View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2024, 16:07



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Trolltyg 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
Trolltyg i Tomteskogen är annars en mycket bra film..

<i>- Öhh öhh.. Mamma kolla! en hel Tomtearmé!"][:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">


31 Jul 2008, 08:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Ursäkta en dumskalle, men jag har hört talas om TROLL rätt mycket men aldrig fått något grepp om vad det egentligen rör sig om.

Kan man få en förklaring?

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


31 Jul 2008, 10:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Troll är personer, äkta eller "påhittade", som gillar att provocera, ställa till bråk och retas. Namnet kommer främst från fiskemetoden trollning, de kastar ut krok efter krok och ser om nån fastnar och börjar kommentera de provocerande inläggen.

Även seriösa användare kan ibland kasta ur sig trollande inlägg, men de riktiga trollen är de som ägnar all sin kraft åt att få forumet att bli en infekterad plats...

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll för mer info.


31 Jul 2008, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post 
Bra rutet...
En stor anledning till att jag valde "Bojen" som ett skönt forum och sällan skev på "Planket" var alla dessa märkliga troll som härjade där.

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]


31 Jul 2008, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Okay, jag misstänkte att det var något åt det hållet. Den senaste tiden har några trådar jag startat "kapats" och utvecklats till något som absolut inte var den ursprungliga avsikten, vilket jag tycker är sorgligt. Ännu mer sorgligt är att det är samma person som svarat för "kapningarna".

Att kapa en tråd kan vi göra lite till mans, men att göra det rutinmässigt är inte juste!

Jag kommer att vara betydligt mer observant - även om det blir svårt eftersom jag i grund och botten är en debattör som gärna argumenterar.

Nu gäller det att hålla tand för tunga!

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


31 Jul 2008, 11:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Efter en stunds ytterligare ransakning inser jag att jag nog får klassas som en "retsticka"... Jag drar mig inte för att utmana och retas om chansen ges, vilket säkert kan tolkas som att jag är ett troll - eller att jag gillar att mata trollen...

Vilket naturligtvis inte är min avsikt. [:(]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


31 Jul 2008, 11:58
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post 
Anledningen att jag inte har rensat dessa trådar som blivit tråkiga de senaste dagarna är att det skett så successivt, det har inte varit några direkt elaka eller otrevliga inlägg utan relativt saklig diskussion. När man sen märker att en person bara vill pusha för sin egen poäng och vägrar lyssna så blir det en tjatig och tråkig tråd. Detta har vi inte haft så mkt här så jag har iaf själv reagerat långsamt

Ett tips är att tänka om ens inlägg bidrar med något positivt innan man postar, annars finns andra forum som Flashback etc om man vill argumentera obehindrat i all evighet. OT på Ljudbojen tjänar inte främst till att vara ett forum för politisk argumentation utan en trevlig plats för avslappnat prat... och det skall det förbli [:)]

skål [8D]

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image


31 Jul 2008, 12:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Som av en slump skriver NYT om det hela idag:

http://www.nytimes.com/2008/08/03/magaz ... lls-t.html


01 Aug 2008, 18:15
Profile

Joined: 01 Mar 2003, 15:54
Posts: 8432
Location: Stockholm
Post 
Håller med Josh... mata inte trollen... klia dem inte ens under hakan...

Image


01 Aug 2008, 20:40
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Helt rätt, man tänker " det här skall jag skita i", men till slut rinner bägaren över, och man tycker att vissa argument måste bemötas.

Om man inte bemöter dessa tråkiga rop ut på internet, tystnar dom rätt snabbt, så är det ju.

Image


02 Aug 2008, 01:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.