View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:02



Reply to topic  [ 463 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Fototråden - Släng upp era bilder! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2007, 18:51
Posts: 596
Location: Nyköping
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Oredigerat och photobucket fukkar up kvaliten på bilderna. :|

Malmslätt, Flygvapnet 100 år 2010 (?)
Image

Image

Image

Image

Image

USA-roadtrip
Image

Image

Image

Image

Image

Random
Image

Image

Image

_________________
Köpes: Film till Polaroidkamera modell 600!!!


08 Mar 2012, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Jösses, det var ett tag sen jag startade den här tråden! :D

Man kan väl lugnt säga att det hänt en del saker under tiden. Foto har blivit mitt största fritidsintresse och jag köpt, såld och bytt kameror till förbannelse.
Jag blev kär i det digitala "fullformatet" och ägde under 3 år en Nikon D700 med tre fantastiska Zeissobjektiv. Sen var jag tvungen att prova film och köpte en Leica M6, vilket ledde till en digital M8.
På den vägen blev det sen mellanformat och köksframkallning av färgfilm, till och med dia. Det digitala har jag nu bytt ner till en mycket liten Sony NEX-5N som jag använder med några Leica-gluggar.
Jag brukar inte bry mig om gamla bilder, så här kommer några som är relativt nya med respektive favoritkamera. :wink:

Voigtländer Bessa III 667, en bälgkamera med modern sökare som är mycket portabel, men tyvärr rätt dyr. Här i 6x6-mode med Kodak Tri-X...

Image
Oak by Martin Hertsius, on Flickr


I 6x7-läge är den ännu trevligare. Jag kan verkligen rekommendera alla fotografer att någon gång prova mellanformat. Det behöver faktiskt inte vara särskilt dyrt.

Image
Bornsjön by Martin Hertsius, on Flickr


En annan fin mellanformatare är Pentax 67II. Den är helt gigantisk och spegeln smäller så omgivningen ryggar tillbaka. Här ett par C-41-bilder som jag framkallat själv bara för att kolla om det gick.

Image
Hose by Martin Hertsius, on Flickr

Image
Corvette C1 by Martin Hertsius, on Flickr


Efter att ha framkallat ett tiotal rullar C-41 (negativ färgfilm) i köket gav jag mig fan på att det skulle gå även med E-6 (dia), vilket de flesta avfärdade som alldeles för svårt. Men se, det gick också! :D Detta är med bälgkameran.

Image
Nackademien by Martin Hertsius, on Flickr


På den digitala fronten har jag istället en mycket liten och ganska enkel kamera, som jag dock använder med fina objektiv. Sony NEX-5N är perfekt om man vill dra iväg på cykeltur eller ta en promenad utan att släpa på massa skrot.

Image
Beckomberga by Martin Hertsius, on Flickr

Image
Lilla Båtvarvsgränd by Martin Hertsius, on Flickr

Image
7066 by Martin Hertsius, on Flickr

Image
7117 by Martin Hertsius, on Flickr


Om nån är sugen på en Leica M8 så har jag en till salu. Mäkta fin kamera trots några år på nacken och dess största nackdel är brus vid höga ISO-tal. Ett par bilder från densamma...

Image
Snarl by Martin Hertsius, on Flickr

Image
Arenan by Martin Hertsius, on Flickr


Prylbög? Jag? Nääää. :oops: :lol: Nå, jag har istället inga andra materiella begär. Mer bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/makten/


15 Mar 2012, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Läckra bilder, Makten. Även jag glider längre ned i analogträsket.... har allt från småbild till 4x5 i skåpet. Just nu suktar jag efter en Leica M dock.

Hemma på min gata i stan... där skiner solen ibland:

Image
Upper end of Nygatan by bjoele, on Flickr


15 Mar 2012, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Makten wrote:
Jag brukar inte bry mig om gamla bilder, så här kommer några som är relativt nya med respektive favoritkamera. :wink:


Hmm, tycker mig faktiskt minnas att jag sett betydligt intressantare bilder från dig tidigare. De här är inte dåliga, men något tråkiga.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


16 Mar 2012, 10:17
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2003, 17:11
Posts: 883
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Mellanformat är roligt.

Image

_________________
______________________________
http://www.anakronfilm.com
http://www.youtube.com/c/andreasbrink


16 Mar 2012, 12:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Jyda wrote:
Hmm, tycker mig faktiskt minnas att jag sett betydligt intressantare bilder från dig tidigare. De här är inte dåliga, men något tråkiga.

Lyckligtvis har jag insett att det är just såna bilder jag vill ta, så de "intressantare" bilderna från förr skulle jag nog själv tycka var rätt usla nu. :wink:

Tillägg: Det där med "tråkiga" är intressant förresten. Det jag gillar bäst att fotografera är just tråkiga motiv. Att försöka se grafiska mönster och skapa vettiga kompositioner av "skräp" och vardagliga saker är en trevlig utmaning. :) Sen har jag all förståelse för att andra inte gillar det.

Image
17:36 by Martin Hertsius, on Flickr


Här är förresten mellanformatkamerorna. Sklllnaden i storlek är tämligen brutal eftersom den ena kan vikas ihop. :D Bilden ovan är tagen med den vänstra.

Image
Voigtländer Bessa III vs. Pentax 67II by Martin Hertsius, on Flickr

Image
Voigtländer Bessa III vs. Pentax 67II by Martin Hertsius, on Flickr


Av nån anledning är det mycket roligare att fota med film och särskilt då stora format. Man måste tänka efter och kan inte gå omkring och knäppa hejvilt (minst 5:- per klick).


Last edited by Makten on 16 Mar 2012, 14:56, edited 1 time in total.



16 Mar 2012, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Makten wrote:
Jyda wrote:
Hmm, tycker mig faktiskt minnas att jag sett betydligt intressantare bilder från dig tidigare. De här är inte dåliga, men något tråkiga.

Lyckligtvis har jag insett att det är just såna bilder jag vill ta, så de "intressantare" bilderna från förr skulle jag nog själv tycka var rätt usla nu. :wink:

Synd, tycker jag. Kan väl inte säga att jag "följt" ditt fotande, men du har ju poppat in med bilder på gitarrforum lite då och då. :) Det jag såg när du började med D700 tyckte jag var riktigt bra, och även senare med Leica. Med det i bakhuvudet har jag lite svårt att förstå de här bilderna som motiv-, perspektiv- och inramningsmässigt ser ut som de är tagna på en söndagspromenad av vem som helst. Fast med bra kamerakontroll, förstås.

Men vad vet jag? Jag fattar ju inte heller hur Paul Graham kunde få en Hasselblad award. :)

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


16 Mar 2012, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Makten wrote:
Tillägg: Det där med "tråkiga" är intressant förresten. Det jag gillar bäst att fotografera är just tråkiga motiv. Att försöka se grafiska mönster och skapa vettiga kompositioner av "skräp" och vardagliga saker är en trevlig utmaning. :) Sen har jag all förståelse för att andra inte gillar det.

Det har jag full förståelse för och håller med om att det ofta kan gömma sig något väldigt intressant i vardagliga saker om man hittar rätt sätt att presentera dem på.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


16 Mar 2012, 14:59
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Jyda wrote:
Synd, tycker jag. Kan väl inte säga att jag "följt" ditt fotande, men du har ju poppat in med bilder på gitarrforum lite då och då. :) Det jag såg när du började med D700 tyckte jag var riktigt bra, och även senare med Leica. Med det i bakhuvudet har jag lite svårt att förstå de här bilderna som motiv-, perspektiv- och inramningsmässigt ser ut som de är tagna på en söndagspromenad av vem som helst. Fast med bra kamerakontroll, förstås.

Jag vet ju inte vilka bilder du syftar på, men jag har nog plåtat på liknande sätt hela tiden. Dock inte lika målmedvetet som nu.

Quote:
Men vad vet jag? Jag fattar ju inte heller hur Paul Graham kunde få en Hasselblad award. :)

Det vet jag inte vem det är. :lol: Äh, det finns ju alla typer av fotografi och som sagt är jag mycket väl medveten om att mina bilder kan anses trista. Däremot är jag helt säker på att vem som helst inte hade kunnat ta dem. :wink:
Jag skulle säga att det är mycket enklare att ta "imponerande" bilder, men det intresserar mig inte. På sätt och vis gillar jag den provokation det innebär att fota meningslösa saker, men det är en del av grejen.

Tillägg: Det är väldigt svårt att inte gå i försvarsläge förresten, hehehe. :lol: Men det är bra att du kritiserar. :)


16 Mar 2012, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Makten wrote:
Tillägg: Det är väldigt svårt att inte gå i försvarsläge förresten, hehehe. :lol: Men det är bra att du kritiserar. :)

Skulle inte kritisera så hårt om jag inte gillade dina bilder i grunden, för det gör jag. :)

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


16 Mar 2012, 15:41
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
boozter wrote:
Mellanformat är roligt.

Image


Den bilden gillade jag som fan.


17 Mar 2012, 23:20
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Tänkte bumpa upp en gammal tråd. Har fotat mer igen i höst när jag läst en fotokurs! :) Här är ett par fotografier jag tagit i stilen piktorialism.
Image

Image

Image


06 Dec 2016, 01:20
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post Re: Fototråden - Släng upp era bilder!
Jag fotar helst natur, kryp och annat smått. Försöker lära mig att fota makro med min EOS-M, vilket är knepigt när man har minimala skärpedjup och ingen prismasökare.

Denna är dock tagen med min EOS 400D och ett Tamron SP 90 2,8 macro:

Image20110903_1996_fix2 by Larsa Helander, on Flickr


25 Jan 2017, 12:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 463 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.