View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 17:01



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Sjukpenningen... 
Author Message

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post 
Jag driver ett enmansaktiebolag.

Om jag blir sjuk ska jag (= mitt AB) alltså betala sjukpenning till mig själv, trots att det inte blir några intäkter under den tiden.

Detta trots att jag (och mitt AB) betalar in minst lika mycket, eller mer, till socialförsäkringarna än vad jag gjorde när jag drev enskild firma.

Då kunde jag få sjukpenning efter några karensdagar. Kunde i någon mån bestämma själv hur hög avgift jag skulle betala, beroende på hur många karensdagar jag valde att ha.

Nu, med AB, betalar jag naturligtvis max avgift trots att jag i praktiken har två karensveckor.

Ett dj-a svineri, som ingen politiker, vare sig röd, blå eller grön, tänker ändra på.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


25 Jun 2008, 23:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Vem har tid att vara sjukskriven? Jag har under nästan 30 år, antingen som företagare eller som anställd, ALDRIG varit sjukskriven en endaste dag! Jag har heller aldrig stämplat en enda dag. Svenska folket känner efter för mycket, vilket bekräftas av hur många som plötsligt blivit friska när karensdagar införts! Nu får jag väl halva Bojen över mig, men det tar jag! [:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


26 Jun 2008, 01:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Kändes för övrigt rätt bra att "göra en Josh"! [;)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


26 Jun 2008, 01:04
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Vem har tid att vara sjukskriven? Jag har under nästan 30 år, antingen som företagare eller som anställd, ALDRIG varit sjukskriven en endaste dag! Jag har heller aldrig stämplat en enda dag. Svenska folket känner efter för mycket, vilket bekräftas av hur många som plötsligt blivit friska när karensdagar införts! Nu får jag väl halva Bojen över mig, men det tar jag! [:o)]





Jaha, så du är en sådan som går till jobbet fast du är sjuk så du kan smitta alla andra? [;)]

/Håkan, som heller inte har stämplat en enda dag


26 Jun 2008, 07:29
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
klast wrote:

Jag driver ett enmansaktiebolag.

Om jag blir sjuk ska jag (= mitt AB) alltså betala sjukpenning till mig själv, trots att det inte blir några intäkter under den tiden.

Detta trots att jag (och mitt AB) betalar in minst lika mycket, eller mer, till socialförsäkringarna än vad jag gjorde när jag drev enskild firma.

Då kunde jag få sjukpenning efter några karensdagar. Kunde i någon mån bestämma själv hur hög avgift jag skulle betala, beroende på hur många karensdagar jag valde att ha.

Nu, med AB, betalar jag naturligtvis max avgift trots att jag i praktiken har två karensveckor.

Ett dj-a svineri, som ingen politiker, vare sig röd, blå eller grön, tänker ändra på.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


Sitter i samma sits.
Man får betala tre gånger för att vara sjuk med ett enmans AB(skatt, utebliven inkomst och karens)
Man står i praktiken utanför systemet men får betala i alla fall.
Det är väl därför man håller på med alla starta eget kampanjer.....


26 Jun 2008, 08:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
hawa wrote:

FenderBender wrote:

Vem har tid att vara sjukskriven? Jag har under nästan 30 år, antingen som företagare eller som anställd, ALDRIG varit sjukskriven en endaste dag! Jag har heller aldrig stämplat en enda dag. Svenska folket känner efter för mycket, vilket bekräftas av hur många som plötsligt blivit friska när karensdagar införts! Nu får jag väl halva Bojen över mig, men det tar jag! [:o)]



Jaha, så du är en sådan som går till jobbet fast du är sjuk så du kan smitta alla andra? [;)]

/Håkan, som heller inte har stämplat en enda dag


Oh nej! Jag jobbar i köket på en restaurang. Däremot har jag haft den f*rb*nn*de oturen att ALLTID vara sjuk på mina lediga dagar... [:(!]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


26 Jun 2008, 12:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

vaffan! får man inget mothugg i detta inlägg..[}:)]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Som restauranganställd har jag ungefär 60 procent av en "normal" lön. Om sjukpengens nivå skulle sänkas till 60 procent - hur mycket får jag då kvar av min lön om jag sjukskriver mig??? Hur i hela h-**e hade du tänkt dig att min familj på 5 personer skulle klara sig under sådana omständigheter, Josh??????? [:)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


26 Jun 2008, 20:58
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:43
Posts: 21
Post 
Kära FenderBender!!!!!
Om det är så?? Att min fru de senaste tre åren opererats och behandlats TVÅ gånger för metastaserad her2 cancer samt att jag själv nästan dog av en brusten tjocktarm, och i samband med detta blev uppsagd från mitt arbete, beror på att vi känt efter för mycket?? Så är det bara att gratulera dej som bara blir sjuk när du är ledig..

jompan


26 Jun 2008, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
jompan wrote:

Kära FenderBender!!!!!
Om det är så?? Att min fru de senaste tre åren opererats och behandlats TVÅ gånger för metastaserad her2 cancer samt att jag själv nästan dog av en brusten tjocktarm, och i samband med detta blev uppsagd från mitt arbete, beror på att vi känt efter för mycket?? Så är det bara att gratulera dej som bara blir sjuk när du är ledig..

jompan


Jag var ytterst nära att förlora min hustru i en bilolycka för tio år sedan. Hon har kämpat sig tillbaka tack vare en fantastisk sjukvård och en vilja av stål. Fortfarande, tio år efter olyckan, är hon inte tillräckligt återställd för att jobba mer än halvtid i sina goda stunder. För två år sedan fick min hustru även beskedet att hon har cancer. Hon har sedan dess opererats två gånger. Nu har vi bara att vänta och se. Min äldsta dotter överlevde mirakulöst en MC-olycka för fyra år sedan. Hon bröt nästan varenda ben i kroppen, men är idag helt återställd. Min son blev påkörd av en rattfyllerist när han var 14 år och krossade bland annat skallen.

Du får gärna gratulera mig som aldrig varit sjukskriven, men jag tycker att du ska tänka dig för innan du drar förhastade slutsatser. Jag har tillbringat mer tid på sjukhus än de flesta. Lär dig förstå ironi innan du går till attack. [:(!]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


26 Jun 2008, 23:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
jompan wrote:

Kära FenderBender!!!!!
Om det är så?? Att min fru de senaste tre åren opererats och behandlats TVÅ gånger för metastaserad her2 cancer samt att jag själv nästan dog av en brusten tjocktarm, och i samband med detta blev uppsagd från mitt arbete, beror på att vi känt efter för mycket?? Så är det bara att gratulera dej som bara blir sjuk när du är ledig..

jompan


Jag vill också säga att jag hyser de djupaste sympatier med dig och din hustru och det ni går igenom. Jag vett precis hur förtvivlat det känns. Jag har själv förlorat mitt arbete i samband med att min älskade dotter svävade mellan liv och död och jag valde att stanna hemma från jobbet för att vaka vid hennes sida. Det var min värsta och mörkaste tid.

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


26 Jun 2008, 23:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post 
FenderBender wrote:

Vem har tid att vara sjukskriven? Jag har under nästan 30 år, antingen som företagare eller som anställd, ALDRIG varit sjukskriven en endaste dag! Jag har heller aldrig stämplat en enda dag. Svenska folket känner efter för mycket, vilket bekräftas av hur många som plötsligt blivit friska när karensdagar införts! Nu får jag väl halva Bojen över mig, men det tar jag! [:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

jag har själv inte varit sjuk en enda gång på de 2½ år som jag har jobbat sedan högskolan.
personligen tycker jag att det borde vara fem karensdagar...då hade inte varenda kvinna stannat hemma så fort mensen kommer[xx(]

som det är idag stannar folk hemma för att de är morgontrötta eller för att de helt enkelt bara känner för ledighet...IBLAND är de sjuka...men jag skulle tippa att det är max 25% av sjukdagarna på ett år.


26 Jun 2008, 23:58
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Sverige toppar sjukligan tillsammans med Holland och Norge. Tre länder med generösa sjukskrivningsregler. Jag får för mig att det finns ngt sorts samband..

Att "sjuknärvaron" skulle öka om sjukförsäkringen försämrades är såklart ett problem om än ett övergående sådant.

Kan det vara så att kontrollen är för dålig? Skulle vi ha så hög andel "sjuka" medborgare om TryggHansa skötte försäkringen? Tror inte det

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Jag tror det skulle räcka om arbetsgivarna fick ett ytterligare ökat inflytande/ansvar över sjukskrivningarna. Andelen sjukskrivna minskade dramatiskt när det ålades arbetsgivaren att betala sjuklön de första två veckorna. På min arbetsplats utbetalas inte en enda krona i sjuklön om inget läkarintyg presenteras från dag ett. Vi har heller inga problem med medarbetare som sjukskriver sig i tid och otid. [:)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


27 Jun 2008, 12:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
[:(!] Och till alla som använder sina barn som "målvakter" genom att ta krediter i deras namn och sedan missköta dem, skriva bilen på den 4-åriga sonen för att slippa betala P-böter och så vidare: Det finns inte straff nog för er. Att förstöra sina barns liv för att själv slippa ta sitt ansvar är så ruttet och oförlåtligt att jag hoppas era barn en dag får klart för sig hur ni förstört deras liv. [:(!]

[V] Tack och lov har en lagändring trätt i kraft som stoppar den här typen av förfarande. Men fortfarande är det många föräldrar som förstört sina barns liv för egen vinning... Fy så surt! [V]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


28 Jun 2008, 10:03
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.