View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 12:39



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bekännelse.. 
Author Message

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Quote:
Om du med det menar att jag skulle vara emot skatter har du väldigt fel, jag tycker också att vi ska ha skatter för att finansiera viktiga gemensamma funktioner, tex sjukhuset, polisen och vägarna (och kanske lite äldrevård igen)

Vad jag menar är att vi ska ha ett system som bygger på en möjlighet att kunna försörja sig och sin familj på en normal lön utan att behöva vara beroende av en massa bidrag och subventioner.


Såg Andreas Sundgren på Aktuellt i går där han försvarade att våra myndigheter reser med upp till 37% mer med flyg (trots miljöpolycis) och även mer med tåg fast inte alls i samma utsträckning. Detta bla på grund av utlokaliseringen av myndigheter vars personal ändå i praktiken pendla måste till Stockholm..
Miljöministern har själv flygit upp koldioxid motsvarande 17 bilars års utsläpp! Det var tydligen jättebra.
Bland dom värre bovarna var föga förvånande miljökontrollverket självt-Naturvårdsverket. Genraldirektören höll väl i princip med om att det inte såg bra ut men dom hade en utarbetad miljöpolicy som personalen i praktiken har struntat i.
Nu kommer det inte fullt så roliga.....

Han berättade glatt att Energimyndigheten sätter en miljö avgift(böter?) på verken beroende på transportsätt och miljöbelastning.

Dvs först flyger myndigheterna upp våra skattemedel(dyrt)sedan bötfäller Energimyndigheten dom andra myndigheterna(som betalar med våra skattemedel) och för att garantera att pengarna inte ska hamna i sjukvården, polisen eller räddningsverket så öronmärks pengarna till FN sanktionerade miljöprojekt i tredje världen [:0].
FN och Sida tillhör inte dom organisationer som jag anser vara okorrumperade och har kunskapen att förvalta pengar effektivt.[xx(]

Då känns det skönt att veta att man måste som Josh ha en privat försäkring(inget fel i det i princip) för att få adekvat hjälp eller att eleverna i en relativt rik kommun inte får skolböcker utan kopior på det aktuella stycket!

Inte blir det bättre av att en släkting (58år) som har jobbat i skogen i hela sitt liv. Han fick en mindre hjärnblödning för mindre än två månader sedan och har fortfarande svårt att få med sej ena sidan när han går(motoriken på ena sidan).Friskskriven sedan i tisdags och enl försäkringläkaren som aldrig träffat människan så kan återgå till sitt orinarie jobb!

Snart skiter jag i att betala skatt.
[xx(]


03 Apr 2008, 08:36
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Ok Josh, jag ska släppa barnbidraget.

Men jag tycker du glömmer en sak som gäller t ex bostadsbidraget. Det är inte bara löntagare som behöver ett sådant bidrag, utan även studenter, pensionärer, arbetslösa och sjukskrivna - Sådana bidrag behövs!

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


04 Apr 2008, 14:52
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Ptja, ta inte illa upp nu, men jag tycker det låter lite som "latmaskfasoner".
Jag ser dock inget moraliskt fel med det, som andra har sagt, dina pengar, ditt och deras val.
Du tvingar dem ju knappast.


05 Apr 2008, 00:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
notuern wrote:

Ptja, ta inte illa upp nu, men jag tycker det låter lite som "latmaskfasoner".
Jag ser dock inget moraliskt fel med det, som andra har sagt, dina pengar, ditt och deras val.
Du tvingar dem ju knappast.

Det beror väl på hur mycket man jobbar själv. Är det "latmaskfasoner" att låta en firma gräva om grunden åt en istället för att göra det själv? Det handlar mest om prestige eftersom städning är ett lågstatusyrke. Alltså blir folk jätteupprörda för att man "utnyttjar" situationen. Men städaren vinner ju lika mycket på saken, så vad är problemet?

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


05 Apr 2008, 15:03
Profile

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

top5rec wrote:

Ok Josh, jag ska släppa barnbidraget.

Men jag tycker du glömmer en sak som gäller t ex bostadsbidraget. Det är inte bara löntagare som behöver ett sådant bidrag, utan även studenter, pensionärer, arbetslösa och sjukskrivna - Sådana bidrag behövs!

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


studenter behöver bostadsbidrag enbart beroende på att de som hyr ut studentlägenheter vet exakt hur mycket de kan ta. Lite konstigt att alla studentlägenheter kostar ungefär lika mycket samtidigt som en motsvarande stor hyreslägenhet utan studentstämpel är 1000 kr billigare. Min dotter hade studentlägenhet till för tre år sedan 3400 i månaden och 700 i bostadsbidrag (runda slängar). Hon flyttade till vanlig hyres-etta, fick 10 kvm mer och en hyra på 1900, dvs enttovinst på ca 800.

I det fallet ligger det ju nära tillhands att misstänka att den höga hyran på studentlägenheten hade att göra med att man visste att studenten då skulle få 700 i bidrag[B)]



ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Jag vet inte vart hon har studerat så jag kan ju inte säga emot, har inte funderat så på mina studieorter.
Sen finns det ju även tex studerande ensamföräldrar som behöver bostadsbidrag för att gå runt utan att dom bor i studentlägga med överpris...

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


06 Apr 2008, 22:39
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.