View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 05:39



Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
skattesmitare! 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Haraldrig wrote:
Det allra sjukaste är ju den anhöriginvandring som skett. Man kan ta hit vem som helst och sen får den personen också bidrag. Muhammeds farmor kommer hit och får lägenhet och svensk garantiperson utan några som helst krav. Så visst vill man inte betala skatt.

Som vanligt hasplas det ur sig allmänna påståenden som inte alls har med verkligheten att göra. En obehaglig princip som även används av smutsigare debattörer i de här frågorna. Citatet ovan är som taget ur nationaldemokraternas partiprogram.

Enligt SCB:
"Till ungefär 4 procent av de som invandrat till Sverige kommer det, ett år efter ankomsten, en anhöriginvandrare. Till nästan 13 procent av de invandrare som anlände 1997, hade det nio år senare kommit minst en anhörig."
http://www.scb.se/templates/pressinfo____254426.asp

För att kunna anlända som anhörig måste man tillhöra den direkta kärnfamiljen, dvs makar, sambos eller barn under 18. I vissa undantagsfall kan även förälder eller barn över 18 år få komma.
http://www.migrationsverket.se/swedish/ ... ersikt.jsp

/D


22 Dec 2008, 18:28
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
Jodå, den sidan ser vi visst det. Varav jag anser att de som är självförsörjande har rätt att bo här medans de andra borde åka ut.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

Då delar vi åsikt med majoriteten invandrare som är just självförsörjande. Jag vet en Pizzeriaägare någon mil söder om Övik som var Advokat med egen firma hemma i Libanon. I Sverige har han via olika beredskapsjobb nu drivit sin lilla Pizzeria i nästan 20 år. Han anser också att de invandrare som ligger samhället till last lika gärna kan åka hem varifrån dom kom. Han retar sig också på att dessa invandrare är dom som klagar mest och högst på Sverige. ÅK HEM, brukar han skrika åt dom. ÅK HEM om det inte passar här!

Han har heller aldrig visat bitterhet över att som erfaren Advokat stå och baka pizzor. Han gör det med ett leende!

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


En annan intressant aspekt är ju att vi svenskar som tar hit våra utländska bättre halvor får inget av staten. Men det gäller ju inte alla i samhället. Skrattretande att svenskar finner sig i så korkade system.

Jag önskar att vi hade ett system där vi fick välja vad våra skattepengar ska gå till. Jag hade absolut kryssat för sjukvård och skola mm men aldrig ett öre till invandrare. Massimport av arbetslöshet är ekonomiskt självmord för Sverige som samhälle.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 18:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Haraldrig wrote:
En annan intressant aspekt är ju att vi svenskar som tar hit våra utländska bättre halvor får inget av staten. Men det gäller ju inte alla i samhället. Skrattretande att svenskar finner sig i så korkade system.

Om en invandrare senare tar hit sin fru, så blir det endast möjligt om han kan visa att han kan försörja henne. Hon får nämligen inga som helst bidrag - så där är systemet rättvist i alla fall då! [;)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


22 Dec 2008, 19:31
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
En annan intressant aspekt är ju att vi svenskar som tar hit våra utländska bättre halvor får inget av staten. Men det gäller ju inte alla i samhället. Skrattretande att svenskar finner sig i så korkade system.

Om en invandrare senare tar hit sin fru, så blir det endast möjligt om han kan visa att han kan försörja henne. Hon får nämligen inga som helst bidrag - så där är systemet rättvist i alla fall då! [;)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

Det är väl först på senare tid som det implementerats?

För att återgå till ursprungssubjektet så förstår jag att många väljer att fiffla med skatten. Vem vill egentligen vara med och finansiera ett system man tycker är skit?

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 20:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 May 2007, 22:30
Posts: 763
Location: mitt i småland
Post 
Quote:

För att återgå till ursprungssubjektet så förstår jag att många väljer att fiffla med skatten. <font color="red">Vem vill egentligen vara med och finansiera ett system man tycker är skit?</font id="red">
Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


Jag hoppas du skämtar? Kanske dom som valt att bo i landet och som har rösträtt i systemet som kallas representativ demokrati?
När går ditt flyttlass?


22 Dec 2008, 20:50
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
ramjac wrote:

Jag hoppas du skämtar? Kanske dom som valt att bo i landet och som har rösträtt i systemet som kallas representativ demokrati?
När går ditt flyttlass?


Du har både en poäng och ett "misstag" med där.
Rösträtten är ju en av anledningarna till att man väljer att bo kvar i landet trotts att det inte fungerar som man vill, för man har fortfarande en viss chans att påverka.
Samtidigt så har man valt att stanna i landet, och då får man infinna sig i reglerna som finns.

Och jag ser det som en skyldighet att klaga på saker när man är missnöjd, annars blir ingenting någonsin förbättrat.
Man kan inte gå runt i en liten bubbla och tro att allting löser sig av sig självt, men att smita ifrån skatten är väl en något drastisk "lösning".

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


22 Dec 2008, 21:04
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
ramjac wrote:

Quote:

För att återgå till ursprungssubjektet så förstår jag att många väljer att fiffla med skatten. <font color="red">Vem vill egentligen vara med och finansiera ett system man tycker är skit?</font id="red">
Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


Jag hoppas du skämtar? Kanske dom som valt att bo i landet och som har rösträtt i systemet som kallas representativ demokrati?
När går ditt flyttlass?


Ynjryggar flyr. Vi andra försöker förändra.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 21:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
notuern wrote:

ramjac wrote:

Jag hoppas du skämtar? Kanske dom som valt att bo i landet och som har rösträtt i systemet som kallas representativ demokrati?
När går ditt flyttlass?


Du har både en poäng och ett "misstag" med där.
Rösträtten är ju en av anledningarna till att man väljer att bo kvar i landet trotts att det inte fungerar som man vill, för man har fortfarande en viss chans att påverka.
Samtidigt så har man valt att stanna i landet, och då får man infinna sig i reglerna som finns.

<font color="blue">Och jag ser det som en skyldighet att klaga på saker när man är missnöjd, annars blir ingenting någonsin förbättrat.
Man kan inte gå runt i en liten bubbla och tro att allting löser sig av sig självt, men att smita ifrån skatten är väl en något drastisk "lösning".</font id="blue">

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


SOm jag brukar säga: Svensken sticker huvudet i sanden!! Ute i Europa kan de konsten att protestera när de är missnöjda. Iofsg, politikerna brukar ju få ge med sig i andra länder men här i Sverige brukar de skita i vilket.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 21:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Det blir mycket debatt om annat än trådens rubrik här, vilket jag iofs inte har ngt emot

Vad jag däremot konstaterar är att det är väldigt få (en var det visst bara) som klart tar ställning mot skattefusk. Däremot ngn som tycker det är ok med skattefusk så länge inte pengarna går till honom själv och en stor grupp som väljer att inte ens kommentera

Det kanske är så att det är allmänt accepterat att skattefuska[:0]



ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Frågan är om det är accepterat för att det gynnar oss ekonomiskt att anlita hjälp svart. Det är ju stor skillnad även med rot-avdraget.

Jag brukar byta tjänster med mina bekanta. Dom kan något jag inte kan och vice versa. Så kostar det gratis för oss alla i slutändan. Och inte är det slitsamt att åka hem till polarn och fixa hans gura i utbyte mot att få tex en öl och ett plåtjobb gratis!!

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 21:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 May 2007, 22:30
Posts: 763
Location: mitt i småland
Post 
Quote:
SOm jag brukar säga: Svensken sticker huvudet i sanden!! Ute i Europa kan de konsten att protestera när de är missnöjda. Iofsg, politikerna brukar ju få ge med sig i andra länder men här i Sverige brukar de skita i vilket.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


[:D][:D][:D] Att smita från skatten kvalar inte in i katergorin "Politisk protestaktion att vara stolt över". Det om något, är att sticka huvudet i sanden... och stoppa näven djupt i kakburken.


22 Dec 2008, 21:36
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
ramjac wrote:

Quote:
SOm jag brukar säga: Svensken sticker huvudet i sanden!! Ute i Europa kan de konsten att protestera när de är missnöjda. Iofsg, politikerna brukar ju få ge med sig i andra länder men här i Sverige brukar de skita i vilket.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


[:D][:D][:D] Att smita från skatten kvalar inte in i katergorin "Politisk protestaktion att vara stolt över". Det om något, är att sticka huvudet i sanden... och stoppa näven djupt i kakburken.



Jag har iofsg inte påstått att jag anser det vara rätt att köra svart.
Däremot så har jag skrivit att jag förstår varför många gör det.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 21:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Haraldrig wrote:
Personligen anser jag att våldsidkare borde hängas offentligt så att man kan skända liken[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


... och sen måste vi hänga de ansvariga för den extrema våldshandlingen (hängningen/skändningen) och sedan de ansvariga för denna hängning och snart skulle vi slippa människosläktet helt och hållet. En ganska bra plan faktiskt :) Kanske det vettigaste du sagt hittills.


22 Dec 2008, 22:41
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
_jesper_ wrote:

Haraldrig wrote:
Personligen anser jag att våldsidkare borde hängas offentligt så att man kan skända liken[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


... och sen måste vi hänga de ansvariga för den extrema våldshandlingen (hängningen/skändningen) och sedan de ansvariga för denna hängning och snart skulle vi slippa människosläktet helt och hållet. En ganska bra plan faktiskt :) Kanske det vettigaste du sagt hittills.
[:)] = sarkasm.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


22 Dec 2008, 22:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Det blir mycket debatt om annat än trådens rubrik här, vilket jag iofs inte har ngt emot

Vad jag däremot konstaterar är att det är väldigt få (en var det visst bara) som klart tar ställning mot skattefusk. Däremot ngn som tycker det är ok med skattefusk så länge inte pengarna går till honom själv och en stor grupp som väljer att inte ens kommentera

Det kanske är så att det är allmänt accepterat att skattefuska[:0]


Jag tar här med en klar ställning MOT skattefusk.
Det är absolut inte ok, men jag kan som sagt förstå att vissa känner att det är hopplöst(Högst skattetryck i världen, ändå har vi dålig ålderomsorg, sjukvården är inte fri, och arbetsrehabiliteringen bryts sakta men säkert ner.).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


22 Dec 2008, 23:05
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
notuern wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

Det blir mycket debatt om annat än trådens rubrik här, vilket jag iofs inte har ngt emot

Vad jag däremot konstaterar är att det är väldigt få (en var det visst bara) som klart tar ställning mot skattefusk. Däremot ngn som tycker det är ok med skattefusk så länge inte pengarna går till honom själv och en stor grupp som väljer att inte ens kommentera

Det kanske är så att det är allmänt accepterat att skattefuska[:0]


Jag tar här med en klar ställning MOT skattefusk.
Det är absolut inte ok, men jag kan som sagt förstå att vissa känner att det är hopplöst(Högst skattetryck i världen, ändå har vi dålig ålderomsorg, sjukvården är inte fri, och arbetsrehabiliteringen bryts sakta men säkert ner.).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


Vi har väl bara näst högst numera.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


23 Dec 2008, 00:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Quote:

Jag brukar byta tjänster med mina bekanta. Dom kan något jag inte kan och vice versa. Så kostar det gratis för oss alla i slutändan. Och inte är det slitsamt att åka hem till polarn och fixa hans gura i utbyte mot att få tex en öl och ett plåtjobb gratis!!


Per definition av Skatteverket-definitivt svartaarbete och bör tas upp i deklarationen allt beroende på det uppskattade värdet av tjänsten.
Uppskattningen/värderingen gör man ju tyvärr inte själv.

Dvs har man haft förtjänst av den utförda tjänsten så ska den beskattas

Svartarbetare är vi allihopa......så sluta hyckla.[:)]


23 Dec 2008, 10:15
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Tobbe z wrote:

Quote:

Jag brukar byta tjänster med mina bekanta. Dom kan något jag inte kan och vice versa. Så kostar det gratis för oss alla i slutändan. Och inte är det slitsamt att åka hem till polarn och fixa hans gura i utbyte mot att få tex en öl och ett plåtjobb gratis!!


Per definition av Skatteverket-definitivt svartaarbete och bör tas upp i deklarationen allt beroende på det uppskattade värdet av tjänsten.
Uppskattningen/värderingen gör man ju tyvärr inte själv.

Dvs har man haft förtjänst av den utförda tjänsten så ska den beskattas

Svartarbetare är vi allihopa......så sluta hyckla.[:)]


Skulle jag hamna i trubbel med skatteverket för att jag och polarna byter tjänster då får man väl bli en politisk martyr[:)]
Nä fan, då skulle jag skicka mitt svenska pass till Reinfeldt med ett tackbrev för gratis utbildning som nu kommer att gynna ett annat land.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


23 Dec 2008, 10:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 May 2005, 19:58
Posts: 271
Location: Sundsvall
Post 
Hur gynnar Du Sverige idag, Haraldrig?

"Nä fan, då skulle jag skicka mitt svenska pass till Reinfeldt med ett tackbrev för gratis utbildning som nu kommer att gynna ett annat land."

Detta kan låta hårt men jag såg i Din profil att Du har "Dagdrivare" som occupation........


/H


23 Dec 2008, 10:49
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Shoeshine wrote:

Hur gynnar Du Sverige idag, Haraldrig?

"Nä fan, då skulle jag skicka mitt svenska pass till Reinfeldt med ett tackbrev för gratis utbildning som nu kommer att gynna ett annat land."

Detta kan låta hårt men jag såg i Din profil att Du har "Dagdrivare" som occupation........


/H





JAg bidrar med skatt vare sig jag vill eller inte för att jag följer de regler som finns precis som jag förväntar mig att andra ska följa de regler som finns i "min" utopi om jag och mina likar skulle lyckas förändra Sverige.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


23 Dec 2008, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Tobbe z wrote:

Quote:

Jag brukar byta tjänster med mina bekanta. Dom kan något jag inte kan och vice versa. Så kostar det gratis för oss alla i slutändan. Och inte är det slitsamt att åka hem till polarn och fixa hans gura i utbyte mot att få tex en öl och ett plåtjobb gratis!!


Per definition av Skatteverket-definitivt svartaarbete och bör tas upp i deklarationen allt beroende på det uppskattade värdet av tjänsten.
Uppskattningen/värderingen gör man ju tyvärr inte själv.

Dvs har man haft förtjänst av den utförda tjänsten så ska den beskattas

Svartarbetare är vi allihopa......så sluta hyckla.[:)]


så är det antagligen, men det innebär ju inte att det är OK med organiserat svartarbete bara för att jag byter en biltvätt mot en gräsklippning med min granne





Det där är ju ÄNNU sämre än hederligt svartarbete i utbyte mot kontanter!
Kontanterna går ju oftast till konsumtion och beskattas därmed med 25%(moms) vilket är en ganska realistisk skattesats mot dom ca 80+% en vanlig skattebetalare får betala idag [;)]


23 Dec 2008, 11:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Tobbe z wrote:

Quote:

Jag brukar byta tjänster med mina bekanta. Dom kan något jag inte kan och vice versa. Så kostar det gratis för oss alla i slutändan. Och inte är det slitsamt att åka hem till polarn och fixa hans gura i utbyte mot att få tex en öl och ett plåtjobb gratis!!


Per definition av Skatteverket-definitivt svartaarbete och bör tas upp i deklarationen allt beroende på det uppskattade värdet av tjänsten.
Uppskattningen/värderingen gör man ju tyvärr inte själv.

Dvs har man haft förtjänst av den utförda tjänsten så ska den beskattas

Svartarbetare är vi allihopa......så sluta hyckla.[:)]


så är det antagligen, men det innebär ju inte att det är OK med organiserat svartarbete bara för att jag byter en biltvätt mot en gräsklippning med min granne

Men det är väl det du säger? Att det är ok? Arbetsbyte är per definition skattesmiteri. Det kan väl inte vara så att vissa typer av skattefusk är acceptabelt och andra inte?
Dessutom tycker jag att du drar dina slutsatser utifrån en ekonomisk position som inte är alla förunnad. Jag har förstått att du är hyfsat välavlönad. Eftersom jag själv är i samma sits men har erfarenhet av att vara riktigt lågavlönad så törs jag säga att det är lättare att vara ärlig när man har råd att vara det...


23 Dec 2008, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

och Helmik, visst är det lättare att betala skatt om man tycker att man har råd. Jag skulle säkerligen också jobba svart om det var mitt enda sätta att försörja mina barn. Men den typiske svartjobbande hantverkaren eller börshajen som myglar undan kapital är ju knappast på svältgränsen..


Jooo, men min point var egentligen att det är lättare att ta på sig en stor skattebörda om man har råd med det. Inte att man måste acceptera att den som inte har något val tvingas att jobba svart. För det var väl din egentliga inledande åsikt? Att vi ska sluta anlita svart arbetskraft.


23 Dec 2008, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

helmik wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

[quote="Tobbe z"]

[quote]

Jag brukar byta tjänster med mina bekanta. Dom kan något jag inte kan och vice versa. Så kostar det gratis för oss alla i slutändan. Och inte är det slitsamt att åka hem till polarn och fixa hans gura i utbyte mot att få tex en öl och ett plåtjobb gratis!!


Per definition av Skatteverket-definitivt svartaarbete och bör tas upp i deklarationen allt beroende på det uppskattade värdet av tjänsten.
Uppskattningen/värderingen gör man ju tyvärr inte själv.

Dvs har man haft förtjänst av den utförda tjänsten så ska den beskattas

Svartarbetare är vi allihopa......så sluta hyckla.[:)]


så är det antagligen, men det innebär ju inte att det är OK med organiserat svartarbete bara för att jag byter en biltvätt mot en gräsklippning med min granne

Men det är väl det du säger? Att det är ok? Arbetsbyte är per definition skattesmiteri. Det kan väl inte vara så att vissa typer av skattefusk är acceptabelt och andra inte?
Dessutom tycker jag att du drar dina slutsatser utifrån en ekonomisk position som inte är alla förunnad. Jag har förstått att du är hyfsat välavlönad. Eftersom jag själv är i samma sits men har erfarenhet av att vara riktigt lågavlönad så törs jag säga att det är lättare att vara ärlig när man har råd att vara det...
[/quote]

Nej det är inte det jag menar. Vi vet alla att vårt kära Skatteverk skulle kollapsa om vi alla tog upp allt som är skattepliktigt.

Det jag menar är att man inte kan avfärda all diskussion kring svartjobb, eller tillåta svartjobb bara för att vi alla har fingrarna i syltburken.

Är man överens om principen att vi inte ska arbeta svart så har vi väl kommit ganska långt tycker jag. Jag kanske skottar mina gamla föräldrars uppfart utan att ta upp det trots att min mor kanske bjöd på middag som tack för hjälpen... Men det innebär ju inte att det är ok att jag målar om grannens hus nästa sommar och inkasserar 25000 för besväret utan att ta upp det som inkomst

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

[/quote]
Visst! Men vem ska dra gränsen mellan tillåtet arbetskraftsbyte och otillåtet? Är det ok att en snickare och en elektriker byter tjänster med varandra. En bonde och en slaktare. Eller att jag hjälper min kompis att gräva ny dränering och att han sen hjälper mig? Att du skottar snö åt dina föräldrar och att du får mat hos dem är en social skyldighet så det kab vi lämna därhän...[:)]


23 Dec 2008, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Tyngsta å mest sanninghaltiga i den här dialogen står nog Tobbe för i min mening.
Sluta hyckla.

Vidare så finns där en begränsade faktor i det hela,för en motiverad fråga e vad man kan göra för svarta pengar.?
De kan av naturliga skäl knappast användas till ngt mer påtagligt,å då till den grad att säkerligen,å förhoppningsvis,uppmärksammas till slut även för många Thailands resor.
Mao,det finns en form av självreglering i det hela.

Märk väl.
Jag försvarar inte svartarbete,men anser att den här tråden fyllts av väl mkt präktighet å till grad faktiskt tangerar att vara naiv.

hrj743@hotmail.com


23 Dec 2008, 14:28
Profile

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post 
Jag känner att jag måste få slänga lite mer bensin på elden och
klargöra några saker eftersom det är mitt utspel i en tidigare tråd
som initierade Josh D Ztortion att göra detta friska inlägg om sk.
skattesmitare (dvs bl a jag)

Jag känner många hantverkare och även tjänstemän som inte
säger nej till att hjälpa sin granne eller bekanta med tjänster.
Ofta är det mot pengar som sedan inte tas upp i deklarationen.
Det är vanliga reko medborgare som inte knullar med barn, sålt
heroin, har gasat judar, våldtagit kvinnor eller gjort andra riktiga
brott eller sant förkastliga handlingar.

Om mitt erkännande kan få vissa av er att må bättre moraliskt
så bjuder jag på det. Jag erkänner att jag är en skitstövel som
ibland tar svarta gig när jag spelar ute med bandet, tar svarta
pengar när jag målar om grannens sommarhus och köper lite
tapeter på firman som jag sedan använder hemma istället.

Jag tycker det är okej och göra så ibland. Jag drar nämligen in
tillräckligt till statskassan ändå som deltidsanställd byggare och
egen företagare inom måleribranschen. I mellandagarna ska jag
köpa en ny bas för delvis svarta pengar. Dessa pengar fick jag
när jag hjälpte min granne i somras...


23 Dec 2008, 14:35
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.