill slippa här. Det finns INGEN av de gamla politik-trådarna här på Bojen som varit sansad och nyanserad. Och man kan nog vara väldigt säker på att "brölet" kommer tillbaka om man öppnar för politiska diskussioner igen.

edit: de jag tycker har skött diskussionerna bäst i politiktrådarna är Jesperado, Makten och några till. I andra ändan av spektrat finner vi "han som inte verkar vara kvar längre" och några till.


12 Feb 2013, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Håller med i det som Josh och makten skriver.

Det är märkligt att tro att vår kärlek till musik och vår relation till instrumenten och musikskapande kan isoleras från det som omger oss. Det är själva essensen med all musik att just uttrycka hur vi känner... Bluesen skulle aldrig existerat om det inte var ett uttryck för hur människor upplevde sin tillvaro, detsamma med Rocken... det "tonårsupproret" som startade på tidig 60-talet som en reaktion till samhället... det är politik för politik är det som finns i våra tankar och som gör att man antingen vill påverka världen eller bara låta bli...

Att tro att ett musikforum är bara gjort för folk som bara vill snacka strängtjocklek eller märke på mickar är absurt för det är inte det musiken handlar om, det är inte det konstnärligt skapande handlar om.

Den reaktion som har lett till förbudet här handlar än en gång om en "vi sopar under mattan och orkar inte öppna ögona, stör oss inte i vår ovilja att delta"... och visst det är många som lever så och de får det samhället de förtjänar...

I min värld är ett Musikerforum en plats där man ska diskutera vilktiga livsfrågor, filosofer och tankar om livet, det som ger näring till vår kreativitet, läs nu vilka ämnen som hamnar under Off topic numera... my god vad ledsamt...

All musik handlar om att förmedla känslor och ibland skicka budskap... förbjuder ni politik förbjuder ni musiken.

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


12 Feb 2013, 13:04
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 227 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.