View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 00:35



Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
skicka flyktingarna till glesbyggden? 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

...däremot ska vi i största möjliga mån visa respekt för andra människor och deras tro.

Jag kan inte visa respekt för en tro som innefattar inskränkningar på mänskliga rättigheter och individens frihet. Jag kan acceptera den däremot, men bara för att jag inte har med individens liv att göra. Vill man välja att plåga sig själv inför Gud så får man väl det, men det får inte gå ut över andra (vilket jag anser att det gör om man sätter sitt barn i en religiös friskola till exempel).

Det börjar glida OT, men religion är den största orsaken till integrationsproblem tror jag. Människor i vars liv religionen är enormt viktig kommer alltid att ha svårt att anpassa sig till ett sekulärt samhälle. Och nog vill vi fortsätta ha ett sekulärt samhälle? Det vill jag i alla fall, så att hålla på och böja sig för medeltida dumheter tycker jag är vansinne.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


17 Apr 2008, 11:47
Profile

Joined: 22 Nov 2002, 01:07
Posts: 3565
Location:
Post 
Hejsan!

Är det bara som jag tycker, men har inte takhöjden på forumet blivit betydligt lägre än den var förr?


18 Apr 2008, 11:39
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Molle wrote:

Hejsan!

Är det bara som jag tycker, men har inte takhöjden på forumet blivit betydligt lägre än den var förr?


Jag tycker att takhöjden i samhället har blivit betydligt lägre än den var förr också, så kanske är det en naturlig följd.

Folk är lite oresonliga, på något sätt, tycker jag.


18 Apr 2008, 11:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Josh,

Lustigt, socialmoderat är just min politiska beteckning på mig själv. Trodde jag var ensam om det! Välkommen i klubben, eller kanske är du som ska välkomna mig, du är ju äldre ... [:D]

Image


18 Apr 2008, 14:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Jag har också kallat mig Socialmoderat, för att jag inte gillar något parti och inte gillar höger/vänster-inriktning. Det är helt ointressant jämfört med graden av liberalism. "Vänsterliberal" är ett annat ord som skulle kunna passa på mig. Finns inte heller något parti som stämmer där, tyvärr.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


18 Apr 2008, 15:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post 
Iband funderar jag på om inte Sveriges integrationsproblem delvis beror på att vi inte erbjuder folk som kommer hit någon kultur att integreras i...

(Våra två folkligaste manifestationer är Allsång på Skansen och Melodifestivalen.) [8D]

Politik har en farlig förmåga att få oss att sluta se andra människor som individer.

"I was born a lonely singer, and I'm bound to die the same,
But I've got to feed the hunger in my soul.
And if I never have a nickle, I won't ever die ashamed.
'Cos I don't believe that no-one wants to know." -Kris Kristofferson


20 Apr 2008, 22:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
malignatius wrote:

Iband funderar jag på om inte Sveriges integrationsproblem delvis beror på att vi inte erbjuder folk som kommer hit någon kultur att integreras i...

Skitsnack. Det handlar snarare om att idiotiska politiker försöker bryta ner den kultur vi har för att de tycker att den är töntig. Oppositionsledaren Mona Sahlin har som du säkert vet sagt <i>"jag hatar allt genuint svenskt""]. Hur ända in i helvete kan en sådan människa företräda det största svenska partiet? [xx(]
Vi har massor av kultur som vi inte får vara stolta över, för det skulle ju inte vara rättvist mot alla stackars minoriteter. Sen tycker jag gott och väl att man kan säga att det ingår i svensk kultur att vi är jämställda, demokratiska och sekulariserade. DET får hitkomna gärna ta till sig. Men det verkar inte så intressant tydligen.

Integrationen är i full gång: http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1156667.svd

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Apr 2008, 01:58
Profile

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Makten wrote:
Vi har massor av kultur som vi inte får vara stolta över, för det skulle ju inte vara rättvist mot alla stackars minoriteter.


Det där hör jag hela tiden, men jag får aldrig någon förklaring om vad som <b>är</b> <i>svensk kultur "] (om vi nu bortser från jämställdhet, sekularitet och demokrati, och jag ifrågasätter om det egentligen är kulturella uttryck, men skit samma).

Naturligtvis finns det sådant som är genuint svenskt, och naturligtvis har vi en egen kultur, men jag förstår inte exakt vad som är hotat och vad som riskerar att raseras.

Om vi tar de tre exempel som du nämner ovan så är jag absolut fantastiskt genuint skitstolt över att vara en del av ett sådant Sverige, men jag kan inte se hur min nöjdhet över det skulle vara orättvis mot Farida från Iran eller Moussa från Ghana.

Förresten vill jag se sammanhanget i vilket Mona Sahlin - nej, jag är inget fan av Mona - skulle ha sagt att hon hatar allt som är genuint svenskt. De enda källor som anges är en 5 år gammal Expressenartikel som inte går att finna någonstans på nätet, samt socialdemokrati.se, som är en sajt som går ut på att hitta korkade saker som sossar säger. Lösryckta citat gör mig galen.


21 Apr 2008, 10:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Matsen wrote:

Det där hör jag hela tiden, men jag får aldrig någon förklaring om vad som <b>är</b> <i>svensk kultur "] (om vi nu bortser från jämställdhet, sekularitet och demokrati, och jag ifrågasätter om det egentligen är kulturella uttryck, men skit samma).

I och med att vi är sekulariserade så ÄR det just "moderniteten" som är vår kultur. Sen har vi ju allt sånt som alla andra kulturer har; våra högtider, vår mat, vår klädsel, vårt möblemang, vår konst, vår musik, vår arkitektur, vår historia, våra lagar, vårt kynne, och så vidare i all oändlighet. Bara det att ingen tänker på det eftersom det är en del av vår vardag. Det går inte att ha en ickekultur, hur fan skulle det gå till?

Quote:
Naturligtvis finns det sådant som är genuint svenskt, och naturligtvis har vi en egen kultur, men jag förstår inte exakt vad som är hotat och vad som riskerar att raseras.

Om vi tar de tre exempel som du nämner ovan så är jag absolut fantastiskt genuint skitstolt över att vara en del av ett sådant Sverige, men jag kan inte se hur min nöjdhet över det skulle vara orättvis mot Farida från Iran eller Moussa från Ghana.

Ser du inga problem med islam? Islam är en mycket obehaglig religion som är emot mänskliga rättigheter och bygger på tvång och förtryck. Varför ska vi uppmuntra sådant? Det var ju så vi hade det här för några hundra år sedan. Ska vi backa bandet nu då för att det kommer hit folk som inte förstår bättre? Är det inte bättre att de anpassar sig till oss?
Skulle du tycka att det var lika trevligt om ett nynazistiskt förbund fick bygga en samlingslokal i ett tättbebyggt område? Det vore väl "rättvist" om Nazze-Nisse och Nazze-Per fick en lokal de också? Men nej, den politiska korrektheten är totalt förblindad och ser inte hur islam fungerar. Det är ju "fredens religion". Ja, det syns ju i länder där islam är den förhärskande religionen.

Quote:
Förresten vill jag se sammanhanget i vilket Mona Sahlin - nej, jag är inget fan av Mona - skulle ha sagt att hon hatar allt som är genuint svenskt. De enda källor som anges är en 5 år gammal Expressenartikel som inte går att finna någonstans på nätet, samt socialdemokrati.se, som är en sajt som går ut på att hitta korkade saker som sossar säger. Lösryckta citat gör mig galen.

Det sades tydligen i en radiointervju, så det blir svårt att hitta på papper. Det ska dock ha citerats i Expressen, 26 juli 2002.
Ett annat fint uttalande av Mona:

<i>"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.""]

Mona Sahlin är en landsförrädare.


[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Apr 2008, 15:59
Profile

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Makten wrote:

Matsen wrote:

Det där hör jag hela tiden, men jag får aldrig någon förklaring om vad som <b>är</b> <i>svensk kultur "] (om vi nu bortser från jämställdhet, sekularitet och demokrati, och jag ifrågasätter om det egentligen är kulturella uttryck, men skit samma).

I och med att vi är sekulariserade så ÄR det just "moderniteten" som är vår kultur. Sen har vi ju allt sånt som alla andra kulturer har; våra högtider, vår mat, vår klädsel, vårt möblemang, vår konst, vår musik, vår arkitektur, vår historia, våra lagar, vårt kynne, och så vidare i all oändlighet. Bara det att ingen tänker på det eftersom det är en del av vår vardag. Det går inte att ha en ickekultur, hur fan skulle det gå till?


Men naturligtvis inte. Jag tror dock att detta är tämligen oumkullrunkeliga kulturmarkörer som inte kommer att försvinna trots invandringen. Om du tror det, fine, punkt slut, jag tänker inte säga åt dig vad du ska tycka och tro. Jag är OK med det.

Quote:
Ser du inga problem med islam? Islam är en mycket obehaglig religion som är emot mänskliga rättigheter och bygger på tvång och förtryck. Varför ska vi uppmuntra sådant? Det var ju så vi hade det här för några hundra år sedan. Ska vi backa bandet nu då för att det kommer hit folk som inte förstår bättre? Är det inte bättre att de anpassar sig till oss?
Skulle du tycka att det var lika trevligt om ett nynazistiskt förbund fick bygga en samlingslokal i ett tättbebyggt område? Det vore väl "rättvist" om Nazze-Nisse och Nazze-Per fick en lokal de också? Men nej, den politiska korrektheten är totalt förblindad och ser inte hur islam fungerar. Det är ju "fredens religion". Ja, det syns ju i länder där islam är den förhärskande religionen.


Islam har massvis med problem. Det är en intolerant, omodern religion, precis som kristendomen var när den var lika gammal - minns korstågen. Vi ska inte införa islam eller sharialagar i Sverige. Vi ska heller inte göra förändringar i vår lagstiftning för att anpassa oss till islam. Däremot tycker jag att inte att vi ska förhindra muslimer från att utöva sin religion medan de befinner sig i Sverige. Då är vi inte bättre än korsriddarna som försökte påtvinga världen kristendom, eller för den delen skithögarna som kristnade samerna mot deras vilja.
Om Moussa behöver lämna sitt jobb som vårdbiträde några minuter varje dag för att vrida antennerna mot Mecka tycker jag att han ska få det. Han får dock stämpla ut precis som rökarna medan han gör det, tycker jag.

Nej, jag tycker inte att vi ska underlätta för nazister, på samma sätt som jag inte tycker att vi ska underlätta för militanta islamister. Det där reglerar vi genom lagstiftning, men inte genom att förbjuda moderata muslimer från att be och tvinga de att äta julkorv.

Quote:
Mona Sahlin är en landsförrädare.


Det tycker jag att Mats Odell också är. Och Ingemar Stenmark. Men det är jag, det. Men jag orkar inte gå omkring och ha ont i magen över att Mona Sahlin säger korkade saker, eller att Odell gör dåliga affärer, eller att Lars Ohly kallade sig kommunist långt efter att vi fick veta alla helvetesdåd det gänget hade sysslat med, eller att varenda moderat tycks fiffla med det ena och det andra. Jag skiter helt enkelt i att rösta på deras partier.


21 Apr 2008, 17:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Matsen wrote:

Islam har massvis med problem. Det är en intolerant, omodern religion, precis som kristendomen var när den var lika gammal - minns korstågen. Vi ska inte införa islam eller sharialagar i Sverige. Vi ska heller inte göra förändringar i vår lagstiftning för att anpassa oss till islam.

Nä, i och med religionsfriheten så behöver vi inte förändra lagstiftningen för att det ska bli så. Vi kommer att tvingas anpassa oss till islam, var så säker. Det fortgår just nu.

Quote:
Däremot tycker jag att inte att vi ska förhindra muslimer från att utöva sin religion medan de befinner sig i Sverige.

Inte ens om deras religionsutövande orsakar "allmän förargelse"? Denna klausul tog man bort ur lagen om religionsfrihet så sent som år 2000 vill jag minnas. Nu kan man alltså utöva sin religion även om 99% av landets befolkning tycker att det är högst besvärande.

Quote:
Då är vi inte bättre än korsriddarna som försökte påtvinga världen kristendom, eller för den delen skithögarna som kristnade samerna mot deras vilja.

Det är väl precis tvärtom? Muslimerna vill sprida islam över hela världen. Det ingår liksom i islam, men det tycks folk inte förstå.

Quote:
Om Moussa behöver lämna sitt jobb som vårdbiträde några minuter varje dag för att vrida antennerna mot Mecka tycker jag att han ska få det. Han får dock stämpla ut precis som rökarna medan han gör det, tycker jag.

Där håller jag helt med dig. Att utöva sin religion privat (vilket det ju är om han först stämplar ut) har varken du eller jag med att göra. Det är inget religionsförbud jag vill införa. Om Moussa däremot vill ha en särskild mössa på sig så går det bara för sig om även Nisse fritt kan välja mössa. Tyvärr fungerar det inte så, eftersom religionsfriheten är diskriminerande.

Quote:
Nej, jag tycker inte att vi ska underlätta för nazister, på samma sätt som jag inte tycker att vi ska underlätta för militanta islamister. Det där reglerar vi genom lagstiftning, men inte genom att förbjuda moderata muslimer från att be och tvinga de att äta julkorv.

Att tillåta uppförandet av en moské som med största sannolikhet kommer att finansieras av rika araber (som säkerligen har koppling till just militanta islamister) känns inte direkt som något Sverige tjänar på. Den muslimska föreningen kan omöjligen själva bekosta ett sådant bygge. Fördomar eller ej, jag tror inte att de tjänar tillräckligt med pengar för detta. Och i så fall blir det annars våra skattepengar som sekundärt via bidrag till dem bekostar moskén.

Jag anser att folk ska få tro, tycka och känna precis vad de vill. Det innebär att man får vara homosexuell, muslim eller pedofil bäst man vill så länge man inte skadar någon annan människa. Muslimer vill INTE att man ska få vara homosexuell, till exempel. I Koranen står direkta våldsuppmaningar mot sådana. Konstigt nog är det helt tillåtet att predika ur Koranen, till och med inför barn. Men om en nazist skulle ställa sig och "predika" att judar ska dö, då jävlar blir det rabalder. Varför detta undantag för islam? Varför ska de få något som helst jäkla utrymme för dessa vansinnigheter annat än i deras egna hem? Vad tjänar landet Sverige på att anpassa sig till islam? Inte ett dyft, förutom att vi slipper muslimernas eviga krav på just anpassning från <i>vår"] sida.

Quote:
Det tycker jag att Mats Odell också är. Och Ingemar Stenmark. Men det är jag, det. Men jag orkar inte gå omkring och ha ont i magen över att Mona Sahlin säger korkade saker, eller att Odell gör dåliga affärer, eller att Lars Ohly kallade sig kommunist långt efter att vi fick veta alla helvetesdåd det gänget hade sysslat med, eller att varenda moderat tycks fiffla med det ena och det andra. Jag skiter helt enkelt i att rösta på deras partier.

Vad röstar du på, om jag får fråga? Jag ser det som ett enormt dilemma att landet styrs av myglare, klåpare och PK-puckon som inte ser till landets bästa. Sist röstade jag på Folkpartiklarna. Jag vill verkligen inte rösta på SD, men om inget görs väldigt snart så blir man väl illa tvungen. [xx(]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Apr 2008, 18:21
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Makten; varf påstår du att 99% av sveriges befolkning tycker att människor som utövar Islam är besvärande?

Det var avsett som en retorisk mening. Klantigt uttryckt, för det var inte så jag menade, utan att även OM 99% skulle tycka att islam är besvärande så skulle ingen hänsyn tas till det. I verkligheten skulle jag gissa på att säkert 70% av befolkningen inte har något intresse av att ge utrymme för islam, och att kanske 30-50% tycker rent illa om islam. Fast det vågar de flesta naturligtvis inte säga öppet.

Quote:
De muslimska människor jag känner (en handfull) gör mig veterligen ingenting som skulle kunna besvära. De faller inte ens på knä på jobbet. Det som besvärar vissa är väl då möjligen att de har en religion.

Men det är ju just det jag menar med "bra integration". Om de inte utövar sin tro på ett sådant sätt att det verkligen märks så är det ju inget problem. Man kan inte ta ifrån folk deras tro, men man kan visa att det är läge att anpassa sig så gott det går, vilket innebär inskränkningar i utövandet om man inte ska ses som en knäppskalle i resten av befolkningens ögon. Jag är säker på att dina bekanta inte är särskilt intresserade av någon moské om de inte ens faller på knä vid bön.

Quote:
För min del spelar det ingen roll vilken gud en människa tillber, bara de följer våra lagar och regler och det gör såväl min muslimska arbetskamrat som min frireligiösa granne vad jag vet

Jag tycker ungefär likadant, men jag vill utöka det till att man även bör anpassa sig så gott man kan, bortom lagar och regler. Har man inget intresse av det så kan man gott åka hem.
I Sverige är man i första hand svensk, inte muslim. Annars är det något fel.

Quote:
Att det byggs moskeer i Sverige är inte värre än att det byggs kristna kyrkor...

Nä, det är ungefär lika illa. Men kristna brukar inte väcka förargelse hos gemene svensk heller. Sverige är trots allt kristet, men sekulariserat.

Quote:
...och att

citat "kommer att finansieras av rika araber (som säkerligen har koppling till just militanta islamister)" slut citat

Förutsätter jag att du inte vet ett dugg om.

Nej, det vet jag inget om, men jag kan <i>gissa"] baserat på vad som tigare visat sig ligga bakom diverse moskéer i Sverige.

Dessa dårar, vill vi ha med dem att göra? http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... /06&nr=150

<i>"Enligt Utrikesdepartementets egen rapport om mänskliga rättigheter och demokrati i Saudiarabien är läget oerhört allvarligt. Landet har inga demokratiska val och det råder inte religionsfrihet. Kvinnor är förvägrade grundläggande mänskliga rättigheter. Homosexualitet är förbjuden i lag och bestraffas hårt Politiska partier är förbjudna, demonstrationer olagliga, fysisk tortyr som amputering och offentlig piskning vanligt förekommande och dödsstraffet tillämpas frekvent i form av halshuggningar. Det är dessutom förbjudet i lag att kritisera islam eller kungafamiljen. Brott mot sharialagarna bestraffas med piskning och stympning. Enligt UD avrättades under 2003 hela 52 personer och det har inte skett någon förändring av lagstiftningen eller tillämpningen av den.""]

<i>"Regimen utgjorde in i det sista det starkaste utländska stödet till talibanerna i Afghanistan och har även gett stöd till palestinska terrorister som Hamas. Man har använt en stor del av landets oljerikedom för att grunda koranskolor som även fungerar som plantskolor för framtida självmordsbombare. <b>Sveriges Radio har rapporterat om hur Saudiarabien finansierar moskéer runtom i Europa @ senast aktuellt i Göteborg</b>.""]

Grattis Sverige!

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Apr 2008, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post 
Jag håller med dig Makten, Mona och partiet hon representerar kommer aldrig få några röster av mig.

Och jag menade heller inte att lägga något större värde i min kommentar om att Sverige är "kultursvagt". Jag tycker också detta är problematiskt och det hjälper knappast när politiker slänger ur sig sådana grodor.
Vi har inte så starka kulturyttringar och det är knappast något som man ändrar över en natt. Kultur är inte heller något man kan påtvinga någon genom att förbjuda deras ursprung eller isolera dom i förläggningar.

Quote:
Nej, jag tycker inte att vi ska underlätta för nazister, på samma sätt som jag inte tycker att vi ska underlätta för militanta islamister. Det där reglerar vi genom lagstiftning, men inte genom att förbjuda moderata muslimer från att be och tvinga de att äta julkorv.



Jag håller också med Matsen för jag ser inte heller saker som jämställdhet, sekularitet och demokrati hotas av invandring.

Vi ska självklart aldrig låta religiösa (eller politiska) krafter styra över våra lagar. Här måste politikerna ta sitt ansvar och det första som borde ses över är religiösa friskolor.

Quote:
Nu kan man alltså utöva sin religion även om 99% av landets befolkning tycker att det är högst besvärande


Jag tillhör föresten en av de där 1% som inte tycker att det är besvärande.

"I was born a lonely singer, and I'm bound to die the same,
But I've got to feed the hunger in my soul.
And if I never have a nickle, I won't ever die ashamed.
'Cos I don't believe that no-one wants to know." -Kris Kristofferson


21 Apr 2008, 20:55
Profile WWW

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Makten wrote:
Att tillåta uppförandet av en moské som med största sannolikhet kommer att finansieras av rika araber (som säkerligen har koppling till just militanta islamister) känns inte direkt som något Sverige tjänar på. Den muslimska föreningen kan omöjligen själva bekosta ett sådant bygge. Fördomar eller ej, jag tror inte att de tjänar tillräckligt med pengar för detta. Och i så fall blir det annars våra skattepengar som sekundärt via bidrag till dem bekostar moskén.


Oooh, farligt farligt. Tämligen svepande ordalag, och tämligen ur luften gjorda antaganden. Visst kan det vara så, men finansiärerna kan likväl vara fullkomligt legitima, om än penningstinna, sådana.

"Koppling till militanta islamister" är ett ganska skarpt påstående. Jag skulle tro att jag inte skulle behöva gräva särskilt djupt för att hitta ganska radikala kristna i mitt släktträd. Jag vet inte om det är så, men det skulle kunna vara. Jag har stor släkt. Därmed inte sagt att jag har det minsta att göra med dem.

Quote:
Muslimer vill INTE att man ska få vara homosexuell, till exempel. I Koranen står direkta våldsuppmaningar mot sådana. Konstigt nog är det helt tillåtet att predika ur Koranen, till och med inför barn. ..//.. Varför detta undantag för islam? Varför ska de få något som helst jäkla utrymme för dessa vansinnigheter annat än i deras egna hem?


Men Makten, nog vet du väl att väldigt liknande ord finns i vår kristna bibel? Jo, jag är medveten om att du inte gillar religion överhuvudtaget, och det är jag helt cool med, men mycket i vårt samhälle är uppbyggt på kristna grunder, och det finns som sagt en jävla massa dumt i vår egen heliga skrift. Folk ska stenas hit och dit, och gud har sagt att de och de ska dö därför att de är si och så. (Som tur var är det inte så många som tillämpar de gamla bibelreglerna, förstås)

Fast visst - i grund och botten håller jag ju som sagt med dig: islam har en jäkla massa smutsig byk att ta hand om innan dess utövare kommer att accepteras till fullo i världen.
Men det är lite trist att vår bild av muslimer, som (enligt min uppfattning) till största delen består av ganska vettiga och ofta rätt sekulära människor, styrs av en världsmedia som visar upp Bagdad Bob och Muqtada Sadr som islams ansikten utåt.

Quote:
Vad röstar du på, om jag får fråga? Jag ser det som ett enormt dilemma att landet styrs av myglare, klåpare och PK-puckon som inte ser till landets bästa. Sist röstade jag på Folkpartiklarna. Jag vill verkligen inte rösta på SD, men om inget görs väldigt snart så blir man väl illa tvungen.


Jag röstar lite till höger och vänster. Jag vill inte gå in på det, för då känner jag att jag förlorar lite retoriskt svängrum om den jag pratar med har en förutfattad mening om varifrån jag kommer.

Men låt oss säga så här: jag önskar att jag hade röstat annorlunda i det senaste valet. Jag lär inte rösta likadant nästa gång.


21 Apr 2008, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
malignatius wrote:

Kultur är inte heller något man kan påtvinga någon genom att förbjuda deras ursprung eller isolera dom i förläggningar.

Absolut inte! Men det blir rätt konstigt om man lägger mer energi på att få invandrare att bibehålla sin kultur än att integrera sig, vilket naturligtvis innebär att de anpassar sig i lagom mån till samhället och dess värderingar.

Quote:
Vi ska självklart aldrig låta religiösa (eller politiska) krafter styra över våra lagar. Här måste politikerna ta sitt ansvar och det första som borde ses över är religiösa friskolor.

Vi låter redan det ske, genom just religiösa friskolor och religionsfriheten (som ju inte är vad den utger sig för att vara).

----------------------------------------------

Matsen wrote:

Oooh, farligt farligt. Tämligen svepande ordalag, och tämligen ur luften gjorda antaganden. Visst kan det vara så, men finansiärerna kan likväl vara fullkomligt legitima, om än penningstinna, sådana.

Säg mig; vilka skulle de penningstinna finansiärerna vara, tror du? Tror du att islamiska föreningen i Skärholmen är penningstinn?

Quote:
"Koppling till militanta islamister" är ett ganska skarpt påstående.

Det uttalandet gäller naturligtvis bara de <i>eventuella"] arabiska finansiärerna. Jag har väldigt svårt att tro att någon därifrån skulle finansiera en moské i Sverige om det inte fanns starka politiska bakomliggande orsaker.

Quote:
Men Makten, nog vet du väl att väldigt liknande ord finns i vår kristna bibel? Jo, jag är medveten om att du inte gillar religion överhuvudtaget, och det är jag helt cool med, men mycket i vårt samhälle är uppbyggt på kristna grunder, och det finns som sagt en jävla massa dumt i vår egen heliga skrift. Folk ska stenas hit och dit, och gud har sagt att de och de ska dö därför att de är si och så. (Som tur var är det inte så många som tillämpar de gamla bibelreglerna, förstås)

Javisst, och det är just därför vi inte längre är särskilt kristna. Kristendomen är otidsenlig helt enkelt, och i ett intellektuellt långtgånget samhälle hör inte detta trams hemma. Att då välkomna återintåget av samma skit fast under namnet islam är vansinne. Jag förstår allvarligt talat inte hur det kan vara tillåtet att predika ur Koranen om man inte får predika Mein Kampf på öppna möten (det förutsätter jag skulle falla under <i>hets mot folkgrupp"]).

Quote:
Fast visst - i grund och botten håller jag ju som sagt med dig: islam har en jäkla massa smutsig byk att ta hand om innan dess utövare kommer att accepteras till fullo i världen.
Men det är lite trist att vår bild av muslimer, som (enligt min uppfattning) till största delen består av ganska vettiga och ofta rätt sekulära människor, styrs av en världsmedia som visar upp Bagdad Bob och Muqtada Sadr som islams ansikten utåt.

Nämn något som är bra med islam. Nämn ETT land där islam är rådande religion som fungerar bra och där människor mår bra.

Jag vet att det är hårda ordalag, men jag ser islam som ett regelrätt hot mot demokratin. Och folk bara blundar, precis som man gjorde inför nazismen innan världskrigen. Existerar det några mullor som försöker göra islam rumsrent? Varför hör vi aldrig något om dem i så fall? Betänk nu att svensk media är sjukt PK, så det borde ju vara väldigt lätt att hitta hur mycket bra som helst med islam. <i>Ändå"] är det vi ser bara elände.

Quote:
Jag röstar lite till höger och vänster. Jag vill inte gå in på det, för då känner jag att jag förlorar lite retoriskt svängrum om den jag pratar med har en förutfattad mening om varifrån jag kommer.

Men låt oss säga så här: jag önskar att jag hade röstat annorlunda i det senaste valet. Jag lär inte rösta likadant nästa gång.

Nå, det är skitsamma. Jag undrade mest för att du var missnöjd med utbudet, som jag tolkar det.

------------------------------------------------------

Jag förstår att det nu är mycket lockande att avfärda mig som nån slags nationalistisk smygrasist-fåne, men innan dess så vill jag påtala vad jag tycker borde gälla i Sverige.

-Hitkomna människor från andra länder bör i första hand lära sig svenska. Det är viktigare än ALLT annat. Kan man inte svenska så kan man aldrig nånsin komma i närheten av att integrera sig.

-Alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Inga undantag för religiösa, med andra ord. Jag är tämligen liberal så länge bestämmelserna är konsekventa. Om man inte får gå med nazi-armbindel för att nazister hatar judar så ska man heller inte få gå i burka eftersom ungefär samma judehat finns inom islam. Min åsikt är att båda bör vara tillåtna, på fritiden. På jobbet gör man som arbetsgivaren bestämmer. Annars söker man ett annat jobb eller protesterar <i>kollektivt"].

-Att bli svensk medborgare är något man bör få arbeta sig till. Det duger inte att falla in i bidragsberoende, inte lära sig svenska och sen ändå kunna rösta på vilka som ska bestämma över landet. Det är en rak och fin väg till att sänka skeppet Sverige på 50 år eller mindre.

-Invandrare och flyktingar som begår brott skall utvisas direkt. Jag skiter i om de blir halshuggna när de kommer hem. De har då förbrukat sin chans, som de trots allt fick när de kom hit. Det är inte vårt ansvar.

-Jag välkomnar alla folkslag och kulturer, så länge individen ifråga <u>inte</u> är mer intresserad av att upprätthålla sin kultur än att bli en del av det svenska samhället. Det gäller i allra högsta grad religion. Kan man inte arbeta för att religionen förbjuder en så kan man åka hem igen, eftersom Sverige knappast kan kännas som ett "hem" om man har den inställningen.

Jag är fullständigt övertygad om att vilken invandrare som helst kan anpassa sig till ett svenskt liv, må bra och bidra till samhället om viljan finns, men då måste också <i>kraven"] finnas. Det här är ingen semesterort.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Apr 2008, 22:15
Profile

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Jag tänker inte avfärda dig som rasist, för det tror jag inte att du är. Jag tycker bara att du är lite negativ, men det kan å andra sidan vara jag som är en överoptimistisk stolle.


22 Apr 2008, 00:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Matsen wrote:

Jag tänker inte avfärda dig som rasist, för det tror jag inte att du är. Jag tycker bara att du är <b>lite negativ</b>, men det kan å andra sidan vara jag som är en överoptimistisk stolle.

Jag tycker att jag är <i>mycket"] negativ, men med all rätt. [:D][;)]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


22 Apr 2008, 10:30
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Makten wrote:
Jag är tämligen liberal så länge bestämmelserna är konsekventa. Om man inte får gå med nazi-armbindel för att nazister hatar judar så ska man heller inte få gå i burka eftersom ungefär samma judehat finns inom islam.

Jag citerar igen, du sätter alltså likhetstecken mellan:
"för att nazister hatar judar"; och
"eftersom ungefär samma judehat finns inom islam"...

Jag får väl hoppas att ditt mycket inkonsekventa exempel på en konsekvent regel bara var ett misstag på vägen, och inte ett tydligt exempel på din allmänna argumentation... [;)]

Sen har du den sedvanliga käpphästen om:
Quote:
-Alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter.


Som så snyggt kombineras med:

Quote:
-Att bli svensk medborgare är något man bör få arbeta sig till.

-Invandrare och flyktingar som begår brott skall utvisas direkt. Jag skiter i om de blir halshuggna när de kommer hem. De har då förbrukat sin chans, som de trots allt fick när de kom hit. Det är inte vårt ansvar.

-Jag välkomnar alla folkslag och kulturer, så länge individen ifråga <u>inte</u> är mer intresserad av att upprätthålla sin kultur än att bli en del av det svenska samhället.



Nä...det första exemplet var nog inget misstag på vägen. [}:)]

/D


24 Apr 2008, 00:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Ersmarker wrote:

Jag citerar igen, du sätter alltså likhetstecken mellan:
"för att nazister hatar judar"; och
"eftersom ungefär samma judehat finns inom islam"...

Jag får väl hoppas att ditt mycket inkonsekventa exempel på en konsekvent regel bara var ett misstag på vägen, och inte ett tydligt exempel på din allmänna argumentation... [;)]

Kanske ett överdrivet exempel, men judar ska inte behandlas nådigt enligt Koranen. Saken är den att en swastika inte får bäras eftersom den anses kränkande. Jag anser att burka är kränkande. Både mot mig och mot bäraren (fast det begriper den nog inte). Det är en symbol för det värsta av kvinnoförtryck, samt för islam i allmänhet.

Quote:
Sen har du den sedvanliga käpphästen om:
Quote:
-Alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
Som så snyggt kombineras med:
Quote:
-Att bli svensk medborgare är något man bör få arbeta sig till.

-Invandrare och flyktingar som begår brott skall utvisas direkt. Jag skiter i om de blir halshuggna när de kommer hem. De har då förbrukat sin chans, som de trots allt fick när de kom hit. Det är inte vårt ansvar.

-Jag välkomnar alla folkslag och kulturer, så länge individen ifråga <u>inte</u> är mer intresserad av att upprätthålla sin kultur än att bli en del av det svenska samhället.
Nä...det första exemplet var nog inget misstag på vägen. [}:)]

Ja, det är en svår nöt. Men om vi återgår till det här med medborgarskap så är det inte så konstigt som det verkar. När man blivit svensk medborgare så ska man ha samma rättigheter och skyldigheter som en infödd svensk; det var så jag menade även om det var lite otydligt. <i>Egentligen"] vill jag att alla individer ska ha samma rättigheter, under alla omständigheter. Men det funkar bara om vi lever i en fullständigt globaliserad värld utan gränser. En ganska fin utopi faktiskt, som inte är helt ogenomförbar tror jag. Men det är extremt långt dit (särskilt med tanke på exempelvis muslimska länders förtryck av befolkningarna), och till dess måste vi värna om Sveriges väl på ett vettigt sätt.

Mycket kortfattade och bra argument där, det tackar vi för. [:)] Nu har jag lite mer att grunna över tills nästa rond. [8D]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


24 Apr 2008, 02:48
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Makten wrote:

Kanske ett överdrivet exempel, men judar ska inte behandlas nådigt enligt Koranen. Saken är den att en swastika inte får bäras eftersom den anses kränkande. Jag anser att burka är kränkande. Både mot mig och mot bäraren (fast det begriper den nog inte). Det är en symbol för det värsta av kvinnoförtryck, samt för islam i allmänhet.

Problemen med resonemanget är flera...

Dels ligger det en uppenbar skillnad i "för att nazister hatar judar" och "för att ungefär samma judehat finns inom islam". Den skillnaden är så pass stor att den sänker hela argumentet.

Huruvida du anser att burka är kränkande är ointressant. Lagstiftningen utgår från om befolkningen i allmänhet, och en specific grupp i synnerhet, kan känna sig kränkta genom en viss företeelse. Så är alldeles uppenbart fallet med hakkkorset, men inte med burkan. Så enkelt är det.

Huruvida bäraren själva ska vara kränkt över att bära den, det ska vi nog överlåta åt bäraren själv att avgöra.

Quote:
Ja, det är en svår nöt. Men om vi återgår till det här med medborgarskap så är det inte så konstigt som det verkar. När man blivit svensk medborgare så ska man ha samma rättigheter och skyldigheter som en infödd svensk; det var så jag menade även om det var lite otydligt.


Då faller alltså argumentet avseende omedelbar utvisning för alla andra än de invandrare som ännu inte fått medborgarskap?

Sen bör det kanske påpekas att varken du eller jag har arbetat särskilt hårt för att erhålla eller upprätthålla våra medborgarskap.


24 Apr 2008, 12:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Ersmarker wrote:

Huruvida du anser att burka är kränkande är ointressant.

Om man är PK, ja. Enligt lagen har jag inte samma kränkbarhet som en jude.

Quote:
Lagstiftningen utgår från om befolkningen i allmänhet, och en specific grupp i synnerhet, kan känna sig kränkta genom en viss företeelse. Så är alldeles uppenbart fallet med hakkkorset, men inte med burkan. Så enkelt är det.

Det betyder ju inte att det är "rätt". I mina ögon dumförklarar man sig mest både när man ikläder sig burka och när man bär hakkors. Hur kränkt jag än känner mig av islam så anmäler jag inte folk till höger och vänster bara för det. Jag tror i första hand på yttrandefriheten, och den bör gälla nazister likaväl som muslimer. Det är inte min sak att bestämma om någon vill bära hakkors eller burka, åtminstone inte på fritiden.

Quote:
Huruvida bäraren själva ska vara kränkt över att bära den, det ska vi nog överlåta åt bäraren själv att avgöra.

Ungefär som att vi borde överlåta ansvaret för det egna handlandet till den prostituerade. Lagen är allt bra konsekvent, eller hur? [tillägg: jag anser för övrigt att prostitution ska vara lagligt]

Quote:
Då faller alltså argumentet avseende omedelbar utvisning för alla andra än de invandrare som ännu inte fått medborgarskap?

Ja. Har man fått medborgarskap så är det för sent att utvisas, oavsett anledning. Då är man lika "svensk" som vem som helst. Därför bör man inte få bli medborgare innan man ÄR "svensk", det vill säga när man lärt sig hur man gör i Sverige.

Quote:
Sen bör det kanske påpekas att varken du eller jag har arbetat särskilt hårt för att erhålla eller upprätthålla våra medborgarskap.

Vad har det med saken att göra? Människor föds inte med samma förutsättningar och möjligheter på alla ställen på Jorden. Vi har inget ansvar att städa upp efter diktatoriska skitländers eländiga behandling av sina folk. Det är klart att det är svårt att anpassa sig när man kommer från så annorunda förhållanden, men det är en <i>chans"] man som invandrare får. Klarar man inte det så hör man inte hemma här, anser jag.

Jag arbetar hårt på <i>andra sätt"] med mitt liv och mina levnadsvillkor, och inte fan är jag arg på någon för att jag inte tagit alla chanser i livet på rätt sätt. Det är mitt eget fel i så fall. Jag är så jävla trött på detta daltande med folk som inte kan anpassa sig.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


24 Apr 2008, 16:46
Profile

Joined: 11 Apr 2008, 12:29
Posts: 32
Location:
Post 
Makten wrote:
Ungefär som att vi borde överlåta ansvaret för det egna handlandet till den prostituerade. Lagen är allt bra konsekvent, eller hur? [tillägg: jag anser för övrigt att prostitution ska vara lagligt]


Får jag bara inflika, och detta har inget med diskussionen i övrigt att göra:

utan att slå i någon lagbok (eller Google, för den delen) - att sälja sex är väl i sig inte olagligt? Sexköp och koppleri är det däremot. Eller är jag helt off?


25 Apr 2008, 12:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Makten wrote:

Ungefär som att vi borde överlåta ansvaret för det egna handlandet till den prostituerade. Lagen är allt bra konsekvent, eller hur? [tillägg: jag anser för övrigt att prostitution ska vara lagligt]



Du håller tyvärr på att sänka din egen argumentation igen.. Prostitution är lagligt, och vi har fullständigt överlåtit ansvaret för det egna handlandet (att sälja sex) till den prostituerade.

Och nej, det faktum att det är sexköp som är olagligt är inte bara en detalj i sammanhanget.

/D


25 Apr 2008, 16:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Matsen wrote:

Får jag bara inflika, och detta har inget med diskussionen i övrigt att göra:

utan att slå i någon lagbok (eller Google, för den delen) - att sälja sex är väl i sig inte olagligt? Sexköp och koppleri är det däremot. Eller är jag helt off?

Ersmarker wrote:

Du håller tyvärr på att sänka din egen argumentation igen.. Prostitution är lagligt, och vi har fullständigt överlåtit ansvaret för det egna handlandet (att sälja sex) till den prostituerade.

Och nej, det faktum att det är sexköp som är olagligt är inte bara en detalj i sammanhanget.

Jösses, båda högg på samma sak. [:D] Okej, jag är inte så insatt i den biten. Men jag anser att både försäljning och köp av sex ska vara lagligt. Man gör vad fan man vill med sin egen kropp och om någon säljer sin kropp så ska man få köpa den. Det är en lag baserad på en moral som jag inte har.
Det viktiga är att prostitution i praktiken är olagligt, vilket jag anser vara absurt.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


26 Apr 2008, 00:48
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
Makten wrote:

malignatius wrote:

Iband funderar jag på om inte Sveriges integrationsproblem delvis beror på att vi inte erbjuder folk som kommer hit någon kultur att integreras i...

Skitsnack. Det handlar snarare om att idiotiska politiker försöker bryta ner den kultur vi har för att de tycker att den är töntig. Oppositionsledaren Mona Sahlin har som du säkert vet sagt <i>"jag hatar allt genuint svenskt""]. Hur ända in i helvete kan en sådan människa företräda det största svenska partiet? [xx(]
Vi har massor av kultur som vi inte får vara stolta över, för det skulle ju inte vara rättvist mot alla stackars minoriteter. Sen tycker jag gott och väl att man kan säga att det ingår i svensk kultur att vi är jämställda, demokratiska och sekulariserade. DET får hitkomna gärna ta till sig. Men det verkar inte så intressant tydligen.

Integrationen är i full gång: http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1156667.svd

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]




mm det finns nåt slags utbredd kulturell självförnekelse

helt sjukt


kan ju tillägga till det där jag skrev innan att det på den där flyktingförläggningen även fanns massa som borde fått stanna som skickades iväg

alla skulle ju tjäna på lite mer ordning med de där grejerna

dvs att skicka iväg de som inte sköter sig illa kvickt och att kanske låta fler av de mer harmlösa stanna


26 Apr 2008, 06:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Makten wrote:
Okej, jag är inte så insatt i den biten.


Och ändå byggde du din argumentation på det...? Grymt.
Ingen större idé att fortsätta diskussionen känns det som.[}:)]

/D


26 Apr 2008, 13:40
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.