View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:14



Reply to topic  [ 227 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Politiska diskussioner förbjudna! 

Hur upplever du initiativet att förbjuda politiska diskussioner?
Övervägande positivt 62%  62%  [ 72 ]
Övervägande negativt 19%  19%  [ 22 ]
Neutral/indifferent 12%  12%  [ 14 ]
För tidigt att utvärdera 4%  4%  [ 5 ]
Vet ej 3%  3%  [ 4 ]
Total votes : 117

Politiska diskussioner förbjudna! 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
M.a.o. det som är inte förbjudet är obligatoriskt, eller? Förresten så är musik i grunden matematik och hur man får in politik i matematiken kan man bara kolla hur de lyckades med det konststycket i Soviet under flera decennier - är det den vägen du vill vi skall ta? Till råga på allt så gillar jag verkligen Röda Arméns Kör, deras arrangemang är gjorda med matematisk precision. :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


12 Feb 2013, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
En typisk Politiktråd i Off Topic på bojen
(Händelsen är iscensatt, inga bojare kom till skada)

- min pappa är starkare än din!
- Näää!
- Joooo!
- Näää!
- Jooo det är han visst det!
*Pelle kastar sand och sin plastspade på Nisse*
*Nisse tömmer sin hink med sand över Pelles huvud*
*Pelle börjar gråta och springer hem till mamma*

Image

:mrgreen: :lol: 8)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


12 Feb 2013, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
VacuumVoodoo wrote:
M.a.o. det som är inte förbjudet är obligatoriskt, eller? Förresten så är musik i grunden matematik och hur man får in politik i matematiken kan man bara kolla hur de lyckades med det konststycket i Soviet under flera decennier - är det den vägen du vill vi skall ta? Till råga på allt så gillar jag verkligen Röda Arméns Kör, deras arrangemang är gjorda med matematisk precision. :mrgreen:


Tänker inte bara besvara ditt provocerande. Det jag skrev ovan var väl avvägt och det kom från mina tankar kring ämnet, ditt svar är bara löjligt provokativt... Det är den typ av beteende som gör det omöjligt att föra såna samtal här eller nån annanstans...

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


12 Feb 2013, 14:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Nej du, Alain. Det var ingen provokation utan linjär logisk progression ad absurdum av det du framförde i ditt inlägg. Visa att så är inte fallet istället för att hoppa på mitt beteende. Jag får vara hur löjlig som helst, bry dig istället om vad jag säger inte hur.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


12 Feb 2013, 15:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Det här börjar ju utveckla sig till en politiktråd! :roll: :mrgreen:

_________________
Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)


12 Feb 2013, 15:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Vadå? Vi blev ju alldeles nyss upplysta att allt är politik.
Skor och oljerocktrådar är ju hur politiska som helst om man synar dem i sömmarna. !-snaredrumroll-!

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


12 Feb 2013, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
VacuumVoodoo wrote:
Vadå? Vi blev ju alldeles nyss upplysta att allt är politik.
Skor och oljerocktrådar är ju hur politiska som helst om man synar dem i sömmarna. !-snaredrumroll-!


Jag tänker inte besvara dina märkliga reflexioner. För mig handlar musik om annat än matematik (som du nu påstår att det är)... För mig är musikutövande att dela med sig av känslor. Känslor skapas att livet runtomkring oss och i och med det blir alltid musiken en spegling av hur man uppfattar sin omgivning, livet i stort... och där ingår det som folk tror är en isolerad företeelse kallad politik... om inte du fattar det så är det OK för mig... lev livet som du vill det så länge du inte skadar andra... öva på riffar... matematiska sådana och va gla' :-)

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


12 Feb 2013, 16:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
SlowDad wrote:
...För mig handlar musik om annat än matematik (som du nu påstår att det är)... För mig är musikutövande att dela med sig av känslor. Känslor skapas att livet runtomkring oss och i och med det blir alltid musiken en spegling av hur man uppfattar sin omgivning, livet i stort...


Uttryck dina känslor med musik då?
Politiktrådar/diskussioner är förbjudna för tillfället and thats that.
http://youtu.be/WlBiLNN1NhQ :)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


12 Feb 2013, 18:56
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Din_Mentor wrote:
SlowDad wrote:
...För mig handlar musik om annat än matematik (som du nu påstår att det är)... För mig är musikutövande att dela med sig av känslor. Känslor skapas att livet runtomkring oss och i och med det blir alltid musiken en spegling av hur man uppfattar sin omgivning, livet i stort...


Uttryck dina känslor med musik då?
Politiktrådar/diskussioner är förbjudna för tillfället and thats that :)


det är väl ingen som har förnekat detta? Däremot är det ju OK att diskutera själva ämnet "politik eller ej" i denna tråd. Så gör det istället vetja istf att sitta på första bänk och heja på magistern ;)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


12 Feb 2013, 19:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Joshunznera wrote:
det är just det som varit problemet i många långa år. Politik diskuterar man inte, däremot får kvällstidnings och sportkonsumenten tillika politiska experten pappa gärna sitta och sprida sina fördomar vi frukostbordet. Där grundläggs nästa generations fördomar som kan gå i arv och växa obehindrat i skydd av frukostflingspaket och brödrostar. Då får vi brölande unga arga män som debatterar med tillhyggen istf sansade debatter

Nu måste vi dock fråga oss om all kritik mot invandring är fördomar. Är inte den tron också en fördom i så fall? Eller måste allt som DU inte håller med om vara baserat fördomar? Jag anser att det är en usel undanflykt och jag hade lika gärna kunnat hävda att det är du som har fördomar om att hög invandring fungerar skitbra. Det gör den av allt att döma inte.
Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så förbannat svårt att se hur verkligheten ser ut och sen ta ställning till den. Varför dessa skygglappar, floskler och epitetklistrande? Det hjälper ju ingen. Jag kan ha fel, men jag tror att det handlar om att du är rädd.

Mina "fördomar" har jag mestadels byggt på egna erfarenheter, men på senare tid har jag också försökt förstå vad det är som händer. Detta har lett mig bort från konsensustänkandet och istället till statistik och ställen där ordet är fritt. Där har jag fått en bild av samhället som plötsligt kan förklara det jag sett med egna ögon. Nu skiljer inte kartan och terrängen längre, som den gjorde när jag läste svensk media och lyssnade på vad "experterna" sa.
När sen ställe efter ställe meddelar att det inte längre är tillåtet att diskutrera vissa frågor, blir jag förstås uppgiven. Inte för att jag inte får diskutera, utan för att många av er andra skulle behöva veta saker som media inte förtäljer något om.

Kan ni visa att jag har fel så skulle ingen vara gladare än jag. Jag vill ju INTE att det ska vara som det är och hade varit överlycklig om den poltik som förs hade medfört ett trevligt samhälle.

[Notera att detta inlägg faktiskt inte handlar om politik, utan om hur diskussioner hanteras]


12 Feb 2013, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
Joshunznera wrote:
det är just det som varit problemet i många långa år. Politik diskuterar man inte, däremot får kvällstidnings och sportkonsumenten tillika politiska experten pappa gärna sitta och sprida sina fördomar vi frukostbordet. Där grundläggs nästa generations fördomar som kan gå i arv och växa obehindrat i skydd av frukostflingspaket och brödrostar. Då får vi brölande unga arga män som debatterar med tillhyggen istf sansade debatter

Nu måste vi dock fråga oss om all kritik mot invandring är fördomar. Är inte den tron också en fördom i så fall? Eller måste allt som DU inte håller med om vara baserat fördomar? Jag anser att det är en usel undanflykt och jag hade lika gärna kunnat hävda att det är du som har fördomar om att hög invandring fungerar skitbra. Det gör den av allt att döma inte.
Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så förbannat svårt att se hur verkligheten ser ut och sen ta ställning till den. Varför dessa skygglappar, floskler och epitetklistrande? Det hjälper ju ingen. Jag kan ha fel, men jag tror att det handlar om att du är rädd.

Mina "fördomar" har jag mestadels byggt på egna erfarenheter, men på senare tid har jag också försökt förstå vad det är som händer. Detta har lett mig bort från konsensustänkandet och istället till statistik och ställen där ordet är fritt. Där har jag fått en bild av samhället som plötsligt kan förklara det jag sett med egna ögon. Nu skiljer inte kartan och terrängen längre, som den gjorde när jag läste svensk media och lyssnade på vad "experterna" sa.
När sen ställe efter ställe meddelar att det inte längre är tillåtet att diskutrera vissa frågor, blir jag förstås uppgiven. Inte för att jag inte får diskutera, utan för att många av er andra skulle behöva veta saker som media inte förtäljer något om.

Kan ni visa att jag har fel så skulle ingen vara gladare än jag. Jag vill ju INTE att det ska vara som det är och hade varit överlycklig om den poltik som förs hade medfört ett trevligt samhälle.

[Notera att detta inlägg faktiskt inte handlar om politik, utan om hur diskussioner hanteras]


Nej all kritik mot invandring är naturligtvis inte fördomar, det har jag heller aldrig påstått. De gånger jag har reagerat extra starkt är när det har generaliserats, oftast m.a.p. muslimer. Generaliseringar hör inte hemma i flyktingdebatten, lika lite som någon annanstans

Jag har heller aldrig påstått att hög invandring fungerar skitbra per automatik. Vet inte var du har fått det ifrån. Däremot har jag ngn gång påstått att vi behöver mer invandring i detta land om vi ska ha råd at betala din generations pensioner. Det innebär dock inte att jag tycker att vår invandringspolitik är fläckfri och oproblematisk. Detta får vi inte diskutera här, jag ville bara klargöra att jag inte tycker så som du gärna vill låta påskina



Och nu vred du om tråden i ett försök att diskutera invandringspolitiken igen. I vanlig ordning :wink:

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


12 Feb 2013, 19:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Oakman är online. Jag lider med honom...
Googla på politiska forum, skriv insändare till tidningar, starta facebookgrupper, maila era politiker, anordna demonstrationer, starta eller gå med i politiska partier/föreningar, ta upp politiska frågor på jobbet, med vänner och bekanta eller skolans vaktmästare. Men här på bojen låter ni bli. Nästan ingen av forumets medlemmar vill ha dom här. Och det står er fritt att starta ett eget forum. Så snälla sluta förstöra ett fantastiskt forum!

_________________
www.slackervillezoo.se


12 Feb 2013, 19:39
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Makten wrote:
Joshunznera wrote:
det är just det som varit problemet i många långa år. Politik diskuterar man inte, däremot får kvällstidnings och sportkonsumenten tillika politiska experten pappa gärna sitta och sprida sina fördomar vi frukostbordet. Där grundläggs nästa generations fördomar som kan gå i arv och växa obehindrat i skydd av frukostflingspaket och brödrostar. Då får vi brölande unga arga män som debatterar med tillhyggen istf sansade debatter

Nu måste vi dock fråga oss om all kritik mot invandring är fördomar. Är inte den tron också en fördom i så fall? Eller måste allt som DU inte håller med om vara baserat fördomar? Jag anser att det är en usel undanflykt och jag hade lika gärna kunnat hävda att det är du som har fördomar om att hög invandring fungerar skitbra. Det gör den av allt att döma inte.
Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så förbannat svårt att se hur verkligheten ser ut och sen ta ställning till den. Varför dessa skygglappar, floskler och epitetklistrande? Det hjälper ju ingen. Jag kan ha fel, men jag tror att det handlar om att du är rädd.

Mina "fördomar" har jag mestadels byggt på egna erfarenheter, men på senare tid har jag också försökt förstå vad det är som händer. Detta har lett mig bort från konsensustänkandet och istället till statistik och ställen där ordet är fritt. Där har jag fått en bild av samhället som plötsligt kan förklara det jag sett med egna ögon. Nu skiljer inte kartan och terrängen längre, som den gjorde när jag läste svensk media och lyssnade på vad "experterna" sa.
När sen ställe efter ställe meddelar att det inte längre är tillåtet att diskutrera vissa frågor, blir jag förstås uppgiven. Inte för att jag inte får diskutera, utan för att många av er andra skulle behöva veta saker som media inte förtäljer något om.

Kan ni visa att jag har fel så skulle ingen vara gladare än jag. Jag vill ju INTE att det ska vara som det är och hade varit överlycklig om den poltik som förs hade medfört ett trevligt samhälle.

[Notera att detta inlägg faktiskt inte handlar om politik, utan om hur diskussioner hanteras]

Nu tror jag nog du tolkar in att "fördomar" handlar in invandring eller ej, men det finns inte ett ord om det i Josh's inlägg eller det som föregick det. Beteendet att du sedan klassar oss med avvikande åsikt som rädda, och dåligt informerade, är i alla fall för mig en av anledningarna att jag lever bra utan de trådar som föregick beslutet om att banna politiktrådarna. Jag menar inte att du är ensam om det, men om du nu upplever att det är svårt att nå fram, och att få ut ditt budskap, inte blir det lättare av att du med fler ger andra färdiga åsikter och gör bedömningar åt oss.
Det är ju bland annat det du vill motverka, om jag uppfattar dig rätt. D.v.s. att istället främja att det skall vara PK att föra fram sin åsikt och argumentera för det, och att få objektiv feedback. Att göra som du nu gjorde, ger inte det resultatet.

_________________
Image


12 Feb 2013, 19:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Joshunznera wrote:
det är väl ingen som har förnekat detta? Däremot är det ju OK att diskutera själva ämnet "politik eller ej" i denna tråd. Så gör det istället vetja istf att sitta på första bänk och heja på magistern ;)


Nej det är ingen som förnekat det, så vad menar du med ditt påstående? Eller vill du bara tjafsa för att jag underströk det smärtsamt självklara i Slowdads resonemang i samband med förbudet?
Det är värst vad det ska kompliceras med saker och ting...Egentligen handlar förbudet inte om politik utan om bojarnas uppförande (som redan hävdats) och som ett resultat av dåligt uppförande så har det tagits beslut att förbjuda politiska trådar framöver, jag förstår verkligen inte problemet?
Nu ska jag ta resten på din nivå:
En magister behövs i klassen när småglinen beter sig dåligt mot varandra. I detta fallet gjorde magister oakman ett bra val, med stor sannolikhet baserat på ett flertal hintar från övriga elever samt observationer i klassrummet sedan en längre tid tillbaka under terminen.
Observera den välplacerade kaxiga smileyn ---> ;) Touché

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


12 Feb 2013, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
jag är fortfarande kluven i den här frågan, mycket beroende på det beteende som Makten demonstrerar här, vad skulle jag, med (tror jag) många andra, vara rädda för, och hur kan du veta att vi är dåligt informerade?
Det är inte de politiska diskussionerna som är problemet för mig utan just såna och liknande påhopp och påståenden som gör att jag blir tveksam, ingen annan än jag kan veta om jag är rädd eller inte och ännu mindre berätta det för mig!
Det är ju bara ett sätt att underminera, inte argumentera, som jag tycker en politisk diskussion ska bygga på.


12 Feb 2013, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
TS skrev i sitt första inlägg i denna tråd: "Om ni vill diskutera initiativet, så gör ni det i denna tråd" Trots detta så irriterar även dessa diskussioner om diskussioner en del forummedlemmar; Ni som inte kan låta bli att läsa i en tråd som uppenbarligen irriterar er så mycket :D

Nåväl, nu ska i alla fall inte jag inte irritera er mer i denna tråd (så länge ingen felaktigt tillskriver mig någon ny åsikt då). Jag avslutar med att åter upprepa min ståndpunkt att jag tycker att beslutet är trist och det får jag ju tycka. Det handlade ju om en poll med mer än ett svarsalternativ, remember :wink:

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


12 Feb 2013, 21:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Joshunznera wrote:
Nej all kritik mot invandring är naturligtvis inte fördomar, det har jag heller aldrig påstått. De gånger jag har reagerat extra starkt är när det har generaliserats, oftast m.a.p. muslimer. Generaliseringar hör inte hemma i flyktingdebatten, lika lite som någon annanstans

Jag har heller aldrig påstått att hög invandring fungerar skitbra per automatik. Vet inte var du har fått det ifrån. Däremot har jag ngn gång påstått att vi behöver mer invandring i detta land om vi ska ha råd at betala din generations pensioner. Det innebär dock inte att jag tycker att vår invandringspolitik är fläckfri och oproblematisk. Detta får vi inte diskutera här, jag ville bara klargöra att jag inte tycker så som du gärna vill låta påskina



Och nu vred du om tråden i ett försök att diskutera invandringspolitiken igen. I vanlig ordning :wink:

Nä, vi behöver inte göra detta till ännu en tråd om just **********. :wink: Men, jag tycker att "generaliseringar" är ett ungefär lika tråkigt argument som "fördomar". Finns det negativa saker som faktiskt kan påvisas sammanbinda individer inom en viss grupp (vi kan ta nazister istället som exempel) så bör detta inte sopas under mattan. Jag är rätt säker på att du inte skulle bry dig ett dyft om generaliseringar och fördomar mot nazister, men jag kan förstås ha fel.
Nu råkar det vara vissa ämnen som är särskilt heta och därför lätt kommer på tal när man pratar politik, och därför blir det också lätt otrevligt tyvärr. Jag skulle mest önska att fler vågade vara konsekventa med avseende på sin egen hantering av grupperingar. Jag försöker, men lyckas naturligtvis inte alltid.

Skulle vi lyckas kollektivt med detta, så hade inte jag och många andra med mig känt ett behov av att tala politik på ljudforum. Man får alltså se det som en protest mot samhällsklimatet och inte nån slags oförskämt fulanvändande av fel plattform för att sprida sitt budskap. Det är i alla fall inte min egen mening. Sen kan jag medge att jag gått onödigt hårt ut ibland, och det är fasen inte lätt att låta bli med tanke på hur ens åsikter behandlas.

Nu ska jag försöka låta bli denna tråd, så ha det gott och rannsaka gärna dina argument och dina egna värderingar. Håller de måttet när du översätter till andra ämnen? Det borde vi alla fundera på så ofta det bara går.


12 Feb 2013, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Varför finns musik? Varför vill folk uttrycka sig konstnärligt? Är det för att gnida på strängar eller är det för att uttrycka något?

Det var min fundering i samband med att man inte får uttrycka sina åsikter på ett musikforum... Men varför pysslar man med musik?
Vad vill man få ut av det? Hur vill man kommunicera med andra musiker?

Mycket av den musik vi är uppväxta med handlar om uppror mot ett liv som ansågs vara orättvist och en vilja att förmedla en vision om ett bättre liv. det är så bluesen, rocken, hårdrocken, punken, rapp osv... har fötts... Fattiga pojkar i antingen Harlem eller Liverpool som tar musiken till uttryck för att skildra sin värld... Jag "varnar" alla som hatar politik här... lyssna inte på Blues, rock, jazz, hårdrock, punk, rapp osv... för det är bara politik hela slanten... eventuellt kan ni lyssna på svenskt dansbandsmusik :-) och vara här på ert lilla "musikerforum" och snacka o mysa i en massa ovänsentligheter :-)

Är John Lennon en jobbig jävel för att han förmedlade filosofika o politiska tankar och inte bara plinkade på pianot och snackade skostorlek på ett forum?
Är Zappa en jobbig jävel för att han vågade köra sin egen stil och provocera branschen och den amerikanska drömmen?

De som klagar på att man inte kan mysa här längre är rena tråkmånsar, de flesta tysta (en svensk tiger). Man beter sig på samma sätt som de som upprördes över Lennons engagemang eller Zappas oamerikanska sätt att vara, missar poängen med att musiken ska röra, beröra, uppröra. Det lär nog inte hända på det här forumet har jag förstått, för här får man inte röra, beröra, uppröra... det ska va kallt o dött o tråkigt svennigt :-)

Lägg märke till att jag inte tar upp diskussionerna som andra här skyndar sig att plocka fram, såsom invandring eller ryska kommunister och bla bla bla... nu pratar om att att vilja vara musiker, och vad man nu vill med det... vad vill ni alla med musiken?

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


13 Feb 2013, 12:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Det ser ut som den röstande majoriteten vill inte ha politiska diskussionen medan en liten minoritet som vill ha sådana hörs mest.
Är det inte så i en demokrati att när man röstar så ger man per definition sitt löfte att akceptera utfallet av röstningen?
Stor majoritet har sagt att de definitivt inte önskar politiska diskussioner, vad finns det mer att säga?

Vi hade liknande situation på ett annat forum. En kompromisslösning kom till: ett för allmänheten osynligt underavdelning skapades på forumet. För att se och kunna delta i "det hemliga rummet" får man bocka för detta i sin profil. Funkar utmärkt, de som inte vill irritera sig på där vältrade ämnen slipper, de som vill får göra det i lugn och ro. Valfritt och frivilligt.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Feb 2013, 13:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Den tysta majoriteten är alltid en underbar demokrati :-)
Jag ställde en filosoferande undran.... "Vad vill ni med musiken?" frågade jag... finns säkert många olika behov... vilka är era behov av att uttrycka er musikaliskt? , både ni som svarar och ni som alltid är tysta... nyfiken... Vad är själva bränslet i ert skapande?

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


13 Feb 2013, 14:34
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
SlowDad wrote:
Den tysta majoriteten är alltid en underbar demokrati :-)
Jag ställde en filosoferande undran.... "Vad vill ni med musiken?" frågade jag... finns säkert många olika behov... vilka är era behov av att uttrycka er musikaliskt? , både ni som svarar och ni som alltid är tysta... nyfiken... Vad är själva bränslet i ert skapande?

Vi andra kanske jobbar, och svarar liiite senare...

_________________
Image


13 Feb 2013, 14:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
kjelle wrote:
Vi andra kanske jobbar, och svarar liiite senare...


haha riktigt Kjelle... alltså jag menade inte att man var tyst för att man har annat at göra...
Det var den andra allmänna tystnaden som jag funderade kring :-)

jobba på... det gör jag med :-)

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


13 Feb 2013, 15:24
Profile WWW

Joined: 30 Dec 2009, 21:27
Posts: 733
Location: Malmö
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
SlowDad wrote:
"Vad vill ni med musiken?"

Få tjejer.

SlowDad wrote:
"Vad är själva bränslet i ert skapande?"

Gud.

_________________
I övrigt har jag ingen åsikt.


13 Feb 2013, 15:53
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
SlowDad wrote:
Jag "varnar" alla som hatar politik här... lyssna inte på Blues, rock, jazz, hårdrock, punk, rapp osv... för det är bara politik hela slanten... eventuellt kan ni lyssna på svenskt dansbandsmusik :-) och vara här på ert lilla "musikerforum" och snacka o mysa i en massa ovänsentligheter


Det är ju därför jag är här iallafall, för att snacka strängtjocklekar, cellulosalack, PTP-byggen, obskyra japanska mickar, samt kolla på Lestranges säljesannonser. Det du anser vara "oväsentligtheter" är hela syftet för mig med att överhuvudtaget besöka forumet. Dina inlägg blir jag oftast bara irriterad av. Ungefär som när man såg en bra film på VHS förr i tiden och bandet var knöligt och i dåligt skick. Forumet är alltså filmen, och störningarna som kommer med jämna mellanrum är dina inlägg. "Förbannade filmjävel" säger man då, men man stänger inte av eller snabbspolar eftersom man då KAN missa något intressant.

För övrigt noterar jag att du fortsätter tillskriva folk åsikter. Det är väl ingen som hatar politik här, var har du fått det ifrån? Problematiken ligger inte i ämnet i sig, utan i hur diskussionerna förs. Det blir ju bara en massa sandlådegnäll av det hela, och det är helt ointressant även för den som är politiskt intresserad.

SlowDad wrote:
De som klagar på att man inte kan mysa här längre är rena tråkmånsar, de flesta tysta (en svensk tiger). Man beter sig på samma sätt som de som upprördes över Lennons engagemang eller Zappas oamerikanska sätt att vara, missar poängen med att musiken ska röra, beröra, uppröra. Det lär nog inte hända på det här forumet har jag förstått, för här får man inte röra, beröra, uppröra... det ska va kallt o dött o tråkigt svennigt


Passar det inte så är det väl bara att sticka? Det är mitt högst konkreta förslag. Kanske krydda med att göra som sist och be alla oliktänkande dra åt helvete? Det var trevligt.

Jag är egentligen ganska ointresserad av att kommentera dina inlägg, men kan väl slutligen konstatera att om du fick utforma detta forum som du vill ha det så skulle du inom kort vara enda aktiva medlemmen.

edit: hittade en funktion som jag inte visste fanns, den ska jag börja använda direkt!

http://www.ljudbojen.com/ucp.php?i=zebra&mode=foes


13 Feb 2013, 16:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Groth wrote:
SlowDad wrote:
Jag "varnar" alla som hatar politik här... lyssna inte på Blues, rock, jazz, hårdrock, punk, rapp osv... för det är bara politik hela slanten... eventuellt kan ni lyssna på svenskt dansbandsmusik :-) och vara här på ert lilla "musikerforum" och snacka o mysa i en massa ovänsentligheter


Det är ju därför jag är här iallafall, för att snacka strängtjocklekar, cellulosalack, PTP-byggen, obskyra japanska mickar, samt kolla på Lestranges säljesannonser. Det du anser vara "oväsentligtheter" är hela syftet för mig med att överhuvudtaget besöka forumet. Dina inlägg blir jag oftast bara irriterad av. Ungefär som när man såg en bra film på VHS förr i tiden och bandet var knöligt och i dåligt skick. Forumet är alltså filmen, och störningarna som kommer med jämna mellanrum är dina inlägg. "Förbannade filmjävel" säger man då, men man stänger inte av eller snabbspolar eftersom man då KAN missa något intressant.

För övrigt noterar jag att du fortsätter tillskriva folk åsikter. Det är väl ingen som hatar politik här, var har du fått det ifrån? Problematiken ligger inte i ämnet i sig, utan i hur diskussionerna förs. Det blir ju bara en massa sandlådegnäll av det hela, och det är helt ointressant även för den som är politiskt intresserad.

SlowDad wrote:
De som klagar på att man inte kan mysa här längre är rena tråkmånsar, de flesta tysta (en svensk tiger). Man beter sig på samma sätt som de som upprördes över Lennons engagemang eller Zappas oamerikanska sätt att vara, missar poängen med att musiken ska röra, beröra, uppröra. Det lär nog inte hända på det här forumet har jag förstått, för här får man inte röra, beröra, uppröra... det ska va kallt o dött o tråkigt svennigt


Passar det inte så är det väl bara att sticka? Det är mitt högst konkreta förslag. Kanske krydda med att göra som sist och be alla oliktänkande dra åt helvete? Det var trevligt.

Jag är egentligen ganska ointresserad av att kommentera dina inlägg, men kan väl slutligen konstatera att om du fick utforma detta forum som du vill ha det så skulle du inom kort vara enda aktiva medlemmen.

edit: hittade en funktion som jag inte visste fanns, den ska jag börja använda direkt!

http://www.ljudbojen.com/ucp.php?i=zebra&mode=foes




det där är ju en funktion som det står var och en fritt att använda. Att däremot annonsera vilka man vill markera som "fiende" är ju rena mobbingen och inte mycket trevligare än att be folk dra åt helvete :cry:

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


13 Feb 2013, 16:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Groth wrote:
Det är ju därför jag är här iallafall, för att snacka strängtjocklekar, cellulosalack, PTP-byggen, obskyra japanska mickar, samt kolla på Lestranges säljesannonser. Det du anser vara "oväsentligtheter" är hela syftet för mig med att överhuvudtaget besöka forumet. Dina inlägg blir jag oftast bara irriterad av. Ungefär som när man såg en bra film på VHS förr i tiden och bandet var knöligt och i dåligt skick. Forumet är alltså filmen, och störningarna som kommer med jämna mellanrum är dina inlägg. "Förbannade filmjävel" säger man då, men man stänger inte av eller snabbspolar eftersom man då KAN missa något intressant.

För övrigt noterar jag att du fortsätter tillskriva folk åsikter. Det är väl ingen som hatar politik här, var har du fått det ifrån? Problematiken ligger inte i ämnet i sig, utan i hur diskussionerna förs. Det blir ju bara en massa sandlådegnäll av det hela, och det är helt ointressant även för den som är politiskt intresserad.

Passar det inte så är det väl bara att sticka? Det är mitt högst konkreta förslag. Kanske krydda med att göra som sist och be alla oliktänkande dra åt helvete? Det var trevligt.

Jag är egentligen ganska ointresserad av att kommentera dina inlägg, men kan väl slutligen konstatera att om du fick utforma detta forum som du vill ha det så skulle du inom kort vara enda aktiva medlemmen.

edit: hittade en funktion som jag inte visste fanns, den ska jag börja använda direkt!

http://www.ljudbojen.com/ucp.php?i=zebra&mode=foes


men måste du diskutera det på underavdelningen OFF-TOPIC??
off topic är tänkt på allt annat som inte har med strängtjocklek och färg patina att göra.
Strängtjocklek och sånt är det för övrigt helt OK att mysa med men det finns andra underavelning på Forumet för det... så jag kan vända med att du inte måste läsa inläggen du inte är intresserad av eller irriteras över eller??

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


13 Feb 2013, 16:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Joshunznera wrote:
det där är ju en funktion som det står var och en fritt att använda. Att däremot annonsera vilka man vill markera som "fiende" är ju rena mobbingen och inte mycket trevligare än att be folk dra åt helvete :cry:


Jag avsåg inte att vara trevlig.

edit: Förresten är det väl exakt samma sak som att säga "nu tänker inte jag lyssna mer på ditt dravel". Inte så trevligt, men att kalla det mobbing är en kraftig överdrift.

edit 2: att forumplattformen kallar filterlistan för "foes" (fiender) är kanske inte så bra. Jag anser inte någon på forumet vara min fiende - kanske ska förtydliga detta ifall det var främst det du reagerade mot.


13 Feb 2013, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
SlowDad wrote:
Den tysta majoriteten är alltid en underbar demokrati :-)
Jag ställde en filosoferande undran.... "Vad vill ni med musiken?" frågade jag... finns säkert många olika behov... vilka är era behov av att uttrycka er musikaliskt? , både ni som svarar och ni som alltid är tysta... nyfiken... Vad är själva bränslet i ert skapande?

Jag tillhör den tysta majoriteten, men har uttalat mig genom att rösta i den här tråden. När jag vill prata och läsa om politik så gör jag det på forum som är avsedda för det. För mig handlar inte musik om politik bara för att det går att plocka fram artister som använt musik för att kommentera samhällsfrågor. Det känns som en väldigt snäv syn på musik. Det kan såklart vara ett verktyg för att föra fram sin politiska åsikt, men det kan mycket annat vara också. Musik är för mig mycket större än så och jag vägrar låta mitt musicerande tas som gisslan av åsikten att musik är lika med politik.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


13 Feb 2013, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Äh va fa-n, jag kan tycka att det är kul ibland när "helvetet brakar lös" :lol: .

Men jag tar tveklöst skeden i vacker hand och stöder förbehållslöst Oakmans (outtalade) önskan om ett fortsatt politikfritt forum. För jag har lätt att köpa argumentet att "politiska diskussioner medför mer arbete för moderator(-erna)". Glöm inte att det är (i huvudsak) tack vare Oakmans generositet som forumet existerar, modereras, är oberoende och fritt från reklam samt avgiftsfritt.

Sug på den sandlådebarn :wink:

_________________
MVH
faellman

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/


13 Feb 2013, 17:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Politik-fritt... fortsätter, nu med POLL
Jyda wrote:
SlowDad wrote:
Den tysta majoriteten är alltid en underbar demokrati :-)
Jag ställde en filosoferande undran.... "Vad vill ni med musiken?" frågade jag... finns säkert många olika behov... vilka är era behov av att uttrycka er musikaliskt? , både ni som svarar och ni som alltid är tysta... nyfiken... Vad är själva bränslet i ert skapande?

Jag tillhör den tysta majoriteten, men har uttalat mig genom att rösta i den här tråden. När jag vill prata och läsa om politik så gör jag det på forum som är avsedda för det. För mig handlar inte musik om politik bara för att det går att plocka fram artister som använt musik för att kommentera samhällsfrågor. Det känns som en väldigt snäv syn på musik. Det kan såklart vara ett verktyg för att föra fram sin politiska åsikt, men det kan mycket annat vara också. Musik är för mig mycket större än så och jag vägrar låta mitt musicerande tas som gisslan av åsikten att musik är lika med politik.


Jag säger inte att musik är lika med politik eller att man måste vara "politisk" i sitt musikskapande.. Jag säger att musik är att uttrycka känslor, upplevelser som färgar ens musik och då är förstås världen runtomkring oss en del av det som får oss att skapa. Att begränsa ett musikforum till att bara vara på ett visst sätt, att alla ska få lov att vara som alla andra är så jävka emot all vad musikvärlden handlar om.

Sedan håller jag med Faelman att det är inte kul för en moderator att behöva träda in när nivån på debatten oavsett vad det handlar om bara ballar ur.

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


13 Feb 2013, 18:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 227 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.