View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:13



Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Båten är i sjön! 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Båten är i sjön!
Idag har man lyft i vår Shipman 28 vid namn Kolga! Den flöt och dieselmotorn från 1971 startade återigen på första kolvslaget! Puh!

Nu ska den rengöras och rustas för sommarens segling. Vi tar turen upp till Stockholms norra skärgård med slutdestination Blidö, där svågern har hyrt sommarhus. Sedan blir det ett antal kortseglingar till Sigtuna och Björkö som ungarna älskar.

Dags att visa våra flytetyg! Ska bara hitta mina bilder så kommer dom, ni kan gå före....[:o)]

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se


09 May 2009, 20:00
Profile

Joined: 11 Dec 2005, 19:20
Posts: 837
Location:
Post 
Grattis. Var nere hos en kompis här i S-vall och kikade lite på hans Rospiggen22 som var grymt stor i mina ögon. Fan vad avundsjuk jag blev. Den skall i vattnet om ca.1 vecka.

JAG VILL HA EN BÅT....[:p][:p][:p]

Morgan

fossguran (at) hotmail.com


09 May 2009, 21:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post 
Min goa Ockelbo C20 -75

Image

Image

Image

På grund av ett troligt diskbrock så jag jag inte börjat med vårrustningen än [V]

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


09 May 2009, 21:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Fy bubblan... nu blir jag riktigt avis! [:I]

Båtplats finns, ett kort stenkast från bostaden. Men ännu så länge är det bara bryggan i Själevadsfjärden i Moälven som leder ut i havet via en sluss. [:)]

Drömmer om en träsnipa eller nåt annat trevligt. [:p]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue">


09 May 2009, 23:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post 
Trots att jag är född vid kusten (Söderhamn) och har tillbringat varje sommar under uppväxten vid och på sjön så har jag aldrig fattat det där med båtar och båtliv.

Husvagnsliv på vattnet....


10 May 2009, 00:16
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Har just sålt den gamla. Nu väntar en sån här på land:
http://www.yamarin.com/Portals/19/Video ... t/59dc.wmv
Och det blir inte campingbåt av den. Wakeboard, lämplig transport till sommarmiddagar i Öregrund, strandhugg på fina öar är väl planen i sommar.

Ska bara dra den med obromsat släp (30km/h!) ca 20 mil först...

Image


10 May 2009, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Här kommer bilder på vår Shipman 28 från 1971

Image
Image
Image

Bilderna togs av de förra ägarna, här kommer ett par semesterbilder från 2007

Image

Vi gick mycket för motor, två små matroser ombord som behövde vänjas...
Image
Image

Sedan är det väl bara att bekänna att det är min fru som är kapten på båten, själv kan jag inte segla alls. Hon, däremot, kan segla med foten bakom nacken eller ammande en bebis...

Image



Husvagn på havet....njaee, håller inte med där, har provat båda och det man får uppleva på sjön får man ingen annanstans. Sen är det ju upp till var och en att avgöra vad man gillar bäst...Själv längtar jag till i slutet av juni!

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se


11 May 2009, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post 
Javisst - Hääärligt...
Vi la i vår Albin 25:a den 26/4 och har redan varit ute 2 helger med övernattning. [8D]

Här en bild från fredagen 1/5.
Image
Vi ankrade upp i Hilleshögviken på Färingsö i Mälaren.
Hustrun svabbar lite... [:X]
<font size="4"><b>
I.o.m. denna post gick jag från Stammis till Hängiven...</b></font id="size4">[B)]

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sir.realistic(snabel)hotmail.com


12 May 2009, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post 
Blir ingen sjösättning i år,måste fixa upp henne lite.
Men man blir duktigt sugen när man ser sommarbilderna.
Seglar en 24 fots,Rock 20,trevlig och lätt att segla.
Sticker bara 1,25 cm så man kommer in bra.
Men det är bara jag i familjen som tycker det är kul å segla.
Frugan brukar sitta längs framm i fören med fötterna hängandes utan för,blundandes..livrädd:Hon satt så i 5 timmar i sommras[:D],jag hade en underbar seglats i 7 knop.Det gungar oftast ganska bra i vattnen utanför Gävle.
Brukar kolla in Bankdirrens seglingsblogg "yaghan"det kan man kalla lyxkryssning.


12 May 2009, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post 
Seglar en H-båt. Lagom stor och seglar fantastiskt bra.
[url][/url]http://files1.bredband.net/cpuser_lasse59/IMG_0723%20%28kopia%29.jpg
Vårrustningen är snabbt avklarad
[url][/url]http://files1.bredband.net/cpuser_lasse59/varrustning.jpg

Får se nu om jag får till det med bilderna ? Näe jag fixar inte så bilderna kommer upp här :-(
Susy


13 May 2009, 09:31
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 19:09
Posts: 193
Location:
Post 
Kul med annat båtfolk här inne!
Själv la jag i Maxi 68:an för en månad sedan efter att ha jobbat som bara fan med den under hela våren. Har rivit ut all inredning, lackat och målat, dragit om all el och installerat solpanel (bästa investeringen man kan göra på båt). Var ute några nätter för ett par veckor sedan och njöt som bara fan.

Bor i Gbg men har båten på Tjörn, min hemkommun, och i sommar blir det det vanliga upp och ner längs västkusten med några avstickare till Skagern och Läsö. Är uppvuxen med havet runt knuten och familjen har alltid haft båt och jag själv diverse snabba jollar som tonåring, men har vart utan båt nu några år som student, men förra året blev suget för stort. Mitt modulsynth system fick gå för nöjet att känna salta vindar piska medan man långsamt ser land försvinna akteröver.


13 May 2009, 09:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Whao, vad skoj med båtfolk här inne, det har jag aldrig tänkt på.

Efter att ha tillbringat 4 veckor varje sommar seglandes längs ostkusten fram till jag fyllde 16 är jag van vid havet. Sedan dess har jag endast varit sporadiskt på sjön med mina föräldrar. Man blir äldre och förhoppningsvis visare och ser tjusningen med segling igen.

Då mina föräldrar i år ska få en ny båt hade jag chansen att ta över deras gamla, en Hallberg Rassy Monsun 31 som min farfar köpte ny redan 1974. Troligtvis Sveriges finaste Monsun!

Jag kan den utan och innan då jag uppväxt i en likadan som mina föräldrar hade, fast då en 76:a.

Sjösattte för 3 veckor sedan, har varit ute på en dagsseglats för att få den i rätt hamn med hade då farsans hjälp. Nu gäller det bara att lära sig alla trixen. Har sällan behövt navigera, hissa segel eller lägga till. Antar att det är till att börja lugnt och känna sig för.

Min fru tycker också det är roligt, fast hon är uppväxt i husvagn och det krävs nog. Hon verkar ha konverterat så det känns som en seger.

Har just nu ingen bild på min båt men den ser ut ungefär så här.

Image


13 May 2009, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post 
Jag har blivit duktigt sjösjuk en gång ombord på en Monsun 31 [:D]
Annars va det en en trevlig upplevelse i vågbergen utanför Landsort.
Susy


13 May 2009, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Sjösjuk kan man bli om det vill sig illa men är det någon båt som klarar hård sjö och tuffa tag är det Monsun. Får väl se om man får möjlighet att utnyttja det någon gång.


13 May 2009, 13:59
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 19:09
Posts: 193
Location:
Post 
Monsunen är en mycket trevlig båt, förrutom att den är byggd på Orust. Är ju från Tjörn så man måste ju välja sida, Orust är en skithåla även om de byggs fina båtar där). [:)]

Seglade en Monsun några veckor för ett par års sedan, stabil och pålitlig men också jävligt trög om det inte blåser tillräckligt. Prismässigt är de dock allt för dyra i jämförelse mot vad man får för priset, men det är ju en HR och då brukar de ju få en lite för hög prislapp.

Men likväl, skitbra båt som med sin tyngd och långköl klarar av det mesta i sjöhävning och vind, som så brukar när just dessa två faktorer är med och bestämmer. Bara att gratulera!


13 May 2009, 14:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Jo, visst är det så. De kostar en bra slant men det är väl som med gitarrer. Vissa kostar mer än andra som tycks ha samma funktion och vara lika bra så vad man får för pengarna är upp till var och en. Jag vet ingen annan likvärdig båt för dessa pengarna. Vissa uppskattar vissa saker som andra inte ser. Varför betala mer för en CS Fender än US Fender än Mexico osv.

Jag är och kommer aldrig vara en kappseglare, då är det inget vits att jag jagar en plastraket. Som förstagångsbåt kan jag inte komma på en tryggare båt än denna. Vet att vilka väder vi än hamnar i kommer båten inte att tveka. Visst kan den segla bra men det krävs en 10-15m/s [:)]

Dessutom fick jag givetvis den till ett mycket bra pris så jag är nöjd. Nu får vi hoppas på en sommar med grymt bra väder också :)


13 May 2009, 15:29
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 19:09
Posts: 193
Location:
Post 
Tycker det är jättekul att det kommit upp en diskussion kring båtar, älskar verkligen att prata båtar (ibland nästan mer än musik, men säg det inte till någon!!!).

Skulle nog vilja påstå att, som du säger, det är en vansinnigt pålitlig båt och bra (men dyr) första båt. Och har den gått i familjen tror jag dig att du fått ett bra pris.

Själv går jag och drömmer om den typen av båtar som många av HR båtarna är och deras likvärdiga diton. Är inte heller någon kappseglare, gillar pålitlighet och stablitit framför fart. Därför hade det vart en dröm att ha en långkölad HR eller något liknande i samma klass, typ en Allegro 33 eller Laurin 32 som man nog kan få för en peng eller två mindre. Har en släkting som bygger båtar på Orust, CR Yachts (R för Rutgersson), men med tanke på priset så skulle en eventuell "familje rabbat" inte göra så stor skillnad.

Som fattig student så får man nöja sig med en volvo med mast, inget ont om Maxi båtarna men vackra är dem fan inte. Fast, pålitliga, förlåtande och lättat att manövrera i en trång hamn vilket är bra när damen inte är van vid båtar.

När jag blir stor och rik skall jag ha en en Laurin eller Williamskryssare, så att jag kan ta mig över till Skottland eller upp till Bergen.


13 May 2009, 16:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post 
Nu är det slut [:(]
I morgon kl 0615 ska jag vara nere på båtklubben. Kl 1100 lyfter vi "Susy Creamcheese", som väger 1450 kg, med en kran som klarar 16 ton !, så det ska nog gå bra. Det har inte blivit mer än 6 dygn i båten i år. Klubbseglingarna blev en 3,e plats i höstcupen (hård fight om silvret) och en silverplats på klubbmästerskapet. Även där en riktig rysare. Vi startade dåligt men åkte upp till förstaplatsen, som vi senare sumpade pga att vi chansade vilt. Dåligt ! Skulle bara bevaka och åka i mål.
Om 6 månader är det sjösättning igen [:)]
Susy


08 Oct 2009, 07:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post 
Våran är uppe på land sedan i söndags.

Image

Vi ska tvätta av henne, ta bort kapellet, bygga klart ställningen och hänga över presseningar sedan blir hon förvarad och redo för nästa säsong.

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]Image[/url]
sir.realistic(snabel)hotmail.com


08 Oct 2009, 13:08
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Det är den här tiden på året jag är glad att jag INTE äger en båt. Annars är plågan påtaglig... [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="5"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size5"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">


08 Oct 2009, 13:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Monsunen åkte upp för två veckor sedan. Allt gick väl.

Båten användes relativt flitigt i somras för att vara första året. Lite fegis är man allt när det börjar pipa i. Ett par riktigt härliga seglingar fick vi dock. Fick upp 5 tons bjässen i 6-7 knop när det gick som bäst.
Flera lata soliga lugna dagar fick vi också. Ser fram emot nästa sommar!


09 Oct 2009, 16:15
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 19:09
Posts: 193
Location:
Post 
Japp, i förra veckan va det upptagning av alla båtar i grannskapet hemma på Tjörn... Gick bra, och den grundstötning mor gjorde med deras Ballad dagarna före upptagningen va inte så illa som man först trott... Men den blir till varvet ett par månader för att byta bottenstockar och annat!

Så, nu är det tillbaka under presseningen och fixa och trixa fram tills mars då den åker i igen!


09 Oct 2009, 16:22
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Jul 2009, 21:18
Posts: 244
Location: Sundbyberg
Post 
Kul läsning.... Är en "ny-sprungen" sjöman. Har haft båt i tidigare liv, Solö 25 bl.a. Är inge "sailor" utan gillar lite fart från A -> B. Har denna säsong skaffat mig en 5 meters hardtop båt med en gammal 50 Hkp Johnson från -90. Passar perfekt för en tur över fjärden till polar'n och golfklubben :-) Likväl funkar det för lite enklare utflykter med sambon och sonen.... Nå, i morr'n ska hon upp ur vattnet för en c:a 6 månaders förvaring på land.... Ser fram emot nästa säsong redan..


09 Oct 2009, 19:02
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
här är vår silver condor 730. 300 hästars mercury verado 4-taktare.....låter inte mer än en symaskin men går som fan.
Image


10 Oct 2009, 22:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Dec 2004, 22:27
Posts: 324
Location:
Post 
många tygraggare här ser jag :)
rattar själv en Fjordling 17 som denna sommar gått med en 120 hästare, men ska få 225-250 hästar till nästa sommar så det rör lite på sig :)
den är nu under totalrenovering så några fritidsproblem lär inte finnas i vinter
Image

spelar som en kråka dansar, förjävligt, men med stor entusiasm :)


20 Oct 2009, 17:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post 
Jag va och kollade på det här i somras
http://www.shootout.se/

Det va en Fjordling 17 som toppade 71 knop !
http://www.shootout.se/?page_id=9&nggpage=2

Det finns en hel del bra bilder i Galleri 2009 att kolla på.
Susy


21 Oct 2009, 11:26
Profile

Joined: 20 Dec 2004, 22:27
Posts: 324
Location:
Post 
jag känner mycket väl till Shootout :)
Den Fjordlingen som toppade 71 knop där ahde tydligen problem med motorn, den har varit uppe i 81,1 knop som mest hittils :)

-may the Gretsch be with you!


21 Oct 2009, 16:07
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Mar 2003, 12:23
Posts: 63
Location:
Post 
Oerhört kul med båt väntar redan på nästa sommar. Kör en lite större men troligtvis långsammare Fjord. DC21 med en trött Volvo sexa, max 30knop marschfart mellan 20-25. Just nu önskar jag bara att de skulle skynda på med mallningen av kapellet så jag får vinterförvara den ordentligt. Tjugo papp men man måste ändå ringa och påminna dem hela tiden.

Skulle vilja segla, men både jag och frugan är för stressade av oss.

ImageImage


21 Oct 2009, 17:44
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Dec 2004, 22:27
Posts: 324
Location:
Post 
min gjorde 45 med 120 hästaren, och nu är målet 70 knop.
den modellen av Fjord du har är fin, humpa i en v8 istället för den trötta volvospisen så ska du se att det blir lite roligare :)
var har du lämnat in kapellet?

-may the Gretsch be with you!


22 Oct 2009, 12:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 68 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.