View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 23:08

Reply to topic  [ 11 posts ] 
socialbidrag 
Author Message

Jag förmodar att du tycker de ska fiska av den utrotningshotade torsken?

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

09 Jun 2009, 11:26
Profile ICQ YIM WWW

Du har rätt, vi vore låta dem bli uteliggare istället! [}:)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

09 Jun 2009, 12:00
Profile ICQ WWW

Har man satt satan i båten får man ro utav helvete! Arbeit mach frei!!!! [}:)]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

09 Jun 2009, 12:04
Profile ICQ WWW

Jag förmodar att du tycker de ska fiska av den utrotningshotade torsken?

Östersjötorsken har väl återhämtat sig riktigt bra nu? Tyckte jag hörde något om det på nyheterna.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/det-lj ... n-1.879855

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

09 Jun 2009, 13:10
Profile

Under 2008 fick 215 000 hushåll socialbidrag vid något tillfälle under året - en ökning med knappt 3 600 hushåll sedan 2007.

På sätt och vis är det en märklig rapportering. Trots kris och massvarsel så har socialbidragen tydligen bara ökat med 1,7 %. Visst sitter många med A-kassa men att skruva till rapporteringen så att det låter som om det hela skenar är ju knappast nyanserat.

Fokus borde inte vara på om människor är ickeproduktiva eller, ej, fokus ska var på varför det inte skapas förutsättningar för fler jobb.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

09 Jun 2009, 13:26
Profile

abergh wrote:

Quote:
Under 2008 fick 215 000 hushåll socialbidrag vid något tillfälle under året - en ökning med knappt 3 600 hushåll sedan 2007.

På sätt och vis är det en märklig rapportering. Trots kris och massvarsel så har socialbidragen tydligen bara ökat med 1,7 %. Visst sitter många med A-kassa men att skruva till rapporteringen så att det låter som om det hela skenar är ju knappast nyanserat.

Fokus borde inte vara på om människor är ickeproduktiva eller, ej, fokus ska var på varför det inte skapas förutsättningar för fler jobb.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

Tja, fast å den andra sidan så visar den på kommunernas problem snarare än riket som helhet. Oavsett hur mycket vi vill annorlunda kommer försörjningsstöd vara DJUPT förankrat i budget hos samtliga kommuner. När man budgeterar för X antar utbetalningar och sedan får smaka alliansens budgettak under djup kris. De få procenten det handlar om kommer innebära hundratals miljoner för kommunerna som måste tas från andra verksamheter: skola, omsorg, äldrevård etc. Om man tror att detta problem slår lika över riket som helhet är man ganska oinsatt. De stora uppsägningarna sker ute i landet, oavsett vad stockholms eliten anser, det är där dessa pengar ska sparas. Men så länge det inte drabbar söder så drabbas ingen fattig antar jag.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

09 Jun 2009, 13:49
Profile ICQ WWW

09 Jun 2009, 14:25
Profile

En stor del av kommunernas ekonomiska problem skulle lösas om företagens skatter alltid betalades i den kommun där vinsten genereras, i stället för som idag - där huvudkontoret ligger.

Hur mycket skogs/industri-produkter, el/energi eller för den delen mat produceras i storstadsregionerna?

marcuss : Jag hoppas du var sarkastisk, annars undrar jag om du möjligen hör till dem som aldrig fått a-kassa, barnbidrag, studiehjälp, sjukpenning, gått kommunala musikskolan, umgås med handikappade eller har föräldrar i pensionsåldern?

Vad gäller Östersjö-torsken må man observera att det är fiskeriverkets utredare som anser att det går att öka kvoterna, inte WWF eller liknande. F.ö. var det en artikel på SVT-text någon dag senare, där det enorma uppsvinget för Östersjö-torsken tonades ned avsevärt - minns jag rätt skrevs det om återhämtning under ytterligare 7-10 år innan man kunde säga säkert hur det ska gå.

FenderBender wrote:

Har man satt satan i båten får man ro utav helvete! Arbeit mach frei!!!! [}:)]

Wollen sie nicht arbeiten, haben wir andere methoden!

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

09 Jun 2009, 21:50
Profile ICQ YIM WWW

Jag var sannerligen inte sarkastisk. Det är väl en förbannat stor skillnad mellan socialbidrag i fämförelse med a-kassa. A-kassa är till att börja med ett försäkringssystem som är avgiftsbelagd. Att jämföra pensionssystemet med socialbidrag är än mer magstarkt.

A-kassan är till 70-80% finansierad av skattepengar, avgifterna betalar bara en mindre del av det hela.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

10 Jun 2009, 10:33
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]