View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:17



Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
skicka flyktingarna till glesbyggden? 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Här kan vi öppna för en riktigt intressant diskussion!

Ta Södertälje som ett exempel: Stor inflyttning av invandrare, ganska hyggligt med jobb i regionen, akut brist på bostäder vilket leder till misär.

Kommuner längre in i landet har det annorlunda: minskande befolkning, gott om lägenheter men mindre gott om jobb.

Lösningsförslag 1: Lagstifta och tvinga människor till platser där de kan bo men inte få jobb och integreras.

Lösningsförslag 2: Tänk nytt! Kommunen längre in i landet slutar teckna avtal med migrationsverket om flyktingmottagning och samverkar i stället med tex Södertälje. Hyfsat korta avstånd och god infrastruktur mellan, god tillgång till bostäder och fortfarande tillgång till en hygglig arbetsmarknad. Bättre för alla!
Bostad, jobb, livskvalitet, god integration och tillväxt i kommunen!



/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther


11 Apr 2008, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post 
Tvång är alltid en bra lösning på alla problem.
Direkt man inte har jobb så måste man flytta till nåt annat ställe.
Max 2 månader på samma ställe utan, sen vidare med flyttlasset.
[:D]


11 Apr 2008, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post 
rifle wrote:

Tvång är alltid en bra lösning på alla problem.
Direkt man inte har jobb så måste man flytta till nåt annat ställe.
Max 2 månader på samma ställe utan, sen vidare med flyttlasset.
[:D]




Med tanke på att det blir staten som åker på att finansiera varje ny flytt och varje nytt boende så kanske det där inte var speciellt genomtänkt.. [:D]


11 Apr 2008, 12:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
Statligt subventionerade patrullerande gränsvakter kanske vore nåt ur integrations synpunkt?

1. Slipper trängas i Södertälje
2. Sveriges gräns är lång = många arbetstillfällen.
3. Mångkulturellt god gärning, Samiskt & Somaliskt kulturutbyte.
4. Avfolkningsområdena blir befolknings/sysselsättningsområden.

Fördelarna är många som jag ser det........[:D][:D][;)]

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"


11 Apr 2008, 12:54
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
jag flyttade ut på landet med mina föräldrar när jag var 12

till en liten håla i västsverige där det även fanns en flykting-förläggning

en mysig liten håla men
den där flykting-förläggningen förstörde rejält


om man nu måste ha flykting-förläggningar överhuvudtaget tycker jag man ska ha dem i stads-miljö och kasta ut såna som inte sköter sig med öronen före

så gjorde man INTE på den förläggningen

jag vet flera exempel på personer som togs emot där och som var kriminella från dag ett och som nu härjar fritt i det svenska samhället

rätt läskigt


11 Apr 2008, 13:45
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Det finns många som har skapat sig sina egna jobb, restauranger och liknande även ute i obygden.

Men ett stort integrationsproblem som jag ser det är ju dom ständiga omflyttningar. Har genom fotbollen kommit i kontakt med en del invandrarkillar, mestadels ensamkommande flyktingbarn. Dom slussas ofta in i Stockholm där dom får stanna ett halvår innan dom skickas ut i landet. En av de jag haft att göra med blev hitskickad, började hitta sin plats här, men blev då tvungen att flytta till ny ort i stan. Den omflyttningen gjordes helt utan hänsyn till religion, och han skulle där få bo i samma lägenhet som flera med annat ursprung, som han själv ansåg inte var bra för honom.

Genom hjälp av folk som lärt känna honom så fick han kuska runt med sin väska i ett par veckor innan han fick plats på en annan ort i stan. Där fick han stanna ett par månader innan utvisningsbeslutet kom.

Många andra kommer hit, lyckas etablera sig, fixa jobb, och sen efter två år får dom veta att dom ska bli utvisade.
Så vad vill jag ha sagt? Det är för lite tanke och för långa beslutsgångar för att dom som kommer hit, ofta från oroshärdar, ska få landa, känna trygghet och bygga upp sitt liv.

Såg förövrigt på TV idag att Södertälje tar emot en större andel av flyktingar från Irak än USA och Canada tillsammans. Det är också en del av problemet. Om inte alla tar sitt ansvar så är det svårt att få det att fungera.

We made wor history: Dom kände sig säkert väldigt välkommna med rasistattackerna, debatten i riksdagen om att dom borde slängas ut med mera...
Det är inte så konstigt att människor som trycks ner på samhällets bottenskikt hamnar i kriminalitet. Vad ska dom göra? lägga sig ner och dö?



------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


11 Apr 2008, 14:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post 
top5rec wrote:
We made wor history: Dom kände sig säkert väldigt välkommna med rasistattackerna, debatten i riksdagen om att dom borde slängas ut med mera...
Det är inte så konstigt att människor som trycks ner på samhällets bottenskikt hamnar i kriminalitet. Vad ska dom göra? lägga sig ner och dö?
rasistattackerna, debatten i riksdagen om att de skulle slängas ut??
i vilket land var det?[:D][;)]
det här är väl det enda landet i hela europa som inte tar upp debatten om flyktings-/invandringspolitiken.

han skrev att det fanns flyktingar som var kriminella från dag ETT!! om de nu blir "nertryckta", så har de väl inte gått från att vara laglydiga medborgare i sina hemländer till kriminella i sverige på några timmar?

jag vet bara hur det var i hässleholm vars butiker blev plundrade av flyktingarna.

hela svenska samhället blir utnyttjat av invandrare och flyktingar och ju förr man inser det, desto sämre är det...för det är fan inte kul att veta att vi skattebetalare (svenskar som invandrare) blir grundlurade[V]


13 Apr 2008, 19:09
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post 
Josh D Ztorsion wrote:
det är precis den typen av åsikter som gör att vi i präktiga Sverige har ett sån eländig inställning till invandring i allmänhet och flyktingar i synnerhet.

Vi (hederliga skattebetalare?)blir <font color="red"><b>inte </b></font id="red">utnyttjade av invandrare och flyktingar i större grad än vad vi blir lurade och utnyttjade av våra icke invandrade grannar (hederliga skattebetalare?)

Ju förr vi inser det, desto fortare kommer vi att få ett samhälle som bygger på respekt för olika människors religion och hudfärg
du tycker jag (och svenska folket) har en eländig syn på invandring?? vem är du att döma mig (utifrån din egen inkompetens)?
det finns ju ingen debatt...var menar du att den här eländiga inställningen till invandringen tar sig uttryck? internet??[:D]
i alla andra länder kritiserar man öppet invandringen...i sverige är det helt tyst...och du tycker vi är eländiga. mkt märkligt!![:o)]

du är drygt 20 år äldre än mig och har, med all respekt, noll verklighetsförankring, vilket du visar i följande mening <i>alla vet väl att jobben finns i storstaden och inte på landet. vore det inte bättre att vi tog emot dom i stan istället så att vi snabbt kan få folk i jobb?"]
endast en människa som har noll koll skulle skriva ngt sådant. det har redan nämnts innan, bostadsbristen. du har ingen koll på markanvisningar, kommunens priser på mark, kommunens krav på vilka bostäder som får lov att byggas på köpt mark...du har ju ingen koll ö.h.t. och då ska man inte uttrycka politiska åsikter, men framför allt ska man inte klanka ner på ngn annans politiska åsikter. här är det läge att snacka fördomar[8D]

mina åsikter är ju ialla fall, även om du upplever dem som hemska, 100% verklighetsförankrade via mina arbetsplatser...och nä, jag tänker inte berätta om mina arbetsplatser. du får helt enkelt välja att tro eller misstro mig...för mig är det egalt.
nåväl, jag har sett det mesta...och därför känner jag att jag vet vad jag snackar om.

men t.o.m. en humanist som dig själv måste väl begripa att bägaren har runnit över för länge sedan...det är väl bara att kolla på vilka bostadsområden i våra storstäder som inte längre är så trevliga...det är misär i så många hem så du kan inte ana. du vill spä på med mer bidragsberoende utan att du vet om det. jag ska berätta en hemlis: de flesta som kommer hit (till stan) får inga arbeten, lär sig inte svenska, bidrar inte med ngt. då säger väl det sig själv att man inte kan ta in fler i de överbefolkade storstäderna och göra problemen ännu större????
så har ju sossarna hållt på i 30 år och hur lyckat blev det??
men du kanske har en briljant lösning på det? låt höra!![:D]

att du börja dilla om religion och hudfärg säger rätt mkt om din inställning i frågan. genant att du på fullaste allvar tror att detta handlar om religion och hudfärg! du är insnöad...allting är inte svart eller vitt! ...och alla som inte gillar invandring är, tro det eller ej, inte rasister[:0][:0][:0]...breaking news!! så snälla, häv inte ur dig en massa dynga när du inte har kött på benen.

dessa är mina åsikter...jag vet att jag har varit en besserwisser och ganska otrevlig i min ton. ber om ursäkt för det redan i förväg![:I]


13 Apr 2008, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Patrick Zimbalist wrote:

Josh D Ztorsion wrote:
det är precis den typen av åsikter som gör att vi i präktiga Sverige har ett sån eländig inställning till invandring i allmänhet och flyktingar i synnerhet.

Vi (hederliga skattebetalare?)blir <font color="red"><b>inte </b></font id="red">utnyttjade av invandrare och flyktingar i större grad än vad vi blir lurade och utnyttjade av våra icke invandrade grannar (hederliga skattebetalare?)

Ju förr vi inser det, desto fortare kommer vi att få ett samhälle som bygger på respekt för olika människors religion och hudfärg
du tycker jag (och svenska folket) har en eländig syn på invandring?? <font color="blue"><b>vem är du att döma mig (utifrån din egen inkompetens)?
det finns ju ingen debatt...var menar du att den här eländiga inställningen till invandringen tar sig uttryck?</b></font id="blue"> internet??[:D]
i alla andra länder kritiserar man öppet invandringen...i sverige är det helt tyst...och du tycker vi är eländiga. mkt märkligt!![:o)]

du är drygt 20 år äldre än mig och har, med all respekt, noll verklighetsförankring, vilket du visar i följande mening <i>alla vet väl att jobben finns i storstaden och inte på landet. vore det inte bättre att vi tog emot dom i stan istället så att vi snabbt kan få folk i jobb?"]
endast en människa som har noll koll skulle skriva ngt sådant. det har redan nämnts innan, bostadsbristen. du har ingen koll på markanvisningar, kommunens priser på mark, kommunens krav på vilka bostäder som får lov att byggas på köpt mark...du har ju ingen koll ö.h.t. och då ska man inte uttrycka politiska åsikter, men framför allt ska man inte klanka ner på ngn annans politiska åsikter. här är det läge att snacka fördomar[8D]

mina åsikter är ju ialla fall, även om du upplever dem som hemska, 100% verklighetsförankrade via mina arbetsplatser...och nä, jag tänker inte berätta om mina arbetsplatser. du får helt enkelt välja att tro eller misstro mig...för mig är det egalt.
nåväl, jag har sett det mesta...och därför känner jag att jag vet vad jag snackar om.

men t.o.m. en humanist som dig själv måste väl begripa att bägaren har runnit över för länge sedan...det är väl bara att kolla på vilka bostadsområden i våra storstäder som inte längre är så trevliga...det är misär i så många hem så du kan inte ana. du vill spä på med mer bidragsberoende utan att du vet om det. jag ska berätta en hemlis: de flesta som kommer hit (till stan) får inga arbeten, lär sig inte svenska, bidrar inte med ngt. då säger väl det sig själv att man inte kan ta in fler i de överbefolkade storstäderna och göra problemen ännu större????
så har ju sossarna hållt på i 30 år och hur lyckat blev det??
men du kanske har en briljant lösning på det? låt höra!![:D]

att du börja dilla om religion och hudfärg säger rätt mkt om din inställning i frågan. genant att du på fullaste allvar tror att detta handlar om religion och hudfärg! du är insnöad...allting är inte svart eller vitt! ...och alla som inte gillar invandring är, tro det eller ej, inte rasister[:0][:0][:0]...breaking news!! så snälla, häv inte ur dig en massa dynga när du inte har kött på benen.

dessa är mina åsikter...jag vet att jag har varit en besserwisser och ganska otrevlig i min ton. ber om ursäkt för det redan i förväg![:I]


det jag kommenterade var den generalisering du gav uttryck för i ditt inlägg.

och att jag skriver att alla jobb finns i storstaden kan ju förvisso också uppfattas som en generalisering. Men kanske inte lika allvarlig ändå, kan jag tycka. I mitt fall handlade det om att provocera en del. Det kanske det gjorde i ditt fall med, men den generaliseringen är svårare att smälta eftersom den handlar om att smutskasta en hel grupp människor

<font color="green">Och ja, din ton är otrevlig</font id="green">, men det var ju precis vad jag väntade mig i den här typen av tråd.

<font color="red">att argumentera vidare avstår jag ifrån.</font id="red"> Inte för att jag är insnöad uatn snarare för att <font color="red">vi sannolikt skulle behöva ett par tiotal vändor för att vi skulle få utveckla våra åsikter</font id="red">. Och den ton som angivits är ingen jag vill fortsätta i



ImageThe beat goes on and I´m so wrong


<font color="green">jag kastade inte första stenen</font id="green">
<font color="red">vi är helt överens!</font id="red">
vi skakar hand på det![:)]


13 Apr 2008, 21:53
Profile

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Patrick Zimbalist wrote:

top5rec wrote:
We made wor history: Dom kände sig säkert väldigt välkommna med rasistattackerna, debatten i riksdagen om att dom borde slängas ut med mera...
Det är inte så konstigt att människor som trycks ner på samhällets bottenskikt hamnar i kriminalitet. Vad ska dom göra? lägga sig ner och dö?
rasistattackerna, debatten i riksdagen om att de skulle slängas ut??
i vilket land var det?[:D][;)]
det här är väl det enda landet i hela europa som inte tar upp debatten om flyktings-/invandringspolitiken.

han skrev att det fanns flyktingar som var kriminella från dag ETT!! om de nu blir "nertryckta", så har de väl inte gått från att vara laglydiga medborgare i sina hemländer till kriminella i sverige på några timmar?

jag vet bara hur det var i hässleholm vars butiker blev plundrade av flyktingarna.

hela svenska samhället blir utnyttjat av invandrare och flyktingar och ju förr man inser det, desto sämre är det...för det är fan inte kul att veta att vi skattebetalare (svenskar som invandrare) blir grundlurade[V]


Du minns inte Ny Demokrati i början av 90-talet?
Sedan kan man skriva mycket utan att belägga det, och att dom var "kriminella från dag 1" ser jag som en efterkonstruktion.

Precis som Josh så tycker jag att du generaliserar fantastiskt mycket. Sen kommer du med påståenden som du inte vill beskriva närmare, utan säger "du får välja att tro mig eller misstro mig" Jävligt smidigt sätt att debattera, ungefär som att säga "Det finns bevis för att stockholmare är dummare än göteborgare, du får tro mig eller misstro mig, jag bryr mig inte"
Korkat. (vis av erfarenhet vill jag påpeka att jag syftar på det sättet att göra ett inlägg i en debatt)

Sen när du säger att sossarna bedrivit en dålig (eller obefintlig) integrationspolitik och placerat invandrare i storstäder i 30 år så tycker jag att du borde kunna hålla koll på en så enkel sak som vilka regeringar som suttit genom åren. 1978 satt nämligen en borgerlig regering styrd av Torbjörn Fälldin vid makten (76-82), och kallar du honom för sosse tror jag han ger dig en hederlig örfil!

Ser man dessutom till rådande politik under den kraftigaste flyktingströmmen i historien så satt även då en borgerlig regering, denna gång ledd av Carl Bildt. Ska sägas att det var då de flesta av våra flyktingförläggningar startades, eftersom det var då flyktingströmmen var så hård att det krävdes flera nya.

Men jag antar att det är enklare att bortse från sanningen och istället producera saker som är egna påhitt, men matchar din idé, och fylla på med saker som du inte tänkt bevislägga, eller ens berätta närmare om.

Avslutningsvis, jag antar att du kommit hit från planket, och därför vill jag förklara en sak. Här ovan ser du, till skillnad från dina inlägg, ett sakligt argument utan personliga påhopp. Jag vet att det var lite hipp som happ borta på planket, men testa att svara på mitt inlägg med en normal ton, för det du skrev tidigare som svar till Josh, det är bara så löjligt och barnsligt skrivet. (återigen är det texten jag syftar till).

Nu har jag knappt skrivit något av vad jag tycker, det bara blev så, men för er som vill veta mer om det historiska och kunna belägga era argument med källor, så kan ni ta och lyssna på den här dokumentären.

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 125651.mp3



------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


13 Apr 2008, 23:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post 
top5rec wrote:
Du minns inte Ny Demokrati i början av 90-talet?
Sedan kan man skriva mycket utan att belägga det, och att dom var "kriminella från dag 1" ser jag som en efterkonstruktion.

Precis som Josh så tycker jag att du generaliserar fantastiskt mycket. Sen kommer du med påståenden som du inte vill beskriva närmare, utan säger "du får välja att tro mig eller misstro mig" Jävligt smidigt sätt att debattera, ungefär som att säga "Det finns bevis för att stockholmare är dummare än göteborgare, du får tro mig eller misstro mig, jag bryr mig inte"
Korkat. (vis av erfarenhet vill jag påpeka att jag syftar på det sättet att göra ett inlägg i en debatt)

Sen när du säger att sossarna bedrivit en dålig (eller obefintlig) integrationspolitik och placerat invandrare i storstäder i 30 år så tycker jag att du borde kunna hålla koll på en så enkel sak som vilka regeringar som suttit genom åren. 1978 satt nämligen en borgerlig regering styrd av Torbjörn Fälldin vid makten (76-82), och kallar du honom för sosse tror jag han ger dig en hederlig örfil!

Ser man dessutom till rådande politik under den kraftigaste flyktingströmmen i historien så satt även då en borgerlig regering, denna gång ledd av Carl Bildt. Ska sägas att det var då de flesta av våra flyktingförläggningar startades, eftersom det var då flyktingströmmen var så hård att det krävdes flera nya.

Men jag antar att det är enklare att bortse från sanningen och istället producera saker som är egna påhitt, men matchar din idé, och fylla på med saker som du inte tänkt bevislägga, eller ens berätta närmare om.

Avslutningsvis, jag antar att du kommit hit från planket, och därför vill jag förklara en sak. Här ovan ser du, till skillnad från dina inlägg, ett sakligt argument utan personliga påhopp. Jag vet att det var lite hipp som happ borta på planket, men testa att svara på mitt inlägg med en normal ton, för det du skrev tidigare som svar till Josh, det är bara så löjligt och barnsligt skrivet. (återigen är det texten jag syftar till).

Nu har jag knappt skrivit något av vad jag tycker, det bara blev så, men för er som vill veta mer om det historiska och kunna belägga era argument med källor, så kan ni ta och lyssna på den här dokumentären.

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 125651.mp3
<b>EDIT: jag svarade styckevis.</b>


jo, jag minns ny demokrati mkt väl. jag gick på gymnasiet när franzén, som blev partiledare efter bert-ian, var på skolan och snackade politik. det var många som dömde ut henne som rasist innan hon ens fick yppa ett ord.
när du ändå är och härjar så långt bak i tiden kan vi väl nämna lasermannen oxå?[;)]
det är verkligen många av sveriges invandrare som är märkta av ny demokrati...nä, det tror jag inte dyft på. det var <i>för"] länge sedan, dessutom var deras popularitet inte långvarig. jag tror inte att du eller ngn annan tror det heller.

generaliserar? jaså, var då? du menar att jag skrev att svenska samhället blir utnyttjat av flyktingar och invandrare. är det att generalisera?? du förstår att jag inte menar alla invandrare och flyktingar, hoppas jag.
jag menar givetvis de som t.ex. janne josefsson visade i uppdrag granskning, fuskar på SFI för att forsätta få bidrag, de som har bott i malmö i tolv år men inte kan säga en mening på svenska, de som får bostäder som de förstör, fuskar med försäkringskassan, socialen etc.... det är de jag menar.
men hur som helst...det är så jag känner (och visst finns det andra som utnyttjar vårt samhälle, men det är inte de vi snackar om).

men det är så...för mig är det totalt ointressant om du eller ngn annan tror eller misstror mig. var jag har jobbat <u>var inte ett argument</u>...det var en pytteliten förklaring till varför jag känner som jag känner och jag tycker inte att jag behöver gå in mer på det. och du använder ordet "korkat"...jag trodde att det gick att tolka vad jag menade[:I]...om man läste mellan raderna. strunt samma, det var <u>mitt misstag</u>.

jo, jag vet att borgarna oxå har haft några år vid makten de senaste 30 åren...det är givetvis deras fel att integrationspolitiken gick åt skogen...och <i>det"] är vad jag kallar total ironi.[8D]
nästa stycke är ett stort <i>och"]?? det var krig i juggan...det hade väl inte spelat ngn roll om det var rött eller blått vid rodret...men calle bildt, inne på sitt sista år som statsminister, var då på ngt sätt skyldig till...ett misslyckande i integrationspolitiken?? jag fattar inte vad det är du vill komma fram till?? om du ska läxa upp mig så borde du ju ha en poäng?[8D]

är din sanning min sanning? vilken sanning är du snackar om??
vad har jag producerat?[B)]

snälla, uppfatta inte detta som översittarefasoner, men jag måste fråga dig; hur gammal är du, har ni stora sociala "problem" i invandrartäta förorter i din hemstad, har du ngn erfarenhet av att jobba på ett socialkontor?
och jag är ärlig, jag menar inte att vara en översittare...jag undrar var du har fått dina erfarenheter från. <u>du behöver inte svara om du inte vill</u>.

jo, jag kommer från planket...shame on me[:D]
som jag skrev tidigare: jag kastade inte första stenen. jag gillar inte att ngn sätter igång med "<i>det är precis sådana som du som bla bla bla"]" och försöker koppla ihop mitt inlägg med rasism och sånt skit etc.
jag svarade, vad jag tyckte var, på samma nivå...och det var dumt gjort. men min avsikt är aldrig att skaffa ovänner.


14 Apr 2008, 00:52
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
1): Fimpa religionsfriheten.

2): Se till att invandrare och flyktingar lär sig svenska och att de sätter sig in i svensk kultur och svenskt leverne.

3): Ställ precis samma krav och ge samma rättigheter till dessa människor som övriga.

4): Släpp inte in folk alls om det är stor sannolikhet att de ändå åker ut efter ett tag.

5): Tillåt inte invandrare och flyktingar att bosätta sig var de själva vill eftersom de då flyttar dit där alla andra av samma härkomst bor.

Enkelt va? [^]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


14 Apr 2008, 02:44
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Det där menar du säkert inte

Jo, i allra högsta grad. Religionsfriheten är odemokratisk och särbehandlar religiösa på grund av deras övertygelser. Något som inte hör hemma i ett jämlikt samhälle.

Quote:
Tycker jag med liksom alla partier i riksdagen

Och ingen gör något åt saken.

Quote:
Svårt att få till, då måste ju den enskilde tulltjänstemannen avgöra det enskilda flyktingärendet..

Nå, stäng gränsen då tills kön är avbetad.

Quote:
ehh.. bara hederliga svenskar ska få bosätta sig där dom vill? Farligt resonemang det där Makten.

När man bott och verkat i landet i några år så kan man flytta om man vill.

Quote:
Vi kanske skulle bestämma var alla med bostadsbidrag skall bo också..

Tja, varför inte?

Quote:
Japp, enkelt var det men knappast genomtänkt IMO[;)]

Jodå, jag har funderat mycket kring dessa frågor.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


14 Apr 2008, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Makten: att religiösa särbehandlas har inget med religionsfrihet att göra bara för att det ev. särbehandlas i religionsfrihetens namn

Jo, det är just vad det har. Man kan som religiös få undantag från diverse bestämmelser med stöd i religionsfriheten. Den här artikeln är mycket bra: http://www.expressen.se/1.683581

Quote:
och jorå, jag tror nog att det kommer att bli förändringar, jag hoppas det åtminstone men det är ju lite tidigt att döma ut ansträngningarna hos en regering som suttit i 18 månader

Att stänga gränsen tills kön är avbetad är ju förvisso en möjlighet men då får vi ju ändra våra internationella åtaganden först. Kanske bättre att försöka förmå andra länder att bli lite bättre på flyktingmottagning i första hand

Ja, absolut. Jag tycker att EU borde kvotera ut flyktingar mellan medlemsländerna baserat på deras befolkningsmängd och behov av arbetskraft.

Quote:
Att bestämma var folk ska få bo och dela in dom efter bidragsberoende etc skapar bara fler ghettoliknande miljöer. Om vi istället inte är så rädda att bo granne med en invandrare så kommer de på sikt att integreras istället. Bättre för individen och bättre för samhällsbyggnaden.

Tyvärr tror jag inte ett dugg på "naturlig" integrering. Folk av olika etnicitet och kultur dras naturligtvis till varandra, vilket leder till segregering. Det behöver i och för sig inte vara någon nackdel om dessa grupper klarar sig bra i samhället i övrigt, men det gör de ju inte. Södertälje är ett fint skräckexempel. Infödda svenskar flyttar därifrån för att de inte står ut med invandrarna som "tagit över".

Jag tror inte på det mångkulturella samhället. Det är en intellektuell utopi som inte fungerar i praktiken eftersom människan har ett behov av att gruppera sig. När grupperna skiljer sig alltför mycket så blir det konflikt, oundvikligen. Finns det ett enda land på jorden med en fungerande mångkultur? Vad jag vet så rämnar de alla förr eller senare i inbördeskrig och elände.
Med det menar jag inte att olika kulturer ska förbjudas, utan att invandrare MÅSTE anpassa sig till det svenska levernet om de ska välkomnas av de infödda och kunna fungera i samhället. Det går inte att gå omkring i konstiga skynken och tro att man ska bli behandlad som alla andra.

Om Gud är viktigare än viljan att bli en del av Sverige så har man valt fel land anser jag.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


14 Apr 2008, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Makten wrote:
3): Ställ precis samma krav och ge samma rättigheter till dessa människor som övriga.

5): Tillåt inte invandrare och flyktingar att bosätta sig var de själva vill eftersom de då flyttar dit där alla andra av samma härkomst bor.

Enkelt va? [^]


Kombinationen av dessa två blir riktigt spännande. Vem ska bestämma var du får bo, Makten?


14 Apr 2008, 19:30
Profile

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Makten wrote:
Man kan som religiös få undantag från diverse bestämmelser med stöd i religionsfriheten. Den här artikeln är mycket bra: http://www.expressen.se/1.683581


Jag ska inte ge mig in debatten, men jag måste bara fråga: vilka undantag? Jag har läst artikeln två gånger nu och finner inte svar på det du pratar om.


14 Apr 2008, 20:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Men anledningen att det blir så som i Södertälje är ju att vi inte släpper in varandra. Rednecksen sitter i den ena huset med sina långtradarkepsar och skäller på "dom där" som mest syns i form av 2:a eller 3:e generationens invandrarbarn som lever jävlar på stan. Men varför lever dom jävlar? Många gånger därför att de inte får något jobb eller känner att dom har någon framtid.

Javisst, men det är ju så människor funkar. Egoism är människans yttersta drivkraft tror jag, och det är helt naturligt att man är avogt inställd mot främmande inslag. Därför är det extra viktigt att invandrare anpassar sig, så att konflikterna minimeras. Det är inte rimligt att anpassingen ska vara lika stor i båda riktningar eftersom invandrarna trots allt är färre, så de får dra det längsta strået.


Quote:
Visst, det är svårt men det finns exempel på städer där det fungerar hyfsat bra, tex NYC eller till och med London. Jag känner en somalier som allvarligt funderar på att emigrera till London eftersom han inte verkar få ngt jobb i Sverige som ens i närheten motsvarar hans magister-utbildning. Han jobbar f.n med "okvalificerade" uppgifter men känner att han nog måste dra för att få det jobb han vill ha. Till London har hans far dragit för länge sedan av samma anledning. Denne är en högutbildad kompetent och trevlig människa som fick nöja sig med de jobb svenskarna inte ville ha. Nu har han ett välavlönat jobb i London som motsvarar hans utbildning och han bor inte i ghetto

Ja, London och en del andra storstäder är bra exempel på undantag. Det tror jag beror på att grupperna där vuxit fram vid helt andra "klimat" än vad vi ser idag. Om gruppbildningen sker under lång tid så bör det inte vara några större problem, men nu går det ju undan värre.

Quote:
JAg tror nog att det går att integrera de flesta (som vill) i Sverige., men det måste till omfattande attitydförändringar bland oss som redan är etablerade.

Och hos de invandrade. Jag tror att det behövs större krav, annars är de "som vill" alldeles för få. Det är väl klart som fan att man inte ändrar sig om det inte är nödvändigt?

Quote:
På 50-talet när jag var lite spydde man galla över "finn-jävlarna", men dom lyckades intergrera sig. Sedan var det "spaghettis" följda av juggarna. Det gick rätt bra för dom också. Nu är det Somalier och Irakier. Jag är säker på att det går att integrera även dem.

Det tror jag också, men inte med dagens "metoder". Det som sticker i ögonen på folk tror jag är att VI ska integrera oss med dem, inte tvärtom. Det är ganska rubbat och något som PK-maffian lobbar för, för fullt. Det funkar inte så.

Quote:
Jag har förresten en granne som är Irakier. Han har varit här i ca 8 år, talar mycket bra svenska och driver en byggnadsfirma med ett antal anställda. Men han äter inte griskött

Vad han äter ska ju folk skita i, så det är väl ett utmärkt exempel på god integration.

Quote:
Quote:
Om Gud är viktigare än viljan att bli en del av Sverige så har man valt fel land anser jag.

Kanske det

Inte helt säkert? [;)] Sverige är ett sekulariserat land och jag förstår inte vad vi vinner på att vara följsamma mot människor som vägrar att tulla på sin religion. All den skit som vi under århundraden har arbetat bort får då en renässans. Vem vill det?

bjoel wrote:

Kombinationen av dessa två blir riktigt spännande. Vem ska bestämma var du får bo, Makten?

Ja, det är en intressant motsägelse. [:D] Jag tycker att man ska få jobba sig till sina rättigheter. Bofrågan är väldigt komplicerad, så där måste man göra undantag. Det fungerar ju uppenbarligen inte när invandrare får bosätta sig var de vill, hur mycket jag än skulle vilja att de fick det egentligen.

Matsen wrote:

Jag ska inte ge mig in debatten,

För sent. [;)]

Quote:
men jag måste bara fråga: vilka undantag? Jag har läst artikeln två gånger nu och finner inte svar på det du pratar om.

I skolan får flickor bära slöja om de vill, men keps är oftast förbjudet i klassrummen. Förklara gärna varför Guds huvudbonadspåbud ska anses viktigare än att en elev av egen vilja vill ha en viss huvudbonad.
Det finns massor av andra fina exempel där människor på religiös grund anser sig kränkta för att de inte får ta bönepaus fem gånger om dagen, bära de kläder de vill eller liknande, trots att arbetsgivaren bestämt att vissa regler kring detta ska gälla. Man kringgår alltså bestämmelser för att man är religiös, och blir därmed särbehandlad mot resten av den ickereligiösa befolkningen.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


14 Apr 2008, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Jag må vara blåögd men jag tror faktiskt att de allra flesta som kommer hit gör det för att de har det för djävligt hemmavid, med krig, förföljelse och allmänt elände samt för de vill ge sina barn en framtid

Dessa människor vill lära sig svenska, börja jobba, köpa sig ngt eget och se sina barn växa upp i en värld där de slipper vara oroliga för a tt huset ska träffas av en granat när de sover

Dvs de allre flesta som kommer hit "vill"

Det hoppas jag också, men även den välvilligaste människa är egoistisk och mer eller mindre lat av naturen. Ställs inga krav så funkar det inte.

Quote:
vem har påstått att "vi ska integrera oss med dem"? hur menar du då?

Ojoj, det är ju hur mycket snack som helst om att vi svenskar ska anpassa oss. Jag tycker att du i dina inlägg har en underton av denna åsikt också. Inget fel med det; naturligtvis måste vi anpassa oss. Men det är fasen inte vi som ska göra det <i>i första hand"]. De som kommer hit ska anpassa sig till oss, och vi ska göra det bästa vi kan för att de ska kunna trivas och få deltaga i den samhälleliga gemenskapen. Jag tänker inte anpassa mig till någon som inte har något intresse av att bli svensk.

Quote:
om problemet är att ngn vill ha en huvudduk, tror jag det går att lösa. Återigen, kolla London. Där ser du rätt många religiösa huvudbonader i de mest skiftande sammanhang utan att folk rynkar på näsan

Det är inte huvudduken som är problemet, utan attityden att Gud är viktigare än att vara svensk och vara en bidragande medborgare i det svenska samhället. Klart man får ha vilka märkliga kläder man vill på sig, <i>förutsatt att det inte är något annat föreskrivet"], vilket det borde vara i skolsalarna till exempel. Antingen får man ha vilken huvudbonad som helst på sig, eller så får ingen ha någon alls. Alla undantag för troende är diskriminering av icketroende.

Tillägg: Med det menar jag att man gott och väl kan få ha slöja i skolan, men då ska man också få ha keps, turban, hög hatt eller vad man så önskar. Gudstro bör inte vara skäl till undantag eftersom det är lika irrationellt som att vilja ha keps.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


14 Apr 2008, 23:36
Profile

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Makten wrote:
I skolan får flickor bära slöja om de vill, men keps är oftast förbjudet i klassrummen. Förklara gärna varför Guds huvudbonadspåbud ska anses viktigare än att en elev av egen vilja vill ha en viss huvudbonad


Då förstår jag vad du menar. Men samtidigt är det ju inte förbjudet att ha keps i klassrummet, även om en del (mestadels äldre) människor gnisslar om det. Fast samma personer gnisslar ju om andra huvudbonader också.
Jag tror att just det där i många fall har med läraren att göra. Min fru är gymnasielärare, och hon ger blanka fan i om kidsen har keps eller inte på sig, utan tycker att det är deras rätt att klä sig hur de vill. Andra (igen mestadels äldre) kollegor tycker att det är fasansfullt och beordrar drogtest på ynglingen bara han eller hon har på sig en Slayer-tröja.


16 Apr 2008, 09:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Patrick Zimbalist wrote:

top5rec wrote:
Du minns inte Ny Demokrati i början av 90-talet?
Sedan kan man skriva mycket utan att belägga det, och att dom var "kriminella från dag 1" ser jag som en efterkonstruktion.

Precis som Josh så tycker jag att du generaliserar fantastiskt mycket. Sen kommer du med påståenden som du inte vill beskriva närmare, utan säger "du får välja att tro mig eller misstro mig" Jävligt smidigt sätt att debattera, ungefär som att säga "Det finns bevis för att stockholmare är dummare än göteborgare, du får tro mig eller misstro mig, jag bryr mig inte"
Korkat. (vis av erfarenhet vill jag påpeka att jag syftar på det sättet att göra ett inlägg i en debatt)

Sen när du säger att sossarna bedrivit en dålig (eller obefintlig) integrationspolitik och placerat invandrare i storstäder i 30 år så tycker jag att du borde kunna hålla koll på en så enkel sak som vilka regeringar som suttit genom åren. 1978 satt nämligen en borgerlig regering styrd av Torbjörn Fälldin vid makten (76-82), och kallar du honom för sosse tror jag han ger dig en hederlig örfil!

Ser man dessutom till rådande politik under den kraftigaste flyktingströmmen i historien så satt även då en borgerlig regering, denna gång ledd av Carl Bildt. Ska sägas att det var då de flesta av våra flyktingförläggningar startades, eftersom det var då flyktingströmmen var så hård att det krävdes flera nya.

Men jag antar att det är enklare att bortse från sanningen och istället producera saker som är egna påhitt, men matchar din idé, och fylla på med saker som du inte tänkt bevislägga, eller ens berätta närmare om.

Avslutningsvis, jag antar att du kommit hit från planket, och därför vill jag förklara en sak. Här ovan ser du, till skillnad från dina inlägg, ett sakligt argument utan personliga påhopp. Jag vet att det var lite hipp som happ borta på planket, men testa att svara på mitt inlägg med en normal ton, för det du skrev tidigare som svar till Josh, det är bara så löjligt och barnsligt skrivet. (återigen är det texten jag syftar till).

Nu har jag knappt skrivit något av vad jag tycker, det bara blev så, men för er som vill veta mer om det historiska och kunna belägga era argument med källor, så kan ni ta och lyssna på den här dokumentären.

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 125651.mp3
<b>EDIT: jag svarade styckevis.</b>


jo, jag minns ny demokrati mkt väl. jag gick på gymnasiet när franzén, som blev partiledare efter bert-ian, var på skolan och snackade politik. det var många som dömde ut henne som rasist innan hon ens fick yppa ett ord.
när du ändå är och härjar så långt bak i tiden kan vi väl nämna lasermannen oxå?[;)]
det är verkligen många av sveriges invandrare som är märkta av ny demokrati...nä, det tror jag inte dyft på. det var <i>för"] länge sedan, dessutom var deras popularitet inte långvarig. jag tror inte att du eller ngn annan tror det heller.

generaliserar? jaså, var då? du menar att jag skrev att svenska samhället blir utnyttjat av flyktingar och invandrare. är det att generalisera?? du förstår att jag inte menar alla invandrare och flyktingar, hoppas jag.
jag menar givetvis de som t.ex. janne josefsson visade i uppdrag granskning, fuskar på SFI för att forsätta få bidrag, de som har bott i malmö i tolv år men inte kan säga en mening på svenska, de som får bostäder som de förstör, fuskar med försäkringskassan, socialen etc.... det är de jag menar.
men hur som helst...det är så jag känner (och visst finns det andra som utnyttjar vårt samhälle, men det är inte de vi snackar om).

men det är så...för mig är det totalt ointressant om du eller ngn annan tror eller misstror mig. var jag har jobbat <u>var inte ett argument</u>...det var en pytteliten förklaring till varför jag känner som jag känner och jag tycker inte att jag behöver gå in mer på det. och du använder ordet "korkat"...jag trodde att det gick att tolka vad jag menade[:I]...om man läste mellan raderna. strunt samma, det var <u>mitt misstag</u>.

jo, jag vet att borgarna oxå har haft några år vid makten de senaste 30 åren...det är givetvis deras fel att integrationspolitiken gick åt skogen...och <i>det"] är vad jag kallar total ironi.[8D]
nästa stycke är ett stort <i>och"]?? det var krig i juggan...det hade väl inte spelat ngn roll om det var rött eller blått vid rodret...men calle bildt, inne på sitt sista år som statsminister, var då på ngt sätt skyldig till...ett misslyckande i integrationspolitiken?? jag fattar inte vad det är du vill komma fram till?? om du ska läxa upp mig så borde du ju ha en poäng?[8D]

är din sanning min sanning? vilken sanning är du snackar om??
vad har jag producerat?[B)]

snälla, uppfatta inte detta som översittarefasoner, men jag måste fråga dig; hur gammal är du, har ni stora sociala "problem" i invandrartäta förorter i din hemstad, har du ngn erfarenhet av att jobba på ett socialkontor?
och jag är ärlig, jag menar inte att vara en översittare...jag undrar var du har fått dina erfarenheter från. <u>du behöver inte svara om du inte vill</u>.

jo, jag kommer från planket...shame on me[:D]
som jag skrev tidigare: jag kastade inte första stenen. jag gillar inte att ngn sätter igång med "<i>det är precis sådana som du som bla bla bla"]" och försöker koppla ihop mitt inlägg med rasism och sånt skit etc.
jag svarade, vad jag tyckte var, på samma nivå...och det var dumt gjort. men min avsikt är aldrig att skaffa ovänner.

är på utbildning, därför varit frånvarande, har varken ork eller tid, så jag svarar kort.
Eftersom en del av det jag skrev handlade om den stora flyktingströmmen 92-94 så tycker jag att ny demokrati var värda att nämna, särskilt eftersom jag talade om "kasta ut"-dom debatter i riksdagen.
Klassiskt argument när man pratar om främlingsfientliga personer "alla dömde henne som rasist, utan att lyssna på vad hon sa"
Jag tror mkt väl att många av andra generationens invandrare är märkta av ny demokrati, sverigedemokraterna och andra högerkrafter. ND satt dessutom sju år i riksdagen.

Att skriva att invandrare och utlänningar utnyttjar svenskarna och svenska samhället ÄR att generalisera. så det så.

Calle Bildt var statsminister i två av de tre åren jag nämner, det var dessutom två av hans tre år som statsminister.

Jag såg också Janne Js reportage och blev förbannad. Men om du bara menar dessa så måste man skriva det. Annars så ärr det en generalisering, tex "Stockholmare är korkade" istället för "en del av stockholmarna är korkade" Hur fan ska jag veta hur du menar, jag ser inte dina ansiktsuttryck!

Poängen var att skriver du att sossarna har haft makten i 30 år så ska de va sant, inte som nu att dom haft makten i två tredjedelar av dessa. Sen vem som är ansvarig för vad har mindre betydelse, men en grundregel för bra debatt är ju att man talar sanning, annars blir det politik. Det är det jag menar när jag pratar om sanning och att hålla sig till fakta. Är det självproducerat är det inte sant för mig, dej eller nån annan.

Jag är snart 25 år, har erfarenhet av att bo i ett par städer, har haft kontakt med folk jag känner i tex stockholms förorter och dom är långt ifrån nöjda. Därutöver som tidigare jobbat en del med invandrarungdomar, tex ensamkommande flyktingbarn och mött både väldigt bra människor som tyvärr inte fått chansen att skapa sig en tillvaro i Sverige, men även människor som kanske inte borde få vara här.
Jag har inte jobbat på socialkontor, har du?


Nu har jag inte korrat Josh inlägg, men som jag minns det stod det mer om vad han tyckte om inlägget, och hur det skulle bli en hätsk debatt, än att du var rasist. Vad som gör mig ganska säker är den ganska forumregeln som säger att kallar man någon för rasist så har man förlorat debatten, plus att Bjoel brukar rensa då.

Aja, säkert inte sammanhängande eller helt förståeligt, men att det ska läsas med förstånd hade jag inte väntat mig oavsett hur jag skrivit.

En sak jag vill påminna om, som jag tror många glömmer i denna debatt:
Det är människor vi pratar om, invandrade som utvandrade som svarta som vita som muslimer som katoliker - det är fortfarande människor, därför måste vi ta vårat ansvar, och därför måste vi ställa krav på de länder som inte tar sitt ansvar.


------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


16 Apr 2008, 21:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Matsen wrote:

Då förstår jag vad du menar. Men samtidigt är det ju inte förbjudet att ha keps i klassrummet, även om en del (mestadels äldre) människor gnisslar om det. Fast samma personer gnisslar ju om andra huvudbonader också.
Jag tror att just det där i många fall har med läraren att göra. Min fru är gymnasielärare, och hon ger blanka fan i om kidsen har keps eller inte på sig, utan tycker att det är deras rätt att klä sig hur de vill. Andra (igen mestadels äldre) kollegor tycker att det är fasansfullt och beordrar drogtest på ynglingen bara han eller hon har på sig en Slayer-tröja.

För mig är det en principfråga, och det är inte i särskilt många fall som religionsfriheten faktiskt gör någon skillnad. Men fallen finns då DO dömer "helt åt helvete" på grund av att den som känner sig kränkt har religiösa skäl till det, där en ickereligiös skulle ha blivit mer eller mindre skrattad åt i samma situation.
För mig får folk gärna ha precis vad fan de vill på sig, så länge det inte är allmänt störande (som att gå näck på ICA eller liknande). Söker man ett jobb och det finns tydliga regler om vilken klädsel som ska bäras och vad som gäller så borde man inte ha något att komma med om man som religiös hävdar att man vill ha det annorlunda. Då får man söka ett annat jobb helt enkelt.
Det var ju nån tomte som nyligen fick sparken för att han hade så jävla ful frilla. Undrar om det inte var en tråd om det här på Bojen till och med. Nåväl, om en annan person hade fått sparken för att dess <i>religiösa"] klädsel var så jävla ful så hade det tagit hus i helvete, var så säker. Som religiös får man vara precis hur ful man vill antar jag. Men om man är punkare (vilket jag liknar vid religion) så finns det inget skydd, konstigt nog.
Det har också förekommit att folk måste ta av sig sina tröjor med Sverigeflaggor, Torshammare och liknande på skolfoton. Tror ni att någon skulle våga be en arab ta av sig sin tröja med halvmånen?? I helvete heller. Kepsar vet jag har förbjudits på skolfoton, men inte lär slöja vara förbjudet, det kan jag inte tänka mig.

Konsekventa regler som är lika för alla är det enda vettiga i min mening. Inga undantag för hjärntvättade, tack.

Tillägg: Allt det här beror på att vi är så enormt försynta och rädda för att ställa krav på folk. Det gäller inte bara invandrare, utan paralleller kan dras till tråden om sjukskrivningarna till exempel. Det är precis samma sak.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


16 Apr 2008, 23:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.