View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 04:34



Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Bästa Whiskyn 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jag tar nog en skvätt vatten i single malten. Hur mycket beror på whiskyn, och mitt sinnestillstånd. I vissa varianter som levereras i cask strength gör man whiskyn en ogärning om man inte tillför vatten, i somliga en hel del.
I de mer rökiga sorterna brukar det bli lite mer vatten.

Vi får väl dela med oss av vilken sort det blir ikväll (Jo, Whiskey blir det!)

Image


14 Mar 2008, 11:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Ikväll får det nog bli en liten skvätt Ileach.

Micke


14 Mar 2008, 12:50
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
swebamse wrote:

Läste just igenom... INGEN som skrivit Rock and Roll Wisky nr1 <b>JACK DANIELS</b>(inte så konstigt kanske) Själv föredrar jag Bowmore eller någon annan ännu rökigare och tjärsmakande malt wisky. Intressantast frågan är dock <b>hur den dricks </b> ... med/utan vatten... med/utan is. Jag vet att Maltwisky "skall" drickas med vatten, men för mig är det en döds synd. Anser att all wisky skall drickas rent!!!

Den sista dåren är inte född änImage



Jag skrev att jag föredrar JD, så jo, det var allt någon. [;)]


14 Mar 2008, 13:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Jack Daniels rock'n'roll whiskey...phhff! Typiskt amerikanare...fXcking close to water. Smakar ju saft i jämförelse med de tuffa skottarna. Marknadsföring, inget annat!


14 Mar 2008, 15:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post 
Snart en vända till gröna skylten:

Ikväll blir det Cava istället för den obligatoriska dry'an.

Freixenet Carta Nevada (nr 7743)

Oh so sweet

..och förmodligen ett säkert kort av de två sydamerikaner jag hintade om i tidigare post.


14 Mar 2008, 16:13
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
JD: Sött, kvalmigt, kan endast drickas iskallt med rejält med is.
För mig gäller det de flesta Bourbons (Jag gillar dom inte och kan därmed väldigt lite om den grenen.Vet inte riktigt varför man kopplar ihop det med Whiskey, som är gjort på maltat korn, till skillnad från Bourbon, somär gjort på majs). Har jag gjort bort mig nu beror det bara på att jag inte kan något om B och inte är så angelägen att lära mig mer.[:o)][}:)]

Just det, en Macallan Fine Oak blev det, nu när maten är avklarad och köket sanerat.

Image


14 Mar 2008, 22:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
kjelle wrote:

JD: Sött, kvalmigt, kan endast drickas iskallt med rejält med is.
För mig gäller det de flesta Bourbons (Jag gillar dom inte och kan därmed väldigt lite om den grenen.Vet inte riktigt varför man kopplar ihop det med Whiskey, som är gjort på maltat korn, istället för Bourbon, somär gjort på majs). HAr jag gjort bort mig nu beror det bara på att jag inte kan något om B och inte är så angelägen att lära mig mer.[:o)][}:)]

Image

Håller med
Du är fullärd, popcorn och malt går inte ihop!
[V][V][xx(]

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


14 Mar 2008, 22:35
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 19:09
Posts: 193
Location:
Post 
Själv har det blivit en trevlig Valpollicella i afton, som avnjutits tillsammans med både mat och med en redig sambocca med kaffebönor (sjukt gott). Nu suger jag på det sista i flaskan tillsammans med en redig limoncello, mumma... Italiensk afton.


14 Mar 2008, 23:25
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Nu gillar jag ju popcorn väldigt mycket ... upphettat tillbristningsgränsen istället för vattenskadat och förvarat så dåligt att det börjar gro.[:D]

Image


15 Mar 2008, 02:06
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Det stämmer nog, jag gillar ju att cykla! Ett tag hade jag fler cyklar än gitarrer. [:D]

Jag kanske inte var tydlig nog, jämförde såklart med single malt. Svårt att jämföra med blended, där man inte har direkt koll på det som ingår (Straight whiskey och grain whiskey, där den senare kan vara "va fan som helst" med hög alkoholhalt). Blended har ju så stort spann, från Mac Scott som knappt duger till spolarvätska, till t.ex. Johnny Walkers Gold Label och Blue label, som är riktigt bra. För övrigt finns det ju blended Bourbon också för att ta förvirringen till en högre nivå.
Men 80% vette fan om jag tror på. Låter mycket, men det kanske är så. Johnny Walkers bättre varianter innehåller åtminstone till större delen Cardhu, om man får tro folket i det destilleriet.

Jag kan nog betrakta mig som oinvigd i Bourbon, har försökt hårt några gånger, men inte klarat att få i mig mer än något glas, utan att längta efter Single Malt.

För att återgå till ämnet, var får man tag på den Mortlach som höjdes till skyarna i början av den här tråden?

Image


15 Mar 2008, 12:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Kjelle
Mortlach 16 Fauna finns inte i Sverige som jag förstår det. Har själv inte provat men kommer att få en i dagarna från Whisky Exchange i UK. De har begränsning på 1 flaska per beställning. Är den bra kan du få vara med på en beställning från Royal Mile som inte har denna begränsning [:)]
Kolla sambeställning på Whiskyforum om du har någon i närheten. Blir billigare så.


17 Mar 2008, 12:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.