View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 03:20



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
besinpriset!? 
Author Message

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Bensinpriset bör ligga så att det lönar sig ORDENTLIGT att åka kollektivt... annars kommer aldrig kollektivtrafiken bli nämnvärt utbyggd. Ej heller kommer folk köpa trista bilar med snåla motorer. Så upp med bensinspriserna bara. Det uppmuntrar till samåkning också :)

... säger jag som bor i stan och inte äger bil ;) ... jag åker iofs sällan kollektivt, går det att cykla dit jag ska och det inte tar mer än en timme så cyklar jag.

Kollektivtrafiken bör förresten se annorlunda ut än idag. Ett gott exempel är de förarlösa småtågen de har en testbana för i uppsala nu. Små och eldrivna som kan gå på banor en bit över marken. Väsnas inte, sprider inte föroreningar omkring sig, går ofta osv. Jag skulle gärna se förbud mot all motortrafik i städerna. (som inte är kollektivtrafik av detta slag och nödvändiga varutransporter etc). ... men ska det satsas på dylikt så måste det antagligen göra ordentligt ont att ta bilen... och det gör det uppenbarligen inte än.


02 Jun 2008, 14:49
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Förbud för biltrafik i städerna? Höja bensinpriserna för att öka kollektivtrafiken?

Nä, det tycker jag är att angripa problemen från fel håll. Det ÄR redan dyrt att köra bil. Skapa miljövänligare alternativ till bilen är viktigt men det innebär inte bara kollektivtrafik. Främja alternativa drivmedel ordentligt! Gör kollektivtrafiken gratis, så ökar andelen resenärer dramatiskt, samtidigt som problemen med kontantbetalning och kostnader för spärrvakter m.m. försvinner.

Om biltrafiken förbjuds i städerna, riskerar handeln att långsamt dö ut där, och vi får bilkaravaner till köpcentra utanför städerna, med längre avstånd och större utsläpp till följd. Samt problem för de som bor i städerna och inte äger bilar![;)]

Image


02 Jun 2008, 16:16
Profile WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
kjelle wrote:

Förbud för biltrafik i städerna? Höja bensinpriserna för att öka kollektivtrafiken?

Nä, det tycker jag är att angripa problemen från fel håll. Det ÄR redan dyrt att köra bil.

Uppenbarligen inte tillräckligt, eftersom alla kör bil överallt hela tiden :)
Quote:
Skapa miljövänligare alternativ till bilen är viktigt men det innebär inte bara kollektivtrafik. Främja alternativa drivmedel ordentligt! Gör kollektivtrafiken gratis, så ökar andelen resenärer dramatiskt, samtidigt som problemen med kontantbetalning och kostnader för spärrvakter m.m. försvinner.

Det blir ju i princip samma sak, bara skillnaden i pris är grovt till kollektivtrafik (och bra bilars/drivmedels) fördel så.
Quote:
Om biltrafiken förbjuds i städerna, riskerar handeln att långsamt dö ut där, och vi får bilkaravaner till köpcentra utanför städerna, med längre avstånd och större utsläpp till följd. Samt problem för de som bor i städerna och inte äger bilar![;)]


Det är ju inga problem att lösa det heller. Det ska givetvis inte vara omöjligt att ta sig till stan eller runt i den. Tillräckliga parkeringsplatser vid trafikgränsen och goda förbindelser till/från dem så blir det lättare att ta sig in till och runt i stan än vad det är idag. Parkeringar inne i stan är varken lätt att hitta eller billigt att betala för... dessutom är det inte vidare roligt att köra bil i de flesta städer.

Lösningen på att folk inte kan ta sig till platser för att de inte har bil är inte i min mening att skaffa fler bilar, utan att bygga ut kollektivtrafiken. Det kommer säkert ta tid men det kommer inte hända alls så länge alla har en bil som det är relativt billigt att transportera sig med.


02 Jun 2008, 17:05
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Vill ni göra något radikalt åt växthusgaserna?


Ta bilen till jobbet och bli vegetarian och sluta konsumera en massa skitgrejor.

Skulle vilja se den totala mängden västhusgaser som är en direkt följd av julhandeln, semesterfirande i Thailand mm.

Fokus ligger nästan bara på att beskatta nyttokörning som dom allra flesta är tvingade till.


02 Jun 2008, 17:40
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Jag har ingen koll på siffrorna...
men varför inte göra alltihop?


02 Jun 2008, 17:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Nu närmar man sig situationen där man dubblar värdet på bilen vid en fulltankning... [:(]


03 Jun 2008, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Nu är nya tjänstebilen beställd. den toppar 228 och gör 0-100 på 8.6 sek med sina 177 hk och 350Nm, men hör och häpna: den drar bara 0.52/mil vid blandad körning. Amazing!



ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Personvagnar på magnetbana vill vi ha, så kan du få mer accelleration (och deaccelleration) än vad du står ut med :)


04 Jun 2008, 01:13
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.